Elektrische wagens

Ik reed gisteren 140km en had mijn laadteller eens op voorhand gereset. Ik reed constant 100km/u op de autostrade en eindigde met 16.7kW/h gemiddeld. Aangezien ik een BMW iX3 heb die 5 jaar oud is, heb ik dus een batterij met 74kWh.

Als ik 74/16.7 kom ik uit op 443.
Nu heb ik mijn wagen opgeladen en staat deze op 382km (100% capaciteit) en niet op 443km.

Wat is er fout aan mijn redenering? Ik heb mijn batterij een paar maanden geleden laten testen en deze zou in prima staat zijn (volgens de bmw dealer waar ik hem gekocht heb)

Ik reed gisteren 140km en had mijn laadteller eens op voorhand gereset. Ik reed constant 100km/u op de autostrade en eindigde met 16.7kW/h gemiddeld. Aangezien ik een BMW iX3 heb die 5 jaar oud is, heb ik dus een batterij met 74kWh.

Nu heb ik mijn wagen opgeladen en staat deze op 382km (100% capaciteit) en niet op 443km.

Wat is er fout aan mijn redenering? Ik heb mijn batterij een paar maanden geleden laten testen en deze zou in prima staat zijn (volgens de bmw dealer waar ik hem gekocht heb)

De fameuze "guess-o'-meter" rekent niet noodzakelijk op basis van het verbruik van je laatste rit. Vooral niet panikeren of denken dat er iets met je batterij is omdat die ingeschatte range afwijkt van wat je werkelijk ermee kan rijden.

Hier (i4) toont hij ook een range op basis van 21,5 kWh / 100 km verbruik (aangenomen dat mijn batterij quasi 100% van zijn capaciteit heeft na minder dan een jaar). Mijn gemiddeld verbruik van deze maand is 15, ik heb in maanden geen dag gehad waarop mijn gemiddelde boven de 19 uit kwam. Dus vooral niet teveel van aantrekken :)

Wat doet hij in de praktijk als je naar batterij percentage kijkt na x aantal kilometers?
Ik kijk in mijn auto puur naar het percentage van de batterij, nooit naar de kilometers die hij zogezegd nog zou kunnen doen.

Eerste vraag , word die 74kWh volledig gebruikt ?

Als dat gelijkaardig is aan Tesla NMC batterijen, dan is het eerste jaar meestal de grootste daling van batterijcapaciteit. De jaren daarna vlakt dat wat uit.

Inderdaad. Al komt het niet op die paar procent aan in de berekening.
Vanavond nog 70 km gereden en nu geeft de app 50 km meer range aan dan voor ik vertrok - nu rekent hij ineens wel met een gemiddeld verbruik van ~15 kWh / 100 km.

Edit: en vanochtend, zonder dat er iets aan de batterijlading veranderd is, rekent hij weer met 19 kWh. Er zit echt iets onvoorspelbaar in het algoritme.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan