Auto Elektrische wagens

Wat mogelijk is bij een Leaf, is niet mogelijk bij een Tesla.


Bij de generatie Nissan Leaf die nu meer dan 8 jaar is, kan je de elementen apart vervangen, voor zover ik weet, kun je deze elementen kopen bij Nissan zelf, net zoals alle andere wisselstukken van de batterij, maar raden ze aan om toch de volledige batterij te vervangen, deze batterijen verouderen veel slechter dan die van Tesla, en meestal als er 1 element stuk is, volgt de rest niet lang daarna. De prijs voor een herstelling of vervanging zit ergens vanaf 1000 euro voor het vervangen van een module tot over de 15000 euro voor de grootste batterijen.
Nissan geeft ook 8 jaar waarborg op zijn batterijen.
De procedures en technische gegevens voor onderhoud en herstelling van de batterijen zijn toegankelijk, en er zijn dus aftermarket modules te koop met een beter rendement, hogere capaciteit en langere levensduur. De goede cellen uit de batterijen die vervangen worden worden geconditioneerd, en worden terug verkocht op de tweedehandsmarkt.

Maar de Tesla is een ander beestje.
Volgens Tesla is het niet mogelijk om wat dan ook te herstellen aan de batterij, en, is de batterij een deel van de dragende structuur van de wagen, en mag enkel met toelating of onder toezicht van Tesla gedemonteerd worden.
Het is technisch ook heel moeilijk om aparte cellen te vervangen omdat er rond de batterijen een soort van epoxyhars gegoten is.
Maar, de eerste 8 jaar zijn ze heel coulant met de waarborg, en dus bij het minste wordt de batterij in waarborg vervangen. Na 8 jaar, is er geen waarborg meer, en dan is het de eigenaar die de batterij betaalt, en de Tesla batterijen kostten ongeveer tussen de 12000 en de 25000 euro, voor sommige van deze Tesla eigenaars is dat dan einde verhaal en gaat de wagen naar de schroothoop.
Van de Tesla batterijen, zul je niet veel procedures of gegevens vinden, ze werken ook elke poging om een batterij te herstellen tegen, zelfs onderdelen die niets met de cellen zelf te maken hebben, zoals een koelwaterflens, is niet te krijgen.

Tesla is daar overigens ook weer een speciaal geval. Ik heb de batterijproductie van de e-tron gezien, en zij bouwen een structuur waar batterijmodules ter grootte van pakweg een schoendoos in passen. Die modules komen dan weer kant en klaar van LG chem dacht ik. Als alle modules op hun plaats zitten en aangesloten zijn gaat de structuur onder de auto. In principe zou je dus zo’n module apart kunnen vervangen, al zal het demonteren van die hele boel geen simpel karwei zijn vrees ik. Als je al aan zo’n module zou geraken.

Ik dacht dat meerdere fabrikanten (of zelfs de meeste) met die modules werken.
 
Wie koopt er nu zo'n Rimac Neverra?

Nico Rosberg is de allereerste klant.
Hij is duidelijk in zijn nopjes, hij geeft ook aan dat hij nog nooit zo'n acceleratie heeft gevoeld in een wagen


Volgens mij een echte wagen voor de gemiddelde BG-er. Want als je het echt wilt, kan je genoeg verdienen om zo'n wagen te kopen 🤪
 
Tesla is daar overigens ook weer een speciaal geval. Ik heb de batterijproductie van de e-tron gezien, en zij bouwen een structuur waar batterijmodules ter grootte van pakweg een schoendoos in passen. Die modules komen dan weer kant en klaar van LG chem dacht ik. Als alle modules op hun plaats zitten en aangesloten zijn gaat de structuur onder de auto. In principe zou je dus zo’n module apart kunnen vervangen, al zal het demonteren van die hele boel geen simpel karwei zijn vrees ik. Als je al aan zo’n module zou geraken.

Ik dacht dat meerdere fabrikanten (of zelfs de meeste) met die modules werken.
Het probleem is dat als je 1 nieuwe module steekt en de rest zijn allemaal goede maar al oudere, gebruikte modules, er een te groot spanningsverschil kan zijn tussen de oude en de nieuwe modules, waardoor de batterij terug in foutmodus kan gaan.
Dus ik begrijp wel waarom constructeurs liever de complete batterij vervangen, maar voor zo'n duur stuk, heb ik toch graag enkele keuzemogelijkheden.
 
Bij Nio zou je toch kunnen opteren voor battery swaps ipv laden ?
Zitten al in Noorwegen en komen dacht ik dit jaar nog naar NL en De.

Op zich ook wel knappe modellen, wel chinees merk
 
Het probleem met zo'n battery swap station is dat het momenteel beperkt is tot 1 automerk en een grote investering vraagt, veel meer dan 250kW snelladers die universeel kunnen gebruikt worden. Een battery swap duurt ongeveer 5 minuten dus het is niet zoveel sneller dan een auto van 20% naar 80% laden met een 250kW snellader. Maar het kan wel interessant zijn in de grote steden voor mensen die niet thuis kunnen laden.
 
Het verbruik van de i4 bevalt me meer en meer. Omgerekend meer dan 570km op een volle lading.


Steeds met airco en voorzieningen en comfortmodus. De laadstress van de beginperiode heeft plaats gemaakt voor een peace of mind.
Benieuwd wat de winter brengt.
 
Het verbruik van de i4 bevalt me meer en meer. Omgerekend meer dan 570km op een volle lading.


Steeds met airco en voorzieningen en comfortmodus. De laadstress van de beginperiode heeft plaats gemaakt voor een peace of mind.
Benieuwd wat de winter brengt.
Dit zegt natuurlijk enkel iets over de laatste km’s die je gereden hebt he… ik heb soms een projectie van 550km omdat ik de laatste 15-20km in een zone 50 heb gereden met een volle batt.

Wat is je overall verbruik en sinds wanneer heb je ‘m?
 
Het voordeel van een berline ;-)
Ja, das wellicht een pak lager dan bij mij.

Ik weet het niet zeker, maar denk dat ik de laatste 3 maand toch ook niet boven de 17,5 - 18 zal zitten. Temperatuur is gewoon een megabelangrijke factor, zoveel is duidelijk.

20.0 overall nu, sinds september, maar dat daalt zienderogen.

@ThomasMore zijn vrouw’s iX3 had overall 18.7 (dacht ik), dan zit je de laatste 3 maand ook niet boven de 16,5 hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ja, das wellicht een pak lager dan bij mij.

Ik weet het niet zeker, maar denk dat ik de laatste 3 maand toch ook niet boven de 17,5 - 18 zal zitten. Temperatuur is gewoon een megabelangrijke factor, zoveel is duidelijk.

20.0 overall nu, sinds september, maar dat daalt zienderogen.

@Topgear zijn vrouw’s iX3 had overall 18.7 (dacht ik), dan zit je de laatste 3 maand ook niet boven de 16,5 hoor.
Ik denk dat ik hier verkeerd getagd ben ;-)
 
@anders. en @poeperman hoeveel verbruiken jullie dan aan 120km/u met airco aan? (echte km's, met afwijkingen zijn we niets)
Dat moet dan al onder 210Wh/km zijn? Of zelfs onder 185Wh/km als je een bereik van 400km wilt halen.
Even voor jou getest. Vandaag
2 volwassenen
2 kleine kinderen
Koffer stampvol, maar niet extreem zwaar beladen
30 graden buiten
Airco op 17 (mijn vrouw is zot)
Ecopro stand

Boordcomputer gereset van zodra ik op de e40 kwam. Nevele tot Groot-bijgaarden. Terugweg heb ik gereset eens ik terug op de E40 in Groot-bijgaarden was.

Waze op 121km/u (dat is 122 op de iX3). Niet aangepast tenzij waar het moest (Gent en Aalst).

Gemiddelde snelheid in doorgaan: 118.2km/u (BMW) dus ongveer 117 GPS
Gemiddel verbruik: 178Wh/km

Gemiddelde snelheid terugkeren:
116.0km/u (BMW) - versmalling rond aalst duurt even
Gemiddeld verbruik: 176Wh/km

Ps1: ik heb foto’s
Ps2: ik kan het niet meer benadrukken, maar om dat gemiddelde te halen moet ik op de Tiguan 128km/u instellen. Dus onderschat de afwijking niet
Ps3: Na de afrit in Nevele nog 5km naar huis gereden, geëindigd op 163wh/km (voor de terugrit)
Ps4: Fucking puike resultaten!
 
Toch mooie cijfers voor een iX3!

Zelf zit ik na 16k km sinds begin december aan gemiddeld 170 Wh/km.
Ik doe geen gekke dingen maar boet ook nergens op in: quasi altijd max toegelaten snelheid, bijna altijd klimatisatie voor vertrek en temperatuur steeds op 20-21gr, sentry overal behalve thuis of op kantoor, en ik bol vrij vaak (meerdere keren per maand) rond met een grote remorque waardoor het verbruik 250 a 300 Wh/km is.
 
wat bedoelen ze hiermee trouwens:

WLTP Normering (TEL)​

Actieradius461 km
Verbruik Normering185 Wh/km
Verbruik Voertuig161 Wh/km

Altijd al raar gevonden dat ze zeggen dat hij 185Wh verbruikt en 461 range heeft, maar als je de accu van 74kwh deelt door die 185, je maar 400km krijgt :)
 
wat bedoelen ze hiermee trouwens:

WLTP Normering (TEL)​

Actieradius461 km
Verbruik Normering185 Wh/km
Verbruik Voertuig161 Wh/km

Altijd al raar gevonden dat ze zeggen dat hij 185Wh verbruikt en 461 range heeft, maar als je de accu van 74kwh deelt door die 185, je maar 400km krijgt :)
Ik vermoed de laadverliezen erbij geteld.
 
Ik overweeg sterk om op freelance basis te starten. Uiteraard dien ik dan mijn bedrijfswagen in te leveren (weinig interesse om leasing idem voertuig over te nemen, tenzij zeer tijdelijk) en zal ik zelf een voertuig moeten leasen via de vennootschap. Ik weet dat de leveringstijden van nieuwe elektrische wagens serieus oplopen. Zijn er bepaalde EV's die momenteel wel nog snel leverbaar zijn, of is het aangewezen om te opteren voor een stockwagen?
 
Ik overweeg sterk om op freelance basis te starten. Uiteraard dien ik dan mijn bedrijfswagen in te leveren (weinig interesse om leasing idem voertuig over te nemen, tenzij zeer tijdelijk) en zal ik zelf een voertuig moeten leasen via de vennootschap. Ik weet dat de leveringstijden van nieuwe elektrische wagens serieus oplopen. Zijn er bepaalde EV's die momenteel wel nog snel leverbaar zijn, of is het aangewezen om te opteren voor een stockwagen?
De e-tron GT heeft momenteel een levertermijn van maar een half jaar heeft men mij onlangs verteld. Of dat een goede keuze is voor een starter is een andere zaak (en dan heb ik het over de prijs), maar uiteindelijk beslis je dat zelf.
 
Financieel plan nog op te stellen, maar een GT e-tron zal financieel nog niet voor meteen zijn vrees ik 😄 Ik gok dat auto met kostprijs van 45k -70k realistischer zal zijn
 
Terug
Bovenaan