Auto Elektrische wagens

Er wordt hier op het forum vaak over Tesla en andere duurdere EV's gesproken, maar het viel me op dat er ook wat meer betaalbaarder EV's op de markt zijn tegenwoordig:

 
Er wordt hier op het forum vaak over Tesla en andere duurdere EV's gesproken, maar het viel me op dat er ook wat meer betaalbaarder EV's op de markt zijn tegenwoordig:

Betaalbaar is relatief he. Die kosten nog steeds 30k. In dat segment vind ik trouwens de Fiat 500e en de Honda E voorlopig er torenhoog bovenuit springen.
 
Mazda heeft nog de MX-30, er is de Honda-e, een elektrische Mini.

En er komt nog meer aan dit jaar: de Cupra el Born, de Skoda Enyaq. Ik gok dat de markt over enkele jaren overspoeld gaat worden (nu ja, overspoeld is een groot woord) met nieuwe modellen, zeker nu Volkswagen een flexibel EV platform heeft gemaakt (en dat wil delen met Ford).
 
Betaalbaar is relatief he. Die kosten nog steeds 30k. In dat segment vind ik trouwens de Fiat 500e en de Honda E voorlopig er torenhoog bovenuit springen.
Plus dat zijn allemaal stadswagentjes. Op zich prima want dat is de interessantste use case voor een EV, maar ook niet direct de meeste interessante wagens ter wereld.
Mijn schoonouders wouden hun 206CC vervangen door een elektrische wagen, hun ook was gevallen op de 208 E. In de Active (basis) uitrusting kost die 30.000 EUR, in de GT 36.400 EUR met panodak. Kwam neer op een 8000 EUR extra tegenover de benzineversie met 130pk.
Ookal hebben ze zonnepanelen en kan mijn schoonvader gratis laden op het werk, dan nog woog dat niet op tegen de meerprijs van de elektrische versie. Ze rijden op zich lang met hun wagens, maar gezien de batterij maar een garantie heeft van 8j moet ge dus per jaar 1000 EUR kunnen uitsparen tov de benzine versie (batterij vervangen is zo duur dat hij dan in feite waardeloos is).
Extra nadeel is het WLTP bereik van 280km, wat in de realiteit eerder een 240-250km zal zijn. Voor hem komt dat neer op een netto bereik van ongeveer een week. Als ge dan afhankelijk zijt van de laadpalen op het werk en ze meerdere dagen na elkaar volzet zijn, dan zit ge met een groot probleem als je "gratis laden" in uw kostenmodel meeneemt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maar gezien de batterij maar een garantie heeft van 8j moet ge dus per jaar 1000 EUR kunnen uitsparen tov de benzine versie (batterij vervangen is zo duur dat hij dan in feite waardeloos is).
En na 8 jaar valt die batterij gewoon uit elkaar?

Als ge de € 150 verkeersbelasting per jaar telt voor de benzine moet ge al maar € 850 per jaar uitsparen. Over het onderhoud wil ik ook nog wel eens cijfers zien. En dan hebben we nog geen km gereden. Het verbruik zal ook doortellen, zeker als gratis laden op het werk mogelijk is. Dan kunt ge dus eigenlijk uw volledig brandstofbudget besparen.

Geen eigen parkeerplaats hebben is inderdaad niet handig, dan moet je al genoeg laadmogelijkheden hebben in de buurt. Dat ie op zijn werk kan laden neemt waarschijnlijk wel de noodzaak om thuis te laden voor 95% weg, maar er blijft wel dat minpunt voor als ie eens 3 weken met vakantie is.

Al zal de financiële kant bij privéwagens momenteel nog vaak doorhellen naar de brandstofwagens. Voor bedrijfswagens zijn EV's voordeliger dan voor privéwagens.
 
Betaalbaar is relatief he. Die kosten nog steeds 30k. In dat segment vind ik trouwens de Fiat 500e en de Honda E voorlopig er torenhoog bovenuit springen.
De Honda E kost bijna 40K als je die ietwat uitrust. Véél te duur voor zo'n kleine wagen.
Als ik elektrisch ga rijden wil ik iets in de trend van de Civic, Megane,... een ruime hatchback met 180/200pk die om en bij de 30K kost én redelijk goed voorzien is van de opties. Rijbereik van eventueel 300km kan ik nog mee leven.
 
En na 8 jaar valt die batterij gewoon uit elkaar?

Als ge de € 150 verkeersbelasting per jaar telt voor de benzine moet ge al maar € 850 per jaar uitsparen. Over het onderhoud wil ik ook nog wel eens cijfers zien. En dan hebben we nog geen km gereden. Het verbruik zal ook doortellen, zeker als gratis laden op het werk mogelijk is. Dan kunt ge dus eigenlijk uw volledig brandstofbudget besparen.

Geen eigen parkeerplaats hebben is inderdaad niet handig, dan moet je al genoeg laadmogelijkheden hebben in de buurt. Dat ie op zijn werk kan laden neemt waarschijnlijk wel de noodzaak om thuis te laden voor 95% weg, maar er blijft wel dat minpunt voor als ie eens 3 weken met vakantie is.

Al zal de financiële kant bij privéwagens momenteel nog vaak doorhellen naar de brandstofwagens. Voor bedrijfswagens zijn EV's voordeliger dan voor privéwagens.
Na 8j is elk jaar extra. Een kapotte accu = auto pertotale.
Vergeet ook niet dat een accu sneller slijt des te meer charge cycles die doet. Door de kleine accu is dat bij dit gebruik dus behoorlijk hoog.
Bij een Model 3 is de accu voorzien op 1500 charge cycles. Dat komt neer op ongeveer 500.000km voor de gewone en 800.000km voor de long range.
De Peugeot zijn batterij is gedekt tot 180.000km of 8j, dat komt neer op 1000 charge cycles. Dat is 22.500km per jaar, wat niet weinig is maar ook niet gek veel.
Beide situaties gaan uit van "mixed charging", dat wil zeggen dat ge niet continu zit te snelladen. Bij een Tesla is dat vrij realistisch omdat ge eigenlijk regelmatig is kunt "soft chargen" en toch genoeg range houdt.
Bij een 208e zal dat al heel wat lastiger zijn, door zijn klein bereik moet ge die frequent opladen. Als ge er bv is mee naar de zee wilt gaan dan is dat 2x op 1 dag. Dat gaat ge sowieso met een snellader doen. Komt dan nog eens bij dat onderweg laden peperduur is, prijzen van 70-80ct per kWh zijn niet onmogelijk.

Als die batterij versleten is dan functioneert uw auto gewoon niet meer goed. Rijberijk zakt zienderogen, als die zijn voltage niet meer kan leveren functioneren de motoren ook niet meer optimaal. De enige oplossing is dan het volledige pakket vervangen.

In een normale auto kunt ge nog een ruilmotor steken. Als ge nu een ruilmotor laat plaatsen in bv een oude 208 benzine zal u dat mss 3000-3500 EUR kosten. Maar dat accupakket vervangen kost inclusief demontage en recyclage van de accu snel 10.000 EUR (ik baseer me hier op bv de opel ampera, een Tesla is nog veel duurder).
Op een auto van 8j oud en 35k aanschafkosten is dat gewoon afgeschreven.
 
Maar die batterijen gaan zo rap niet kapot. Op een tv & wasmachine geven ze maar 2 jaar garantie, reken je er dan ook op dat je na 2 jaar die moet weggooien? Het feit dat ze 8 jaar garantie geven toont net net aan dat ze vertrouwen hebben dat die batterijen veel langer dan 8 jaar gaan meegaan.
 
Euh de mensen die bv een Zoe of Ampera of i3, etc... hebben gekocht spreken u toch tegen. Ok dat is niet de laatste generatie van elektrische autos, maar tis wel echt de realiteit hoor.
Wat gaat er kapot aan uw iPhone of Android toestel? De CPU? De RAM? Nee, de accu.
Continu cyclisch ontladen + snelladen is gewoon slopend voor die cellen.

Die zijn daardoor niet kapot kapot he, die kunnen perfect nog dienen voor battery storage zoals een thuisbatterij. Maar voor situatie waar snel moet worden geladen en ontladen (accelereren) zijn die niet meer geschikt.
Als uw batterij nog niet kapot is, maar uw range zakt van 280km naar 100km, kunt ge dan nog spreken van een bruikbare auto?
Dat hebt ge dus niet met een verbrandingsmotor natuurlijk, tis niet dat naargelang de motor slijt de naftbak ook 20l krimpt.

Tesla is daar ook wel het buitenbeentje in. Die gebruiken accupacks die eigenlijk overgedimensioneerd zijn voor de gemiddelde gebruiker. Daardoor gaan die inderdaad enorm lang mee. Taxi's met 650.000 tot 800.000km op een Model S zijn bv geen uitzondering. Maar das ook een auto van 120.000 EUR he :)


Daarom: ik vind dat ideale autos voor stadsverkeer en rond de kerktoren. Moest mijn oma nu bv 10j jonger zijn en een nieuwe auto willen, ik zou tegen het mens zeggen neem u een 500e of een 208e. Die doet mss 50km per week, uitzonderlijk rijdt ze is naar haar zussen in limburg. Voor haar zou dat een verademing zijn om niet meer te moeten gaan tanken, op onderhoud te gaan, etc...
Die kan ook bijna een maand rijden met 1 lading.
 
Leuk statement, heb je dat ooit al zelf berekend?
Ik denk dat je het statement wat verkeerd geïnterpreteerd hebt, ik heb het ook raar verwoord.

Ik bedoelde dat de financiële voordelen voor bedrijven een pak groter zijn dan voor particulieren. Bij particulieren gaat het vooral om de inschrijvingstax, verkeersbelasting, onderhoud en verbruik. Bij bedrijven komt daar nog de hogere aftrekbaarheid en de werkgeversbijdrage CO² bovenop, en voor de chauffeur het veel lagere VAA.

En ja, ik heb 2 jaar geleden een Audi e-tron vergeleken met een A6 2.0 diesel, en de e-tron bleek over 4 jaar gezien goedkoper te zijn. Toch met een hoger geschatte restwaarde in gedachten, maar als ik nu naar 2de hands prijzen kijk heb ik het voorlopig goed ingeschat.
 
Er wordt hier op het forum vaak over Tesla en andere duurdere EV's gesproken, maar het viel me op dat er ook wat meer betaalbaarder EV's op de markt zijn tegenwoordig:


Er zijn ook enkele Chinese auto's te koop in Belgie zoals de MG ZS die ook rond de 30k zit.
 
"Neem voorsprong en reserveer vandaag al een van de eerste Audi Q4 Sportback e-tron. U betaalt hierbij een reservatierecht van € 1.500, waardoor u de wagen als een van de eersten kunt configureren en bestellen. Bovendien bieden we u een gratis laadpaal* bij aankoop van de wagen."

hopelijk wordt dat geen algemene tendens :cautious:
 
Euh de mensen die bv een Zoe of Ampera of i3, etc... hebben gekocht spreken u toch tegen. Ok dat is niet de laatste generatie van elektrische autos, maar tis wel echt de realiteit hoor.
Tsja, wagens die geen watergekoelde accu's hebben. Ik ken een Tesla S die 370 000 km heeft gereden en nog 87% van de initiële accu-capaciteit over heeft.
Wat gaat er kapot aan uw iPhone of Android toestel? De CPU? De RAM? Nee, de accu.
Continu cyclisch ontladen + snelladen is gewoon slopend voor die cellen.
Nogmaals, geen waterkoeling, heel kleine accu-capaciteit, is niet te vergelijken. Die dingen zijn gewoon ontworpen om 3-5 jaar mee te gaan.
Die zijn daardoor niet kapot kapot he, die kunnen perfect nog dienen voor battery storage zoals een thuisbatterij. Maar voor situatie waar snel moet worden geladen en ontladen (accelereren) zijn die niet meer geschikt.
Als uw batterij nog niet kapot is, maar uw range zakt van 280km naar 100km, kunt ge dan nog spreken van een bruikbare auto?
Dat hebt ge dus niet met een verbrandingsmotor natuurlijk, tis niet dat naargelang de motor slijt de naftbak ook 20l krimpt.
Rijd met een moderne diesel of brandstofmotor eens 350 000 km. Gaat dik tegenvallen hoor
Tesla is daar ook wel het buitenbeentje in. Die gebruiken accupacks die eigenlijk overgedimensioneerd zijn voor de gemiddelde gebruiker. Daardoor gaan die inderdaad enorm lang mee. Taxi's met 650.000 tot 800.000km op een Model S zijn bv geen uitzondering. Maar das ook een auto van 120.000 EUR he :)
Neen, VW gebruikt dezelfde accutechnologie in de ID.3 en ID.4. Ook Huyndai en Kia gebruiken die accu-technologie. PSA ook. Het is vooral Renault in de eerste generatie van de Zoë en Nissan die op dat vlak ondermaats scoren. Alle andere wagens hebben watergekoelde accu's en software die gebruikers ontraden ze volledig vol te laden.
En een Peugeot e-208 is een mooi voorbeeld: die heeft meer dan genoeg range voor het gebruik van zo'n wagen, die auto gaat ook makkelijk 200.000 -300.000 km mee, maar dan is zo'n compacte wagen meestal al > 10 jaar oud
Daarom: ik vind dat ideale autos voor stadsverkeer en rond de kerktoren. Moest mijn oma nu bv 10j jonger zijn en een nieuwe auto willen, ik zou tegen het mens zeggen neem u een 500e of een 208e. Die doet mss 50km per week, uitzonderlijk rijdt ze is naar haar zussen in limburg. Voor haar zou dat een verademing zijn om niet meer te moeten gaan tanken, op onderhoud te gaan, etc...
Die kan ook bijna een maand rijden met 1 lading.
Er zijn al meer dan voldoende elektrische wagens die meer zijn dan een wagen die goed is voor stadsverkeer. Wagens die minder dan 11 uur nodig hebben 1000 km af te leggen om maar een voorbeeld te geven
Het enige échte voordeel van Tesla is het snellaadnetwerk en de laadsnelheid tov sommige alternatieven. Maar VW gaat dit jaar de laadsnelheid ook opschalen tot 170 kW op de ID.3 en ID.4 .
Voor de rest zijn er al heel wat andere wagens die echt wel OK zijn.
Het is ook het snellaadwerk dat me deed kiezen voor een Tesla, maar ik ga er nog altijd van uit dat dit mijn laatste Tesla is
De Honda E kost bijna 40K als je die ietwat uitrust. Véél te duur voor zo'n kleine wagen.
Als ik elektrisch ga rijden wil ik iets in de trend van de Civic, Megane,... een ruime hatchback met 180/200pk die om en bij de 30K kost én redelijk goed voorzien is van de opties. Rijbereik van eventueel 300km kan ik nog mee leven.
Je moet eens in een Zoe stappen. Die is erg ruim binnen in. Zo'n elektrisch platform heeft een voordeel: veel meer binnenruimte. De ID.3 is zo groot als een golf maar heeft de interieurruimte van een passat. Een ID.4 is volgens reviewers qua interieur zo groot als een Tiguan. Hyundai brengt een nieuwe elektrische wagen uit met een wielbasis van 3 meter (dat is vergelijkbaar met een mercedes S ) in redelijk compacte wagen .
 
Je moet eens in een Zoe stappen. Die is erg ruim binnen in. Zo'n elektrisch platform heeft een voordeel: veel meer binnenruimte. De ID.3 is zo groot als een golf maar heeft de interieurruimte van een passat. Een ID.4 is volgens reviewers qua interieur zo groot als een Tiguan. Hyundai brengt een nieuwe elektrische wagen uit met een wielbasis van 3 meter (dat is vergelijkbaar met een mercedes S ) in redelijk compacte wagen .
Ik spreek niet enkel over interieurruimte maar ook bagageruimte. De koffer van de Honda E is voldoende maar daar is ook alles mee gezegd.
Het gaat er hem gewoon om dat je voor een budget van 40K een ruimere op fossiele brandstof rijdende hatchback hebt.
 
De budget dacia ev zou wel eens een gat in de markt kunnen worden.
Bevriende garagist sprak eergisteren ook nog van een prijs van rond de 15000€
 
Inclusief recyclage premie en zo? En dan nog waarschijnlijk zonder een radio of airco of zo ingebouwd. Spotgoedkoop die dacia's, maar eens je wat "noodzakelijke" opties aanvinkt, scheelt het opeens bijna niets meer. Afgaande op de foto's hier, zal ik er niet ver naast zitten.
Jammerlijk genoeg nog weinig over te vinden. Onlangs eens een test gezien op YT over de e-twingo en daar zeiden ze toch dat de Spring goedkoper en ruimer zou worden dan de twingo.

Ik ga die sowieso eens gaan test rijden, maar laden is en blijft een probleem voor mij. Ik woon in een rijhuis en er mag enkel geparkeerd worden aan de overkant van de straat. Publieke laadpaal is 10 min wandelen ver terwijl ik op 20m van de markt woon :doh:
Of ze zouden laadpunten moeten plaatsen op mijn werk (when hell freezes over probably)

Die Sono is dan interessanter door die zonnepanelen, enkel in de winter zou ik dan niet genoeg kunnen opladen voor mijn woon-werk verkeer.
 
Terug
Bovenaan