Inflatie

IK vind het vooral verbazingwekkend dat VOKA daarmee durft afkomen. Die moeten echt denken dat de gemiddelde mens dom is.
"Hier, nen euro, en zwijgt."
Bwa als ge ziet wat Voka met zen eigen personeel durft uitsteken dan vind ik dit nog niet zo vreemd
Je hebt toch geen idee van die mensen hun kosten: levensstandaard, lening(en),...?
Iemand met 10k heeft wss een hogere levensstandaard dan iemand met een inkomen van 2k
Die met zijn loon van 2k verliest ook niks extra zoals hier nog al is gezegd omdat iemand met een loon van 5-7-10k zijn loon ook geïndexeerd is
 
Je hebt toch geen idee van die mensen hun kosten: levensstandaard, lening(en),...?
Het punt is dat als je 10k verdient, je duidelijk in een positie zit waar je loon op basis van marktwaarde bepaald wordt, en dat allerlei regels vanuit de overheid over minimumlonen, barema's en indexering niet van toepassing zijn. Je zal in een uitzonderlijk jaar als dit misschien geen 10% loonstijging krijgen, maar dat zal de volgende jaren dan wel gecompenseerd worden. Iedereen die nu 10K verdient had dat ook gehad zonder verplichte indexeringen in het verleden. Kijk bvb naar freelancers die buiten die wetgeving vallen, het is niet omdat hun fees niet verplicht geïndexeerd worden dat die hun inkomsten teruglopen.
 
Kijk bvb naar freelancers die buiten die wetgeving vallen, het is niet omdat hun fees niet verplicht geïndexeerd worden dat die hun inkomsten teruglopen.
Euh jawel hoor. Werknemers hun loon stijgt automatisch met 8%, maar bij de freelancers in onze omgeving gaat dat zeker niet gebeuren.
 
Ik weet dat iedereen hier hun baas en werkgever als een organiseerde boevenbende ziet, maar die verplichte indexatie is echt wel een probleem.
8% opslag geven is echt héél héél veel als werkgever. Dit gaat sowieso zorgen dat onze concurrentiekracht nog meer daalt en dat er jobs gaan geschrapt worden of minder mensen worden aangeworven.

De echte wereld is helaas niet zo simpel als "ja maar de bedrijven rekenen dat toch gewoon door". Helaas niet, het geld moet ergens vandaag komen. Bedrijven met een sterke machtspositie worden nog machtiger en rijker ja, maar als kleine KMO is het vaak slikken. Het valt op dat quasi niemand een basiskennis macro-economie achter de rug heeft. De wereld is echt niet zo simpel als 1 homogene groep "bedrijven" die de groep "werknemers" zoveel mogelijk wilt afpersen.

Iedereen wil veel betaald worden, en zelf zo weinig mogelijk betalen. Als jij 8% meer loon krijgt (zomaar), dan moet er uiteindelijk wel iemand aan het einde van de keten 8% meer betalen voor hetzelfde ook.

De niet-populaire boodschap die niemand wilt horen: we gaan collectief armer worden, als we gewoon blind blijven meegaan in de indexatie rijden we op langere termijn volledig de afgrond in met de Belgische competitiviteit. Die automatische indexering is zeer uitzonderlijk op wereldniveau en het zijn nu hele bijzondere tijden wat betreft inflatie.
Goh, over het algemeen ben ik eerder werkgevers gezind..maar soms zie ik praktijken (zelfs in KMO's) die niet echt door de beugel kunnen.
Aan het personeel zeggen dat loonsopslag er dit jaar niet inzit (al enkele jaren lang), maar de CEO keert zichzelf wel+1 miljoen uit, terwijl het andere jaren minder was.

Ge zou eigenlijk een wet moeten hebben die zegt "De CEO zijn loon mag maximaal het percentage stijgen als de gemiddelde loonkost over uw werknemers heen".
Dus stel dat uw personeel gemiddeld 2% krijgt, uw CEO dan ook. Zo zou ge buitensporige verloning kunnen stopzetten.
 
Is het niet zo dat bepaalde beroepen echt wel winst maken bij inflatie:

Schilder die 20% winst neemt op de verf, uurlonen van zelfstandig bouwvakkers worden eveneens vlotjes aangepast hoor - in combinatie met schaarste op de markt is dat kassa kassa.

Zolang er meer werk dan aanbieders zijn uiteraard, een recessie zou in dat opzicht het tegenovergestelde effect hebben - buurman tuinaannemer ziet bvb. het aantal getekende opdrachten fors afnemen (vroeger 70% VS 30% nu) - uiteraard een investering die mensen niet echt nodig hebben en het wat uitstellen in tijden dat bouwmaterialen héél duur zijn. Wordt wel ruimschoots gecompenseerd door andere werkzaamheden - onderhoudswerken.
 
Euh jawel hoor. Werknemers hun loon stijgt automatisch met 8%, maar bij de freelancers in onze omgeving gaat dat zeker niet gebeuren.
Misschien deze ene keer niet maar het is niet alsof freelancers bijvoorbeeld minder verdienen dan werknemers, terwijl ze nog nooit een wettelijke verplichte indexering hebben gekregen in het verleden. Je zou verwachten dat na decennia lang aan indexeringen de werknemers massief veel meer verdienen dan freelancers moest die indexering werkelijk zo belangrijk zijn maar da's helemaal niet wat we zien.

De timing en het tempo zal niet helemaal overeenkomen uiteraard (toch voor degene die het niet contractueel afdwingen) maar op lange termijn heeft het gewoon geen impact op hoge lonen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pan
Wat nut heeft het dan nog om zwaar werk te doen of verder te studeren als je uiteindelijk toch op termijn quasi hetzelfde gaat verdienen als iemand met een chill jobke?
Je blijft toch meer verdienen? Het verschil blijft toch bestaan? In tegenstelling tot hierboven, bekijk het eerder in schijven zoals de belastingen. Op de eerste 1500 de volle inflatie, volgende 1000 een iets kleiner stuk, op de volgende 1000 weer een kleiner stuk.
Je hebt toch geen idee van die mensen hun kosten: levensstandaard, lening(en),...?
Er is gewoon geen reden om bedrijven te verplichten om goedverdienenden meer te laten betalen. Wat de huidige index wel doet.

De index zou moeten dienen dat een bepaald minimum gegarandeerd wordt. Dit speelt vooral bij lagere lonen en de middenklasse.

Het zou vooral te gek zijn om dit maar allemaal af te wentelen op de overheid. Een bedrijf dat zijn werknemers niet voldoende betaald heeft geen plaats in de westerse maatschappij.
 
Euh jawel hoor. Werknemers hun loon stijgt automatisch met 8%, maar bij de freelancers in onze omgeving gaat dat zeker niet gebeuren.
Uiteraard die fee is niet zijn loon

@phate_13 maar je zit met allerhande fiscale shit waardoor iemand met 2500 bruto soms meer verdiend dan iemand met 3500 bruto waardoor als je bv enkel tot 3000 index toepast je nog meer een scheve situatie krijgt
 
Je blijft toch meer verdienen? Het verschil blijft toch bestaan? In tegenstelling tot hierboven, bekijk het eerder in schijven zoals de belastingen. Op de eerste 1500 de volle inflatie, volgende 1000 een iets kleiner stuk, op de volgende 1000 weer een kleiner stuk.

Er is gewoon geen reden om bedrijven te verplichten om goedverdienenden meer te laten betalen. Wat de huidige index wel doet.

De index zou moeten dienen dat een bepaald minimum gegarandeerd wordt. Dit speelt vooral bij lagere lonen en de middenklasse.

Het zou vooral te gek zijn om dit maar allemaal af te wentelen op de overheid. Een bedrijf dat zijn werknemers niet voldoende betaald heeft geen plaats in de westerse maatschappij.
In een land met zoveel netto vergoedingen en extra legale voordelen.
Dus iedereen met een laag bruto + voordelen gaat dan NOG eens beter af zijn dan iemand die enkel een hoger brutoloon krijgt
 
Maar kunnen we dan niet beter de indexatie in absolute getallen doen?
Waarom zou iemand die 10k verdient 800 euro er bij moeten krijgen na indexatie en iemand die 2k verdient maar 160 euro?
Grote kans dat voor die eerste de maandelijkse kosten minder dan 800 euro gestegen zijn en voor die tweede dat deze wel meer dan 160 euro gestegen zijn.

Op die manier zal koopkracht van de persoon die 10k heeft dalen tov zijn vorig loon. Ik vind het logisch dat het percentages zijn.

In de praktijk zal er niks veranderen want die persoon met 10k zal dat “verlies” gecompenseerd zien bij zijn loononderhandeling. Die krijgen nu ook al extra’s bovenop de index.
 
Laatst bewerkt:
In een land met zoveel netto vergoedingen en extra legale voordelen.
Dus iedereen met een laag bruto + voordelen gaat dan NOG eens beter af zijn dan iemand die enkel een hoger brutoloon krijgt

Een zeldzaamheid maar er zijn er, heb zelf een gemiddeld brutoloon en weinig voordelen en dat komt heel raar over
 
Op die manier zal koopkracht van de persoon die 10k heeft dalen tov zijn vorig loon.

In de praktijk zal er niks veranderen want die persoon met 10k zal dat “verlies” gecompenseerd zien bij zijn loononderhandeling. Die krijgen nu ook al extra’s bovenop de index.
niet als uw loon in barema'q gegoten is.

Schaf dit af, en het is weeral een extra belasting voor de sterke schouders. Keep it simple stupid. Als je vindt dat de sterke schouders met 10k bruto te weinig afdragen, dan moet je de belastingsvoet verhogen, niet het mechanisme dat gebruikt wordt om de koopkracht "gelijk" te houden.

Des te meer maatregelen met secundaire, tertiaire,... bijwerkingen des te moeilijker gaat een kat nog zijn kleintjes terugvinden...

Een zeldzaamheid maar er zijn er, heb zelf een gemiddeld brutoloon en weinig voordelen en dat komt heel raar over
Quasi al de ambetantenaren ;).
 
niet als uw loon in barema'q gegoten is.

Ik zie niet in waarom niet? Wij werken ook met barema’s en daar lukt het perfect, net zoals al onze andere buurbedrijven. Daar stijgen die ook boven de index bij onderhandelingen.

Ik zou er niet van verschieten moest index afgeschaft worden dat ze bij ons gewoon onderhandelen dat de barema’s de index blijft volgen.

 
Ik zie niet in waarom niet? Wij werken ook met barema’s en daar lukt het perfect, net zoals al onze andere buurbedrijven. Daar stijgen die ook boven de index.

Mijn loon nu en in de toekomst is gekend. Mijn loon stijgt in functie van mijn anciënniteit, en dit staat allemaal vermeld in de barema's. En die stijgt met de index. Schaf de index af en personen zoals mij, en zo zijn er meerderen, die verliezen gewoon.
En ik heb geen maaltijdcheques, ecocheques, bonussen, 3de eindejaarspremie, bedrijfswagen met tankkaart, forfaitaire nettovergoedingen, ...
En zo zijn er wel meer... (vb sociale sector)

Terwijl dat allemaal niet logisch is om te beginnen over degressiviteit. Koopkracht is koopkracht. Of je nu 100k of 500k verdient. Voor mij is dat geen reden om een andere correctie uit te voeren op uw loon.

Daarvoor moet je maar de heffingsvoet voor gebruiken. Daarvoor dient die. Dat is niet de taak van de index.
Ik zou er niet van verschieten moest index afgeschaft worden dat ze bij ons gewoon onderhandelen dat de barema’s de index blijft volgen.

Mogelijks, bij U. Maar er zullen er een pak meer zijn waar je ernaar zou kunnen fluiten. Zoals in de rest van de wereld. De sterkte van die index is juist dat voor mensen in een zwakkere positie dat zij niet uit de boot vallen. Wat een grotere kans zou zou dat zou gebeuren.
Men moet dan ook leren om de index op die manier te bezien, als de manier van jamaar die mensen met 10k€ brutoloon die krijgen 800€ bruto en ik krijg maar een habbekrats... De sterkte van een maatregel staat en valt met de gunningsfactor dat je die geeft aan iedereen. Op het moment dat je er begint aan te morrelen dan ondergraaf je uw sterke positie. Want nu zijn die mensen voorstander van die index, reduceer het zodanig dat het aan hun koopkracht morrelt en ze zouden wel eens kunnen zeggen van, schaf het maar af, ik zal er zelf wel voor onderhandelen of mijn boeltje bijeen pakken.

Die hebben al 3*2% gekregen dit jaar :p
Ook de werkbonus is al 3* aangepast dit jaar (lonen tot 2.904,93 profiteren er van)

Het zijn de werknemers in de privé met loon daarboven en indexatie in januari die de meeste koopkracht verliezen! :unsure:
Het punt was dat bij ambtenaren hun loon in veel gevallen gebaseerd is op brutoloon. En dat er zo nog altijd bedrijven zijn waarbij men niet sinterklaas speelt met de extralegale loonsmogelijkheden om op die manier artificieel het brutoloon onderaf te duwen maar het nettoloon omhoog. Zodanig dat de persoon die dus niet met die extralegale voordelen wordt uitbetaald met zo'n degressieve index gejost is...

Nog maar eens een reden voor het afschaffen van dat plethora aan extralegale dingetjes...
 
Het punt was dat bij ambtenaren hun loon in veel gevallen gebaseerd is op brutoloon. En dat er zo nog altijd bedrijven zijn waarbij men niet sinterklaas speelt met de extralegale loonsmogelijkheden om op die manier artificieel het brutoloon onderaf te duwen maar het nettoloon omhoog. Zodanig dat de persoon die dus niet met die extralegale voordelen wordt uitbetaald met zo'n degressieve index gejost is...

Nog maar eens een reden voor het afschaffen van dat plethora aan extralegale dingetjes...
Er zijn weldegelijk ambtenaren die MC hebben (en dan nog eens spotgoedkoop op het werk kunnen eten) en netto-vergoedingen (thuiswerk bv)
 
veel gevallen. Veel is niet allemaal.

Een statutair ambtenaar kan rekenen op gemiddeld 4,5 extralegale voordelen, een contractueel ambtenaar op 5,3.
Dus vermoed dat de meeste er wel hebben
 
Terug
Bovenaan