Internationaal Covidnieuws

Welk licht moeten ze dan zien als ze al hebben gezien dat de coronamaatregelen praktisch onbestaande gaan zijn in voorjaar en zomer.
Dat het zoals gewoonlijk weer veel te laat komt.

In Denemarken worden er dagelijks 81 patienten opgenomen in het ziekenhuis op een bevolking van 5831000

trek dit door naar Belgie en we zitten nog steeds in code rood.

Wat is het verschil tussen medische topadviseurs in Denemarken en in Belgie dan
 
Dat het zoals gewoonlijk weer veel te laat komt.

In Denemarken worden er dagelijks 81 patienten opgenomen in het ziekenhuis op een bevolking van 5831000

trek dit door naar Belgie en we zitten nog steeds in code rood.

Wat is het verschil tussen medische topadviseurs in Denemarken en in Belgie dan
De naam? Waar ze hun opleiding gevolgd hebben?

Als je een serieus antwoord wilt: iets wat hier en overal al zoveel gepredikt is: De situatie in elk land is verschillend en heeft zoveel verschillende factoren waardoor je cijfers en beslissingen niet 1-op-1 kunt vergelijken. En zelfs iets zo simpel als de cijfers opstellen wordt op compleet verschillende manieren gedaan.
Dit is ook de reden dat sinds het begin van de pandemie elk land een andere aanpak heeft. Omdat de situatie compleet verschillend is.

En om aan te tonen hoe scheef uw 1-op-1 vergelijking is:
In België liggen momenteel 284 mensen per miljoen in het ziekenhuis met Covid, in Denemarken is dat ongeveer de helft; 154.
Kijk gewoon naar deze vergelijking:
CfAWkz7.png


Dan is het toch duidelijk dat er factoren meespelen waar jij geen rekening mee houdt. Of om het met uw woorden te zeggen: do the math.
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220127_96429614

500 miljoen vaccindosissen dreigen in de vuilnisbak te belanden. Rijke landen hadden er te veel besteld en schenken ze nu aan arme landen. Maar omdat ze bijna vervallen zijn en er geen spuitjes bij gedoneerd worden, kunnen die daar niet veel mee. Nigeria moest al een massa vaccins dumpen.
Toen de eerste coronavaccins eind 2020 beschikbaar werden, bestelden rijke landen veel meer dosissen dan ze wellicht nodig hadden. Hoeveel meer is giswerk, maar die manier van handelen prijsde de armste landen wel uit de markt. Nu manifesteren de nadelen van dat ‘vaccinhamsteren’ zich. Er dreigt, zelfs na de onvoorziene derde prik, een duizelingwekkende verspilling.

Minstens 241,4 tot zelfs 500 miljoen dosissen in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Japan dreigen tegen maart 2022 alleen nog goed te zijn voor de vuilnisbak, omdat ze dan vervallen. Dat berekende Airfinity, een consultancybureau dat de vaccinatiemarkt monitort. Tegen midden 2022 kunnen dat er zelfs 800 miljoen zijn. Ierland, bijvoorbeeld, verdrinkt in de contractueel gereserveerde dosissen. Volgens de Ierse minister van Volksgezondheid vervallen eind januari 220.000, en misschien zelfs 500.000 spuitjes. Ierland heeft nochtans een van de hoogste aantallen geboosterde burgers in de EU.

Een schenking aan arme landen lijkt in die context meer een achterpoortje om bijna vervallen vaccins kwijt te raken dan effectieve hulp. “Arme landen hebben al 100 miljoen dosissen moeten afwijzen omdat ze te dicht bij de houdbaarheidsdatum zaten”, zegt Rasmus Bech Hansen, de CEO van Airfinity.

De Afrikaanse Centers for Disease Control and Prevention en de Afrikaanse Unie eisen nu dat vaccins minstens nog 3 tot 6 maanden geldig zijn als ze arriveren. Voor veel dosissen is dat nu al te laat. België garandeert op dit moment een minimale geldigheid van 2,5 maanden, al kan daar in bilaterale gesprekken over onderhandeld worden. “Vaccins schenken is op lange termijn sowieso geen goede oplossing”, zegt minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir (Vooruit). “Landen zelf laten produceren is veel beter.”
Zucht...
500 miljoen dossisen de vuilbak in.
 
En hoe plan je het op te lossen?

Als we het voorbeeld van Ierland nemen die aangehaald wordt. Zoals in volgend artikel te lezen valt, zijn dat onvoorziene omstandigheden:

Neem daar volgende gegevens bij, ik zal Pfizer als voorbeeld nemen:
9maand houdbaar op -90°C tot -70°C, dit is al verlengd want was origineel maar 6maand.
Daarna kan het naar een "gewone" diepvries (-25°C tot -15°C) waar het nog 2 weken kan bewaard worden.
Eens ontdooid kan het nog 1 maand bewaard worden in een frigo (2°C tot 8°C).

De dosissen waar het in Ierland over gaat, zijn al ontdooid en verdeeld... Voor dat soort gevallen zie ik eerlijk gezegd geen oplossing.

Of, laten we nog een voorbeeld van Ierland nemen van enkele maanden geleden, vorige zomer:
AZ besteld, contractueel verplicht ze af te nemen, dan komt er een leeftijdsbeperking op.

En dat is het moment dat veel afrikaanse landen gewoon AZ weigerden. Dit is een artikel van begin augustus waaruit duidelijk wordt dat Zuid-Afrika dan nog steeds geen AZ wilt geven, geen idee of ze ze erna beginnen aanvaarden zijn:
 
En hoe plan je het op te lossen?

Als we het voorbeeld van Ierland nemen die aangehaald wordt. Zoals in volgend artikel te lezen valt, zijn dat onvoorziene omstandigheden:

Neem daar volgende gegevens bij, ik zal Pfizer als voorbeeld nemen:
9maand houdbaar op -90°C tot -70°C, dit is al verlengd want was origineel maar 6maand.
Daarna kan het naar een "gewone" diepvries (-25°C tot -15°C) waar het nog 2 weken kan bewaard worden.
Eens ontdooid kan het nog 1 maand bewaard worden in een frigo (2°C tot 8°C).

De dosissen waar het in Ierland over gaat, zijn al ontdooid en verdeeld... Voor dat soort gevallen zie ik eerlijk gezegd geen oplossing.

Of, laten we nog een voorbeeld van Ierland nemen van enkele maanden geleden, vorige zomer:
AZ besteld, contractueel verplicht ze af te nemen, dan komt er een leeftijdsbeperking op.

En dat is het moment dat veel afrikaanse landen gewoon AZ weigerden. Dit is een artikel van begin augustus waaruit duidelijk wordt dat Zuid-Afrika dan nog steeds geen AZ wilt geven, geen idee of ze ze erna beginnen aanvaarden zijn:
1- minder bestellen.
2- de droogijscontainers kunnen wel getransporteerd worden naar de grote steden in lage loon landen.
3- Mobiele koelinstallaties kunnen met gemak -25 tot -15°C aan.

Als het echt niet kan.. het IP vrijgeven en lokaal laten produceren?
Maar nee.. Pfizer heeft in augustus de prijs nog opgetrokken van 15.5 naar 19.5 euro per prik. Tja als moderna 25.5euro kan vragen dan is 19.5euro feitelijk wel nog goedkoop.
x500.000.000..... Dat is 9.75miljard de vuilbak in he. 9 komma fucking 75 miljard. (cijfers mss wat opgeblazen voor het schokeffect want niet elk land betaalt 19.5 per shot maar tis omdat ik lastig ben :unsure:)
Wat doe je met een gemeenschappelijk budget van bijna 10 miljard. Een paar containerkes droog ijs verschepen met mobiele units gevolgd door een doorgedreven PR campagne. Het zal hoogstwss zoveel niet kosten.
Ge moogt ook niet vergeten dan de fabrikanten nog eens zwaar gefinancieerd geweest zijn door de overheid he.

 
1- minder bestellen.
2- de droogijscontainers kunnen wel getransporteerd worden naar de grote steden in lage loon landen.
3- Mobiele koelinstallaties kunnen met gemak -25 tot -15°C aan.
En hoe is dat een oplossing voor de dingen die ik aangehaald heb?

'kzal het even samenvatten...
Al reeds ontdooide vaccins nu die vernietigd worden door mensen die ingepland stonden maar Omikron hebben en het dus niet kunnen krijgen + leeftijdslimiet na bestelling + landen die bepaalde vaccins weigeren.
 
En hoe is dat een oplossing voor de dingen die ik aangehaald heb?

'kzal het even samenvatten...
Al reeds ontdooide vaccins nu die vernietigd worden door mensen die ingepland stonden maar Omikron hebben + leeftijdslimiet na bestelling + landen die bepaalde vaccins weigeren.
we from pfizer approve this message! :unsure:

Uit uw tweede artikel.

AstraZeneca will then cease being used, but millions of doses will continue to arrive into the country.

The State will move into what is described as “excess vaccine availability” with both Johnson & Johnson and AstraZeneca at that point, and a decision will have to be made on what happens to the current supply-chain agreements.
Hoe onmenselijk is het om dan gewoon niet te zeggen. Verscheep het naar een land in nood. 52% is nog maar volledig gevaccineerd in de wereld.
Ik kan me er niet van ontdoen dat de 'supply-chain agreements' keiharde contractuele afspraken zijn waar geen ruimte meer is voor onderhandeling.
 
we from pfizer approve this message! :unsure:

Uit uw tweede artikel.


Hoe onmenselijk is het om dan gewoon niet te zeggen. Verscheep het naar een land in nood. 52% is nog maar volledig gevaccineerd in de wereld.
Ik kan me er niet van ontdoen dat de 'supply-chain agreements' keiharde contractuele afspraken zijn waar geen ruimte meer is voor onderhandeling.
Waar staat in dat artikel dat ze dat niet gedaan hebben?

Al is het niet gemakkelijk, dit kan enkel rechtstreeks, wat ze ook gedaan hebben (zeker deels):

Want laten we deze toffe regeling i.v.m. COVAX niet vergeten:
Any unused Covid-19 vaccines in Ireland cannot be donated to the global Covax initiative, AstraZeneca's Irish representative has said.

Covax aims to accelerate development and manufacture of Covid vaccines and to guarantee fair access around the world.
However, for safety reasons Covax only accepts vaccines direct from the manufacturing supply line with support from donor governments, Dan Wygal, country president at AstraZeneca Ireland said.

Zelfde verhaal in het VK:

Al vermoed ik dat de supply-chain regulations daar niet iets zijn dat opgelegd is door fabrikant, maar door de overheid:
However, tough supply chain regulations mean that once medicines – including the Covid-19 jabs – have been distributed to GPs or entered the NHS supply chain, they cannot then be re-distributed elsewhere. This includes sending them to other countries, for example via the World Health Organisation’s Covax scheme. Moreover, any opened batches – the jabs come in batches of 10 vials, or 60 doses of vaccine – also cannot be returned.
 
Waar staat in dat artikel dat ze dat niet gedaan hebben?

Al is het niet gemakkelijk, dit kan enkel rechtstreeks, wat ze ook gedaan hebben (zeker deels):

Want laten we deze toffe regeling i.v.m. COVAX niet vergeten:

However, for safety reasons Covax only accepts vaccines direct from the manufacturing supply line with support from donor governments, Dan Wygal, country president at AstraZeneca Ireland said.

Als een land geen vaccins meer kan gebruiken waarom moet de fabrikant dan blijven leveren aan dat land? Deze vaccins verschepen naar een ander land vanuit is dat dan op een magische manier niet meer van de manufacturing line?
Een beetje zoals de Tono onderbroeken oplichting?
Zelfde verhaal in het VK:

Al vermoed ik dat de supply-chain regulations daar niet iets zijn dat opgelegd is door fabrikant, maar door de overheid:
Ontdooide dosissen zijn natuurlijk iets moeiljker om te verschepen maar de diepgevroren dosissen zouden in theorie perfect kunnen verscheept worden. Ierland is niet de oorzaak van de 500 milj vervallen dosissen. Ik wil gewoon maar zeggen dat ze finaal met wat meer goede wil (lees een internationale gecoordineerde aanpak) die vaccins veel efficiënter verdeeld hadden kunnen worden en hoefden ze er mss maar 50-100 miljoen wegggooien (wegens omicron of leeftijdsrestricties) ipv de 224-500 miljoen.
Nu ja het politieke denkwerk van de laatste twee jaar in veel landen is hoeveel spuiten kunnen we in de eigen landgenoten steken en verder niets.
Vandaar ook het verschil in contracten tussen de landen als gevolg van het afzonderlijk onderhandelen. Het principe van raamcontracten was mss hier niet de beste oplossing in een globale pandemie.
Voor een fabrikant het een worst wezen hoeveel betaalde vaccins er in de vuilbak verdwijnen. Voor hun is dat extra omzet.

De internationale uitstraling van de rijkere landen is echter onbetaalbaar.
https://www.aljazeera.com/news/2021...ill-have-1-2bn-vaccine-dose-surplus-data-firm

Vaccine stock in Western countries has reached 500 million doses this month, with 360 million not earmarked for donations, according to new research by data analytics firm Airfinity. By the end of the year, these countries will have a potential of 1.2 billion surplus vaccine shots, with the overwhelming majority – 1.06 billion – not marked for donations, it said.
Sorry dat uw familielid gestorven is omdat ze niet gevaccineerd is maar we hadden die vaccins echt wel nodig....
 
Laatst bewerkt:
Voor de derde keer op een paar maanden tijd is @zwarten daar weer met misplaatste verontwaardiging over 'oneerlijke vaccinatieverdeling' en stoute Pfizer.

En voor de derde keer: de reden dat Afrika niet gevaccineerd geraakt is te lage vaccinatiebereidheid en kut infrastructuur.

 
Geen mocktype gebruiken aub.
Voor de derde keer op een paar maanden tijd is @zwarten daar weer met misplaatste verontwaardiging over 'oneerlijke vaccinatieverdeling' en stoute Pfizer.

En voor de derde keer: de reden dat Afrika niet gevaccineerd geraakt is te lage vaccinatiebereidheid en kut infrastructuur.

Kijk dat maakt jou gewoon een verwende westerse egoist hoor.
Uw geweten sussen met 'hEt iS dE inFrastRuctUUr' kan helpen voor u maar ik vind dat we net iets meer mogen doen niet?
Met het bedrag dat in de vuilbak momenteel gegooid wordt is er wel wat mogelijk. We gooien geld weg dat voor de meeste afrikaanse landen staatsbudgetten zijn. Pfizer zit echt niet in je aandelenportefeuille?
 
Laatst bewerkt:
Kijk dat maakt jou gewoon een verwende westerse egoist hoor.
Uw geweten sussen met 'hEt iS dE inFrastRuctUUr' kan helpen voor u maar ik vind dat we net iets meer mogen doen niet?
Met het bedrag dat in de vuilbak momenteel gegooid wordt is er wel wat mogelijk. We gooien geld weg dat voor de meeste afrikaanse landen staatsbudgetten zijn. Pfizer zit echt niet in je aandelenportefeuille?
Dat er zelfs geen betrouwbare electriciteitsvoorziening is in een land om de vaccins gekoeld te houden, ga je niet oplossen met 'wat meer doen'.

En dat de Afrikanen zélf door desinformatie via sociale media geen vaccins willen, ga je daarmee ook niet oplossen.
 
"Scheve situatie": Zwangere ongehuwde journaliste mag thuisland Nieuw-Zeeland niet in, en zoekt hulp bij taliban

Een absurd verhaal. Héél wat overzeese Nieuw-Zeelanders geraken onmogelijk terug naar hun thuisland door het Covid-beleid en deze bekroonde zwangere journaliste die vorig jaar bekend geraakte bij de machtsoverdracht in Afghanistan zoekt én vindt onderdak bij de taliban. Zij is samen met de Antwerpse fotograaf Jim Huylebroeck, die in Afghanistan foto's maakt voor onder andere The New York Times.

Ze liet zich opmerken toen ze de woordvoerder van de taliban vroeg wat ze zouden doen om de rechten van meisjes en vrouwen te beschermen.
"Hoe ironisch was die vraag die ik in augustus heb gesteld aan de taliban", schrijft ze nu, bijna een half jaar later, in een open brief waarin ze het coronabeleid van Nieuw-Zeeland aan de kaak stelt. "Nu stel ik dezelfde vraag aan mijn eigen regering."
 
In Nederland gaat het nachtleven open met een 1G beleid. Iedereen moet zich dus laten testen
 
Terug
Bovenaan