Auto Elektrische wagens

Dat automatisch hatelijk remmen is écht om zot van te komen. Die achter mij denkt dan altijd: waarom remt die gek??
Ik ben grote fan van ACC maar in de stad of drukke plaatsen binnen de bebouwde kom gebruik ik dat kwasi nooit. In mijn ogen is dat daar ook niet voor geschikt, in de stad moet je anticiperen en de verkeerssituatie kunnen ‘lezen’, ACC in zijn huidige vorm is daar niet goed genoeg voor. Pas als we hier ooit een ACC level 3 of 4 krijgen zal je dat ook in de stad met een gerust hart kunnen opzetten.

Maar op snelwegen is er naar mijn mening geen idealere manier om veel kilometers te doen dan met ACC + eventueel selfdriving assistent. 2 vingers op het stuur, voeten van de pedalen en zo naar zuid-Frankrijk cruisen, hoe relaxt wil je het nog hebben lol
 
Ik ben grote fan van ACC maar in de stad of drukke plaatsen binnen de bebouwde kom gebruik ik dat kwasi nooit. In mijn ogen is dat daar ook niet voor geschikt, in de stad moet je anticiperen en de verkeerssituatie kunnen ‘lezen’, ACC in zijn huidige vorm is daar niet goed genoeg voor. Pas als we hier ooit een ACC level 3 of 4 krijgen zal je dat ook in de stad met een gerust hart kunnen opzetten.

Maar op snelwegen is er naar mijn mening geen idealere manier om veel kilometers te doen dan met ACC + eventueel selfdriving assistent. 2 vingers op het stuur, voeten van de pedalen en zo naar zuid-Frankrijk cruisen, hoe relaxt wil je het nog hebben lol
Ik vind net ACC het beste presteren op banen waar maar 1 rijstrook is per rijrichting.
Want op de autostrade, zeker in België waar iedereen zo kort op elkaar rijdt, wordt die ACC telkens verstoord door mensen die invoegen voor jou.

Met ACC heb je meteen een limiter ingesteld en je hoeft niet eens het gas/wattpedaal te bedienen om zo dicht mogelijk bij die limiet te rijden.
En je kan dan ten volle focussen op alles rondom jou ipv op de snelheid.
 
Ik vind net ACC het beste presteren op banen waar maar 1 rijstrook is per rijrichting.
Want op de autostrade, zeker in België waar iedereen zo kort op elkaar rijdt, wordt die ACC telkens verstoord door mensen die invoegen voor jou.

Met ACC heb je meteen een limiter ingesteld en je hoeft niet eens het gas/wattpedaal te bedienen om zo dicht mogelijk bij die limiet te rijden.
En je kan dan ten volle focussen op alles rondom jou ipv op de snelheid.
Als je de afstand instelt op het korst, dus dat die het minst afstand moet houden tot de voorligger gaat bijna niemand nog proberen in te voegen. En als ze invoegen is dat echt om te wringen of om nog snel een afrit te nemen.

Moet ook zeggen dat de recente ACC systemen toch ook een stuk beter werken als vroeger, als er iemand invoegt gaat die niet meer vol in de remmen maar mindert die zachtjes snelheid om terug de ingestelde afstand bekomen.
 
Net eerste vakantie met de EV achter de rug. Tripje naar Normandië, ongeveer 500 km. Twee laadstops op het traject maar wat een ramp was dat. Eerste stop met een restcapaciteit van 15% en meteen aanschuiven aan de laadpaal. Er waren 5 snelladers, allemaal bezet met zeven wagens die voor me aan het wachten waren op hun plekje.

Paar zaken geleerd rond laadpaal etiquette:

- nederlanders laden efficiënt tot 80% en maken de paal zo snel mogelijk vrij voor de volgende in de rij. De laatste 20% laden gaat inderdaad erg traag dus is het zeer hoffelijk om eerder 2 stops te doen en telkens tot 70-80% te laden dan eentje voor de volle 100%. Tenminste als het druk is bij de laadpalen.
- Duitse EV bestuurders zijn boeren. Er stond daar eentje die al voor 95% was volgeladen en de bestuurder besliste dat hij de resterende 5% ook zou laden omdat zijn vrouw toch net borstvoeding ging geven aan de kleine. Dat er daar nog tien wagens stonden wachten kon hem niks schelen. Nu, de Duitser heeft zich na wat protest van de omstaanders toch nog verplaatst.
- Britten met een EV zijn hooligans. Stond er ook eentje waarvan de bestuurder toekwam gesloft toen zijn wagen rond de 90% zat. Een Hollander vroeg of die ging vertrekken en de laadpaal zou vrijmaken. Britse hooligan heeft daar bijna een gevecht gestart en nog een half uur gewacht om de 100% te halen.

Kan niet zeggen dat het een ontspannende rit was (zoals vaak wordt geclaimd bij e-rijden).
 
- Britten met een EV zijn hooligans. Stond er ook eentje waarvan de bestuurder toekwam gesloft toen zijn wagen rond de 90% zat. Een Hollander vroeg of die ging vertrekken en de laadpaal zou vrijmaken. Britse hooligan heeft daar bijna een gevecht gestart en nog een half uur gewacht om de 100% te halen.

Kan niet zeggen dat het een ontspannende rit was (zoals vaak wordt geclaimd bij e-rijden).
De volgende keer 'Conor McGregor' inhuren en hem ambras (ruzie) laten maken tegen die Brit. Laat me het resultaat weten. :tongue:

Kan niet zeggen dat het een ontspannende rit was (zoals vaak wordt geclaimd bij e-rijden).
T'is natuurlijk net het zwartste (lees drukste) weekend van heel 2022. 90% van Europa ging dit weekend op reis.
Als je geen kinderen hebt kan je best juli en augustus mijden gelijk de pest en al zeker dit weekend dat nu voorbij is.
 
Net eerste vakantie met de EV achter de rug. Tripje naar Normandië, ongeveer 500 km. Twee laadstops op het traject maar wat een ramp was dat. Eerste stop met een restcapaciteit van 15% en meteen aanschuiven aan de laadpaal. Er waren 5 snelladers, allemaal bezet met zeven wagens die voor me aan het wachten waren op hun plekje.

Paar zaken geleerd rond laadpaal etiquette:

- nederlanders laden efficiënt tot 80% en maken de paal zo snel mogelijk vrij voor de volgende in de rij. De laatste 20% laden gaat inderdaad erg traag dus is het zeer hoffelijk om eerder 2 stops te doen en telkens tot 70-80% te laden dan eentje voor de volle 100%. Tenminste als het druk is bij de laadpalen.
- Duitse EV bestuurders zijn boeren. Er stond daar eentje die al voor 95% was volgeladen en de bestuurder besliste dat hij de resterende 5% ook zou laden omdat zijn vrouw toch net borstvoeding ging geven aan de kleine. Dat er daar nog tien wagens stonden wachten kon hem niks schelen. Nu, de Duitser heeft zich na wat protest van de omstaanders toch nog verplaatst.
- Britten met een EV zijn hooligans. Stond er ook eentje waarvan de bestuurder toekwam gesloft toen zijn wagen rond de 90% zat. Een Hollander vroeg of die ging vertrekken en de laadpaal zou vrijmaken. Britse hooligan heeft daar bijna een gevecht gestart en nog een half uur gewacht om de 100% te halen.

Kan niet zeggen dat het een ontspannende rit was (zoals vaak wordt geclaimd bij e-rijden).
Bedankt voor de eerlijke review. Hopelijk toch nog kunnen genieten van je vakantie.
 
Net eerste vakantie met de EV achter de rug. Tripje naar Normandië, ongeveer 500 km. Twee laadstops op het traject maar wat een ramp was dat. Eerste stop met een restcapaciteit van 15% en meteen aanschuiven aan de laadpaal. Er waren 5 snelladers, allemaal bezet met zeven wagens die voor me aan het wachten waren op hun plekje.

Paar zaken geleerd rond laadpaal etiquette:

- nederlanders laden efficiënt tot 80% en maken de paal zo snel mogelijk vrij voor de volgende in de rij. De laatste 20% laden gaat inderdaad erg traag dus is het zeer hoffelijk om eerder 2 stops te doen en telkens tot 70-80% te laden dan eentje voor de volle 100%. Tenminste als het druk is bij de laadpalen.
- Duitse EV bestuurders zijn boeren. Er stond daar eentje die al voor 95% was volgeladen en de bestuurder besliste dat hij de resterende 5% ook zou laden omdat zijn vrouw toch net borstvoeding ging geven aan de kleine. Dat er daar nog tien wagens stonden wachten kon hem niks schelen. Nu, de Duitser heeft zich na wat protest van de omstaanders toch nog verplaatst.
- Britten met een EV zijn hooligans. Stond er ook eentje waarvan de bestuurder toekwam gesloft toen zijn wagen rond de 90% zat. Een Hollander vroeg of die ging vertrekken en de laadpaal zou vrijmaken. Britse hooligan heeft daar bijna een gevecht gestart en nog een half uur gewacht om de 100% te halen.

Kan niet zeggen dat het een ontspannende rit was (zoals vaak wordt geclaimd bij e-rijden).
Jammer dat het voor jou minder vlot verlopen is.

Er wordt hier en daar gesuggereerd om ook aan snelladers niet alleen een prijs per kWh maar ook een prijs per minuut aan te rekenen. Dan wordt die laatste 10-20% laden proportioneel te duur.

Bij Tesla wordt de max laadcapaciteit bij drukte automatisch tot 80% beperkt, maar je kan dat wel manueel overrulen. Dan krijg je nog een boodschap dat je alleen mag verder laden indien dat echt noodzakelijk is, maar het soort Duitsers en Britten waar jij nu over schrijft zouden zich daar toch niets van aantrekken.
 
Mijn verhaal, met de Tiguan van mijn vrouw, terwijl de iX3 nog een jaartje thuis bleef. Kat uit de boom kijken.

Eerst en vooral, Volkswagens, ik moet ze niet en zal ze nooit moeten. Wat een verschrikkelijk afgewerkte krakende kutbakken. En dat voor een kar van 45-50k. Infotainment suckt, ACC suckt (;)) en de comfortzzetels sucken nog meer. Na de reis instappen in de iX3 is van een tuinhuis naar een stenen fort overgaan. Bouwkwaliteit 3/10 naar 9,5/10. Onwezenlijk.

Maar nu on topic.

Ik ben vertrokken op zwarte zondag, om 0300 in het Gentse om zeker voorbij Parijs te zijn tegen het moment dat de stad ontwaakt. Prima gelukt. Met 320km op we teller eerste stop gemaakt.

4 laadpalen (ionity dacht ik) waarvan 1 in gebruik. Dat ging ook gelukt zijn met de iX3. Twee kinderen mee, 2j10m en 6m, dus 40 minuutjes gestopt. Ik ging maw zéker met 80pct kunnen vertrekken.

280 verder nieuwe stop, 6 Ionity palen, 0 in gebruik. 35 minuten gestopt. Ik ging, opnieuw, zéker 80% gehad hebben met nog 300km te gaan niet onrealistisch, maar 1 kleine extra stop van 10min was zeker voldoende geweest.

Bij aankomst in het erg kleine Cenac et st julien waren er 2 x 22kw laders te vinden in het dorp. Ik ben er zeker 15 keer gepasseerd, niet 1 keer was er een paal bezet.

Dat ging dus maximum 10-20 minuten meer tijd gekost hebben met de EV dan met de Kutguan.

(De terugrit was wel andere koek, tegen 0900 ongeveer aan Parijs. 3 wagen aan het aanschuiven aan 2* 50kw laders)

Maw als je snachts rijdt voorspel ik 0.0 problemen. Overdag. I don’t know.
 
Er wordt hier en daar gesuggereerd om ook aan snelladers niet alleen een prijs per kWh maar ook een prijs per minuut aan te rekenen. Dan wordt die laatste 10-20% laden proportioneel te duur.
Is Frankrijk niet net de koploper op dat vlak?
Dus die Duitsers en Britten gaan ook de hoofdprijs betaald hebben normaal.
 
4 laadpalen (ionity dacht ik) waarvan 1 in gebruik. Dat ging ook gelukt zijn met de iX3. Twee kinderen mee, 2j10m en 6m, dus 40 minuutjes gestopt. Ik ging maw zéker met 80pct kunnen vertrekken.
320 km overbruggen met de IX3? De IX3 die hier staat zal dat maar nipt halen... In de praktijk lag het bij mij eerder om de 200 - 250 km halen. Om 320 te halen mag je tegen 90 in de slipstream van een vrachtwagen rijden... Dan misschien :)
 
320 km overbruggen met de IX3? De IX3 die hier staat zal dat maar nipt halen... In de praktijk lag het bij mij eerder om de 200 - 250 km halen. Om 320 te halen mag je tegen 90 in de slipstream van een vrachtwagen rijden... Dan misschien :)
Echt niet hoor. Zoals ik al zei 2 weken geleden haal ik vlot 400km gewoon 120 op autostrade. Thuisgekomen na 250km en 45% batterij over...
 
Ik lees toch ook andere verhalen over makkelijk 400km in de zomer en als je geen autosnelweg doet zelfs 500+km.
Anders heb ik verkeerd gekozen en had ik beter de EQC genomen.
 
Ik heb afgelopen zaterdag eens een trip naar mijn ouders gemaakt: Overijse - Brugge - Overijse. In totaal een tripje van 240km, dat moet de E-Tron wel kunnen. Anderzijds mijn eerste langere rit op de autostrade. Kon ook niet lang in Brugge blijven dus eens gekeken op ABRP om te zien wat het advies was qua laadplanning.

Suggestie van ABRP: kort bijladen aan de Ionity in Wetteren. Niet slecht om dat eens te proberen dacht ik. Pech of toeval, toen ik daar aankwam was het heel druk, en de vrije snellader wilde niet starten. Niet de beste kennismaking met Ionity in elk geval :|

Uiteindelijk toegekomen in Brugge op 60% komende van 90% startlading. Tot 65% geladen bij mijn ouders. Na de terugrit net boven de 30% aangekomen thuis. Wel redelijk rustig gereden, meestal 115km/h, soms wel wat sneller. Met een iX3 zou ik allicht wat meer op m'n gemak zijn :)

Ik vind het wel nog moeilijk om in te schatten wanneer ik 'm tot boven de 80% mag/moet bijladen. Houden jullie een minimum marge aan voor mee thuis te komen?
 
Ik heb afgelopen zaterdag eens een trip naar mijn ouders gemaakt: Overijse - Brugge - Overijse. In totaal een tripje van 240km, dat moet de E-Tron wel kunnen. Anderzijds mijn eerste langere rit op de autostrade. Kon ook niet lang in Brugge blijven dus eens gekeken op ABRP om te zien wat het advies was qua laadplanning.

Suggestie van ABRP: kort bijladen aan de Ionity in Wetteren. Niet slecht om dat eens te proberen dacht ik. Pech of toeval, toen ik daar aankwam was het heel druk, en de vrije snellader wilde niet starten. Niet de beste kennismaking met Ionity in elk geval :|

Uiteindelijk toegekomen in Brugge op 60% komende van 90% startlading. Tot 65% geladen bij mijn ouders. Na de terugrit net boven de 30% aangekomen thuis. Wel redelijk rustig gereden, meestal 115km/h, soms wel wat sneller. Met een iX3 zou ik allicht wat meer op m'n gemak zijn :)

Ik vind het wel nog moeilijk om in te schatten wanneer ik 'm tot boven de 80% mag/moet bijladen. Houden jullie een minimum marge aan voor mee thuis te komen?
Het is geen ramp om naar 100% te laden he, je moet dat gewoon niet elke dag doen.
Als ik "ver" ga rijden, dan zet ik hem gewoon op 100% en ver is dan meer dan 200km op een dag ofzo. Uw auto mag vooral niet dagenlang aan 100% blijven staan he.
 
Ik heb afgelopen zaterdag eens een trip naar mijn ouders gemaakt: Overijse - Brugge - Overijse. In totaal een tripje van 240km, dat moet de E-Tron wel kunnen. Anderzijds mijn eerste langere rit op de autostrade. Kon ook niet lang in Brugge blijven dus eens gekeken op ABRP om te zien wat het advies was qua laadplanning.

Suggestie van ABRP: kort bijladen aan de Ionity in Wetteren. Niet slecht om dat eens te proberen dacht ik. Pech of toeval, toen ik daar aankwam was het heel druk, en de vrije snellader wilde niet starten. Niet de beste kennismaking met Ionity in elk geval :|

Uiteindelijk toegekomen in Brugge op 60% komende van 90% startlading. Tot 65% geladen bij mijn ouders. Na de terugrit net boven de 30% aangekomen thuis. Wel redelijk rustig gereden, meestal 115km/h, soms wel wat sneller. Met een iX3 zou ik allicht wat meer op m'n gemak zijn :)

Ik vind het wel nog moeilijk om in te schatten wanneer ik 'm tot boven de 80% mag/moet bijladen. Houden jullie een minimum marge aan voor mee thuis te komen?
Zoals @anders. zegt, die paar keer dat je verre ritten doet kan je de batterij tot 100% laten laden. Veel kwaad kan dat niet.
En daarnaast heeft de e-tron gigantisch veel marge op de batterij dacht ik.
 
Terug
Bovenaan