Investeren in vastgoed

Ook heel het gedoe van de vme ben ik beu.
Komt er ook nog eens bij dat de 2 bovenste eigenaars hun vrouwen de poetsvrouwen van de blok zijn (in het zwart) en dat die meer vragen dan een gewone officiele firma kost.
Kwa algemene kosten maken die zelf nog winst.
Dag is nu wel eens heel gemakkelijk op te lossen. Geef geen toestemming tot betalen tot ze met een geldige factuur afkomen voor het poetswerk.
 
Dat hoeft de realiteit niet te zijn om dan pas voorstander te zijn. Je moet kijken naar wat de alternatieven zijn.
Iedere TH bewoner die op 15 m2 kan leven is een bewoner minder die anders nieuwbouw neerpoot of in een oud huis op bestaande bouwgrond of een appartement woont. De ecologische voetafdruk van een TH is kleiner dan de meest courante alternatieven.

Uiteraard. In het theoretische geval dat een Tiny House een echt woonhuis vervangt. Wat in 99% van de gevallen niet zo is.

Klopt niet he. Je moet er nog steeds een gemeentelijke vergunning voor krijgen, net zoals voor een tuinhuis.

In theorie.
In praktijk is er sowieso al quasi geen enkele controle op het naleven van de vergunningsplicht. En als het dan nog eens verplaatsbaar is, dan kun je al helemaal geen controle meer uitoefenen als overheid. "Hoezo, hier stond vorig jaar een Tiny House volgens de satellietbeelden? We know from nothing!".

Er is geen enkele reden waarom een TH niet aan de energienormering zou moeten voldoen.

Dat lijkt me informatie van Nederland. Er bestaat bij ons niet zoiets als een "BENG".

Bovendien: als een Tiny House daadwerkelijk aan dezelfde normering zou moeten voldoen, dan bestond meer dan de helft van het volume van zo'n onding al uit isolatie en technieken. Dat is gewoon complete bullshit. En dat zeg ik als EPB-verslaggever trouwens.

Met een TH kan je volledig off grid gaan met 15 PV panelen dus is wel ecologisch.

Lol. En dan ga je het resterende volume nog eens volproppen met batterijen om "off-grid" te gaan. :laugh:

Bovendien: ik zou wel eens willen zien hoe "off-grid" ze daadwerkelijk geraken. Zal ook met een dikke korrel zout moeten genomen worden. En dat zeg ik als ingenieur in hernieuwbare energie. Was het maar allemaal zo simpel, niet?

Als meer mensen in een TH zouden wonen, wordt er niet meer grond ingepalmd. De grond zou teruggegeven kunnen worden aan de natuur.

Uhu, sure.

Alleen, en opnieuw: élke tiny house waar ik mee in aanraking kom, is al altijd een (vaak illegaal geplaatst) vakantiehuisje geweest. Nog nooit heb ik er iemand weten effectief in wonen. Dat is slechts weggelegd voor een extreem zeldzaam groepje idealisten/hippies.

Dus cut the crap: een Tiny House is gewoon een zoveelste vehikel in het ontduiken van allerlei regelgeving, waar gewone stervelingen zich wél moeten aan houden. In concreto gaat het hier om ontduiking van:
1) Stedenbouwkundige wetgeving
2) Energetische wetgeving
 
Laatst bewerkt:
Alleen, en opnieuw: élke tiny house waar ik mee in aanraking kom, is al altijd een (vaak illegaal geplaatst) vakantiehuisje geweest. Nog nooit heb ik er iemand weten effectief in wonen. Dat is slechts weggelegd voor een extreem zeldzaam groepje idealisten/hippies.
De reden daarvoor is simpel: er is geen enkel wettelijk kader in België waardoor je officieel wél in een TH MAG wonen zelfs.
Je mag er geen domicilie op zetten, in Wallonië (enkel in Wallonië geïnformeerd omdat het in Vlaanderen nog moeilijker is om er zelfs info over te kunnen vinden) moet je minimaal 60m2 bewoonbare oppervlakte hebben, het wordt simpelweg niet erkend als plaats voor vaste bewoning.
 
De reden daarvoor is simpel: er is geen enkel wettelijk kader in België waardoor je officieel wél in een TH MAG wonen zelfs.
Je mag er geen domicilie op zetten, in Wallonië (enkel in Wallonië geïnformeerd omdat het in Vlaanderen nog moeilijker is om er zelfs info over te kunnen vinden) moet je minimaal 60m2 bewoonbare oppervlakte hebben, het wordt simpelweg niet erkend als plaats voor vaste bewoning.
ik weet niet tot hoeveel m² een woning als tiny house beschouwd wordt, maar dit zijn de regels in Vlaanderen, een stuk soepeler dan Wallonië:

1657554465625.png


en voor de berekening van de oppervlakte:
 
ik weet niet tot hoeveel m² een woning als tiny house beschouwd wordt, maar dit zijn de regels in Vlaanderen, een stuk soepeler dan Wallonië:

Bekijk bijlage 11291

en voor de berekening van de oppervlakte:
Het zou me eerlijk gezegd ferm verbazen als ik in vlaanderen een plan van 36m2 zou indienen als permanente bewoning, volgens alle EPC -eisen etc en dat ze dat zouden goedkeuren.
🙈
 
ik weet niet tot hoeveel m² een woning als tiny house beschouwd wordt, maar dit zijn de regels in Vlaanderen, een stuk soepeler dan Wallonië:

Bekijk bijlage 11291

en voor de berekening van de oppervlakte:
Die 18m² gaat over kamerwoningen, waar vooral de technische installaties alsook andere ruimten in gemeenschappelijke ruimten zitten. Het gaat dan zeker niet over een Tiny house.

Nu denk niet dat er afmetingen bestaan over wat precies een Tiny House is.
 
Die 18m² gaat over kamerwoningen, waar vooral de technische installaties alsook andere ruimten in gemeenschappelijke ruimten zitten. Het gaat dan zeker niet over een Tiny house.

Nu denk niet dat er afmetingen bestaan over wat precies een Tiny House is.
nee, die 18m² gaat over zelfstandige woningen, hoor (zie de link, daar is ook een stuk voor niet-zelfstandige woningen). Maar idd wel zonder technische ruimte, badkamers, ... mee te rekenen. Dus dat is sowieso al miserie voor een tiny House.

En 18m² is enkel ok voor een éénpersoonswoning natuurlijk :)
 
nee, die 18m² gaat over zelfstandige woningen, hoor (zie de link, daar is ook een stuk voor niet-zelfstandige woningen). Maar idd wel zonder technische ruimte, badkamers, ... mee te rekenen. Dus dat is sowieso al miserie voor een tiny House.

En 18m² is enkel ok voor een éénpersoonswoning natuurlijk :)
Ik stuurde vooral op aan dat in praktijk zo een 18m² zelfstandige woning, niet haalbaar is doordat je sowieso groter in totaal oppervlakte gaat uitkomen als je alle technische ruimten moet integreren.

Zeker als je bekijkt wat de nieuwe normen zijn voor nieuwbouw gaat je "technische oppervlakte" groter zijn bij wijze van spreken dan je 18m² woonoppervlakte.
 
Zeker als je bekijkt wat de nieuwe normen zijn voor nieuwbouw gaat je "technische oppervlakte" groter zijn bij wijze van spreken dan je 18m² woonoppervlakte.
Een klein ventilatietoestel neemt niet veel ruimte in beslag, alsook een kleine ketel/warmtepomp/boiler. Genoeg isolatie steken en je hebt ineens een passiefhuis, ik bedoel passiefkamer. Iedere avond koken en het is daarbinnen wel warm genoeg lijkt me.
 
Ik worstel al een tijdje met het inzien van de voordelen van een patrimoniumvennootschap. De algemene zaken die op google zijn terug te vinden zijn natuurlijk duidelijk (aftrekken van interesten, kosten, kwestie erfenisbelastingen,...). Echter vroeg ik mij af hoe de huurgelden op een fiscaal vriendelijke manier naar de eigenaar kunnen terugvloeien? Het betreft immers een gewone vennootschapsvorm waarbij je dus vennootschapsbelasting moet betalen (20% van winst) en vervolgens RV op de uitkering (30%).
In de privé belastingen gok ik dat huurinkomsten +/- in grote lijn aan 20% wordt belast (onroerend inkomen, OV,...). M.a.w. zou een patrimoniumvennootschap nog ietwat interessant zijn mocht je van het VRPBIS regime gebruik kunnen maken (15% RV). In dat geval betaal je via een vennootschap +/- 32% belastingen.
Dat lijkt me echter niet realistisch aangezien je de minimum bezoldiging aan een bedrijfsleider moet uitkeren van 45KEUR. Indien de patr. vennootschap +/- 1MEUR activa heeft krijg je daar wrs 50KEUR huurgelden uit; m.a.w. soepeer je dan alle inkomsten aan de bezoldiging....

Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd, maar vind hier verder maar moeilijk info over terug. Iemand die een idee heeft hoe dit proces juist verloopt? In de volksmond wordt toch vaak gezegd dat zo'n vennootschap vanaf +/- 750KEUR activa interessant zou zijn, maar voor mij dus een raadsel waarom...
 
Dacht dat zo'n vennootschap enkel interessant was in betrekking tot:

1) renovaties, uitbreidingen, etc... als particulier kun je die kosten niet aftrekken. In de vennootschap wel. Lijkt mij dan ook redelijk interessant voor een patrimonium aan oudere woningen.
2) erfenissen

Al herinner ik mij dat men toen sprak over familiale vennootschappen. In welke mate dat correct is, laat ik in het midden. Is hetgeen mijn vader mij zei van wat de boekhouders tegen mijn grootvader ooit gezegd hadden. Maar dat is al zo lang geleden en noch ik, noch mijn vader, noch mijn grootvader hebben of hadden zo'n activa ter beschikking om het toen interessant te maken.

Al vraag ik mij wel af of je die drempelbedragen die toen gesteld werden ook niet moet mee indexeren.
750k€ in activa in 2000, wanneer 1 woning maximaal 100k€ kostte is een helemaal andere omgeving dan 750k in activa wanneer de woningen 400k per stuk kosten...
 
Ik worstel al een tijdje met het inzien van de voordelen van een patrimoniumvennootschap. De algemene zaken die op google zijn terug te vinden zijn natuurlijk duidelijk (aftrekken van interesten, kosten, kwestie erfenisbelastingen,...). Echter vroeg ik mij af hoe de huurgelden op een fiscaal vriendelijke manier naar de eigenaar kunnen terugvloeien? Het betreft immers een gewone vennootschapsvorm waarbij je dus vennootschapsbelasting moet betalen (20% van winst) en vervolgens RV op de uitkering (30%).
In de privé belastingen gok ik dat huurinkomsten +/- in grote lijn aan 20% wordt belast (onroerend inkomen, OV,...). M.a.w. zou een patrimoniumvennootschap nog ietwat interessant zijn mocht je van het VRPBIS regime gebruik kunnen maken (15% RV). In dat geval betaal je via een vennootschap +/- 32% belastingen.
Dat lijkt me echter niet realistisch aangezien je de minimum bezoldiging aan een bedrijfsleider moet uitkeren van 45KEUR. Indien de patr. vennootschap +/- 1MEUR activa heeft krijg je daar wrs 50KEUR huurgelden uit; m.a.w. soepeer je dan alle inkomsten aan de bezoldiging....

Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd, maar vind hier verder maar moeilijk info over terug. Iemand die een idee heeft hoe dit proces juist verloopt? In de volksmond wordt toch vaak gezegd dat zo'n vennootschap vanaf +/- 750KEUR activa interessant zou zijn, maar voor mij dus een raadsel waarom...
Je vennootschap _moet_ geen 45k bedrijfsleidersbezoldiging uitkeren. Uw patrimoniumvennootschap zal daar trouwens gewoonweg niet genoeg cash voor hebben met 50k huuropbrengsten.

Als je vennootschap 50k huurgelden ontvangt, en het onroerend goed (1M, pakweg 750k gebouw afschrijfbaar en 250k terrein niet afschrijfbaar) wordt afgeschreven aan 33 jaar zit je al met een afschrijvingskost van 22k €. Dan nog interesten, onderhoud, verzekering, OV, boekhouder, etc en je zal snel aan 40k kosten per jaar zitten. Of die resterende 10k winst dan belast wordt aan 20% of 25% zal het niet het grote verschil maken.

Best wel zien dat de constructie uiteindelijk rendabel is voor de vennootschap, anders loop je het risico dat de kosten verworpen worden.
 
Is een patrimoniumvennootschap niet vooral handig wanneer het gaat over exclusief en commercieel vastgoed? Op een handelshuur moeten sowieso belastingen betaald worden, dus of dat nu als particulier of als vennootschap geïnd wordt maakt weinig uit. Een tweede voordeel kan zijn om vastgoed van eigenaar te laten switchen zonder dat er één cent registratierechten wordt op betaald. De aandelen van een patrimoniumvennootschap worden dan gewoon verkocht aan een ander natuurlijk persoon of aan een holding en het vastgoed dat er in zit verandert ook gewoon mee van eigenaar.
 
Moet inderdaad niet, maar om van VRPBIS gebruik te kunnen maken moet je in het rekenvoorbeeld wel de 10K uitkeren als loon (@50% personenbelasting). De 22KEUR afschrijvingskost zou je dan via dividend (@15% belasting) kunnen uitkeren, wat dan weer wel heel interessant is. Maar dan houd je inderdaad niets over om de constructie zelf rendabel te houden, een deel van de 22KEUR zal dus geherinvesteerd moeten worden. Ik vermoed dus dat het interessant wordt indien je de winst zo laag mogelijk houdt (en loon dus zoveel mogelijk beperkt) en het dividend maximaliseert.
@808 State dat zijn inderdaad nog 2 grote voordelen. Maar ik was eerder op zoek naar de fiscale winst bedeling. Voor beleggingen in vennootschappen weet ik dat er verschillende gunstmaatregelen zijn omtrent meerwaardes, dus had misschien gedacht dat, dat ook bij patrimoniumvennootschappen van toepassing zou geweest zijn.
 
Moet inderdaad niet, maar om van VRPBIS gebruik te kunnen maken moet je in het rekenvoorbeeld wel de 10K uitkeren als loon (@50% personenbelasting). De 22KEUR afschrijvingskost zou je dan via dividend (@15% belasting) kunnen uitkeren, wat dan weer wel heel interessant is. Maar dan houd je inderdaad niets over om de constructie zelf rendabel te houden, een deel van de 22KEUR zal dus geherinvesteerd moeten worden. Ik vermoed dus dat het interessant wordt indien je de winst zo laag mogelijk houdt (en loon dus zoveel mogelijk beperkt) en het dividend maximaliseert.
@808 State dat zijn inderdaad nog 2 grote voordelen. Maar ik was eerder op zoek naar de fiscale winst bedeling. Voor beleggingen in vennootschappen weet ik dat er verschillende gunstmaatregelen zijn omtrent meerwaardes, dus had misschien gedacht dat, dat ook bij patrimoniumvennootschappen van toepassing zou geweest zijn.
BTW die aftrekbaar is wanneer je nieuwbouwprojecten koopt is ook iets wat je als particulier niet kan, zoiets trekt het rendement van een opbrengsteigendom ook direct wat omhoog. Of je koopt een nieuwbouwproject met gesplitste aankoop op 20 jaar. De BTW op het gebouw kan je (deels) recupereren, en je betaalt dan enkel registratierechten op het aandeel van de grond.
 
Een klein ventilatietoestel neemt niet veel ruimte in beslag, alsook een kleine ketel/warmtepomp/boiler. Genoeg isolatie steken en je hebt ineens een passiefhuis, ik bedoel passiefkamer. Iedere avond koken en het is daarbinnen wel warm genoeg lijkt me.
Klopt, maar die verhuurders van kamerwoningen zijn daar niet echt mee bezig, kost te veel.

Bijkomend is het doelpubliek ook niet degene die weten hoe ze daarmee moeten omgaan.
 
BTW die aftrekbaar is wanneer je nieuwbouwprojecten koopt is ook iets wat je als particulier niet kan, zoiets trekt het rendement van een opbrengsteigendom ook direct wat omhoog. Of je koopt een nieuwbouwproject met gesplitste aankoop op 20 jaar. De BTW op het gebouw kan je (deels) recupereren, en je betaalt dan enkel registratierechten op het aandeel van de grond.
Aftrekbaar als kost bedoel je, niet als btw.

Ooit bij verkoop blijf je met meerwaardenbelasting zitten waardoor het vrijwel altijd interessanter is om vastgoed prive te houden.

Een vennootschap heeft ook verschillende overheadkosten wat nog meer vreet aan het rendement: boekhouder, gemeentebelasting, vennootschapsbijdragen,...

Overdracht van aandelen is ook niet echt een argument want uw vennootschap wordt altijd goedkoper verkocht omwille van die (latente) meerwaarde belasting.

In de personenbelasting heeft je krediet uiteindelijk ook nog een mooi fiscaal voordeel. Intresten recupereer je ongeveer 50% van terug, kapitaal kan een deel onder lange termijnsparen worden afgetrokken.
 
Terug
Bovenaan