Internationaal Covidnieuws

Ik heb het enkel over de doofpotoperatie (verzwijgen van feiten in gepubliceerde wetenschap) in de UK, omdat het enkel daar, bij mijn weten, zwart op wit is aangetoond.
 
Ik heb het enkel over de doofpotoperatie (verzwijgen van feiten in gepubliceerde wetenschap) in de UK, omdat het enkel daar, bij mijn weten, zwart op wit is aangetoond.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg of jij de eerste uitleg of de tweede geloofwaardiger vond. Niet waarom je bij de eerste uitleg maar alleen naar het UK kijkt. Ook in dit antwoord moeten namelijk alle journalisten van alle kranten over de hele wereld het magisch eens zijn over dit ene ding en daar dan over zwijgen, iets waar het WHO bijvoorbeeld nooit in geslaagd is. Maar "iets" heeft dat hier wel voor elkaar gekregen...
 
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg of jij de eerste uitleg of de tweede geloofwaardiger vond. Niet waarom je bij de eerste uitleg maar alleen naar het UK kijkt. Ook in dit antwoord moeten namelijk alle journalisten van alle kranten over de hele wereld het magisch eens zijn over dit ene ding en daar dan over zwijgen, iets waar het WHO bijvoorbeeld nooit in geslaagd is. Maar "iets" heeft dat hier wel voor elkaar gekregen...
Ik weet niet of alle journalisten of kranten daarmee akkoord gaan, en heb geen tijd om dat na te gaan. Jij legt dat hier neer als een feit maar evengoed onbewezen.
 
Ik weet niet of alle journalisten of kranten daarmee akkoord gaan, en heb geen tijd om dat na te gaan. Jij legt dat hier neer als een feit maar evengoed onbewezen.

Ik snap ook niet waarom je er WHO er bij haalt. Die zitten enkel in met het bestrijden van het virus en het voorkomen van menselijk leed. Dat is geen onderzoekscommissie naar de oorsprong van het virus. Zij kunnen louter de gepubliceerde wetenschap voor waar aannemen.
Ah, maar als niet alle journalisten of kranten in de wereld ermee akkoord gaan, dan zouden ze toch alle info publiceren die ze hebben? Op onderzoek gaan en uitzoeken hoe het zit? Het is een doofpotoperatie volgens jou, dus op z'n minst moeten alle grote kranten en news outlets volgen, anders is het geen doofpotoperatie.

Het WHO heb ik erbij gehaald als voorbeeld van een wereldwijde organisatie die niet eens alle neuzen in dezelfde richting kon krijgen toen het ging over een pandemie. Welke wereldwijde organisatie zou daar dan wel in slagen als het gaat om zoiets controversieels als "de oorsprong van covid"? Binnen België (of het VK) zou het nog niet eens lukken om iedereen hetzelfde te doen zeggen volgens mij, laat staan in de hele wereld.

Als het een doofpotoperatie is, wie zit er dan achter?
 
Alle discussie over de oorsprong is van in het begin in de kiem gesmoord door te stellen dat de lab-leak theory ongegrond was, terwijl men beter wist. Als aanzetters voor deze misinformatie lijken mij de EcoHealth organisatie en zijn sponsors de logische kandidaten.
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221217_93604402

ik denk soms toch dat corona toch andere zaken kan veroorzaken. Is dat nu door die twee jaar doorgedreven hygienische maatregelen te hanteren dat we nu een soort van hygieneschuld dienen in te lossen door ons niet zo belast immuunsysteem?

Dit artikel legt het allemaal wat uit:
“Door de coronamaatregelen de voorbije jaren heeft ook het griepvirus minder de kans gehad om te circuleren. Het gevolg is dat bij veel mensen de specifieke antilichamen tegen griep op een laag pitje staan. De groep die geïnfecteerd kan raken, is daardoor groter."
"Het is niet zo dat ons immuunsysteem als gevolg van de coronamaatregelen lui is geworden. Het wordt constant bestookt door allerlei schimmels, bacteriën en virussen die de hele tijd aanwezig zijn. Daardoor is onze afweer nog in prima staat.”

Hij zegt er ook nog bij dat dit niet geheel ongewoon is, maar dat de griep er dit jaar sneller bij is en dat we ook nog steeds met COVID gevallen zitten. We zijn aan een soort 'inhaalbeweging' bezig met betrekking tot die virussen, maar dat is vooralsnog niets abnormaals.
 
Dit artikel legt het allemaal wat uit:



Hij zegt er ook nog bij dat dit niet geheel ongewoon is, maar dat de griep er dit jaar sneller bij is en dat we ook nog steeds met COVID gevallen zitten. We zijn aan een soort 'inhaalbeweging' bezig met betrekking tot die virussen, maar dat is vooralsnog niets abnormaals.
Ik kan het artikel niet volledig lezen. Maar dit is dan toch een direct gevolg van corona en de maatregelen?
“Door de coronamaatregelen de voorbije jaren heeft ook het griepvirus minder de kans gehad om te circuleren. Het gevolg is dat bij veel mensen de specifieke antilichamen tegen griep op een laag pitje staan. De groep die geïnfecteerd kan raken, is daardoor groter."
Het zal wel nog een jaartje nazinderen eer alles weer de oude is.
 
Ik ben al 2 keer verkouden geweest op nog geen 3 maanden tijd. En nog buikgriep gehad ook. Komt toch door verminderde weerstand door al die maatregelen.

De griep moet nog beginnen volgens mij, dat zal voor januari-februari worden denk ik
 
Ik ben dit jaar nog niet verkouden geweest of buikgriep gehad en ook geen corona en ik heb ook dezelfde maatregelen moeten ondergaan ….blijkbaar heeft dat geen of nauwelijks invloed gehad op mijne weerstand …

Is dus totaal niet te bewijzen en zoals ze al gezegd hebben is uwe weerstand niet ”verminderd” want uw lichaam heeft een “geheugen” enkel moet uw lichaam zich aanpassen als er zich een nieuwe mutatie ontwikkeld en dan bouw je weer “weerstand “ op tegen die versie …en als je vatbaarder bent en dus een ”verminderde weerstand” hebt zul je altijd wel wat sneller en meer ziek zijn dan iemand met een ”sterke weerstand” .
 
Eén iemand die niet ziek is bewijst bitter weinig he. We hebben ons afgeschermd en met een mondmasker aan gelopen, dat we nadien vatbaarder zouden zijn voor allerlei ziektekiemen is toch maar logisch. U lichaam mag nog een geheugen hebben, als het niet wordt aangevallen verzwakt de weerstand.
Anders kan je ook zeggen dat er geen gewenning aan antibiotica bestaat, want u lichaam heeft een geheugen.

Ik ben ook nog 🤞niet ziek geweest dit najaar. Maar wat bewijst dat? Het zijn ook vaak dezelfde mensen die regelmatig ziek zijn en anderen zelden.
 
Misschien nog eens een quotes posten van mensen met verstand van zaken.

Steven van Gucht:
"Het is niet zo dat ons immuunsysteem als gevolg van de coronamaatregelen lui is geworden. Het wordt constant bestookt door allerlei schimmels, bacteriën en virussen die de hele tijd aanwezig zijn. Daardoor is onze afweer nog in prima staat.”

Zie ook deze link.

En deze:
While we do need exposure to germs to build a strong immune response, staying away from germs won’t weaken our immunity. The body “remembers” exposure to germs, and the lack of exposure to germs that social distancing allows does not weaken our body’s “memory.”

En dit:
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat de coronamaatregelen de werking van je immuunsysteem verzwakken. Je immuniteit blijft in je leefomgeving voldoende uitgedaagd om potentiële indringers te herkennen en uit te schakelen.

Wat je wel leest is dat stress (eventueel door lockdownmaatregelen en eenzaamheid), gebrek aan beweging, en gebrek aan blootstelling aan de buitenlucht de weerstand kunnen verminderen. In dat opzicht konden de maatregelen dus effectief een effect hebben op bepaalde personen, maar een rechtstreeks gevolg van de hygiënemaatregelen en social distancing op het immuunsysteem bij volwassen mensen, daar is bij mijn weten nog niks van bewezen.

Ook niet vergeten dat COVID een (tijdelijk) effect zou kunnen hebben op het immuunsysteem. Veel mensen hebben COVID gehad zonder het te weten (of gewoonweg geweigerd zich te laten testen) dus dat moet je ook onthouden.

Dat van die antilichamen tegen specifieke varianten van de griep is een rechtstreeks gevolg van de pandemie, maar dat heeft niets te maken met een verlaagd immuunsysteem aangezien ons lichaam nog steeds prima in staat is om die griep weg te werken. Kan zijn dat het dit jaar een zwaardere variant is (dat weet ik nu niet) maar er is dus geen bewijs dat er iets mis is met onze immuunsystemen.
 
Laatst bewerkt:
Infeite bewijst het ziek worden en dat je geneest dat uw lichaam zijn werk doet en terug weerstand opbouwt tegen een nieuwe griep of wat dan ook variant .
Zolang je geneest bouwt uw lichaam weerstand op en de volgende keer dat je diezelfde variant krijgt zal uw lichaam weten hoe ervanaf te geraken waardoor je u misschien wat mottig zal voelen maar niet ziek (grote kans dat het zelfs niets doet dan )
Dus zullen we nog altijd ziek worden …ja dat is nu eenmaal hoe de natuur werkt en we hebben trouwens bacteriën nodig om te overleven . ;)


En inderdaad stress kan uw weerstand tijdelijk doen verlagen .
Zoals ik soms last heb van koortsblaasjes als ik zeer vermoeid ben of last heb van stress …maar dat gaat gewoon terug weg na voldoende rust te hebben genomen .
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Er wordt toch naar corona gewezen als mogelijke oorzaak voor een verzwakt immuunsysteem (bij kinderen)

Op intensieve zorgen liggen ‘ongezien’ veel kinderen: ‘Door corona is onze immuniteit mogelijk gedaald’
 
Er wordt toch naar corona gewezen als mogelijke oorzaak voor een verzwakt immuunsysteem (bij kinderen)

Op intensieve zorgen liggen ‘ongezien’ veel kinderen: ‘Door corona is onze immuniteit mogelijk gedaald’
Er is toch wel een verschil tussen baby's en volwassenen als jij en ik. Beiden kunnen toch ook waar zijn? Jouw link beweert niet dat we ons bestaande immuniteitssysteem "lui" is geworden, zoals @Sneeuwstorm beweert. En wat Ridderbauknecht dus ontkent. Voor zover ik kan zien (ik kan het artikel niet lezen), gaat het daar over de immuniteit van baby's en kinderen, die dus nog met van alles in aanraking moeten komen. Dat ze nu met veel minder in aanraking zijn gekomen, kan ervoor zorgen dat ze eerst nog wat ziek moeten worden voor ze immuun zijn tegen die dingen waartegen wij al lang immuun zijn. Maar niet dat ze ervoor immuun waren en hun immuunsysteem nu "lui" is geworden waardoor ze plots weer opnieuw ziek kunnen worden van zaken.
 
Lui heb ik niet gezegd maar door al die maatregelen is er idd weinig immuniteit opgebouwd tegen andere ziekteverwekkers. Dat merk ik nu ook in mijn omgeving, er zijn enorm veel mensen ziek.
Naast corona enorm veel buikgriep en verkoudheden en de gewone griep begint ook al op te komen naar het schijnt, vroeger dan normaal.
 
Lui heb ik niet gezegd maar door al die maatregelen is er idd weinig immuniteit opgebouwd tegen andere ziekteverwekkers. Dat merk ik nu ook in mijn omgeving, er zijn enorm veel mensen ziek.
Naast corona enorm veel buikgriep en verkoudheden en de gewone griep begint ook al op te komen naar het schijnt, vroeger dan normaal.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221220_96977808

Ik lees vandaag toch hetzelfde
Jaren van een goede handhygiëne en afstand houden worden wel eens verantwoordelijk gesteld voor een zogenaamde “immuniteitsschuld”, zegt Raes. Omdat we twee jaar minder antistoffen aanmaakten, halen we nu de schade in. “Bijvoorbeeld vrouwen die borstvoeding geven of zwanger waren, kwamen minder in aanraking met virussen en gaven dus geen antistoffen door. Dat kan hun baby nu misschien gevoeliger maken.”

Van Gucht: “Ons immuunsysteem is de voorbije twee jaar inderdaad minder gestimuleerd om antistoffen aan te maken, dus zijn we misschien gevoeliger om een besmetting op te lopen. Maar inherent blijft ons immuunsysteem even goed werken: àls we een besmetting oplopen, reageert ons systeem hetzelfde als voor de coronapandemie. Het is niet lui geworden, zoals ik soms mensen eens hoor zeggen.”
Niet lui geworden maar gewoon minder gestimuleerd.
 
En daar zit het verschil: een minder gestimuleerd immuunsysteem is geen verzwakt immuunsysteem. Zoals in de vorige artikels staat.
Volgens mij wil een "minder gestimuleerd immuunsysteem" gewoon zeggen dat je geen antistoffen tegen het griepvirus van vorig seizoen hebt? Maar dat maakt ook niet uit, want dat virus doet de ronde niet meer... Heeft niks te maken met het feit dat nu veel mensen ziek worden idd.

Er zijn wel andere effecten die spelen, mensen die naar bureau gaan omdat thuis werken duurder geworden is (of omdat ze terug moeten van de baas), virussen die minder snel zijn afgezwakt (normaal evolueren virussen naar een minder schadelijke variant die besmettelijker is, dacht ik?), ...

Ik blijf dat bij onze dochter ook wel grappig vinden dat mensen vaak zeggen "jamaar, ze gaat al die ziektes krijgen als ze naar school gaat he, want ze heeft geen immuunsysteem nu." ... Want als volwassene wordt je natuurlijk nooit meer verkouden aangezien je die in uw kindertijd toch allemaal gehad hebt?
 
Terug
Bovenaan