Auto Elektrische wagens

Niks specifiek. Je hebt 300km range in winter en 400 in de zomer. Ik heb met de iX3 nog nooit zo ver moeten rijden op 1 dag :p

Trouwens al wel met minder dan 10% aangekomen thuis, maar dat is dan omdat ik hem 2 weken niet heb opgeladen ofzo en verschillende korte ritten doe.

Ik moet daar dus wel rekening mee houden, ik ga verschillende werkdagen op het jaar hebben dat ik aan 450km ga komen. (225km enkel naar 1 van de klanten)
Met wat geluk kan ik bij de klant ter plekke opladen.
 
Ik moet daar dus wel rekening mee houden, ik ga verschillende werkdagen op het jaar hebben dat ik aan 450km ga komen. (225km enkel naar 1 van de klanten)
Met wat geluk kan ik bij de klant ter plekke opladen.
Je moet er dan op letten, maar dat wil zeggen dat je maximum 150km range moet bijladen (in de winter). Als je een snellader op de route hebt, is dat ook snel gedaan...
 
Je moet er dan op letten, maar dat wil zeggen dat je maximum 150km range moet bijladen (in de winter). Als je een snellader op de route hebt, is dat ook snel gedaan...

Dat gelukkig wel, ik passeer 2 IONITY chargers int geval ik non-Tesla ga. Superchargers zullen ook wel plenty zijn moest ik toch voor de model 3 kiezen.
 
Echt niet hoor. Zoals ik al zei 2 weken geleden haal ik vlot 400km gewoon 120 op autostrade. Thuisgekomen na 250km en 45% batterij over...
Echt? Heb jij effectief 400 kilometer kunnen rijden aan 120, zonder te stoppen? We spreken over de BMW IX3 toch he? Ik weet niet of daar verschillende versies van batterijen op zitten maar die van mijn vriendin haalt dat lang niet. Theoretisch wel hoor, 250 en dan nog 45% aangeven klopt ook hier. Echter, als je effectief onderweg bent tijdens een lange afstandstrip dan zijn die waardes toch met een korrel zout te nemen. Zo zag ik - bij 120 km/u en zonder voorligger - bijvoorbeeld het aantal resterende kilometers 2x zo snel zakken op de BC tov van de gps.

De IX3 volgeladen geeft hier iets van een 440 kilometers aan. Om er dan 400 effectief te kunnen doen zonder te stoppen..? Kweenie :)
 
Dat gelukkig wel, ik passeer 2 IONITY chargers int geval ik non-Tesla ga. Superchargers zullen ook wel plenty zijn moest ik toch voor de model 3 kiezen.
Op het traject dat ik door Frankrijk heb afgelegd is de verhouding, naar schatting, 2 op 1. Dubbel zoveel superchargers waardoor ik alvast geen enkele Tesla heb zien aanschuiven voor een plekje.
 
Echt? Heb jij effectief 400 kilometer kunnen rijden aan 120, zonder te stoppen? We spreken over de BMW IX3 toch he? Ik weet niet of daar verschillende versies van batterijen op zitten maar die van mijn vriendin haalt dat lang niet. Theoretisch wel hoor, 250 en dan nog 45% aangeven klopt ook hier. Echter, als je effectief onderweg bent tijdens een lange afstandstrip dan zijn die waardes toch met een korrel zout te nemen. Zo zag ik - bij 120 km/u en zonder voorligger - bijvoorbeeld het aantal resterende kilometers 2x zo snel zakken op de BC tov van de gps.

De IX3 volgeladen geeft hier iets van een 440 kilometers aan. Om er dan 400 effectief te kunnen doen zonder te stoppen..? Kweenie :)
Er zit geen verschil op batterij, maar de rit Heist-op-den-Berg - Aarschot- Charleroi - Aarschot - Heist-op-den-Berg was 250km, met 100% charge vertrokken en met 45% terug thuis gekomen (met airco etc aan he). En dat is toch 90% autostrade, gewoon aan 126km/u cc.

Hij gaf trouwens (met 100%) 350km range aan bij vertrek he :p, op dat meterke vertrouw ik zelf niet, het is altijd veel meer dan wat die aangeeft.
 
Echt? Heb jij effectief 400 kilometer kunnen rijden aan 120, zonder te stoppen? We spreken over de BMW IX3 toch he? Ik weet niet of daar verschillende versies van batterijen op zitten maar die van mijn vriendin haalt dat lang niet. Theoretisch wel hoor, 250 en dan nog 45% aangeven klopt ook hier. Echter, als je effectief onderweg bent tijdens een lange afstandstrip dan zijn die waardes toch met een korrel zout te nemen. Zo zag ik - bij 120 km/u en zonder voorligger - bijvoorbeeld het aantal resterende kilometers 2x zo snel zakken op de BC tov van de gps.

De IX3 volgeladen geeft hier iets van een 440 kilometers aan. Om er dan 400 effectief te kunnen doen zonder te stoppen..? Kweenie :)
Misschien met zware wind mee?
 
Ik lees toch ook andere verhalen over makkelijk 400km in de zomer en als je geen autosnelweg doet zelfs 500+km.
Anders heb ik verkeerd gekozen en had ik beter de EQC genomen.
Ik heb voor de trip naar Frankrijk met de IX3 de app ABRP gebruikt om de rit plannen.

Was in Normandië: afstand 460 kilometer. Grotendeels autosnelweg. Ik heb telkens de aangegeven snelheid gereden, dus 130 daar waar het mocht.

Voor die trip berekende ABRP twee laadstops waarvan ik dacht dat eentje ruimschoots voldoende zou zijn. Wel, we hebben ze allebei nodig gehad.
 
Er zit geen verschil op batterij, maar de rit Heist-op-den-Berg - Aarschot- Charleroi - Aarschot - Heist-op-den-Berg was 250km, met 100% charge vertrokken en met 45% terug thuis gekomen (met airco etc aan he). En dat is toch 90% autostrade, gewoon aan 126km/u cc.

Hij gaf trouwens (met 100%) 350km range aan bij vertrek he :p, op dat meterke vertrouw ik zelf niet, het is altijd veel meer dan wat die aangeeft.
Dus je hebt geen 400 km gereden he. Dat haal je nooit met een normale rijstijl.

Nu, ik had geen zin om het lot te tarten en die batterij compleet leeg te rijden tot aan de laadpaal. Stel dat er eentje niet werkt en je staat daar met 3% in je batterij..?

Dus zo gepland dat er bij laadstop nog minimal 20% in de batterij zat. Vertrokken met volle batterij zag er ongeveer zo uit voor een trip van 460 km:

100 > 20%: eerste laadstop tot 80%
80 > 30: tweede laastop tot 80%
80 > 35%: einde met 35% resterend

Nope, naar mijn gevoel is een betekent een trip van rond de 1000 km met de IX3 zeker 3 en waarschijnlijk 4 laadstops.
 
Laatst bewerkt:
Echt? Heb jij effectief 400 kilometer kunnen rijden aan 120, zonder te stoppen? We spreken over de BMW IX3 toch he? Ik weet niet of daar verschillende versies van batterijen op zitten maar die van mijn vriendin haalt dat lang niet. Theoretisch wel hoor, 250 en dan nog 45% aangeven klopt ook hier. Echter, als je effectief onderweg bent tijdens een lange afstandstrip dan zijn die waardes toch met een korrel zout te nemen. Zo zag ik - bij 120 km/u en zonder voorligger - bijvoorbeeld het aantal resterende kilometers 2x zo snel zakken op de BC tov van de gps.

De IX3 volgeladen geeft hier iets van een 440 kilometers aan. Om er dan 400 effectief te kunnen doen zonder te stoppen..? Kweenie :)
Ik rij wekelijks 350 - 400km op één charge, soms ook 450. Niet in één rit, maar gewoon tussentijds niet laden omdat ik weet dat het goed komt.

Dus uw 200-250 slaat echt kant noch wal. Aan 135 (vergeet niet dat de teller in de iX3 slechts 1km/u afwijkt van GPS, terwijl veel andere merken **kuch Audi kuch** flirten met de 10km/u) in de winter met neerslag ga je wellicht moeite hebben met 250km.

In de zomer zonder enige moeite 350km autosnelweg (aan 125 GPS km/u, met airco aan, in comfort).

(ik heb nu een overall verbruik sinds september van 20.0, en dat is serieus aan het afnemen. In maart zat ik nog aan 21.5)

Misschien moet je de banden eens oppompen? 😇

EDIT: en ik heb nergens over 400km gesproken hé, maar over 320km/u. Je moet echt al gruwelijk veel te snel rijden om dat niet te halen in de zomer.
 
Ik heb voor de trip naar Frankrijk met de IX3 de app ABRP gebruikt om de rit plannen.

Was in Normandië: afstand 460 kilometer. Grotendeels autosnelweg. Ik heb telkens de aangegeven snelheid gereden, dus 130 daar waar het mocht.

Voor die trip berekende ABRP twee laadstops waarvan ik dacht dat eentje ruimschoots voldoende zou zijn. Wel, we hebben ze allebei nodig gehad.
Ik heb hier net eens ABRP bekeken, en voor 400km neemt hij 1 laadstop op 50% (en komt aan met 10%.
Dat lijkt me redelijk conservatief.
 
Wel grappig, van Renault krijg ik 1000 euro discount op mijn aanschafprijs
Bij Tesla rekenen ze mij nog 1000 euro extra bij om hem te mogen afleveren :laugh:
 
Ik rij wekelijks 350 - 400km op één charge, soms ook 450. Niet in één rit, maar gewoon tussentijds niet laden omdat ik weet dat het goed komt.

Dus uw 200-250 slaat echt kant noch wal. Aan 135 (vergeet niet dat de teller in de iX3 slechts 1km/u afwijkt van GPS, terwijl veel andere merken **kuch Audi kuch** flirten met de 10km/u) in de winter met neerslag ga je wellicht moeite hebben met 250km.

In de zomer zonder enige moeite 350km autosnelweg (aan 125 GPS km/u, met airco aan, in comfort).

(ik heb nu een overall verbruik sinds september van 20.0, en dat is serieus aan het afnemen. In maart zat ik nog aan 21.5)

Misschien moet je de banden eens oppompen? 😇

EDIT: en ik heb nergens over 400km gesproken hé, maar over 320km/u. Je moet echt al gruwelijk veel te snel rijden om dat niet te halen in de zomer.
 
Ik rij wekelijks 350 - 400km op één charge, soms ook 450. Niet in één rit, maar gewoon tussentijds niet laden omdat ik weet dat het goed komt.

Dus uw 200-250 slaat echt kant noch wal. Aan 135 (vergeet niet dat de teller in de iX3 slechts 1km/u afwijkt van GPS, terwijl veel andere merken **kuch Audi kuch** flirten met de 10km/u) in de winter met neerslag ga je wellicht moeite hebben met 250km.

In de zomer zonder enige moeite 350km autosnelweg (aan 125 GPS km/u, met airco aan, in comfort).

(ik heb nu een overall verbruik sinds september van 20.0, en dat is serieus aan het afnemen. In maart zat ik nog aan 21.5)

Misschien moet je de banden eens oppompen? 😇
En toch zijn we twee maal moeten stoppen :)

Gemiddeld verbruik van die wagen staat op 18.7.

Volgeladen en met 5 personen aan boord, gewoon airco en de aangegeven snelheid rijden (op cc).

Je zal wel 350 kunnen halen maar dan moet je wel pil aan een laadpaal staan he. In de praktijk zal dat nooit zo exact uitkomen tijdens een roadtrip en ben je ook gebonden aan de locatie van de snelladers. Believe me, dan zal het eerder 200-250 en in het betere geval 250-300 zijn vooraleer je weer mag gaan laden.
 
@anders. en @poeperman hoeveel verbruiken jullie dan aan 120km/u met airco aan? (echte km's, met afwijkingen zijn we niets)
Dat moet dan al onder 210Wh/km zijn? Of zelfs onder 185Wh/km als je een bereik van 400km wilt halen.
 
En toch zijn we twee maal moeten stoppen :)

Gemiddeld verbruik van die wagen staat op 18.7.

Volgeladen en met 5 personen aan boord, gewoon airco en de aangegeven snelheid rijden (op cc).

Je zal wel 350 kunnen halen maar dan moet je wel pil aan een laadpaal staan he. In de praktijk zal dat nooit zo exact uitkomen tijdens een roadtrip en ben je ook gebonden aan de locatie van de snelladers. Believe me, dan zal het eerder 200-250 en in het betere geval 250-300 zijn vooraleer je weer mag gaan laden.
Awel, 18,7 kWh/100km en 74kwh bruikbare capaciteit: geeft 395km range.

En dat is een gemiddeld verbruik met winteromstandigheden bij...
 
Ik vind het wel nog moeilijk om in te schatten wanneer ik 'm tot boven de 80% mag/moet bijladen. Houden jullie een minimum marge aan voor mee thuis te komen?
Heel eenvoudig: laden tot 100% is an zich niet zo’n probleem . De wagen laten staan met een volle accu wel. Dus wagen gewoon tot 100% laden en onmiddellijk vertrekken.
Marge om thuis te geraken op lange ritten is 10%, maar ik ben ook al met minder thuis gekomen (1% is mijn record).
Één keer rit naar NL, in totaal 400 km. Toen ik in Nl vertrok om terug te komen, gaf de auto aan dat ik 7% zou overhouden bij aankomst. Dan ga ik dus NIET laden, maar zie ik wel hoe die SOC evolueert. Desnoods rijd ik een stukje aan 100 of 110 km/h.
 
Ik heb hier net eens ABRP bekeken, en voor 400km neemt hij 1 laadstop op 50% (en komt aan met 10%.
Dat lijkt me redelijk conservatief.
Afstand was 460 km dus twee laadstops... Die laatste 60 km afleggen met 10% batterij zou wel heel spannend zijn niet?
Awel, 18,7 kWh/100km en 74kwh bruikbare capaciteit: geeft 395km range.

En dat is een gemiddeld verbruik met winteromstandigheden bij...
Wiskundig juist... In de praktijk tijdens een roadtrip (lange afstand op één dag) blijken er andere factoren te zijn die de range negatief beïnvloeden: gewicht, windrichting, hoeveel van het traject gaat omhoog,... Daar nog 's de factor locatie van laadpalen bij en ik garandeer je dat tijdens je vakantietripje de kans wel heel klein zal zijn dat je 350 kilometer aan één stuk zal kunnen rijden met de IX3.
 
Terug
Bovenaan