Investeren in vastgoed

Jouw 4% ROI is zonder rekening te houden met meerwaarde bij verkoop en zonder rekening te houden met hoeveel eigen middelen je effectief aangewend hebt, neem ik aan? Anders ligt dat % vele malen hoger :)
Er was een interessant artikel in De Tijd enkele maanden geleden over hoe je je % echt berekent.
Bedoel je dit artikel?

4% netto rendement lijkt me inderdaad niet vanzelfsprekend om te halen in België. Als ik de prijzen in mijn buurt bekijk (Leuven), zelfs vrij onmogelijk.
Maar als je dat kan halen, dan is dat wel mooi. Daar komt (normaal gezien) nog een meerwaarde bij, en je kan een lening gebruiken als hefboom (wat toch wel één van de grootste voordelen is van investeren in vastgoed).
Het is mogelijk om die 4% te halen, zelf heb ik een kleine studio in Antwerpen en daar zit ik wel vlot boven de 4%, maar die is ook 7 jaar geleden gekocht (toen als tijdelijke woonst, ondertussen verhuurd). Als ik de prijzen van de laatste jaren zie van (gerenoveerde) studio's in hetzelfde gebouw, geloof ik niet dat die een zelfde rendement halen.

Vastgoed in het buitenland vind ik toch een groter risico (persoonlijk gevoel) en je moet dan ook werken met een tussenpartij die het beheer voor je doet, en die doen dat ook niet gratis natuurlijk.
 
In België heb ik de laatste jaren toch eerder 3% nettorendement (4% bruto) gelezen, zonder rekening te houden met de waardestijging.
 
Vastgoed bekijk ik zo, Als je kan kiezen huur ontvangen of huur betalen, wat is het leukste? (zo ga ik het later uitleggen aan mijn dochter)

vastgoed op verder dan 30 min van mijn woonplaats bezitten is teveel gedoe. Hou het simpel.

De vastgoed formule? Je legt 36 000€ op tafel Bij aankoop ,En verhuurt voor 1000€/maand. Bruto dus 33% rendement op uw inleg. Lening van 150~200K aan 1% bij de bank.

Heb momenteel 3 woningen. Tegen mijn 40 wil ik er 5 bezitten. (Mogelijk word het volgende eerder een appartement dan een woning)

Huidig project. Een rijwoning van 7,5m breed op biddit gekocht voor 130K. (Lening van 110K). De verbouwing doe ik zelf met spaargeld, bouwmaterialen en doorzetting. Realistisch verhuurbedrag 850€/maand. (Waarde van het pand nadat ik er zweet heb ingestoken +-230K

Een kennis die al 30 jaar proffesioneel met vastgoed bezig is maakt er al jaren een erezaak van om zo weinig mogelijk eigen inleg te doen. 10K inleg tegenover een jaaropbrengst van 10K huur is bruto 100% rendement. Heb dat altijd een raar verhaal gevonden, en het was bij hem ook altijd een hoop ruzie met diverse banken. Maar hij bezit wel effectief 50 appartementen momenteel. (Hoeveel schuld daar nog op zit kan ik niet inschatten)
 
Vastgoed bekijk ik zo, Als je kan kiezen huur ontvangen of huur betalen, wat is het leukste? (zo ga ik het later uitleggen aan mijn dochter)

vastgoed op verder dan 30 min van mijn woonplaats bezitten is teveel gedoe. Hou het simpel.

De vastgoed formule? Je legt 36 000€ op tafel Bij aankoop ,En verhuurt voor 1000€/maand. Bruto dus 33% rendement op uw inleg. Lening van 150~200K aan 1% bij de bank.

Heb momenteel 3 woningen. Tegen mijn 40 wil ik er 5 bezitten. (Mogelijk word het volgende eerder een appartement dan een woning)

Huidig project. Een rijwoning van 7,5m breed op biddit gekocht voor 130K. (Lening van 110K). De verbouwing doe ik zelf met spaargeld, bouwmaterialen en doorzetting. Realistisch verhuurbedrag 850€/maand. (Waarde van het pand nadat ik er zweet heb ingestoken +-230K

Een kennis die al 30 jaar proffesioneel met vastgoed bezig is maakt er al jaren een erezaak van om zo weinig mogelijk eigen inleg te doen. 10K inleg tegenover een jaaropbrengst van 10K huur is bruto 100% rendement. Heb dat altijd een raar verhaal gevonden, en het was bij hem ook altijd een hoop ruzie met diverse banken. Maar hij bezit wel effectief 50 appartementen momenteel. (Hoeveel schuld daar nog op zit kan ik niet inschatten)

Kleine nuance natuurlijk;) Enkel door veel zelf te doen, kan je misschien nog wat rendement halen... Maar anders? Aan huidige prijzen is kans op meerwaarde klein en wil je een vlot verhuurbaar pand (liefst nog aan hoge huurprijzen), dan impliceert dat vaak een gewilde, dure locatie en is de prijs van het pand navenant...
Investeringsvastgoed aan huidige prijzen kopen - zeker nieuwbouw of vernieuwbouw - is gewoon een slechte investering.
 
Vastgoed bekijk ik zo, Als je kan kiezen huur ontvangen of huur betalen, wat is het leukste? (zo ga ik het later uitleggen aan mijn dochter)

vastgoed op verder dan 30 min van mijn woonplaats bezitten is teveel gedoe. Hou het simpel.

De vastgoed formule? Je legt 36 000€ op tafel Bij aankoop ,En verhuurt voor 1000€/maand. Bruto dus 33% rendement op uw inleg. Lening van 150~200K aan 1% bij de bank.

Heb momenteel 3 woningen. Tegen mijn 40 wil ik er 5 bezitten. (Mogelijk word het volgende eerder een appartement dan een woning)

Huidig project. Een rijwoning van 7,5m breed op biddit gekocht voor 130K. (Lening van 110K). De verbouwing doe ik zelf met spaargeld, bouwmaterialen en doorzetting. Realistisch verhuurbedrag 850€/maand. (Waarde van het pand nadat ik er zweet heb ingestoken +-230K

Een kennis die al 30 jaar proffesioneel met vastgoed bezig is maakt er al jaren een erezaak van om zo weinig mogelijk eigen inleg te doen. 10K inleg tegenover een jaaropbrengst van 10K huur is bruto 100% rendement. Heb dat altijd een raar verhaal gevonden, en het was bij hem ook altijd een hoop ruzie met diverse banken. Maar hij bezit wel effectief 50 appartementen momenteel. (Hoeveel schuld daar nog op zit kan ik niet
Mag ik vragen hoeveel euro / vierkante meter jij rekent voor de renovatie en wat doe jij hierbij zelf en wat eventueel uitbesteed?
 
Ik tel eerder gewoon de posten op. Badkamer,keuken,vloer,elektriciteit, dak,ramen.
+een werkplanning in dagen om er zicht op te houden.
Zou hier bedragen kunnen opplakken maar dan ga ik snel commentaar krijgen van niet realistisch.

Vrijwel alles zou ik zelf kunnen uitvoeren, ik word echter gehinderd door het feit dat ik enorm veel veeleisende werkuren draai voor mijn werkgever. (Mijn weekend begint pas op zaterdagmiddag..)

Vastgoed+renoveren is voor mij de eenvoudigste manier om meerwaarde/inkomsten te creeren, en ik ben er ook zeer graag mee bezig.
 
Vastgoed bekijk ik zo, Als je kan kiezen huur ontvangen of huur betalen, wat is het leukste? (zo ga ik het later uitleggen aan mijn dochter)

De vastgoed formule? Je legt 36 000€ op tafel Bij aankoop ,En verhuurt voor 1000€/maand. Bruto dus 33% rendement op uw inleg. Lening van 150~200K aan 1% bij de bank.
Moet toch heerlijk zijn om zo simpel te zijn in 't leven. Niets van nuance of gedetailleerde berekening, gewoon puur platte boutades :rofl:
 
ik zie veel reclame passeren van serena bay in Kaapverdië


Gegarandeerd 5% opbrengst voor volgende 15 jaar en je mag 4 weken per jaar gebruik maken van de suite.

Lijkt me te goed om waar te zijn maar echt al veel reclame voor zien passeren.
 
Een kennis die al 30 jaar proffesioneel met vastgoed bezig is maakt er al jaren een erezaak van om zo weinig mogelijk eigen inleg te doen. 10K inleg tegenover een jaaropbrengst van 10K huur is bruto 100% rendement. Heb dat altijd een raar verhaal gevonden, en het was bij hem ook altijd een hoop ruzie met diverse banken. Maar hij bezit wel effectief 50 appartementen momenteel. (Hoeveel schuld daar nog op zit kan ik niet inschatten)

Dus de bank staat op pakweg investering nr. 46 <20% inleg toe?
If so, damn. Als we hier ooit een prijsval meemaken zoals in US 08-09 wordt het een bloedbad.
 
Moet toch heerlijk zijn om zo simpel te zijn in 't leven. Niets van nuance of gedetailleerde berekening, gewoon puur platte boutades :rofl:
Na x aantal jaren in vastgoed kun je ongeveer wel de schattingen uit uw hoofd maken. Als je op immoweb 15 potentiële panden ziet, dan ga je geen tijd steken in 15 gedetailleerde berekeningen. Je voert de "quick maths" uit in je hoofd.

@fear of god werk jij ook soms met "terugverdientijd" om te weten of een verhuurpand interessant is?
Voorbeeld.
aankoopprijs 160k
verhuurprijs 700
160k / 700 = 228(maanden)
Een goede investering ligt tussen 150(minder mag ook) en max 200, maar dat is voor iedereen eigenlijk anders.
 
Moet toch heerlijk zijn om zo simpel te zijn in 't leven. Niets van nuance of gedetailleerde berekening, gewoon puur platte boutades :rofl:
Als je handen aan je lijf hebt en al het gereedschap/ondersteuning om veel zelf te doen (in de sector zitten) dan lijkt me een detailberekening nu ook niet echt nodig hoor. Want eerlijk, wat is de beperkende factor om een half krot aan te kopen en dit in orde te zetten voor verhuur? Bij mij is dat toch het "in orde zetten" hoor. Als ik daarvoor eerst 20 stielmannen moet contacteren en diegenen die ik ok vind beginnen er een jaar na offerte aan, waarna ik die manuren en andere kosten moet betalen, gaat mijn rendement wel onder nul zitten.

Het alternatief is iets zoeken dat al min of meer "in orde" is, zo'n "ideale opbrengsteigendom" volgens de makelaars. Good luck dat te betalen en een deftig rendement te zien.
 
Ik heb een zeer gedetailleerde berekening maar wegens risico afgeknald worden op een dt fout voel ik mij niet geroepen om alles online te gooien.
Huidig project zou netto zo’n 13% rendement jaarlijks geven op 80K inleg ( liquidatie pand na 7 jaar).
Het is uiteraard de combinatie van zeer goed aan te kopen + zelf kwalitatief renoveren met de juiste prijs kwaliteit materialen waar ik de winst mee maximaliseer. ( ik tel geen meerwaarde op de woning zelf!) dus jaarlijkse stijging vastgoedprijs countert de slijtage van de woning. (Hoewel in de praktijk ook daar meerwaarde in zit)
 
Na x aantal jaren in vastgoed kun je ongeveer wel de schattingen uit uw hoofd maken. Als je op immoweb 15 potentiële panden ziet, dan ga je geen tijd steken in 15 gedetailleerde berekeningen. Je voert de "quick maths" uit in je hoofd.

@fear of god werk jij ook soms met "terugverdientijd" om te weten of een verhuurpand interessant is?
Voorbeeld.
aankoopprijs 160k
verhuurprijs 700
160k / 700 = 228(maanden)
Een goede investering ligt tussen 150(minder mag ook) en max 200, maar dat is voor iedereen eigenlijk anders.
Ik weet niet waarom jij denkt dat ik een vastgoed guru ben ofzo :p
Ik ben daar allemaal niet mee bezig, mijn panden betalen zichzelf af dus ik kijk gewoon maandelijks naar mijn rekening and that’s it. Ik zie het meer als appeltje tegen de dorst eenmaal ik 45 ben 😀
Ik hou mij meer bezig met nieuwe projecten op te zoeken, vind dat interessanter dan elke dag berekeningen maken zoals de echte kenners hier!
 
Waarom niet? Als hij al van zijn 40 eerste investeringen kan bewijzen dat hij zijn lening correct kan afbetalen?
Ik vind het een beetje appelen met peren vergelijken in deze thread eerlijk gezegd. Nogal wiedes dat mensen die professioneel in de bouwsector zitten, bv. aannemers, meer rendement kunnen halen uit "vastgoed" dan iemand die heeft rondgekeken voor zijn eigen huis en nu een opbrengsteigendom zoekt, om het extreem te stellen.
 
Als je handen aan je lijf hebt en al het gereedschap/ondersteuning om veel zelf te doen (in de sector zitten) dan lijkt me een detailberekening nu ook niet echt nodig hoor. Want eerlijk, wat is de beperkende factor om een half krot aan te kopen en dit in orde te zetten voor verhuur? Bij mij is dat toch het "in orde zetten" hoor. Als ik daarvoor eerst 20 stielmannen moet contacteren en diegenen die ik ok vind beginnen er een jaar na offerte aan, waarna ik die manuren en andere kosten moet betalen, gaat mijn rendement wel onder nul zitten.

Het alternatief is iets zoeken dat al min of meer "in orde" is, zo'n "ideale opbrengsteigendom" volgens de makelaars. Good luck dat te betalen en een deftig rendement te zien.
Idem,

Enigste wat werkbaar is als je 2 poten aan uw lijf hebt zoals ze zeggen. Dan de krotten of dergelijke afschuimen waar je potentieel in ziet en daar dan uw bloed zweet en tranen in steken.

Met 1 verhuurwoning is dat allemaal nog wel te doen terwijl je werkt. Maar dan mag je niet vergeten dat je hiervoor voor een bepaalde termijn uw verlof en al uw vrije tijd voor insteekt over een paar jaar.
Des te meer je er hebt, des te meer tijd je er insteekt.

Voor mensen die veel overuren draaien, die voor alles een stielman moeten inhuren of waar het anders tot ruzie in het gezin kan leiden (wegens niet of zware reductie van de aanwezigheid), blijf er van weg.
Maar de winst zit daar vooral in de meerwaarde die je realiseert in :
a) lage aanschafwaarde
b) basis renovatie met goede / duurzame materiaalkeuze
c) project als hobby (dus dat jij liever hier tijd aan spendeert dan op uw lui gat voor de TV te zitten, of...)
d) Je moet uw eigen geen uurkost uitbetalen.
e) eventueel de meerwaarde van de verkoop na 6>x<10j (zodanig dat het nieuw genoeg eruit ziet om waarde te genereren, maar niet te nieuw is zodanig dat je geen meerwaarde bij verkoop moet betalen)

Natuurlijk in de veronderstelling dat men woningen blijft belasten op de manier zoals nu. Wanneer men ooit het in zijn kop krijgt om inkomsten uit verhuur op eenzelfde wijze te belasten als verloning uit arbeid, dan is het opletten geblazen.
 
Waarom niet? Als hij al van zijn 40 eerste investeringen kan bewijzen dat hij zijn lening correct kan afbetalen?
Dat wil niks zeggen he, hij kan die 40 investeringen misschien afbetalen door de 41e. Als die 41e instuikt, stuikt heel het geheel in.

Idem,

Enigste wat werkbaar is als je 2 poten aan uw lijf hebt zoals ze zeggen. Dan de krotten of dergelijke afschuimen waar je potentieel in ziet en daar dan uw bloed zweet en tranen in steken.

Met 1 verhuurwoning is dat allemaal nog wel te doen terwijl je werkt. Maar dan mag je niet vergeten dat je hiervoor voor een bepaalde termijn uw verlof en al uw vrije tijd voor insteekt over een paar jaar.
Des te meer je er hebt, des te meer tijd je er insteekt.

Voor mensen die veel overuren draaien, die voor alles een stielman moeten inhuren of waar het anders tot ruzie in het gezin kan leiden (wegens niet of zware reductie van de aanwezigheid), blijf er van weg.
Maar de winst zit daar vooral in de meerwaarde die je realiseert in :
a) lage aanschafwaarde
b) basis renovatie met goede / duurzame materiaalkeuze
c) project als hobby (dus dat jij liever hier tijd aan spendeert dan op uw lui gat voor de TV te zitten, of...)
d) Je moet uw eigen geen uurkost uitbetalen.
e) eventueel de meerwaarde van de verkoop na 6>x<10j (zodanig dat het nieuw genoeg eruit ziet om waarde te genereren, maar niet te nieuw is zodanig dat je geen meerwaarde bij verkoop moet betalen)

Natuurlijk in de veronderstelling dat men woningen blijft belasten op de manier zoals nu. Wanneer men ooit het in zijn kop krijgt om inkomsten uit verhuur op eenzelfde wijze te belasten als verloning uit arbeid, dan is het opletten geblazen.
En wat velen dan ook nog vergeten is dat je op "13% rendement rekent", dat kan goed zijn, maar je hebt eerst wel x-tijd (als je weinig vrije tijd hebt gaat het hier mogelijks over jaren) een negatief rendement. Daarnaast zakt uw rendement ook ineens als je eens een jaar leegstand hebt. Die rendementen die je bij de meeste vastgoed ziet, zijn gebasseerd op "best case"-scenarios.
 
Terug
Bovenaan