Inflatie

Dit soort vragen is eerder van het niveau van een Facebook groep of de HLN commentarensectie, hoor.

Inflatie is niks meer dan een waardevermindering van uw geld. Als het aantal goederen en diensten in een economie gelijk blijft, maar de geldvoorraad toeneemt, dan daalt de waarde van het geld. Wij zien dit als stijgende prijzen. Het is niet zozeer dat de goederen meer waard worden, het is ons geld dat minder waard wordt.

Ik vind de HLN commentaren soms ook hilarisch hoor. Ik weet ook wel hoe inflatie ontstaat. Daarom dat ik het topic geopend heb.
Zou eigelijk liever een antwoord hebben op de post waarmee ik het topic nieuw leven heb ingeblazen blijkbaar :)
 
Maar dat is nu al decennialang het beste investeringalternatief, zelfs crashes zoals de dot-com bubbel, de kredietcrisis, de covid-correctie, ... hebben op lange termijn nauwelijks een impact. Ik heb het gros van mijn middelen nu ook in equities zitten, voor de langere termijn dus ik lig niet wakker van kortstondige (<3 jaar) correcties. Het alternatief, je geld bijv. in cash of obligaties steken, heeft een te hoge opportuniteitskost.

In principe kan je je ook volledig indekken tegen crashes met een simpele put optie op de index waar je geld in zit. Ik geef jaarlijks ook redelijk wat geld aan mijn brandverzekering, terwijl ik ook niet verwacht dat mijn huis in vlammen gaat opgaan (jus in case). Met een indexbelegging kan je knal hetzelfde doen.
Had ge op de top van de dotcom boom gekocht (s&p 500), duurde het 13 jaar eer ge terug in de winst stond. Let wel dat het toen enkel een aandelen-zeepbel was. In 2008 had je de huizenzeepbel en in mindere mate aandelen. Nu hebben we zowel aandelen, crypto, en huizen die een zeepbel vormen. Sommigen noemen het de everything bubble. Daarnaast is ook gewoon een unieke situatie, met het immens geldgeprint, de ultralage rentes. Dat maakt dat alles ultrafragiel is (zie de flash crash van 2020 waar de centrale banken hun weg uitgeprint hebben). Voor het minste (zie omicron variant) beginnen de beurzen ook direct al te wankelen. Er zal niet veel nodig zijn om heel de zootje in elkaar te doen klappen. Een oorlog van Rusland met Oekraïne kan een goeie aansteker zijn.

Het kan best nog wat verder gaan, maar ik zou voorzichtig zijn om nu nog heel uw shit erin te hebben. Alles tesamen (everything bubble, langste bullmarkt ooit, ultralage rentes, immens geldgeprint, corona, misschien oorlog op komst) maakt mij een voorzichtig man.
 
Als de centrale bank zogezegd 'geld drukt' en de lage rente van de centrale bank voor inflatie zou zorgen, kan iemand mij 2008-2020 uitleggen?

Gigantische balance sheet uitbreidingen van centrale banken, rentevoeten op 0.
Maar de inflatie 10 jaar aan een stuk gemiddeld 2% of lager.

Of is het 'Ah ja, de effecten zie je pas na +10 jaar'?
 
Laatst bewerkt:
Centrale banken doen voornamelijk asset swaps. Swaps van langere termijn assets voor kortere termijn assets.
Ze nemen obligaties over van banken in ruil voor cash, daardoor creëren ze liquiditeit.
Maar netto komen er geen extra assets in de economie bij.

'Gedrukt' geld is minimaal ten opzichte van endogeen gecreëerd geld, nl. creatie van bancaire leningen waardoor deposits gecreëerd worden. (ja, eerst komt de lening, dan de deposit. Uw bank leent uw deposits niet uit).

Daardoor was er lage inflatie tussen 2008 en 2020.
Want fiscale austeriteit zorgde ervoor dat banken niet leenden -> lage endogene geldcreatie -> lage economische groei -> lage inflatie.

Nu is de situatie wel wat anders.

Bullwhip effect van de pandemie is de voornaamste reden van de huidige inflatie.
Nadat de supply chain problemen opgelost zijn ik H2 2022 , is dat voorbij.

Maar wat wel verschilt met 2008-2009 is dat geen enkel land de domme fout gemaakt heeft om austeriteit te prediken in tijden van crisis.
Men heeft zich (terecht, en fantastisch gedaan trouwens, pluim voor de wereldwijde overheden en centrale banken) geen tweede keer aan dezelfde steen gestoten, zelfs Duitsland en de ECB niet.

De massale fiscale respons (dé reden waarom we geen massale werkloosheid hebben en de economie quasi full recovered is) is echter net wél een reden voor toekomstige potentiële inflatie, dat is het grote verschil met de financiële crisis van 2008.

Maar zolang die beperkt blijft tot 4-5%: geen vuiltje aan de lucht want ook de economische groei zal groot zijn.

Dit staat overigens los van de algemene aandelenmarkten.
Daar zijn verschillende sectoren belachelijk overgewaardeerd, maar anderen nog altijd redelijk.
Indexinvesteerders in QQQ of SPY kunnen het wel lastig krijgen want die bevatten inderdaad nogal veel overgewaardeerde bedrijven momenteel.

Tussen 1968 en 1980 gingen de aandelenmarkten niet omhoog, maar was er wel gemiddeld 3-5% economische groei per jaar.
Om maar te zeggen: er zijn meerdere 10-jaar perioden geweest waar aandelenmarkten niet persé mee bewegen met macroeconomische groei.
Wel op heel lange termijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dali
Pigs get fat, hogs get slaughtered. This time is different. There is no free lunch etc (aangezien ge zegt dat het maar blijft stijgen). Allemaal gezegdes die wel van toepassing zijn op de hedendaagse situatie.

Ik denk dat de mensen die alles klakkeloos in indexfondsen de grootste slachtoffers zullen worden van de volgende recessie/depressie. Nooit was het makkelijker om in zo'n fonds te stappen. En de mensen zijn volovertuigd dat het maar blijven zal stijgen. Veel dingen die hier fout klinken. Veel mensen die ook bijna hun volledige nettowaarde in de beurs steken. Een recept voor een grote rektening imo
Straffer, ik denk dat de mensen die maandelijks investeren in indexfondsen zelfs hopen op zo'n crash om hun GAK naar beneden te halen. Je noemt het een everything bubble maar dat is gewoon korte termijn conjunctuur. Correcties zijn nodig voor een return to mean. Dat de wereldeconomie over een lange periode groeit is het fundament van kapitalisme. Moest dat niet gebeuren zit iedereen in een rektening.
 

Fantastisch!

Meer geld "bijdrukken" dus want het is blijkbaar gecorreleerd met grote reële economische groei!

Of zou het kunnen dat economische groei gefaciliteerd wordt door voldoende liquididiteit? :thinking:

Moh, zelfs in vroegere 'hard money' havik Duitsland groeit dat al 60 jaar en langer: https://tradingeconomics.com/germany/money-supply-m2

Zou het kunnen dat dat 'geld bijdrukken rampspoed' verhaaltje gewoon een afgezaagd fabeltje is dat vroeger diende om goud te kunnen slijten aan de overheidswantrouwende man, maar eigenlijk geen enkele steek houdt? (En nu bitcoin)

Wie zal het zeggen, spannend!
 
  • Leuk
Waarderingen: cege
Een beetje bijdrukken is gezond en nodig, maar geen 25 of 30% op een jaar? En dan zijn ze verwonderd dat prijzen beginnen stijgen...
 
Een beetje bijdrukken is gezond en nodig, maar geen 25 of 30% op een jaar? En dan zijn ze verwonderd dat prijzen beginnen stijgen...
Maar het is niet bijdrukken, het zijn asset swaps van de centrale bank en fiscale uitgaven van de overheden, die op hun beurt de economie 'gered' hebben tijdens covid en ondertussen de komende jaren ook voor serieuze reële groei gaan zorgen, na de austeriteit vertraging van de afgelopen 10 jaar.
 
Maar het is niet bijdrukken, het zijn asset swaps van de centrale bank en fiscale uitgaven van de overheden, die op hun beurt de economie 'gered' hebben tijdens covid en ondertussen de komende jaren ook voor serieuze reële groei gaan zorgen, na de austeriteit vertraging van de afgelopen 10 jaar.
Centrale banken. De meesters van de eufemismen.
 
Een beetje bijdrukken is gezond en nodig, maar geen 25 of 30% op een jaar? En dan zijn ze verwonderd dat prijzen beginnen stijgen...
Tis echt wel wat gecompliceerder als dat hoor.

Bv: goedkoop geld --> bedrijven investeren fors in efficiëntieverhogingen --> zo kunnen ze hun producten goedkoper verkopen --> minder inflatie
En zo zijn er nog een hoop onderliggende fenomenen...
 
Ik kocht in april 2020 een printer voor €125
Ik wou eens kijken om een tweede exemplaar te kopen, nu zit die overal aan €150.
Ik dacht dat technologie goedkoper werd met de jaren :-(
 
Ik kocht in april 2020 een printer voor €125
Ik wou eens kijken om een tweede exemplaar te kopen, nu zit die overal aan €150.
Ik dacht dat technologie goedkoper werd met de jaren :-(
Cash grab van de fabrikanten. In de IT is alles met 10 à 20 procent gestegen omdat alles uitverkocht is en ze kunnen vragen wat ze willen.

Net hetzelfde als Playstations die door scalpers gekocht worden en 30% duurder verkocht worden, gewoon... omdat het kan.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dit is trouwens niet enkel nu, maar altijd al. Op tweakers zie je soms wel eens grafieken die op bepaalde momenten van het jaar weer omhoog gaan ipv te zakken (vaak eindejaar).
 
Zijn er hier mensen die beleggen in goud/zilver of andere metalen met een deeltje van hun portfolio? Indien ja, hoe doen jullie dat? Is dat dan via een ETF?
Een andere mogelijkheid is om PAXG te kopen, dat is een stablecoin (cryptocurrency) die gebackt wordt door goud en zou moeten 1:1 overeenkomen met de goudprijs.
 
Cash grab van de fabrikanten. In de IT is alles met 10 à 20 procent gestegen omdat alles uitverkocht is en ze kunnen vragen wat ze willen.

Net hetzelfde als Playstations die door scalpers gekocht worden en 30% duurder verkocht worden, gewoon... omdat het kan.
Het feit dat alles stijgt in prijs en de prijzen niet zakken, wil gewoon zeggen dat er nog steeds genoeg mensen zijn die die prijs gewoon betalen hé. Dat kunnen dan tieners zijn uit rijke families die niet moeten werken voor hun centjes .. who knows ... maar die mensen zijn er dus nog altijd.

Als de winst zou zakken door absurde prijzen te vragen -gewoon omdat het kan- (omdat niemand het meer koopt of wil betalen) dan zakken de prijzen hé.

Ik dacht dat technologie goedkoper werd met de jaren :-(
Dat is ook gewoon zo. Maar toch stijgt de prijs - gewoon omdat het kan-.
 
Terug
Bovenaan