Herman De Croo
Well-known member
Grote thread voor alles omtrent EV's
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Betaalbaar is relatief he. Die kosten nog steeds 30k. In dat segment vind ik trouwens de Fiat 500e en de Honda E voorlopig er torenhoog bovenuit springen.Er wordt hier op het forum vaak over Tesla en andere duurdere EV's gesproken, maar het viel me op dat er ook wat meer betaalbaarder EV's op de markt zijn tegenwoordig:
Renault Zoe E-Tech 100% electric
Ontdek de nieuwe ZOE E-Tech 100% elektrische stadsauto. Zijn nieuwe design, zijn verbonden diensten, zijn 100% elektrisch rijplezier en zijn beperkte serie.nl.renault.beCorsa Electric | 100% Elektrisch | Opel België
Ontdek de nieuwe Opel Corsa-electric. De auto met grote autotechnologie voor dagelijks rijplezier die e-mobiliteit, opladen en rijden gemakkelijk maakt.www.opel.bePeugeot 208 - De toekomst van mobiliteit | Peugeot BE
De PEUGEOT 208 stadsauto, verkrijgbaar in elektrisch, benzine of diesel, belichaamt een revolutie in mobiliteit en stijl, ideaal voor uw stijl.www.peugeot.be
Plus dat zijn allemaal stadswagentjes. Op zich prima want dat is de interessantste use case voor een EV, maar ook niet direct de meeste interessante wagens ter wereld.Betaalbaar is relatief he. Die kosten nog steeds 30k. In dat segment vind ik trouwens de Fiat 500e en de Honda E voorlopig er torenhoog bovenuit springen.
En na 8 jaar valt die batterij gewoon uit elkaar?maar gezien de batterij maar een garantie heeft van 8j moet ge dus per jaar 1000 EUR kunnen uitsparen tov de benzine versie (batterij vervangen is zo duur dat hij dan in feite waardeloos is).
De Honda E kost bijna 40K als je die ietwat uitrust. Véél te duur voor zo'n kleine wagen.Betaalbaar is relatief he. Die kosten nog steeds 30k. In dat segment vind ik trouwens de Fiat 500e en de Honda E voorlopig er torenhoog bovenuit springen.
Na 8j is elk jaar extra. Een kapotte accu = auto pertotale.En na 8 jaar valt die batterij gewoon uit elkaar?
Als ge de € 150 verkeersbelasting per jaar telt voor de benzine moet ge al maar € 850 per jaar uitsparen. Over het onderhoud wil ik ook nog wel eens cijfers zien. En dan hebben we nog geen km gereden. Het verbruik zal ook doortellen, zeker als gratis laden op het werk mogelijk is. Dan kunt ge dus eigenlijk uw volledig brandstofbudget besparen.
Geen eigen parkeerplaats hebben is inderdaad niet handig, dan moet je al genoeg laadmogelijkheden hebben in de buurt. Dat ie op zijn werk kan laden neemt waarschijnlijk wel de noodzaak om thuis te laden voor 95% weg, maar er blijft wel dat minpunt voor als ie eens 3 weken met vakantie is.
Al zal de financiële kant bij privéwagens momenteel nog vaak doorhellen naar de brandstofwagens. Voor bedrijfswagens zijn EV's voordeliger dan voor privéwagens.
Ik denk dat je het statement wat verkeerd geïnterpreteerd hebt, ik heb het ook raar verwoord.Leuk statement, heb je dat ooit al zelf berekend?
Er wordt hier op het forum vaak over Tesla en andere duurdere EV's gesproken, maar het viel me op dat er ook wat meer betaalbaarder EV's op de markt zijn tegenwoordig:
Renault Zoe E-Tech 100% electric
Ontdek de nieuwe ZOE E-Tech 100% elektrische stadsauto. Zijn nieuwe design, zijn verbonden diensten, zijn 100% elektrisch rijplezier en zijn beperkte serie.nl.renault.beCorsa Electric | 100% Elektrisch | Opel België
Ontdek de nieuwe Opel Corsa-electric. De auto met grote autotechnologie voor dagelijks rijplezier die e-mobiliteit, opladen en rijden gemakkelijk maakt.www.opel.bePeugeot 208 - De toekomst van mobiliteit | Peugeot BE
De PEUGEOT 208 stadsauto, verkrijgbaar in elektrisch, benzine of diesel, belichaamt een revolutie in mobiliteit en stijl, ideaal voor uw stijl.www.peugeot.be
Tsja, wagens die geen watergekoelde accu's hebben. Ik ken een Tesla S die 370 000 km heeft gereden en nog 87% van de initiële accu-capaciteit over heeft.Euh de mensen die bv een Zoe of Ampera of i3, etc... hebben gekocht spreken u toch tegen. Ok dat is niet de laatste generatie van elektrische autos, maar tis wel echt de realiteit hoor.
Nogmaals, geen waterkoeling, heel kleine accu-capaciteit, is niet te vergelijken. Die dingen zijn gewoon ontworpen om 3-5 jaar mee te gaan.Wat gaat er kapot aan uw iPhone of Android toestel? De CPU? De RAM? Nee, de accu.
Continu cyclisch ontladen + snelladen is gewoon slopend voor die cellen.
Rijd met een moderne diesel of brandstofmotor eens 350 000 km. Gaat dik tegenvallen hoorDie zijn daardoor niet kapot kapot he, die kunnen perfect nog dienen voor battery storage zoals een thuisbatterij. Maar voor situatie waar snel moet worden geladen en ontladen (accelereren) zijn die niet meer geschikt.
Als uw batterij nog niet kapot is, maar uw range zakt van 280km naar 100km, kunt ge dan nog spreken van een bruikbare auto?
Dat hebt ge dus niet met een verbrandingsmotor natuurlijk, tis niet dat naargelang de motor slijt de naftbak ook 20l krimpt.
Neen, VW gebruikt dezelfde accutechnologie in de ID.3 en ID.4. Ook Huyndai en Kia gebruiken die accu-technologie. PSA ook. Het is vooral Renault in de eerste generatie van de Zoë en Nissan die op dat vlak ondermaats scoren. Alle andere wagens hebben watergekoelde accu's en software die gebruikers ontraden ze volledig vol te laden.Tesla is daar ook wel het buitenbeentje in. Die gebruiken accupacks die eigenlijk overgedimensioneerd zijn voor de gemiddelde gebruiker. Daardoor gaan die inderdaad enorm lang mee. Taxi's met 650.000 tot 800.000km op een Model S zijn bv geen uitzondering. Maar das ook een auto van 120.000 EUR he
Er zijn al meer dan voldoende elektrische wagens die meer zijn dan een wagen die goed is voor stadsverkeer. Wagens die minder dan 11 uur nodig hebben 1000 km af te leggen om maar een voorbeeld te gevenDaarom: ik vind dat ideale autos voor stadsverkeer en rond de kerktoren. Moest mijn oma nu bv 10j jonger zijn en een nieuwe auto willen, ik zou tegen het mens zeggen neem u een 500e of een 208e. Die doet mss 50km per week, uitzonderlijk rijdt ze is naar haar zussen in limburg. Voor haar zou dat een verademing zijn om niet meer te moeten gaan tanken, op onderhoud te gaan, etc...
Die kan ook bijna een maand rijden met 1 lading.
Je moet eens in een Zoe stappen. Die is erg ruim binnen in. Zo'n elektrisch platform heeft een voordeel: veel meer binnenruimte. De ID.3 is zo groot als een golf maar heeft de interieurruimte van een passat. Een ID.4 is volgens reviewers qua interieur zo groot als een Tiguan. Hyundai brengt een nieuwe elektrische wagen uit met een wielbasis van 3 meter (dat is vergelijkbaar met een mercedes S ) in redelijk compacte wagen .De Honda E kost bijna 40K als je die ietwat uitrust. Véél te duur voor zo'n kleine wagen.
Als ik elektrisch ga rijden wil ik iets in de trend van de Civic, Megane,... een ruime hatchback met 180/200pk die om en bij de 30K kost én redelijk goed voorzien is van de opties. Rijbereik van eventueel 300km kan ik nog mee leven.
Ik spreek niet enkel over interieurruimte maar ook bagageruimte. De koffer van de Honda E is voldoende maar daar is ook alles mee gezegd.Je moet eens in een Zoe stappen. Die is erg ruim binnen in. Zo'n elektrisch platform heeft een voordeel: veel meer binnenruimte. De ID.3 is zo groot als een golf maar heeft de interieurruimte van een passat. Een ID.4 is volgens reviewers qua interieur zo groot als een Tiguan. Hyundai brengt een nieuwe elektrische wagen uit met een wielbasis van 3 meter (dat is vergelijkbaar met een mercedes S ) in redelijk compacte wagen .