Inflatie

eenmalig 500€? Of elk jaar? Over dat laatste wens ik nog een discussie te houden, over dat eerste, no fucking way. En als ik dit artikel lees is het dus het eerste.
 
Werkgevers leggen indexsprong op tafel in ruil voor 500 euro netto



Goe mopke voor de werknemers. Na een jaar is de werknemer de zwaar verliezende partij (pak dat 3% = 100€ bruto)
2024 komt dichtbij, es zien wie zijn vel daaraan wil verbranden.
 
eenmalig 500€? Of elk jaar? Over dat laatste wens ik nog een discussie te houden, over dat eerste, no fucking way. En als ik dit artikel lees is het dus het eerste.
Voor mij staat het eigenlijk wel open voor discussie. Want 8% voor al je werknemers, dat is toch gewoonweg zot voor woorden.
Mocht het daaruit blijken dat er daarvoor veel ontslagen gaan vallen, dan ben ik wel bereid (niet als individueel, maar collectief) om een toegeving te doen.
Maar dan wil ik wel een deftig discussie daarrond, met deftige becijferingen en argumentaties.
 
Voor mij staat het eigenlijk wel open voor discussie. Want 8% voor al je werknemers, dat is toch gewoonweg zot voor woorden.
Mocht het daaruit blijken dat er daarvoor veel ontslagen gaan vallen, dan ben ik wel bereid (niet als individueel, maar collectief) om een toegeving te doen.
Maar dan wil ik wel een deftig discussie daarrond, met deftige becijferingen en argumentaties.
Probleem is dat als je zoiets ondertekent, je nog steeds geen garanties hebt dat je alsnog mag oprotten.

Ik heb 1x in mijn leven getekend voor iets soortgelijk (Dat was toen een bruto salarisverlaging onder druk, in ruil zouden er geen of minder ontslagen vallen).
De maand erna, was ik er helaas toch gewoon bij. Dat er minder ontslagen vielen, daar had ik persoonlijk dus niets aan op dat moment.
(Ik ben maar 1x ontslagen tot op heden, en dat was net toen ik die verlaging had ondertekend, dat was gewoon toeval / pech .. maar ok .. )

Dat had gevolgen want ik kreeg daardoor minder stempelgeld (dat berekent werd tov je laatste bruto salaris).

Ik zeg niet op voorhand neen, maar sindsdien denk ik toch 2x na vooraleer ik zo'n voorstel zou aanvaarden.
 
Voor mij staat het eigenlijk wel open voor discussie. Want 8% voor al je werknemers, dat is toch gewoonweg zot voor woorden.
Mocht het daaruit blijken dat er daarvoor veel ontslagen gaan vallen, dan ben ik wel bereid (niet als individueel, maar collectief) om een toegeving te doen.
Maar dan wil ik wel een deftig discussie daarrond, met deftige becijferingen en argumentaties.
Terwijl zoveel bedrijven momenteel schreeuwen voor werknemers, dus niet echt een probleem moest dat zijn.

Puur qua vraag en aanbod zegt de markt nu eigenlijk dat werknemers te weinig betaald worden. En hier zit niet direct veel verandering in te komen.
 
Voor mij staat het eigenlijk wel open voor discussie. Want 8% voor al je werknemers, dat is toch gewoonweg zot voor woorden.
Mocht het daaruit blijken dat er daarvoor veel ontslagen gaan vallen, dan ben ik wel bereid (niet als individueel, maar collectief) om een toegeving te doen.
Maar dan wil ik wel een deftig discussie daarrond, met deftige becijferingen en argumentaties.
Op basis van de huidige winstcijfers lijkt me dat geen enkel probleem in de meeste sectoren, ook de balans is gezond algemeen, bijkomend hebben al heel wat sectoren en overheden die index toegepast. En kunnen werknemers ook onderhandelen als er eens deflatie zal zijn - geen probleem voor pc van de banken maar voor pc 200 met een dweil als vakbond wordt dat iets helemaal anders.

Voor de sport moet je eens wat willekeurige jaarrekeningen opzoeken van kleine KMO‘s (niet als algemene regel maar makkelijk en toegankelijk)in je buurt, niet schrikken hoeveel duizenden of honderdduizenden euro’s winst dat er gemaakt wordt.

Ontslagen? Een hond met een hoed op kan tegenwoordig werk vinden, personeel te kort, overal …

Daar zit nog heel veel rek op me dunkt

edit:mss eens aankloppen bij de overheid om het belastingsysteem wat te hervormen, kan nog een win/win/win operatie worden voor werkgevers, werknemers en overheden - minder complex, dus minder personeel nodig die men elders broodnodig heeft.
 
Laatst bewerkt:
Terwijl zoveel bedrijven momenteel schreeuwen voor werknemers, dus niet echt een probleem moest dat zijn.

Puur qua vraag en aanbod zegt de markt nu eigenlijk dat werknemers te weinig betaald worden. En hier zit niet direct veel verandering in te komen.
Het ene heeft niet per se iets met het andere te maken. Als je al op de limiet zit qua kost/opbrengst voor 1 FTE, kan je moeilijk nog hogere lonen geven als je er verlies op zou draaien.

Op basis van de huidige winstcijfers lijkt me dat geen enkel probleem in de meeste sectoren, ook de balans is gezond algemeen, bijkomend hebben al heel wat sectoren en overheden die index toegepast. En kunnen werknemers ook onderhandelen als er eens deflatie zal zijn - geen probleem voor pc van de banken maar voor pc 200 met een dweil als vakbond wordt dat iets helemaal anders.

Voor de sport moet je eens wat willekeurige jaarrekeningen opzoeken van kleine KMO‘s in je buurt, niet schrikken hoeveel duizenden of honderdduizenden euro’s winst dat er gemaakt wordt.

Ontslagen? Een hond met een hoed op kan tegenwoordig werk vinden, personeel te kort, overal …

Daar zit nog heel veel rek op me dunkt
Maar dat hoeft niet per se voor alle bedrijven zo te zijn.
Trouwens jaarrekeningen zeggen eigenlijk niet zo veel. Ik ben er van verschoten hoeveel informatie je daar niet verplicht bent om mee te geven.
 
Worden de belastingschijven voor personenbelasting ook mee geïndexeerd of niet?
 
Benieuwd hoe mijn Franse managers naar de enorm hoge automatische index bij ons gaan kijken en of er nog ruimte zal zijn voor iets dat er bijkomt bij een goeie evaluatie. Ik vrees ervoor.

Vorige jaren
2021 : ongeveer 1% index + 3% dankzij bovengemiddelde evaluatie
2022 : ongeveer 3,5% index + 1,5% opslag met zelfde score als het jaar ervoor

Dat ik teleurgesteld was door lagere opslag dan het jaar ervoor konden ze maar moeilijk snappen want ik had toch 5% gekregen in totaal en zij en de Franse werknemers in het team hebben die automatische index van 3,5% niet gehad.
Al moet ik toch eens uitzoeken hoe de loononderhandelingen binnen onze sector er aan toegaan in Frankrijk.

Het (mss overdreven) gevoel dat ik nu heb is dat het in jaren met hogere inflatie dus minder loont om je best te doen.
Langs de andere kant zou ik wel kunnen snappen dat ze op den duur gaan beginnen denken aan het vervangen van alle Belgen door Fransen als wij zoveel meer en sneller duurder blijven worden.
 
Het ene heeft niet per se iets met het andere te maken. Als je al op de limiet zit qua kost/opbrengst voor 1 FTE, kan je moeilijk nog hogere lonen geven als je er verlies op zou draaien.


Maar dat hoeft niet per se voor alle bedrijven zo te zijn.
Trouwens jaarrekeningen zeggen eigenlijk niet zo veel. Ik ben er van verschoten hoeveel informatie je daar niet verplicht bent om mee te geven.
Of hoe bedrijven werknemers schrik aanjagen met besparingen en rode cijfers terwijl een groot deel van het kapitaal in investeringen is gegaan of naar een andere entiteit gestort is. Zo durven werknemers geen opslag meer te vragen.
 
Het ene heeft niet per se iets met het andere te maken. Als je al op de limiet zit qua kost/opbrengst voor 1 FTE, kan je moeilijk nog hogere lonen geven als je er verlies op zou draaien.

We moeten toch niet als maatschappij zijnde kunstmatig bepaalde bedrijven gaan in leven houden?
Daar zie ik de meerwaarde niet van in.
 
Of hoe bedrijven werknemers schrik aanjagen met besparingen en rode cijfers terwijl een groot deel van het kapitaal in investeringen is gegaan of naar een andere entiteit gestort is. Zo durven werknemers geen opslag meer te vragen.
Vandaar dat ik er bij zei dat de discussie hierrond zeker moet gestaafd zijn met deftige argumentaties en becijferingen.

We moeten toch niet als maatschappij zijnde kunstmatig bepaalde bedrijven gaan in leven houden?
Daar zie ik de meerwaarde niet van in.
Nee inderdaad.
 
Het (mss overdreven) gevoel dat ik nu heb is dat het in jaren met hogere inflatie dus minder loont om je best te doen.
Langs de andere kant zou ik wel kunnen snappen dat ze op den duur gaan beginnen denken aan het vervangen van alle Belgen door Fransen als wij zoveel meer en sneller duurder blijven worden.
de vraag is ook hoe lang de Franse werknemers nog gaan blijven werken.

Bij de Franse vestigingen van onze groep roepen de werknemers nu op tot staken. Ze willen 24 juni 24 uur het werk stil leggen. Verdere acties zullen ook nog volgen.

Ik zie dat elders in de wereld ook nog gebeuren.
 
Werkgevers leggen indexsprong op tafel in ruil voor 500 euro netto



Goe mopke voor de werknemers. Na een jaar is de werknemer de zwaar verliezende partij (pak dat 3% = 100€ bruto)
Dit is toch gewoon boerenbedrog?
 
Terug
Bovenaan