Auto Elektrische wagens

Awel, 18,7 kWh/100km en 74kwh bruikbare capaciteit: geeft 395km range.

En dat is een gemiddeld verbruik met winteromstandigheden bij...
Dus ev-database zit er keihard naast dan? Daar spreken ze van 211Wh/Km op de autosnelweg in de zomer bij 23 graden en aan 110km/u.
Bjorn Nyland zit aan 235Wh/km aan 120km/u bij 17 graden.
 
Heel eenvoudig: laden tot 100% is an zich niet zo’n probleem . De wagen laten staan met een volle accu wel. Dus wagen gewoon tot 100% laden en onmiddellijk vertrekken.
Marge om thuis te geraken op lange ritten is 10%, maar ik ben ook al met minder thuis gekomen (1% is mijn record).
Één keer rit naar NL, in totaal 400 km. Toen ik in Nl vertrok om terug te komen, gaf de auto aan dat ik 7% zou overhouden bij aankomst. Dan ga ik dus NIET laden, maar zie ik wel hoe die SOC evolueert. Desnoods rijd ik een stukje aan 100 of 110 km/h.

Blijkbaar neemt ABRP "een stuk wat trager rijden" ook mee als optie in de berekening van de routes.



Volgens ABRP geraak je met een BMW iX3 het snelst van Lokeren naar Caen (482 km) door het eerste stuk wat trager te rijden. Als je 130 km/h wil rijden moet je inderdaad 2 keer laden op dat traject.
 
Dus ev-database zit er keihard naast dan? Daar spreken ze van 211Wh/Km op de autosnelweg in de zomer bij 23 graden en aan 110km/u.
Bjorn Nyland zit aan 235Wh/km aan 120km/u bij 17 graden.
Ik kan enkel zeggen wat mijn boordcomputer effectief aangaf he :). Zijnde 250km gedaan en 45% range over. En dus absoluut geen 200-250km totale range zoals hier werd aangegeven.
Ik vind die 20% charge bij aankomst nodig ook zo raar. Met een range van 400km gerekend is dat 80km over. Er zullen in de meeste landen echt wel snelladers binnen de 80km van uw bestemming te vinden zijn. Of je steekt hem op uw bestemming in een gewoon stopcontact.
 
Ik kan enkel zeggen wat mijn boordcomputer effectief aangaf he :). Zijnde 250km gedaan en 45% range over. En dus absoluut geen 200-250km totale range zoals hier werd aangegeven.
Ik vind die 20% charge bij aankomst nodig ook zo raar. Met een range van 400km gerekend is dat 80km over. Er zullen in de meeste landen echt wel snelladers binnen de 80km van uw bestemming te vinden zijn. Of je steekt hem op uw bestemming in een gewoon stopcontact.
Ik heb ook nooit vermeld dat 250 de totale range is. Er stond (min of meer): met de IX3 zal je op een lange afstandstrip eerder om de 200-250 km een laadpauze moeten inlassen.

Over de meeste landen kan ik niet spreken maar in Frankrijk heb je regio's met zeer weinig snelladers. Bovendien blijken die ook nog 's niet allemaal te werken en is er een kluwen aan laadpassen waardoor je nooit helemaal zeker bent of je daar ook kan effectief kan laden. Om die redenen is een behoorlijke marge in je planning echt geen overbodige luxe.
 
Mijn verhaal, met de Tiguan van mijn vrouw, terwijl de iX3 nog een jaartje thuis bleef. Kat uit de boom kijken.

Eerst en vooral, Volkswagens, ik moet ze niet en zal ze nooit moeten. Wat een verschrikkelijk afgewerkte krakende kutbakken. En dat voor een kar van 45-50k. Infotainment suckt, ACC suckt (;)) en de comfortzzetels sucken nog meer. Na de reis instappen in de iX3 is van een tuinhuis naar een stenen fort overgaan. Bouwkwaliteit 3/10 naar 9,5/10. Onwezenlijk.

Maar nu on topic.

Ik ben vertrokken op zwarte zondag, om 0300 in het Gentse om zeker voorbij Parijs te zijn tegen het moment dat de stad ontwaakt. Prima gelukt. Met 320km op we teller eerste stop gemaakt.

4 laadpalen (ionity dacht ik) waarvan 1 in gebruik. Dat ging ook gelukt zijn met de iX3. Twee kinderen mee, 2j10m en 6m, dus 40 minuutjes gestopt. Ik ging maw zéker met 80pct kunnen vertrekken.

280 verder nieuwe stop, 6 Ionity palen, 0 in gebruik. 35 minuten gestopt. Ik ging, opnieuw, zéker 80% gehad hebben met nog 300km te gaan niet onrealistisch, maar 1 kleine extra stop van 10min was zeker voldoende geweest.

Bij aankomst in het erg kleine Cenac et st julien waren er 2 x 22kw laders te vinden in het dorp. Ik ben er zeker 15 keer gepasseerd, niet 1 keer was er een paal bezet.

Dat ging dus maximum 10-20 minuten meer tijd gekost hebben met de EV dan met de Kutguan.

(De terugrit was wel andere koek, tegen 0900 ongeveer aan Parijs. 3 wagen aan het aanschuiven aan 2* 50kw laders)

Maw als je snachts rijdt voorspel ik 0.0 problemen. Overdag. I don’t know.
Heb je route 's in ABRP gesimuleerd.

Gentse >> heb Merelbeke geselecteerd als 'Gentse'. Route tot Cenac met een IX3 met volle batterij bij start.

Reisduur: 9h19 voor 840 km.

- Stop 1 na 244 km, laden van 17 tot 77%
- Stop 2 na 188 km, laden van 10% tot 66%
- Stop 3 na 143 km, laden van 10 tot 61%
- Stop 4 na 157 km, laden van 10 tot 64%
- laatste etappe tot aankomst van 157 km met 10% overschot bij aankomst.

Totale laadduur: 1 uur en 17 minuten. Tel daarbij nog de tijd die je verliest met parkeren, laadpaal starten en afkoppelen en je zal op 1,5 uur komen ongeveer. Jij hebt twee pauzes gehad van 40 en 35 minuten dus dat is maar een kwartier verschil. Echter in twee stops zal het volgens de routeplanner niet lukken.
 
Heb je route 's in ABRP gesimuleerd.

Gentse >> heb Merelbeke geselecteerd als 'Gentse'. Route tot Cenac met een IX3 met volle batterij bij start.

Reisduur: 9h19 voor 840 km.

- Stop 1 na 244 km, laden van 17 tot 77%
- Stop 2 na 188 km, laden van 10% tot 66%
- Stop 3 na 143 km, laden van 10 tot 61%
- Stop 4 na 157 km, laden van 10 tot 64%
- laatste etappe tot aankomst van 157 km met 10% overschot bij aankomst.

Totale laadduur: 1 uur en 17 minuten. Tel daarbij nog de tijd die je verliest met parkeren, laadpaal starten en afkoppelen en je zal op 1,5 uur komen ongeveer. Jij hebt twee pauzes gehad van 40 en 35 minuten dus dat is maar een kwartier verschil. Echter in twee stops zal het volgens de routeplanner niet lukken.
Ok. Fair enough.

Ik snap ook wel dat je niet zomaar 74kw mag delen door 18.7 gemiddeld, want je moet maar eens zware tegenwind hebben oid.

320/260/260 is zeker doenbaar, geloof ik nog steeds

240/200/200/200 (3 stops) is ultracomfortabel, altijd haalbaar en uiteindelijk zoals je zegt helemaal niet veel trager, misschien zelfs sneller als je de laadcurves bekijkt. Wel 1 stop extra “risico” op file natuurlijk.

Luvz!
 
Ok. Fair enough.

Ik snap ook wel dat je niet zomaar 74kw mag delen door 18.7 gemiddeld, want je moet maar eens zware tegenwind hebben oid.

320/260/260 is zeker doenbaar, geloof ik nog steeds

240/200/200/200 (3 stops) is ultracomfortabel, altijd haalbaar en uiteindelijk zoals je zegt helemaal niet veel trager, misschien zelfs sneller als je de laadcurves bekijkt. Wel 1 stop extra “risico” op file natuurlijk.

Luvz!
Drie stops is zeker doenbaar als er op die intervallen een laadpaal staat. Ik heb geleerd dat de mindset helemaal anders is tov van een lange trip met benzine / diesel. Dan tank je immers vol en kan je bij grove benadering schatten vermits er altijd een pompstation in de buurt is. Met die snelladers is het compleet anders. Laden gaat trager als tanken en de infrastructuur is lang niet zo toegankelijk als die van benzine. Zo kan het in totale reisduur efficiënter zijn om meer korte stops te maken en telkens beperkt bij te laden dan minder stops en doorladen naar 80%. Enfin, dat is als ik de apps mag geloven :)

Ik reed vroeger met een Mercedes C300 en met 1 bak diesel had die een autonomie van over de 1000 km. Dat en het dichte netwerk tankstations maakte elke planning voor een roadtrip overbodig. Dat was instappen, vertrekken en onderweg stoppen naargelang de goesting. Met EV hetzelfde doen maakt dat je wel een stukje gegijzeld wordt door die planning.
 
Drie stops is zeker doenbaar als er op die intervallen een laadpaal staat. Ik heb geleerd dat de mindset helemaal anders is tov van een lange trip met benzine / diesel. Dan tank je immers vol en kan je bij grove benadering schatten vermits er altijd een pompstation in de buurt is. Met die snelladers is het compleet anders. Laden gaat trager als tanken en de infrastructuur is lang niet zo toegankelijk als die van benzine. Zo kan het in totale reisduur efficiënter zijn om meer korte stops te maken en telkens beperkt bij te laden dan minder stops en doorladen naar 80%. Enfin, dat is als ik de apps mag geloven :)

Ik reed vroeger met een Mercedes C300 en met 1 bak diesel had die een autonomie van over de 1000 km. Dat en het dichte netwerk tankstations maakte elke planning voor een roadtrip overbodig. Dat was instappen, vertrekken en onderweg stoppen naargelang de goesting. Met EV hetzelfde doen maakt dat je wel een stukje gegijzeld wordt door die planning.
Björn Nylandt heeft zijn "record" op de 1000 km met de model 3 Performance gerealiseerd met laadbeurten tot 45-65% (en aankomen op de supercharger met 5-10% SOC remaining). Met voldoende laadpalen is laden voorbij 50% zinloos als je echt snel wilt zijn (hangt wel wat af van wagen tot wagen).
Maar als het druk is, is het natuurlijk een ander verhaal...
 
oepsie. Wagens met een warmtepomp zouden niet geimpacteerd zijn.

Des dizaines de Mégane e-Tech voient leur compresseur de climatisation casser pendant une charge rapide​


 
Zo schrikbarend duur is een nieuwe accu voor een elektrische auto

Tem 8 jaar worden veel batterijen gratis vervangen. Maar als je echt een batterij moet vervangen en de kosten daarvan moet betalen dan vrees ik dat je beter af bent met een nieuwe wagen. Toch als ik dit artikel mag geloven.
Nog even terugkomen op dit artikel, maar wat ze daar beschrijven is dus ten dele onzin.
Op Youtube zijn er enkele mensen die actief zijn in het herstellen van accu's (Katie and James EV) . Die James vervangt (in de Leaf) dus modules, geen volledige accu's. De slechte modules worden vervangen, en de wagen functioneert terug naar behoren.

En het is mogelijk dat een EV na 300 000 km niet meer economisch herstelbaar is maar...

Bjorn Nylandt heeft zijn 2013 model S P85 met 350 000 km op de teller teruggekocht (accu heeft wel maar 260 000 km afgelegd dacht ik), die rijdt dus nog, en heeft nog altijd maar 11% degradatie (ondanks al het superchargen dat Björn heeft gedaan, ondanks het feit dat die wagen in FInland rondrijdt (-20° in de winter)). Die wagen haalt nog een bereik van 300 km aan 120 km/h ...
Er is een Duitser die 800 000 km heeft gereden met een model S met één accu.

Producenten weten steeds beter hoe een accu kan / mag aangestuurd worden.
En dan de vraag, hoeveel ICE wagens rijden meer dan 400.000km?
 
Nog even terugkomen op dit artikel, maar wat ze daar beschrijven is dus ten dele onzin.
Op Youtube zijn er enkele mensen die actief zijn in het herstellen van accu's (Katie and James EV) . Die James vervangt (in de Leaf) dus modules, geen volledige accu's. De slechte modules worden vervangen, en de wagen functioneert terug naar behoren.

En het is mogelijk dat een EV na 300 000 km niet meer economisch herstelbaar is maar...

Bjorn Nylandt heeft zijn 2013 model S P85 met 350 000 km op de teller teruggekocht (accu heeft wel maar 260 000 km afgelegd dacht ik), die rijdt dus nog, en heeft nog altijd maar 11% degradatie (ondanks al het superchargen dat Björn heeft gedaan, ondanks het feit dat die wagen in FInland rondrijdt (-20° in de winter)). Die wagen haalt nog een bereik van 300 km aan 120 km/h ...
Er is een Duitser die 800 000 km heeft gereden met een model S met één accu.

Producenten weten steeds beter hoe een accu kan / mag aangestuurd worden.
En dan de vraag, hoeveel ICE wagens rijden meer dan 400.000km?
Wat mogelijk is bij een Leaf, is niet mogelijk bij een Tesla.


Bij de generatie Nissan Leaf die nu meer dan 8 jaar is, kan je de elementen apart vervangen, voor zover ik weet, kun je deze elementen kopen bij Nissan zelf, net zoals alle andere wisselstukken van de batterij, maar raden ze aan om toch de volledige batterij te vervangen, deze batterijen verouderen veel slechter dan die van Tesla, en meestal als er 1 element stuk is, volgt de rest niet lang daarna. De prijs voor een herstelling of vervanging zit ergens vanaf 1000 euro voor het vervangen van een module tot over de 15000 euro voor de grootste batterijen.
Nissan geeft ook 8 jaar waarborg op zijn batterijen.
De procedures en technische gegevens voor onderhoud en herstelling van de batterijen zijn toegankelijk, en er zijn dus aftermarket modules te koop met een beter rendement, hogere capaciteit en langere levensduur. De goede cellen uit de batterijen die vervangen worden worden geconditioneerd, en worden terug verkocht op de tweedehandsmarkt.

Maar de Tesla is een ander beestje.
Volgens Tesla is het niet mogelijk om wat dan ook te herstellen aan de batterij, en, is de batterij een deel van de dragende structuur van de wagen, en mag enkel met toelating of onder toezicht van Tesla gedemonteerd worden.
Het is technisch ook heel moeilijk om aparte cellen te vervangen omdat er rond de batterijen een soort van epoxyhars gegoten is.
Maar, de eerste 8 jaar zijn ze heel coulant met de waarborg, en dus bij het minste wordt de batterij in waarborg vervangen. Na 8 jaar, is er geen waarborg meer, en dan is het de eigenaar die de batterij betaalt, en de Tesla batterijen kostten ongeveer tussen de 12000 en de 25000 euro, voor sommige van deze Tesla eigenaars is dat dan einde verhaal en gaat de wagen naar de schroothoop.
Van de Tesla batterijen, zul je niet veel procedures of gegevens vinden, ze werken ook elke poging om een batterij te herstellen tegen, zelfs onderdelen die niets met de cellen zelf te maken hebben, zoals een koelwaterflens, is niet te krijgen.

 
Wat mogelijk is bij een Leaf, is niet mogelijk bij een Tesla.


Bij de generatie Nissan Leaf die nu meer dan 8 jaar is, kan je de elementen apart vervangen, voor zover ik weet, kun je deze elementen kopen bij Nissan zelf, net zoals alle andere wisselstukken van de batterij, maar raden ze aan om toch de volledige batterij te vervangen, deze batterijen verouderen veel slechter dan die van Tesla, en meestal als er 1 element stuk is, volgt de rest niet lang daarna. De prijs voor een herstelling of vervanging zit ergens vanaf 1000 euro voor het vervangen van een module tot over de 15000 euro voor de grootste batterijen.
Nissan geeft ook 8 jaar waarborg op zijn batterijen.
De procedures en technische gegevens voor onderhoud en herstelling van de batterijen zijn toegankelijk, en er zijn dus aftermarket modules te koop met een beter rendement, hogere capaciteit en langere levensduur. De goede cellen uit de batterijen die vervangen worden worden geconditioneerd, en worden terug verkocht op de tweedehandsmarkt.

Maar de Tesla is een ander beestje.
Volgens Tesla is het niet mogelijk om wat dan ook te herstellen aan de batterij, en, is de batterij een deel van de dragende structuur van de wagen, en mag enkel met toelating of onder toezicht van Tesla gedemonteerd worden.
Het is technisch ook heel moeilijk om aparte cellen te vervangen omdat er rond de batterijen een soort van epoxyhars gegoten is.
Maar, de eerste 8 jaar zijn ze heel coulant met de waarborg, en dus bij het minste wordt de batterij in waarborg vervangen. Na 8 jaar, is er geen waarborg meer, en dan is het de eigenaar die de batterij betaalt, en de Tesla batterijen kostten ongeveer tussen de 12000 en de 25000 euro, voor sommige van deze Tesla eigenaars is dat dan einde verhaal en gaat de wagen naar de schroothoop.
Van de Tesla batterijen, zul je niet veel procedures of gegevens vinden, ze werken ook elke poging om een batterij te herstellen tegen, zelfs onderdelen die niets met de cellen zelf te maken hebben, zoals een koelwaterflens, is niet te krijgen.

Er zijn nochtans bedrijven actief die Tesla accu's herstellen (wel model S, model 3 lijkt minder evident).
Zoek maar eens op Gruber Motor Company, hebben zelf wat materiaal op Youtube staan.
 
Natuurlijk, maar zonder ondersteuning van Tesla.
En wat in Europa?
Ik ben een pauper tegenover de gemiddelde BGer, als ik een Tesla zou willen kopen, dan zal ik prijsgewijs in de eerste generatie Tesla's mijn goesting moeten zoeken, als ik problemen krijg met de batterij, waar kan ik dan terecht op dat moment?

Om eerlijk te zijn, Tesla is een beetje aan het bijdraaien, ze werden aanzien als de Apple van de wagens, maar de laatste twee jaar hebben ze bijvoorbeeld de Toolbox vrijgegeven voor de Tesla eigenaars, en nu met de Right to repair act van Biden zullen ze bepaalde reparaties en onderhoud door derden mogelijk moeten maken.

Iemand die veel bezig is met The Right To Repair en Tesla is Rich Rebuilds: https://www.youtube.com/c/RichRebuilds


 
Dat klopt, en, al is tesla een Amerikaans automerk, toch kun je hier in Europa gemakkelijker dan in Amerika aan slijtageonderdelen geraken zoals remmen en ophangingsgewrichten.
Maar Tesla doet ook meer he, als zij weigeren een wagen te herstellen of je verkiest om de wagen ergens anders te laten herstellen, kunnen ze deze wagen de toegang tot het netwerk van Tesla ontzeggen , met alle gevolgen vandien. Ze doen dat d'office met wagens die een totaal verlies zijn.(perte totale in het mooi Nederlands ;) )
 
Dat klopt, en, al is tesla een Amerikaans automerk, toch kun je hier in Europa gemakkelijker dan in Amerika aan slijtageonderdelen geraken zoals remmen en ophangingsgewrichten.
Maar Tesla doet ook meer he, als zij weigeren een wagen te herstellen of je verkiest om de wagen ergens anders te laten herstellen, kunnen ze deze wagen de toegang tot het netwerk van Tesla ontzeggen , met alle gevolgen vandien. Ze doen dat d'office met wagens die een totaal verlies zijn.(perte totale in het mooi Nederlands ;) )
Die Europese wet gaat daar een aantal beperkingen aan opleggen. Dat gaat nog even duren vooraleer dat perfect is, maar een EV zal herstelbaar zijn, of niet zijn.
 
Terug
Bovenaan