Auto Elektrische wagens

BMW iX1 kan je misschien nog proberen? Kans bestaat er in dat deze sneller geleverd gaan worden wegens nieuw model.

En anders Tesla.
 
Toch mooie cijfers voor een iX3!

Zelf zit ik na 16k km sinds begin december aan gemiddeld 170 Wh/km.
Ik doe geen gekke dingen maar boet ook nergens op in: quasi altijd max toegelaten snelheid, bijna altijd klimatisatie voor vertrek en temperatuur steeds op 20-21gr, sentry overal behalve thuis of op kantoor, en ik bol vrij vaak (meerdere keren per maand) rond met een grote remorque waardoor het verbruik 250 a 300 Wh/km is.
E-Tron is dan echt niet de meest efficiënte wagen: ik zit op 231 Wh/km sinds ik de wagen heb overgenomen op (ongeveer 1300 km mee gereden).
 
E-Tron is dan echt niet de meest efficiënte wagen: ik zit op 231 Wh/km sinds ik de wagen heb overgenomen op (ongeveer 1300 km mee gereden).

Dat is in deze temps wel stevig. Maar veel hangt ook van het gebruik af.
Mijn Arteon gaat van 6l/100km als je rond de kerktoren rijdt naar sub 4l/100km op de autosnelweg aan 120 km/h,
 
Korte renting van stockwagen met verbrandingsmotoisof hybride is idd ook een optie om 2 of 3 jaar te overbruggen / wachten op levering nieuwe EV.

Bij bestelling van een Tesla model Y zou het toch ook al minstens wachten zijn op levering rond maart/April 2023 volgens henzelf.

Ik had ook begrepen dat nieuwe modellen vaak wel nog snel leverbaar zijn (doch vereiste zal nog steeds snel handelen zijn waarschijnlijk).
Zou dit ook opgaan voor de nieuwe BMW I4 edrive35 of Hyundai Ioniq 6 die spoedig zouden uitkomen?
 
Een Etron is natuurlijk wel een heel ander kaliber dan een iX3, en het was al geen Topper qua efficiëntie binnen zijn generatie, laat staan in vgl. met de meest moderne EV’s
 

OK, het zijn wel weer de extremen die er worden uitgelicht maar NL is toch een land dat regelmatig naar voor wordt geschoven als 'voorbeeld'. Dan vind ik toch dat er nog een heel lange weg af te leggen is vooraleer men kan spreken van een goede implementatie van accu-gebaseerde EV's.
 
Ik overweeg sterk om op freelance basis te starten. Uiteraard dien ik dan mijn bedrijfswagen in te leveren (weinig interesse om leasing idem voertuig over te nemen, tenzij zeer tijdelijk) en zal ik zelf een voertuig moeten leasen via de vennootschap. Ik weet dat de leveringstijden van nieuwe elektrische wagens serieus oplopen. Zijn er bepaalde EV's die momenteel wel nog snel leverbaar zijn, of is het aangewezen om te opteren voor een stockwagen?
Auto bestellen en korte termijnleasing? Via bv. Lizy.be kan je een leasing voor 12 maanden aan gaan, is wel vrij prijzig tov. langere termijnrenting.

Ik zit in dezelfde positie als u, zijnde opstart als freelancer en de bijhorende zoektocht naar een wagen. Ik ga echter opteren voor Plug-in hybride, toch nog een stevige som goedkoper, fiscaal veel interessanter dan een diesel/benzinewagen en wel wat voorraad beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Auto bestellen en korte termijnleasing? Via bv. Lizy.be kan je een leasing voor 12 maanden aan gaan, is wel vrij prijzig tov. langere termijnrenting.

Ik zit in dezelfde positie als u, zijnde opstart als freelancer en de bijhorende zoektocht naar een wagen. Ik ga echter opteren voor Plug-in hybride, toch nog een stevige som goedkoper, fiscaal veel interessanter dan een diesel/benzinewagen en wel wat voorraad beschikbaar.

Lizy.be kende ik niet, goede tip die ik zeker zal checken.
Alternatief is inderdaad een Plug-in hybride. Ofwel nieuwe EV (ioniq 6 of bmw i4 edrive35) die recent wordt gelanceerd in de hoop dat leveringstermijn korter zal zijn bij snelle bestelling na launch.
 
Lizy.be kende ik niet, goede tip die ik zeker zal checken.
Alternatief is inderdaad een Plug-in hybride. Ofwel nieuwe EV (ioniq 6 of bmw i4 edrive35) die recent wordt gelanceerd in de hoop dat leveringstermijn korter zal zijn bij snelle bestelling na launch.
Aangezien de i4 al bestaat en met gi-gan-tische levertijden zit, denk ik niet dat ze opeens een nieuwe motorisatie gaan voortrekken zodat je op korte termijn eentje geleverd gaat krijgen.
 
Nio ET7 zou einde dit jaar in Duitsland beschikbaar worden. Dit is een auto van de grootte van de Tesla Model S maar zou met de basis accu (70 kWh) starten vanaf 48 000 EUR.

Al een aantal filmpjes van gezien en artikels gelezen. Zag dat ze ook naar NL kwamen.

Had die prijs verwacht voor de ET5 en rond de 70k voor de ET7. Wel een berline dacht ik qua koffer ipv hatchback
Intressant

Waar zie je de prijs eigenlijk
 
Al een aantal filmpjes van gezien en artikels gelezen. Zag dat ze ook naar NL kwamen.

Had die prijs verwacht voor de ET5 en rond de 70k voor de ET7. Wel een berline dacht ik qua koffer ipv hatchback
Intressant

Waar zie je de prijs eigenlijk
Stefan Moeller, CEO van nextmove (Duits verhuurbedrijf van elektrische wagens) geeft dat aan in zijn wekelijkse blog op Youtube.
Is meestal erg betrouwbaar.
 
Ziet er best nice uit imo.
ET5 is er ook nnog , dat is een wat meer normale wagen qua lengte


Et5 en ET7 zijn wel allebei berlines, geen hatchbacks. Dat is toch wel een bummer...
 
Even voor jou getest. Vandaag
2 volwassenen
2 kleine kinderen
Koffer stampvol, maar niet extreem zwaar beladen
30 graden buiten
Airco op 17 (mijn vrouw is zot)
Ecopro stand

Boordcomputer gereset van zodra ik op de e40 kwam. Nevele tot Groot-bijgaarden. Terugweg heb ik gereset eens ik terug op de E40 in Groot-bijgaarden was.

Waze op 121km/u (dat is 122 op de iX3). Niet aangepast tenzij waar het moest (Gent en Aalst).

Gemiddelde snelheid in doorgaan: 118.2km/u (BMW) dus ongveer 117 GPS
Gemiddel verbruik: 178Wh/km

Gemiddelde snelheid terugkeren:
116.0km/u (BMW) - versmalling rond aalst duurt even
Gemiddeld verbruik: 176Wh/km

Ps1: ik heb foto’s
Ps2: ik kan het niet meer benadrukken, maar om dat gemiddelde te halen moet ik op de Tiguan 128km/u instellen. Dus onderschat de afwijking niet
Ps3: Na de afrit in Nevele nog 5km naar huis gereden, geëindigd op 163wh/km (voor de terugrit)
Ps4: Fucking puike resultaten!
Nog eens een test:

Moest vandaag uit Merendree (Gent) naar Hamont-Achel, zo’n 165km enkel. En nadien ook terug.

Opgeladen tot 100%. Range bij het instappen deze ochtend 390km.

Overal de max snelheid gereden maar heel veel file in Antwerpen op terugweg.

331km gereden
82.8 km/u gemiddeld
17.1 gemiddeld
86km range over

Die kruipfile had helaas meer invloed op mijn gemiddelde snelheid dan op mijn gemiddelde verbruik :p
 
Terug
Bovenaan