Wat mogelijk is bij een Leaf, is niet mogelijk bij een Tesla.
Bij de generatie Nissan Leaf die nu meer dan 8 jaar is, kan je de elementen apart vervangen, voor zover ik weet, kun je deze elementen kopen bij Nissan zelf, net zoals alle andere wisselstukken van de batterij, maar raden ze aan om toch de volledige batterij te vervangen, deze batterijen verouderen veel slechter dan die van Tesla, en meestal als er 1 element stuk is, volgt de rest niet lang daarna. De prijs voor een herstelling of vervanging zit ergens vanaf 1000 euro voor het vervangen van een module tot over de 15000 euro voor de grootste batterijen.
Nissan geeft ook 8 jaar waarborg op zijn batterijen.
De procedures en technische gegevens voor onderhoud en herstelling van de batterijen zijn toegankelijk, en er zijn dus aftermarket modules te koop met een beter rendement, hogere capaciteit en langere levensduur. De goede cellen uit de batterijen die vervangen worden worden geconditioneerd, en worden terug verkocht op de tweedehandsmarkt.
Maar de Tesla is een ander beestje.
Volgens Tesla is het niet mogelijk om wat dan ook te herstellen aan de batterij, en, is de batterij een deel van de dragende structuur van de wagen, en mag enkel met toelating of onder toezicht van Tesla gedemonteerd worden.
Het is technisch ook heel moeilijk om aparte cellen te vervangen omdat er rond de batterijen een soort van epoxyhars gegoten is.
Maar, de eerste 8 jaar zijn ze heel coulant met de waarborg, en dus bij het minste wordt de batterij in waarborg vervangen. Na 8 jaar, is er geen waarborg meer, en dan is het de eigenaar die de batterij betaalt, en de Tesla batterijen kostten ongeveer tussen de 12000 en de 25000 euro, voor sommige van deze Tesla eigenaars is dat dan einde verhaal en gaat de wagen naar de schroothoop.
Van de Tesla batterijen, zul je niet veel procedures of gegevens vinden, ze werken ook elke poging om een batterij te herstellen tegen, zelfs onderdelen die niets met de cellen zelf te maken hebben, zoals een koelwaterflens, is niet te krijgen.
The Model S needed a pricey battery pack replacement.
www.theverge.com