Investeren in vastgoed

De svk regelt de vergaderingen niet met de andere eigenaren van de appartementen hé, noch het huisreglement etc.
Maar dit is dacht ik pas verplicht vanaf een x aantal woonplaatsen binnen het gebouw. Al kan het svk wel als syndicus werken indien dit zo wordt overeengekomen voor het volledige gebouw (denk ik).

@kay-gell die kan het nog duidelijker zeggen.

Geen idee of SVK dat inderdaad ook dan op zich neemt in het geval ze alles verhuren.
Ik heb enkele gebouwen waar ze voor 80-90% verhuren maar wij toch syndicus zijn.

Het kan, hoor. Maar mede-eigendom is nog iets totaal anders dan huurwetgeving. Tenzij ze daar in-house syndici hebben, wat kan.
 
ik ben de laatste 6 maand ook op zoek naar een opbrengsteigendom.
Mijn ervaring is momenteel toch dat de markt mij vrij oververhit lijkt.
- 2 huizen waar ik een bod op heb gedaan beide 30 - 40k boven de vraagprijs geboden.
- Sociale woning op biddit die 5j geleden voor 150k werd verkocht -> verkocht voor 310k

Alle makelaars die ik spreek zeggen het zelf ook dat het een echte gekte is. Ik hoop dat de rente wat stijgt. Dan kunnen gezinnen wat minder lenen en komt de betaalbaarheid van zelf in het gedrang.
Het zijn juist de makelaars die de mensen zot maken met de "gesloten enveloppe", "open huizen dag",..Zij creëreren een methode waarin mensen mekaar de loef afsteken.
 
Het zijn juist de makelaars die de mensen zot maken met de "gesloten enveloppe", "open huizen dag",..Zij creëreren een methode waarin mensen mekaar de loef afsteken.
Dat, plus de centrale bank die de interestvoet laag houdt en geld heel eenvoudig beschikbaar maakt. Ik ken al verschillende gevallen uit mijn kennissenkring waar ze nu bedragen lenen voor een huis dat ze nooit hadden kunnen ontlenen bij een interestvoet van 4%. Dit is echt een artificiële schuldenberg die veel jonge starters nu opbouwen bij de aankoop van hun huis. Zolang de rentes laag blijven en vastgoed blijft stijgen is dat ok, maar het kan ook mis lopen.
 
Het zijn juist de makelaars die de mensen zot maken met de "gesloten enveloppe", "open huizen dag",..Zij creëreren een methode waarin mensen mekaar de loef afsteken.
Je kunt mensen natuurlijk enkel de loef afsteken wanneer je het geld hebt of er aan kunt geraken natuurlijk. Interessante panden worden de prijzen dus opgedreven, minder interessante panden lukt dit dus niet.

Ik heb een kennis die probeert nu al maaaaaaaanden haar appartement te verkopen omdat ze een woning wil. 8 jaar geleden heeft dat 300k+ gekost om volledig te zetten.
Er zijn nu wel wat risico's zoals problemen met de gemeenschap die extra roet in het eten strooien. Maar de interesse tussen appartementen die voor corona als zoete broodjes over de toonbank gingen en nu, is dag en nacht verschil.

Voor corona was dat gemakkelijk 50 - 100 hits per week op immosites, nu is dat 5 - 10 hits als men daar zelfs aan komt.

Dat, plus de centrale bank die de interestvoet laag houdt en geld heel eenvoudig beschikbaar maakt. Ik ken al verschillende gevallen uit mijn kennissenkring waar ze nu bedragen lenen voor een huis dat ze nooit hadden kunnen ontlenen bij een interestvoet van 4%. Dit is echt een artificiële schuldenberg die veel jonge starters nu opbouwen bij de aankoop van hun huis. Zolang de rentes laag blijven en vastgoed blijft stijgen is dat ok, maar het kan ook mis lopen.
Ik zie eigenlijk niet echt in hoe dat een probleem kan geven op termijn. Wettelijk gezien is de stijging van de interest beperkt tot een verdubbeling van de intrest in de veronderstelling dat het niet een vast % is. En in dat geval is het dan helemaal geen probleem.

Of men moet zijn werk verliezen en hierdoor in de problemen komen. Maar die problematiek is er ongerelateerd aan het percentage waaraan je kunt lenen.
 
Als je handen aan je lijf hebt en al het gereedschap/ondersteuning om veel zelf te doen (in de sector zitten) dan lijkt me een detailberekening nu ook niet echt nodig hoor. Want eerlijk, wat is de beperkende factor om een half krot aan te kopen en dit in orde te zetten voor verhuur? Bij mij is dat toch het "in orde zetten" hoor. A
Uiteraard zit daar de winst in in zijn geval: werkuren niet meerekenen en goedkoper alles kunnen regelen. Ging me eerder om de 33% rendement en al de rest van de post.
 
Ik zie eigenlijk niet echt in hoe dat een probleem kan geven op termijn. Wettelijk gezien is de stijging van de interest beperkt tot een verdubbeling van de intrest in de veronderstelling dat het niet een vast % is. En in dat geval is het dan helemaal geen probleem.

Of men moet zijn werk verliezen en hierdoor in de problemen komen. Maar die problematiek is er ongerelateerd aan het percentage waaraan je kunt lenen.
Klopt, er zit idd een wettelijk limiet op de stijging van interesten in BE. Daardoor kunnen, in principe, niet zulke fratsen gebeuren als in de USA rond 2008.
 
Klopt, er zit idd een wettelijk limiet op de stijging van interesten in BE. Daardoor kunnen, in principe, niet zulke fratsen gebeuren als in de USA rond 2008.
Mensen kunnen dan wel met een negatief eigen vermogen zitten. Als je je huis koopt voor 400K met 350K lening, en de waarde van je huis zakt naar 320K is dat toch ook een pijnlijke zaak, ook al zal je het kunnen blijven afbetalen. Leverage werkt langs twee kanten.
 
Ik zal nog een verhaal toevoegen om wat tegengewicht te bieden. (Verre) kennis van me zat vroeger redelijk hard in vastgoed. Had zo'n tiental appartementen, samen pakweg 2 miljoen allemaal afbetaald, dus net worth 2M. Honger was niet gestild en vervolgens op zoek naar nieuw project, maar puur residentieel was gwn niet meer te managen. Heeft toen 2M geïnvesteerd in een combinatie kantoren/commercieel/residentieel ontwikkeling, onderliggende waarde pakweg 10M en huur dekte met wat overschot de afbetaling. Had nog job ernaast, maar spaarde niet veel. Leefde als een koning want zijn appeltje voor de dorst ging hij wel hebben. Door combinatie van paar factoren heeft hij echter enkele betalingen gemist. Project werd geïncasseerd door bank en verkocht. Hij was al z'n geld kwijt en heeft zichzelf enkele maanden later van kant gemaakt. Wees voorzichtig.
 
Ik zal nog een verhaal toevoegen om wat tegengewicht te bieden. (Verre) kennis van me zat vroeger redelijk hard in vastgoed. Had zo'n tiental appartementen, samen pakweg 2 miljoen allemaal afbetaald, dus net worth 2M. Honger was niet gestild en vervolgens op zoek naar nieuw project, maar puur residentieel was gwn niet meer te managen. Heeft toen 2M geïnvesteerd in een combinatie kantoren/commercieel/residentieel ontwikkeling, onderliggende waarde pakweg 10M en huur dekte met wat overschot de afbetaling. Had nog job ernaast, maar spaarde niet veel. Leefde als een koning want zijn appeltje voor de dorst ging hij wel hebben. Door combinatie van paar factoren heeft hij echter enkele betalingen gemist. Project werd geïncasseerd door bank en verkocht. Hij was al z'n geld kwijt en heeft zichzelf enkele maanden later van kant gemaakt. Wees voorzichtig.
Dan heeft de bank dat toch ook maar gewoon gedumpt aan bodemprijzen om er zo snel mogelijk weer van af te zijn? Anders zie ik niet in waarom hij zijn volledige 2 miljoen euro inleg zou verliezen (al ging een deel van die eigen inleg dan wellicht ook naar taksen/registratierechten etc die je dan mogelijks niet meer kunt recupereren).
 
Dan heeft de bank dat toch ook maar gewoon gedumpt aan bodemprijzen om er zo snel mogelijk weer van af te zijn? Anders zie ik niet in waarom hij zijn 2 miljoen euro inleg zou verliezen.
Een bank is geen liefdadigheidsinstelling he :p Pak half miljoen teveel betaald in het begin en met anderhalf verlies moeten verkopen. Decennia geleden was dat nog veel erger en werd vastgoed op veilingen aan spotprijzen weggedaan. Daarmee wordt vervolgens éérst de bank betaald, rest krijg je terug. In dat geval: 0.
 
De huurprijs/aankoopprijs zit in Belgie momenteel volledig scheef voor individuele vastgoedbeleggers.

Of je moet zelf een handige harry/bob de bouwer-type zijn die er niet voor terugdeinst om maandenlang elk vrij moment de handen uit de mouwen te steken. Dan kan je nog mooi verdienen, maar ook dat blijft relatief.

Heb zelf wat vastgoedbeleggingen. En ja, het hefboomeffect van de lening krikt het rendement wat op.
Maar ik zou het -in deze marktomstandigheden- niet opnieuw doen.

Alles in beschouwing genomen, zou ik wellicht beter af zijn geweest met wat vastgoedbevaks type Cofinimmo. Op het juiste moment kopen en niet meer naar omkijken. Stabiel nettodividend van 3-5% afhankelijk van het koopmoment.
Geen absurde upfront friction costs (RR, notaris), geen tijdverlies, geen onverwachte kosten voor reparaties, geen kopzorgen voor vinden nieuwe huurders, etc.
 
De huurprijs/aankoopprijs zit in Belgie momenteel volledig scheef voor individuele vastgoedbeleggers.

Of je moet zelf een handige harry/bob de bouwer-type zijn die er niet voor terugdeinst om maandenlang elk vrij moment de handen uit de mouwen te steken. Dan kan je nog mooi verdienen, maar ook dat blijft relatief.

Heb zelf wat vastgoedbeleggingen. En ja, het hefboomeffect van de lening krikt het rendement wat op.
Maar ik zou het -in deze marktomstandigheden- niet opnieuw doen.

Alles in beschouwing genomen, zou ik wellicht beter af zijn geweest met wat vastgoedbevaks type Cofinimmo. Op het juiste moment kopen en niet meer naar omkijken. Stabiel nettodividend van 3-5% afhankelijk van het koopmoment.
Geen absurde upfront friction costs (RR, notaris), geen tijdverlies, geen onverwachte kosten voor reparaties, geen kopzorgen voor vinden nieuwe huurders, etc.
Ik denk er soms ook zo over, maar zou je dan voor de kinderen later niet via UpgradeEstate iets kopen? https://upgrade-estate.be/nl/investeren
 
Wij hebben eind vorig jaar 2 woningen gekocht om te verhuren.
Eigen inbreng (rekening houdend met aankoopkosten en renovatie) zal ongeveer 30% bedragen.

De voorbije en komende maanden moeten we serieus bijleggen, want één huis moet nog verder gerenoveerd worden.
Nadien zullen we bij verhuur van beide een beetje moeten toesteken, want netto-huur is lager dan lening.
Door inflatie wordt dit gaandeweg hopelijk omgebogen.

Kruipt redelijk wat tijd in, maar hopelijk zijn ze binnen 20 jaar afbetaald.
Om hetzelfde bedrag bijeen te sparen, zouden we elke maand 875€ moeten opzij leggen.
(Rekening gehouden met eigen inbreng, niet met rente op spaargeld, maar ook niet met inflatie van de huisprijzen.)
 
Zijn er echt mensen die daar nog intrappen??
Ja toch wel. Na x aantal huurders kun je niet of wil je niet meer daar tijd in steken dus ga je voor iets meer passiefs én ja wat lager rendement.
 
Maar je vergeet dat vastgoed quasi de enigste investeringsmiddel beschikbaar is voor een particulier waar deze kan beschikken over een hefboomeffect.
So? Dat hefboomeffect kan evengoed een vloek worden...

Als theoretisch concept is dat uiteraard leuk en denk je "wauw, wat een rendement" , maar dan moet alles goed gaan: de huur moet ten allen tijde volstaan om je aflossingen te dekken, je moet hopen dat je wanneer je tussentijds een pand verkoopt dat je een meerwaarde realiseert, wat je weer extra marge geeft als je eens een tegenslag hebt bij de verkoop/verhuur van een ander pand. Je moet dus ten allen tijde voldoende cashflow hebben.

Zolang de vastgoedmanie blijft duren (en de huis- en huurprijzen blijven stijgen), zal dit in de meeste gevallen geen probleem vormen en er zijn ongetwijfeld historische voorbeelden genoeg van mensen die met dat hefboomeffect rijk zijn geworden. Maar het had ook heel anders kunnen uitdraaien indien de huizenprijzen gecorrigeerd waren (bvb. omdat de rente na enkele jaren daling terug zou gestegen zijn).

Neem nu onderstaand voorbeeld dat voor sommigen helaas realiteit zal zijn: een tijdje geleden waren de service flats trendy als investeringsvastgoed. Werden toen massaal neergepoot en verkocht door gladde immoboys aan brave mensen die er hun oude dag in zoude doorbrengen en het in de tussentijd zouden verhuren " want dat brengt meer op dan op een boekje".

Ondertussen blijkt dit een regelrechte flop en is er zeer veel leegstand. Met Corona zal dit er ook niet op beteren denk ik dan.

Beeld je maar eens in dat je 10 jaar geleden 2 peperdure serviceflat hebt gekocht: voor de ene ben je gaan lenen ( aan de toen nog hoge rentevoeten) en de andere heb je cash betaald. Hefboomeffect, weet je wel --> §§§§
Ondertussen staan beide service flats al verschillende jaren leeg, is gans de blok aan het verloederen (want enkele serviceflats die leegstaan) en geraak je ze aan de straatstenen niet meer kwijt. Uit pure miserie betaal je je krediet en die insane hoge maandelijke kosten (voor het gebouw en de service flat diensten) maar af met je overige spaarcentj... oh wacht: die zijn ondertussen al op, waardoor je service flat openbaar wordt verkocht wegens wanbetaling van je krediet --> schuldenput.

Dit is nu één specifiek voorbeeld, maar ik weet niet of mensen die zich nu massaal in de schulden steken om nieuwbouwappartementen te kopen om te verhuren en hierbij rekenen op de huur (en tussentijdse meerwaardes) om hun kredieten af te lossen een slimme investering doen.

Als je vandaag kwaliteitsnieuwbouw koopt in een project op een deftige locatie betaal je een gigantische hoge kostprijs, waardoor je huurrendement zeer laag is en de kans op meerwaarde miniem. En dat is dan nog uitgaande van het best case scenario: nooit leegstand en geen huurschade. Dat is m.i. de dag van vandaag een groot risico.


Trouwens: vastgoed is zeker niet het enige investeringsmiddel waarbij je : dit kan je evengoed doen voor bvb. aandelen ( hetzij via de investeringsmarge bij je broker, hetzij via afgeleide producten zoals turbo's, opties etc).
 
ik zie veel reclame passeren van serena bay in Kaapverdië


Gegarandeerd 5% opbrengst voor volgende 15 jaar en je mag 4 weken per jaar gebruik maken van de suite.

Lijkt me te goed om waar te zijn maar echt al veel reclame voor zien passeren.
Iemand idee wat dit is? Ik zie dit ook constant op tv, maar juist daarom heb ik er zo mijn bedenkingen bij
 
ik ben de laatste 6 maand ook op zoek naar een opbrengsteigendom.
Mijn ervaring is momenteel toch dat de markt mij vrij oververhit lijkt.
- 2 huizen waar ik een bod op heb gedaan beide 30 - 40k boven de vraagprijs geboden.
- Sociale woning op biddit die 5j geleden voor 150k werd verkocht -> verkocht voor 310k

Alle makelaars die ik spreek zeggen het zelf ook dat het een echte gekte is. Ik hoop dat de rente wat stijgt. Dan kunnen gezinnen wat minder lenen en komt de betaalbaarheid van zelf in het gedrang.

Ik (als totale leek) begrijp echter niet wat het grote verschil is?

Mensen lenen voor zover ik begrijp vooral ifv wat ze kunnen afbetalen. Als de rente stijgt, gaat er dus gewoon minder van die maandelijkse afbetaling naar het pand zelf gaan. Spaargeld blijft gelijk, dus mensen kunnen grosso modo nog altijd met dezelfde bedragen overbieden.

Oké, de prijzen zullen in't algemeen dalen. Maar het gemiddelde gezin betaalt nog altijd hetzelfde bedrag af voor hetzelfde huis, ook al kost het nominaal minder. Maakt het dan een drol uit dat de rentes stijgen? Gemiddeld gezien dan.

Het enige verschil is er dan als je later vervroegd afbetaald en dus een pak minder rente betaalt. Maar dat doe je meestal niet de eerste jaren.
 
Ik (als totale leek) begrijp echter niet wat het grote verschil is?

Mensen lenen voor zover ik begrijp vooral ifv wat ze kunnen afbetalen. Als de rente stijgt, gaat er dus gewoon minder van die maandelijkse afbetaling naar het pand zelf gaan. Spaargeld blijft gelijk, dus mensen kunnen grosso modo nog altijd met dezelfde bedragen overbieden.

Oké, de prijzen zullen in't algemeen dalen. Maar het gemiddelde gezin betaalt nog altijd hetzelfde bedrag af voor hetzelfde huis, ook al kost het nominaal minder. Maakt het dan een drol uit dat de rentes stijgen? Gemiddeld gezien dan.

Het enige verschil is er dan als je later vervroegd afbetaald en dus een pak minder rente betaalt. Maar dat doe je meestal niet de eerste jaren.
mijn punt is gewoon dat ik verwacht dat de prijzen dan zullen dalen. Stel familie X heeft 100k spaargeld, kan 1500 per maand afbetalen en wil een huis kopen:
- bij 1,5% rente kan het 380k ontlenen
- bij 3 % rente kan het 320k ontlenen
=> conclusie: de koopkracht van dit gezin is gedaald met 60k en daarmee zal de vraag dus ook dalen
 
Het enige wat echt aan het gebeuren is, is dat de kloof tussen arm en rijk groter word.

Zoals bovenstaande aanhaalde, mensen die geinvesteerd hebben in een serviceflat die leegstaat, dat is net hetzelfde als die link naar investeren in serena bay, of bij upgrade-estate.
Als het op een bordje word aangeboden als een mooie investering met een mooie website, en een kortgerokte verkoopster helpt je overtuigen, tjah.... Een boer trapt daar niet in, iemand die gestudeerd heeft blijkbaar wel..

Nog een boerenwijsheid, Als je de kudde volgt zal je vaak bescheten gras eten! (En dat telt zeer zeker ook voor vastgoed)
 
Terug
Bovenaan