Auto Elektrische wagens

Nio ET7 zou einde dit jaar in Duitsland beschikbaar worden. Dit is een auto van de grootte van de Tesla Model S maar zou met de basis accu (70 kWh) starten vanaf 48 000 EUR.

Zowel ET7 als ET5 hebben geen laadpoort dacht ik. Batterij moet via zo'n station vervangen worden. Vond die er ook vet uitzien maar het conceot van die batterij vondk balen.

Edit: hoewel...nu zou het toch mogelijk zijn?..bizar, dat was niet zo toen ik enkele maanden geleden keek. Zelfs online reviews hadden het erover.
 
Zowel ET7 als ET5 hebben geen laadpoort dacht ik. Batterij moet via zo'n station vervangen worden. Vond die er ook vet uitzien maar het conceot van die batterij vondk balen.

Edit: hoewel...nu zou het toch mogelijk zijn?..bizar, dat was niet zo toen ik enkele maanden geleden keek. Zelfs online reviews hadden het erover.
Dat waren Chinese wagens, met een Chinese laadpoort
De wagens die hier geleverd gaan worden zullen wel aangepast zijn...
 
Zowel ET7 als ET5 hebben geen laadpoort dacht ik. Batterij moet via zo'n station vervangen worden. Vond die er ook vet uitzien maar het conceot van die batterij vondk balen.

Edit: hoewel...nu zou het toch mogelijk zijn?..bizar, dat was niet zo toen ik enkele maanden geleden keek. Zelfs online reviews hadden het erover.
Is het niet dat er verschillende mogelijkheden zijn ?
Kunt zelf laden, kunt die swap gebruiken

Uw auto kopen en de batterij "huren" dus auto goedkoper aankopen
Grotere batterij erin laten wisselen voor als je bv op vakantie zou gaan en verdere afstand moet afleggen

Hoe moeilijk zou het zijn om zo één in NL of D te kopen en hier in te schrijven ? Betaal je enkel ginder BTW ?
 
Is het niet dat er verschillende mogelijkheden zijn ?
Kunt zelf laden, kunt die swap gebruiken

Uw auto kopen en de batterij "huren" dus auto goedkoper aankopen
Grotere batterij erin laten wisselen voor als je bv op vakantie zou gaan en verdere afstand moet afleggen

Hoe moeilijk zou het zijn om zo één in NL of D te kopen en hier in te schrijven ? Betaal je enkel ginder BTW ?
Ik dacht dat je voor wagens de btw betaalt in het land waar je hem inschrijft, om te voorkomen dat er auto's worden gekocht in landen met lagere btw, omdat het over zo'n grote bedragen gaat. Anders zou iedereen een wagen kopen in Luxemburg.
 
Is het niet dat er verschillende mogelijkheden zijn ?
Kunt zelf laden, kunt die swap gebruiken

Uw auto kopen en de batterij "huren" dus auto goedkoper aankopen
Grotere batterij erin laten wisselen voor als je bv op vakantie zou gaan en verdere afstand moet afleggen

Hoe moeilijk zou het zijn om zo één in NL of D te kopen en hier in te schrijven ? Betaal je enkel ginder BTW ?
Ze komen zeer binnenkort naar Nederland. Duitsland ging ook volgen.
Sinds enkele maanden zijn ze ook aanwezig in Noorwegen.
 
Straks op weekend naar Luxemburg met de EV, toch een beetje spannend want geen laadpaal op de bestemming :D
Ik weet niet waar je in Luxemburg bent, maar toen ik vorig jaar enkele dagen in de regio van Vianden was, viel het me op dat er overal laadpalen waren (de meeste hotels, maar ook heel wat parkeerplekken)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar je in Luxemburg bent, maar toen ik vorig jaar enkele dagen in de regio van Vianden was, viel het me op dat er overal laadpalen waren (de meeste hotels, maar ook heel wat parkeerplekken)

Echt raar want we zitten aan een glofclub en zou echt verwachten dat hier minstens enkele laadpunten zouden zijn. Blijkbaar is er één en die zou privé voor de voorzitter van de club zijn 😂

Nu wel voldoende 22kW laadgelegenheid aan de uitstapjes en de supercharger is op 10% van hier dus geen stress eigenlijk.
 
Wat voor ongoddelijke uren rij jij?! Ik geraak momenteel niet verder dan het koffiemachine :laugh:
Nog effe verduidelijken, we zijn vrijdag namiddag opgereden :p

Terug thuis, nog een paar bevindingen:

Stedelijke omgeving in Luxemburg is inderdaad goed voorzien van laadpunten, we gingen ongepland bij een familielid eten en ik had in een straal van 500m toch een 4-tal opties om te gaan laden. Ongeveer 110 km gereden (van 80% op hotel => Trier => Familielid 55%). Gisterenavond dus even aan een 22kW lader geparkeerd met als laaddoel 90%, na de terugrit naar hotel (37km) had ik 80% lading en 290 km range volgens de boordcomputer.

Als ik de route naar huis (225km) berekende met ABRP gaf die aan dat ik onderweg moest bijladen, een simulatie beginnend van 85% gaf aankomen op 10% aan. De auto zelf paste z'n bereik aan naar 265 km bij ingeven van de route in de GPS - 40 km speling, dus gewoon op efficiency stand en rustig gereden (+/- 110-115 km/h). Uiteindelijk met 22% capaciteit thuis aangekomen, en nog 85km op de boordcomputer.

Verbruik heenrit: 23,6 kWh
Verbruik terugrit: 20,9 kWh
Bergop of bergaf maakt met regeneratie inderdaad een significant verschil :)

Conclusie voor mij: ABRP sucks (toch voor de E-Tron 55), auto zelf voorspelt de range vrij conservatief (vermoedelijk eerder op basis van standaard rijstand en 120km/h). Mijn range anxiety is toch weer een stukje geminderd. Wel belangrijk om de wagen wat beter te leren kennen...

Nog iets: aantal vrije plekken aan een laadpunt in een parking is wel soms misleidend: in Trier stond ik in een parkeergarage met zogezegd 1 vrije laadplaats, maar die was ingenomen door een (elektrische) deelauto die niet aan het laden was. Toch altijd wat marge of flexibiliteit inbouwen dus, als je gaat citytrippen.
 
Nog effe verduidelijken, we zijn vrijdag namiddag opgereden :p

Terug thuis, nog een paar bevindingen:

Stedelijke omgeving in Luxemburg is inderdaad goed voorzien van laadpunten, we gingen ongepland bij een familielid eten en ik had in een straal van 500m toch een 4-tal opties om te gaan laden. Ongeveer 110 km gereden (van 80% op hotel => Trier => Familielid 55%). Gisterenavond dus even aan een 22kW lader geparkeerd met als laaddoel 90%, na de terugrit naar hotel (37km) had ik 80% lading en 290 km range volgens de boordcomputer.

Als ik de route naar huis (225km) berekende met ABRP gaf die aan dat ik onderweg moest bijladen, een simulatie beginnend van 85% gaf aankomen op 10% aan. De auto zelf paste z'n bereik aan naar 265 km bij ingeven van de route in de GPS - 40 km speling, dus gewoon op efficiency stand en rustig gereden (+/- 110-115 km/h). Uiteindelijk met 22% capaciteit thuis aangekomen, en nog 85km op de boordcomputer.

Verbruik heenrit: 23,6 kWh
Verbruik terugrit: 20,9 kWh
Bergop of bergaf maakt met regeneratie inderdaad een significant verschil :)

Conclusie voor mij: ABRP sucks (toch voor de E-Tron 55), auto zelf voorspelt de range vrij conservatief (vermoedelijk eerder op basis van standaard rijstand en 120km/h). Mijn range anxiety is toch weer een stukje geminderd. Wel belangrijk om de wagen wat beter te leren kennen...

Nog iets: aantal vrije plekken aan een laadpunt in een parking is wel soms misleidend: in Trier stond ik in een parkeergarage met zogezegd 1 vrije laadplaats, maar die was ingenomen door een (elektrische) deelauto die niet aan het laden was. Toch altijd wat marge of flexibiliteit inbouwen dus, als je gaat citytrippen.
En een stanleymes meepakken voor een krets op die deelauto wat niet aan het laden is te trekken!
 
Conclusie voor mij: ABRP sucks (toch voor de E-Tron 55), auto zelf voorspelt de range vrij conservatief (vermoedelijk eerder op basis van standaard rijstand en 120km/h). Mijn range anxiety is toch weer een stukje geminderd. Wel belangrijk om de wagen wat beter te leren kennen...
Je hebt ABRP waarschijnlijk niet correct ingesteld, je kan dat aanpassen (hoe snel je wilt rijden). Standaard staat hij ingesteld op 150 km/h, dus hij berekent het verbruik alsof je 150 km/h op de autostrade gaat rijden
 
@ugar volgens mij heb ik verbruik correct ingegeven maar het is wel een vreselijke app qua interface dus misschien is er toch ergens iets mis…

Edit: oeps, ja.. wat een gedacht ook 150km/h als standaard..
Verbruik moet je ingeven voor 100 km/h volgens mij (ik kan mijn Tesla rechtstreeks verbinden met de app, haalt hij de juiste cijfers zelf op)
De interface is niet altijd even user friendly, en het is eigenlijk alleen maar erger en erger aan 't worden. Maar wanneer je alles correct instelt, is die echt wel enorm nauwkeurig (ik spreek over een afwijking van 1-2% over een volledige snellaadbeurt in mijn geval)
Ik heb de premium versie, die ook rekening houdt met de weersomstandigheden, je had vandaag wind in de rug vanuit Duitsland...
 
Verbruik moet je ingeven voor 100 km/h volgens mij (ik kan mijn Tesla rechtstreeks verbinden met de app, haalt hij de juiste cijfers zelf op)
De interface is niet altijd even user friendly, en het is eigenlijk alleen maar erger en erger aan 't worden. Maar wanneer je alles correct instelt, is die echt wel enorm nauwkeurig (ik spreek over een afwijking van 1-2% over een volledige snellaadbeurt in mijn geval)
Ik heb de premium versie, die ook rekening houdt met de weersomstandigheden, je had vandaag wind in de rug vanuit Duitsland...

Heb ook de premium, de simulatie zit er nu mits enkele aanpassingen dichter bij. Nog wat tweaken dus 😇
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Gisterenavond dus even aan een 22kW lader geparkeerd met als laaddoel 90%, na de terugrit naar hotel (37km) had ik 80% lading en 290 km range volgens de boordcomputer.

Verbruik heenrit: 23,6 kWh
Verbruik terugrit: 20,9 kWh
Hoeveel betaal je momenteel per kWh aan zo'n lader onderweg?
 
Hoeveel betaal je momenteel per kWh aan zo'n lader onderweg?

Hangt beetje af van je laadpas en het type lader. Ik had 38 kWh aan de snellader in Capellen, dat was 15€ zonder transactiekost/btw en dan nog eens 35 kWh aan een trage lader aan 10€ zonder transactiekost/btw.

Dat was met Shell Recharge laadpas, heb nu ook een E-Flux pas, die is wat goedkoper maar minder aanbod heb ik de indruk.
 
Terug
Bovenaan