Nog effe verduidelijken, we zijn vrijdag namiddag opgereden
Terug thuis, nog een paar bevindingen:
Stedelijke omgeving in Luxemburg is inderdaad goed voorzien van laadpunten, we gingen ongepland bij een familielid eten en ik had in een straal van 500m toch een 4-tal opties om te gaan laden. Ongeveer 110 km gereden (van 80% op hotel => Trier => Familielid 55%). Gisterenavond dus even aan een 22kW lader geparkeerd met als laaddoel 90%, na de terugrit naar hotel (37km) had ik 80% lading en 290 km range volgens de boordcomputer.
Als ik de route naar huis (225km) berekende met ABRP gaf die aan dat ik onderweg moest bijladen, een simulatie beginnend van 85% gaf aankomen op 10% aan. De auto zelf paste z'n bereik aan naar 265 km bij ingeven van de route in de GPS - 40 km speling, dus gewoon op efficiency stand en rustig gereden (+/- 110-115 km/h). Uiteindelijk met 22% capaciteit thuis aangekomen, en nog 85km op de boordcomputer.
Verbruik heenrit: 23,6 kWh
Verbruik terugrit: 20,9 kWh
Bergop of bergaf maakt met regeneratie inderdaad een significant verschil
Conclusie voor mij: ABRP sucks (toch voor de E-Tron 55), auto zelf voorspelt de range vrij conservatief (vermoedelijk eerder op basis van standaard rijstand en 120km/h). Mijn range anxiety is toch weer een stukje geminderd. Wel belangrijk om de wagen wat beter te leren kennen...
Nog iets: aantal vrije plekken aan een laadpunt in een parking is wel soms misleidend: in Trier stond ik in een parkeergarage met zogezegd 1 vrije laadplaats, maar die was ingenomen door een (elektrische) deelauto die niet aan het laden was. Toch altijd wat marge of flexibiliteit inbouwen dus, als je gaat citytrippen.