Investeren in vastgoed

discord22

Banned
Hallo,

In België is de ROI op investeren in vastgoed tamelijk laag, je moet al veel geluk hebben om aan 4% te komen (verhuur appartement/huis). Flippen is in België al helemaal niet interessant (moet je al 5 jaar wachten na aankoop vooraleer je het terug verkoopt voor het terug interessant word). Maar in het buitenland ligt de ROI wel stuk hoger zie ik, heeft iemand daar ervaring mee? Duitsland/Frankrijk/Nederland/Polen/USA/...? (Vooral in de USA zie ik vaak grote ROI terugkomen, en lijkt het er ook makkelijk te zijn om aan het geld te komen, natuurlijk als Amerikaan, als Europeaan gaat het wellicht niet of word je zwaarder belast?)

- Hoe zit het met de belastingen?
- Hoeveel ROI behaal je (rekening houdende met herstellingen, belastingen, verhuurskosten, etc)

Thanks!
 
Kan je eens zeggen hoe je aan die 4% komt? Op hoeveel jaar is dat gerekend?
Want een berekening op 1j, of 10j of 50j is toch helemaal anders? Bij dat laatste ga je toch aan meer dan 100% zitten?
 
Zit de huur die je krijgt dan in die 4% inbegrepen? Of is dat enkel de 4% stijging in prijs per jaar van uw eigendom? Wanneer je investeert in vastgoed is het meestal toch om te verhuren wanneer je er zelf niet in woont.
 
En wat is dat dan? Huurinkomsten - kosten? Hoe bereken je precies die kosten? Want zolang de lening loopt heb je de lening als kost. Maar daarna niet meer.
Het afbetalen van uw lening is gewoon het vergroten van het geplaatst kapitaal he. 4% is gewoon 4% van het geld dat je er al hebt ingestoken.
Dus een huis van 200.000€ dat je zonder lening koopt levert us 8000€ per jaar op. Als je datzelfde huis koopt met een lening van 100k€ dan zal dat 4000€ zijn (gemiddeld gezien he).
 
Ik heb een bescheiden appartement aangekocht voor 210.000€ waar ik 2j in heb gewoond.
Sinds kort ben ik bij mijn vriendin gaan inwonen en verhuur ik mijn appartement via Airbnb waar we gemiddeld +/- €1125 voor vangen.
Mijn hypothecaire lening bedraagt slechts +/- €685 dus momenteel is dit voor ons een heel mooie bijverdienste.
Al zijn er wel een aantal risico's aan verbonden: schade door slechte huurders, slijtage meubels, onderhoudswerken appartementsblok etc.
 
Ik heb een bescheiden appartement aangekocht voor 210.000€ waar ik 2j in heb gewoond.
Sinds kort ben ik bij mijn vriendin gaan inwonen en verhuur ik mijn appartement via Airbnb waar we gemiddeld +/- €1125 voor vangen.
Mijn hypothecaire lening bedraagt slechts +/- €685 dus momenteel is dit voor ons een heel mooie bijverdienste.
Al zijn er wel een aantal risico's aan verbonden: schade door slechte huurders, slijtage meubels, onderhoudswerken appartementsblok etc.
is er daar eigenlijk veel vraag voor? AirBnb is toch max een week ofzo dus dan moet ge al elke maand mensen hebben
 
Ik heb een vriend die enkele jaren geleden verhuisd is naar de USA, idd zotte ROI maar laatste maanden is het oververhit zegt hij. Sommige units verkopen vlotjes voor 100K extra.
Ik heb een app in Antwerpen dat binnenkort opgeleverd wordt, zal ook eens de Airbnb piste uitproberen.
Jouw 4% ROI is zonder rekening te houden met meerwaarde bij verkoop en zonder rekening te houden met hoeveel eigen middelen je effectief aangewend hebt, neem ik aan? Anders ligt dat % vele malen hoger :)
Er was een interessant artikel in De Tijd enkele maanden geleden over hoe je je % echt berekent.
 
is er daar eigenlijk veel vraag voor? AirBnb is toch max een week ofzo dus dan moet ge al elke maand mensen hebben
Zal wel regio afhankelijk zijn.
Appartementen in steden zullen wel vaak vol zitten door toeristen, uiteraard moet je dan wel spreken over enkele dagen dat er afwisseling is, dus komt ook bepaalde onderhoudskost bij kijken.
In het zuiden van het land en fietsregio's (zoals oudenaarde) kan dit echt wel lucratief zijn.
Met onze bende van +-10 kameraden gaan we ook telkens een weekendje weg en dan betaal je toch rap 1200€ voor een woning waar je 2 nachten in slaapt (vrijdag toekomen en zondag weer weg).
Als je dit dan nog wat in de week kan invullen dan tikt dat toch snel aan.
Iemand die zo enkele woningen in oudenaarde heeft zegt dat dit echt constant vol zit met wielertoeristen.
Het normaal verhuren is hier tegenover wel peanuts maar je hebt wel meer zorgen en bezigheid ermee dan wanneer je een huurder voor 3 jaar hebt.
 
is er daar eigenlijk veel vraag voor? AirBnb is toch max een week ofzo dus dan moet ge al elke maand mensen hebben
Blijkbaar wel. Mijn appartement ligt op 30' rijden van Gent en ik verschoot echt van de vraag.
Ik aanvaard geen boekingen onder de 3 dagen zodat ik niet voortdurend mij met in -en uitchecken moet bezig houden.
Zo heb ik al verblijven gehad van 12 dagen, 14 dagen etc. Tikt steeds mooi aan.
Momenteel verhuur ik nu aan een PHD studente die geboekt heeft voor 6 maanden.
Verhuren per 2 dagen is het sop de kolen niet waard, zeker door de kopzorgen die erbij komen met slechte huurders.
 
Blijkbaar wel. Mijn appartement ligt op 30' rijden van Gent en ik verschoot echt van de vraag.
Ik aanvaard geen boekingen onder de 3 dagen zodat ik niet voortdurend mij met in -en uitchecken moet bezig houden.
Zo heb ik al verblijven gehad van 12 dagen, 14 dagen etc. Tikt steeds mooi aan.
Momenteel verhuur ik nu aan een PHD studente die geboekt heeft voor 6 maanden.
Verhuren per 2 dagen is het sop de kolen niet waard, zeker door de kopzorgen die erbij komen met slechte huurders.
Welke kopzorgen zijn dat dan? Je moet toch alles op voorhand betalen?
 
Welke kopzorgen zijn dat dan? Je moet toch alles op voorhand betalen?
Ik doe het niet maar lijkt mij toch logisch:
Sleutel afgeven/in ontvangst nemen (al zijn daar ook andere mogelijkheden voor)
Opkuis na verblijf met eventueel bed/badlinnen wassen
Diefstal/schade bekijken na elk vertrek
...
 
Welke kopzorgen zijn dat dan? Je moet toch alles op voorhand betalen?
Airbnb werkt met een auto booking systeem waarbij gasten automatisch je woonst kunnen boeken zonder dat jij moet accepteren.
Je kan dit afzetten maar dan kom je ergens achteraan in de zoekresultaten terecht waardoor je veel minder boekingen hebt.
Zo heb ik onlangs een Zuid Amerikaanse mogen binnenlaten met gebrekkig Engels. Als je dan bij de opkuis een arsenaal aan wijnflessen en condoom verpakkingen vindt, dan weet je wel wat die is komen doen hé?
 
Zal wel regio afhankelijk zijn.
Appartementen in steden zullen wel vaak vol zitten door toeristen, uiteraard moet je dan wel spreken over enkele dagen dat er afwisseling is, dus komt ook bepaalde onderhoudskost bij kijken.
In het zuiden van het land en fietsregio's (zoals oudenaarde) kan dit echt wel lucratief zijn.
Met onze bende van +-10 kameraden gaan we ook telkens een weekendje weg en dan betaal je toch rap 1200€ voor een woning waar je 2 nachten in slaapt (vrijdag toekomen en zondag weer weg).
Als je dit dan nog wat in de week kan invullen dan tikt dat toch snel aan.
Iemand die zo enkele woningen in oudenaarde heeft zegt dat dit echt constant vol zit met wielertoeristen.
Het normaal verhuren is hier tegenover wel peanuts maar je hebt wel meer zorgen en bezigheid ermee dan wanneer je een huurder voor 3 jaar hebt.
Hm ik woon centrum Dendermonde met allerlei fietsroutes om de hoek 👀 maar denk nu wel niet da een ouwe bomma stad aantrekkelijk is :rofl:
 
Airbnb werkt met een auto booking systeem waarbij gasten automatisch je woonst kunnen boeken zonder dat jij moet accepteren.
Je kan dit afzetten maar dan kom je ergens achteraan in de zoekresultaten terecht waardoor je veel minder boekingen hebt.
Zo heb ik onlangs een Zuid Amerikaanse mogen binnenlaten met gebrekkig Engels. Als je dan bij de opkuis een arsenaal aan wijnflessen en condoom verpakkingen vindt, dan weet je wel wat die is komen doen hé?
Zalig!
 
Airbnb werkt met een auto booking systeem waarbij gasten automatisch je woonst kunnen boeken zonder dat jij moet accepteren.
Je kan dit afzetten maar dan kom je ergens achteraan in de zoekresultaten terecht waardoor je veel minder boekingen hebt.
Zo heb ik onlangs een Zuid Amerikaanse mogen binnenlaten met gebrekkig Engels. Als je dan bij de opkuis een arsenaal aan wijnflessen en condoom verpakkingen vindt, dan weet je wel wat die is komen doen hé?
Een andere vorm van "investeren"?
 
  • Leuk
Waarderingen: Yen
Terug
Bovenaan