Internationaal Covidnieuws

Daar zijn ze de pedalen nog wat meer kwijt precies.
Ma goed, dat was vorige zomer hier ook een voorwaarde voor oa Pukkelpop zeker ?
Pukkelpop is niet doorgegaan. Bij andere festivals was dit niet de regel. Wel in die 2 weken dat de discotheken open zijn geweest dacht ik.
 
Net om die reden dacht ik. Omdat dat praktisch onhaalbaar was

euh ja daarom euh
mss ook omdat hun 'internationale' headliners meestal Britten waren die niet zomaar konden reizen (covid regels en brexit) en ook bij terugkomst in quarantaine moesten dus waarschijnlijk niet meer wilden komen.

Volgens mij hebben wij nooit effectief met 1G gewerkt. Er was sprake om zo de discotheken open te houden met sneltesten maar vooraleer de eerste keer was mochten ze niet meer open.
 
Laatst bewerkt:
Net om die reden dacht ik. Omdat dat praktisch onhaalbaar was
De regel voor festivals vanaf 13 augustus 2021 was:
Max 75.000man
Geldig CST ==> 2 weken na volledige vaccinatie, herstelcertificaat of negatieve test die max 48u oud was.

Pukkelpop had meerdere problemen, waaronder ook een hoop bands die gecancelled hadden of het land niet binnen mochten of velen hun tour was gewoon geschrapt. En de aflasting stak de organisatie van pukkelpop dan op het feit dat er een probleem zou zijn voor de mensen die nog niet gevaccineerd waren omdat die 48u geldigheid van een negatieve test te kort was.

Iets waar bijvoorbeeld een Alcatraz een oplossing voor gevonden heeft, en gewoon doorgegaan is. Voor 3 dagen.
 

Go Nederland!!🥳💃
Als ze daar hun CST of CSB zoals zij dat noemen overboord gooien, dan eet ik mijn schoen op.
Enkel nog 1G, testen bij grote evenementen.
Hoe regelt men dat dan? Iedereen testen aan de ingang? Of een bewijs van een negatieve test? Dan precies toch nog liever ons beleid waar je wordt vrijgesteld van testen als je volledig gevaccineerd bent.
 
Hoe regelt men dat dan? Iedereen testen aan de ingang? Of een bewijs van een negatieve test? Dan precies toch nog liever ons beleid waar je wordt vrijgesteld van testen als je volledig gevaccineerd bent.
Denk bewijs van negatieve test, aan de ingang is praktisch onhaalbaar.
Testen voor evenementen is gratis moesten ze het betalend maken dan zouden sws meer gevaccineerden zijn.
Vind die aanpak op zich veiliger ipv zo'n hele hoop gevaccineerde bezems die besmet zijn en die overal binnen kunnen om daar dan nog eens de hele meute te besmetten. Vind de aanpak van Nederland beter zo.
 
Denk bewijs van negatieve test, aan de ingang is praktisch onhaalbaar.
Testen voor evenementen is gratis moesten ze het betalend maken dan zouden sws meer gevaccineerden zijn.
Vind die aanpak op zich veiliger ipv zo'n hele hoop gevaccineerde bezems die besmet zijn en die overal binnen kunnen om daar dan nog eens de hele meute te besmetten. Vind de aanpak van Nederland beter zo.
Ik weet dat zo niet. Liever een eenmalig bewijs van een vaccin dan dat als je naar een evenement moet gaan dat je telkenmale een recente negatieve test moet voorleggen.

Enerzijds omdat als dat gratis is zoals jij zegt, dit eigenlijk wil zeggen dat de belastingbetaler die betaalt. En als die niet gratis is, dat die kost toegevoegd wordt aan de ticketprijs.

Als we dan toch kiezen om open te gaan, dan liever zonder die test.
En persoonlijk liever een tijdje langer beperkt dan vb 2 weken vroeger open maar dan met die test maatregel.

Dat zou mijn voorkeur zijn. Waar ik natuurlijk open ben om daar vanaf te stappen indien de omstandigheden dit noodzaken.
 
Ik begrijp jullie redenering. Maar is wel volledig verkeerd. Jij mag dan wel geboosterd zijn...nog steeds kan je een hele hoop mensen besmetten. En daarmee dat zoveel experts al een tijdje zeggen dat de cst pas een vals gevoel van veiligheid geeft en gewoon niet wetenschappelijk te verdedigen valt. Die cst pas moet er gewoon uit. Iedereen is besmettelijk en daar is de discussie ook mee afgelopen. Mocht het vaccin verspreiding tegen gaan, was het een heel ander verhaal natuurlijk. Maar dat is helaas niet. Ik vraag me af wat VDB en Beke nog gaan verzinnen, maar ze kunnen dit niet meer blijven trekken. Het goede nieuws is dat omikrom voor gezonde mensen niet bedreigend is. En dus moet men echt alles gaan los laten. Al begrijp ik wel dat voor gigantische massa evenementen een test afleggen verplicht is. Zo'n event doe je ook niet elk weekend uiteraard.
 
Ik begrijp jullie redenering. Maar is wel volledig verkeerd. Jij mag dan wel geboosterd zijn...nog steeds kan je een hele hoop mensen besmetten. En daarmee dat zoveel experts al een tijdje zeggen dat de cst pas een vals gevoel van veiligheid geeft en gewoon niet wetenschappelijk te verdedigen valt. Die cst pas moet er gewoon uit. Iedereen is besmettelijk en daar is de discussie ook mee afgelopen. Mocht het vaccin verspreiding tegen gaan, was het een heel ander verhaal natuurlijk. Maar dat is helaas niet. Ik vraag me af wat VDB en Beke nog gaan verzinnen, maar ze kunnen dit niet meer blijven trekken. Het goede nieuws is dat omikrom voor gezonde mensen niet bedreigend is. En dus moet men echt alles gaan los laten. Al begrijp ik wel dat voor gigantische massa evenementen een test afleggen verplicht is. Zo'n event doe je ook niet elk weekend uiteraard.
Je kan het ook anders zien: meer mensen die gevaccineerd zijn betekent minder mensen die zullen ernstig ziek worden en de zorg belasten. Als je gevaccineerd bent loop je zelf minder risico om besmet te worden en dus kan je je meer riskeren om op drukke plaatsen te komen. Geraak je dan toch nog besmet dan is dat weer extra immuniteit.
Aangezien nog maar weinig mensen ernstig ziek worden van Omikron, zou men dan beter gewoon het virus loslaten (met uitzondering van ziekenhuizen en WZS waar de risicopatiënten bij elkaar liggen) in plaats van iedereen te gaan testen voor evenementen (als de jeugd elke week moet getest worden om naar de discotheek te gaan dan zullen de kosten oplopen).
 
Ik heb mij ook wel laten vaccineren/boosteren om van dat testgedoe vanaf te zijn. Een 1G beleid met testen voor iedereen is toch geen goede reclame voor vaccins/boostershots.
Ik vraag me ook gewoon af of dat zo een 1G beleid met testen niet nadeliger is voor de evenementen sector.
Veel mensen deden inderdaad de vaccinaties omwille van enerzijds dat ze nergens werden buiten gesloten, en anderzijds ook voor het gemak volgens mij. "Ah als ik een spuitje laat zetten, mag ik overal binnen, zonder het hele test gedoe en onzekerheid of ik daadwerkelijk binnen mag".

Ik vrees ervoor dat veel mensen iets gaan hebben: Ah, we moeten testen? Nee laat maar, dan ga ik niet. Ik ga geen stok in men neus rammen voor elk evenement. En dat gaat de sector denk ik nog nadeliger uitkomen dan het CST.

(Persoonlijk had ik dat al gelijkaardig in november, toen ze zeiden alle binnen evenementen mét mondmasker. Wij zijn toen ook niet naar de AB gegaan, omdat we dat niet zagen zitten om 2h opeengepropt met een mondmasker te staan)
 
Stappen ze in China nu al af van zero covid strategie. Ik hoor dat Hong Kong nu zijn eerste uitbraak heeft sinds de start van de pandemie, en dat het daar nu het ergst is overal op de wereld.


Goed mogelijk dat ze er nog aan moeten 'beginnen'. Stel dat China tientallen jaren op zero covid stategie inzet dan is het "Europese ziektes vs Meso-Amerikaanse beschavingen all over again", natuurlijk milder en met maar 1 virus en met dat ze wel deels zullen beschermd zijn door vaccinaties, maar het is wel dat "principe".
 
Stappen ze in China nu al af van zero covid strategie. Ik hoor dat Hong Kong nu zijn eerste uitbraak heeft sinds de start van de pandemie, en dat het daar nu het ergst is overal op de wereld.


Goed mogelijk dat ze er nog aan moeten 'beginnen'. Stel dat China tientallen jaren op zero covid stategie inzet dan is het "Europese ziektes vs Meso-Amerikaanse beschavingen all over again", natuurlijk milder en met maar 1 virus en met dat ze wel deels zullen beschermd zijn door vaccinaties, maar het is wel dat "principe".
Hoe is dat europese ziekte vs meso amerikaanse beschavingen als het covid virus origineel van china (dus azië) kwam?
 
bestaat er eigenlijk een website waar je kan zien per land, welke covid maatregelen er gelden daar?

in de reopen europe website zie je enkel maar welke papieren enzo je nodig hebt, niet welke maatregelen daar momenteel gelden....
 
bestaat er eigenlijk een website waar je kan zien per land, welke covid maatregelen er gelden daar?

in de reopen europe website zie je enkel maar welke papieren enzo je nodig hebt, niet welke maatregelen daar momenteel gelden....
Als je even doorklikt, staan de meeste van de maatregelen er toch op? Een paar maanden geleden was dat toch nog zo. Wil je alle maatregelen, zul je naar de website van dat land of die regio moeten gaan.
 
Hoe is dat europese ziekte vs meso amerikaanse beschavingen als het covid virus origineel van china (dus azië) kwam?
Nee dat heeft niets met covid te maken. Ik vergelijk de situatie met hoe we geen contact hadden met Meso-Amerikaanse beschavingen en meer ziektes zich al voordeden in Eurazie, die de geisoleerde "nieuwe wereld" pas bereikten nadat wij Amerika ontdekten en contact werd opgezet. Dit gaat niet om covid maar bepaalde griepen, verkoudheden, pokken en andere die allemaal via ons werden geintroduceerd daar (natuurlijk niet opzettelijk), maar daar kenden ze de ziektes nog niet.

Dit is (op veel kleinere schaal hetzelfde. China met zero covid heeft nauwelijks covid gehad (of daarmee te maken gehad), dus de bevolking zal vroeg of laat nog met covid in aanraking komen. Daar moet een covidgolf nog over.


En dat lijkt zich nu al te verspreiden. Ook Taiwan en Nieuw-Zeeland hebben hogere besmettingscijfers te maken door Omikron. Ook zij (door het zijn van een eiland en een hard covidbeleid) hebben in vergelijking met de rest v/d wereld nog bijna geen covid gehad of niet voldoende.


Ook in Tonga begint het zich te verspreiden dat voor de uitbarsting nog maar 1 besmetting kende. Met de humanitaire hulp na de vulkaanuitbarsting is covid ook meegereisd naar daar.

Omikron is ook een besmettelijkere variant, dus moeilijker te bestrijden met zero covid beleid, dat is ook een reden van waarom nu en niet vroeger voor die landen en regio's.

Als je echt in zero covid gelooft, dan moet je als land eigenlijk compleet gaan isoleren voor de rest van je bestaan met de buitenwereld, want covid zal een endemische ziekte worden.

Covid zal blijven evolueren na omikron, en blijven vertakken in die mate dat het wellicht heel complex wordt, vergelijkbaar met verkoudheid of ook influenza B. Maar daar gaat tijd over. De eerste jaren zullen we wel kwetsbaar blijven maar het kan wel zijn dat we heel dicht bij het einde van de pandemie of die al bereikt hebben maar dat kan je nu nog niet met zekerheid zeggen, maar dan nog kan je na de pandemie nog steeds kwetsbaar zijn voor "opflakkeringen" maar niet in de mate zoals we ze gezien hebben voorheen.

Je moet covid ook zien als een soort virus dat wilt overleven en om te overleven moet het een niche innemen, want uiteindelijk is er ook een denkbeeldige bovengrens in hoe ernstig ziektebeeld enzovoort kan zijn, want anders is er niet genoeg mensen of gasten meer om te verspreiden of ziek te maken. Als je een herbivoor bent, en je eet alle planten op sterf je als herbivoor zelf ook uit. Om die niches wordt dan gevochten, maar covid vindt zijn plaats daar wel in, en er is al een influenza B virus (met alle ondertakken) verdwenen, nl. het Yamagata virus. Die lijkt verdwenen te zijn, en was een influenza B virus die vooral bij ouderen en in meer gematigde gebieden toesloeg. Covid 19 is een pandemie die vooral ook die gebieden heeft getroffen (gematigde klimaatregio staat dan gelijk aan hoge welvaart waar meer oudere mensen wonen), en dat is dan de niche die covid inneemt, en dus een stuk effectiever in wat het doet dan Yamagata, waar voor die laatste geen plaats meer is, en de vele maatregelen gericht tegen covid ervoor gezorgd had dat Yamagata zich genoeg meer kon verspreiden.


Daardoor zal het griepvaccin ook iets makkelijker samen te stellen worden zolang die tak niet terugkeert, voorlopig is dat nog steeds niet gebeurd ergens in de wereld in de laatste 2 jaar, dus is één van de vier grote grieptakken gewoon weg. Yamagata was nog het dominante griepvirus in heel wat griepseizoenen hier in begin en mid jaren '2010. Influenza B heeft ook minder pandemiepotentieel dan Influenza A, en ik denk dat het ook niet in een ander diersoort zit (hoewel andere B-virussen of B-like viruses soms wel), dus dan zou het definitief weg zijn, maar die niche is dan opgevuld door covid-19. Mocht een influenza A virus verdwijnen, zit je met "pandemiepotentieel".

Bij de Spaanse griep is wellicht door de pandemie van 1890-1891 H1N1 dat een seizoensgriep was ook verdwenen waardoor de "Spaanse H1N1 griep in 1918" zo hard toesloeg, vooral bij jongere leeftijdsgroepen (WO1 zorgt ervoor dat het zich ook makkelijk daar kon verspreiden). Maar dat verklaart het hoge sterftecijfer bij twintigers bij de pandemie van toen. Alleen is dat een influenza A virus en geen influenza B virus. Die mensen waren nog niet in aanraking gekomen met H1N1 seizoensgriep dus hadden minder bescherming of wisten niet hoe daarop te reageren, terwijl de immuunsystemen van ouderen H1N1 wel nog herkenden van "vroeger" en hoe ouder hoe vaker je het gehad zal hebben. Sindsdien is H1N1 weer terug endemisch als een seizoensgriep en ook een stuk geëvolueerd en complexer geworden. Mexicaanse Griep in 2009 dat terug een meer traditioneler H1N1 viruspandemie was, was daardoor niet zo effectief. Op dit moment is H1N1 en H3N2 een seizoensgriep van influenza type A (H3N2 endemisch sinds Hong Kongpandemie uit 1968-1969), en Victoriavirus van Influenza B ook (Yamagatavirus - influenza B mogelijk dus verdwenen).
 
Laatst bewerkt:
Maar dat is toch volledig langs de kwestie ?

Je vergelijkt een beschaving die zoals jij zegt nooit van zijn leven met elkaar in contact kwam en dus die virussen. Met een beschaving die zijn contacten zwaar beperkt heeft (daar zou je de vergelijking nog altijd kunnen doortrekken) maar die bij mijn weten wel heeft gevaccineerd (https://www.google.be/search?q=chin...E&sclient=gws-wiz#colocmid=/m/0fbp0&coasync=0). En die vaccinaties ondergraven dan die theorie aangezien die vaccinaties eigenlijk hetzelfde principe zijn van wel onder elkaar te komen. Maar je moet ze dan natuurlijk wel blijven geven (die boosters)

Het enigste dat China doet is door hun zero covid strategie om veel diepgaander en harder op eventuele virushaarden te stampen totdat die uit gaan. Of anders gezegd de verspreiding tegen te gaan als die gevonden wordt. Maar met hun vaccinaties (en als ze hun boosters krijgen) is er al een serieuze reductie in kans dat je ziek wordt. Dat zag je namelijk ook al bij ons.

Het is niet de intentie om geen covid gevallen te hebben hier, enkel er vroeg genoeg bij te zijn zodanig dat zoals al gezegd de verspreiding beperkt wordt. Terwijl men met vaccinaties aan gecontroleerde verspreiding van de ziekte doet, zodanig dat hun bevolking beschermd is.
Het is gewoon extreem moeilijk in de omstandigheden met omikron en de viruliteit dat dit virus heeft om zo snel op de bal te spelen dat je het eruit krijgt. Waardoor de zero covid strategie eigenlijk subefficiënt is. En dat is de reden voor de opstoot bij hun.

Dat is in mijn ogen toch helemaal iets anders dan de vergelijking die jij maakt in uw post.
 
Terug
Bovenaan