Auto Elektrische wagens

Iemand die leert autorijden geeft soms meer gas dan nodig omdat die de gewennigheid op het gaspedaal nog niet heeft. Dus ideaal om dan de begrenzer aan te zetten zodat die niet ineens onbedoelt een sprintje trekt in een zone 30.
Zoals eerder gezegd is dit het enige nut dat ik mij zou kunnen bedenken om de begrenzer te gebruiken. Iemand die al eens met een deftige ACC heeft rondgereden zal niet gemakkelijk nog terugkeren naar een begrenzer waar je nog zelf nog gas moet geven. In mijn geval wil ik eigenlijk zo weinig als mogelijk zelf aan de pedalen komen.
Typisch voorbeeld: een drempel. Een ACC doet geen fluit, bij een limiter ga je nog even van het gas.

Of een zone 30 met zebrapaden. Met een EV ben je op 2 seconden je rijbewijs kwijt, en cruise control is in zo’n situatie niet alleen nutteloos maar ook gevaarlijk idioot.

Bij een limiter heb je nog 100pct de controle die je anders hebt, maar 0 risico dat je te snel rijdt.

Als ik vertrek op de oprit is dat de eerste knop die ik indruk. Icm bordherkenning en automatisch aanpassen van de limiet is dat een zegen.

Ook in druk verkeer is dat gewoon 100 keer beter. Je hebt complete controle over je optreksnelheid, hoe dicht je komt of hoe ver je blijft,… ACC is enkel geschikt voor lege snelwegen.
 
Typisch voorbeeld: een drempel. Een ACC doet geen fluit, bij een limiter ga je nog even van het gas.

Of een zone 30 met zebrapaden. Met een EV ben je op 2 seconden je rijbewijs kwijt, en cruise control is in zo’n situatie niet alleen nutteloos maar ook gevaarlijk idioot.

Bij een limiter heb je nog 100pct de controle die je anders hebt, maar 0 risico dat je te snel rijdt.

Als ik vertrek op de oprit is dat de eerste knop die ik indruk. Icm bordherkenning en automatisch aanpassen van de limiet is dat een zegen.

Ook in druk verkeer is dat gewoon 100 keer beter. Je hebt complete controle over je optreksnelheid, hoe dicht je komt of hoe ver je blijft,… ACC is enkel geschikt voor lege snelwegen.
Ik rijd altijd en overal met ACC, ook in een zone 30. Ik zie niet in wat daar gevaarlijk idioot aan is, die ACC vertraagt indien hij voetgangers of fietsers ziet. 0% risico dat ik te snel rijd, 0% kans dat ik een voetganger of een fietser ga aanrijden.
 
Ik doe nooit ACC in het centrum. Je kan bv nooit een fietser voorbijsteken terwijl je die perfect kan passeren door 0,5m te laten

Hatelijk dat automatisch remmen!
 
Ik rijd altijd en overal met ACC, ook in een zone 30. Ik zie niet in wat daar gevaarlijk idioot aan is, die ACC vertraagt indien hij voetgangers of fietsers ziet. 0% risico dat ik te snel rijd, 0% kans dat ik een voetganger of een fietser ga aanrijden.
Ik geloof nooit dat hij “hangjongeren” die opeens beslissen om voor uw wagen te springen juist gaat interpreteren. Never. Zolang die wagens geen oogcontact leggen en vol zitten met AI geloof ik er geen snars van dat dat even goed werkt (met voetgangers/honden/…).

Maar goed. Meningen zeker? Ik héb (een dondersgoede) ACC en een LIM en ik weet wat best/leukst/veiligst is. En dat is het laatste.
 
Ik geloof nooit dat hij “hangjongeren” die opeens beslissen om voor uw wagen te springen juist gaat interpreteren. Never. Zolang die wagens geen oogcontact leggen en vol zitten met AI geloof ik er geen snars van dat dat even goed werkt (met voetgangers/honden/…).

Maar goed. Meningen zeker? Ik héb (een dondersgoede) ACC en een LIM en ik weet wat best/leukst/veiligst is. En dat is het laatste.
Veel beter dan dat je dat zelf kan interpreteren hoor :)
 
Veel beter dan dat je dat zelf kan interpreteren hoor :)
Ik ben een extreme believer in AI en automatisatie. Ook dat er al systemen bestaan om dergelijke zaken te spotten. Maar het is niet uitzonderlijk dat een 3.5T bord aanzien wordt als 35km/u, of een bord dat enkel voor vrachtwagens geldt ook wordt meegenomen. Zolang zelfs dát niet foutloos kan, geloof ik niet dat ze een uitdagende blik van een kwispelende labrador beter gaan inschatten dan ik dat kan.

Als ik een tennisbal zie rollen over straat, dan kijk ik uit mijn doppen, want die komt van ergens en de kans bestaat dat die labrador er binnen een seconde ook zal staan. Die “staat van paraatheid” heb je niet. Ik laat dan mijn gas los en begin te vertragen ipv vol door te rijden (of dat nu 30, 50 of 70 is).

Komt erbij dat je mss net niet wil dat hij stopt, want die voetganger is misschien al bijna het zebrapad over, of die loper gaat heel snel. De wagens zien een object en gaan vertragen, terwijl dat misschien totaal niet meer moet.

Cruise control zou im(h)o verboden moeten zijn op banen < 70km/u. We kunnen ook gewoon wachten op natuurlijke selectie om de idioten eruit te halen die het wel doen, maar dat kost teveel onschuldige slachtoffers.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een extreme believer in AI en automatisatie. Ook dat er al systemen bestaan om dergelijke zaken te spotten. Maar het is niet uitzonderlijk dat een 3.5T bord aanzien wordt als 35km/u, of een bord dat enkel voor vrachtwagens geldt ook wordt meegenomen. Zolang zelfs dát niet foutloos kan, geloof ik niet dat ze een uitdagende blik van een kwispelende labrador beter gaan inschatten dan ik dat kan.

Als ik een tennisbal zie rollen over straat, dan kijk ik uit mijn doppen, want die komt van ergens en de kans bestaat dat die labrador er binnen een seconde ook zal staan. Die “staat van paraatheid” heb je niet. Ik laat dan mijn gas los en begin te vertragen ipv vol door te rijden (of dat nu 30, 50 of 70 is).

Komt erbij dat je mss net niet wil dat hij stopt, want die voetganger is misschien al bijna het zebrapad over, of die loper gaat heel snel. De wagens zien een object en gaan vertragen, terwijl dat misschien totaal niet meer moet.

Cruise control zou im(h)o verboden moeten zijn op banen < 70km/u. We kunnen ook gewoon wachten op natuurlijke selectie om de idioten eruit te halen die het wel doen, maar dat kost teveel onschuldige slachtoffers.

Uw voet heeft de rempedaal nog niet aangeraakt als je dat zelf moet doen... (al is dit auto emergency braking, dat staat ook op zonder cruise control...)

Het is niet dat je met cruise control niet mag remmen he? Het lijkt precies alsof dat je wanneer je met cruise control rijdt, je op de achterbank ligt te slapen. Ik rij zeker niet minder alert met ACC op dan zonder. Ik moet tenminste niet constant op de snelheidsmeter kijken (of de limiter aanpassen).
 
Ik geloof nooit dat hij “hangjongeren” die opeens beslissen om voor uw wagen te springen juist gaat interpreteren. Never. Zolang die wagens geen oogcontact leggen en vol zitten met AI geloof ik er geen snars van dat dat even goed werkt (met voetgangers/honden/…).

Mijne Mercedes gooit bij het achteruit rijden toch effectief alles dicht als hij iets ziet afkomen en denkt dat ik het niet gemerkt heb. Tot het ergerlijke toe eigenlijk, want ofwel was het vals alarm (bvb een borduur) of was het een wagen/fietser/voetganger die ik wel gemerkt had terwijl ik eigenlijk nog voldoende plaats had om nog wat verder door te bollen. Ik verschiet mij telkens een ongeluk als hij dat doet. De eerste keer dacht ik zelfs gewoon dat ik ergens tegen gereden was, want ik kwam gewoon traag achteruit een parkeerplaats uit toen hij ineens alles dichtsmeet en ik op slag stil stond.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof nooit dat hij “hangjongeren” die opeens beslissen om voor uw wagen te springen juist gaat interpreteren. Never. Zolang die wagens geen oogcontact leggen en vol zitten met AI geloof ik er geen snars van dat dat even goed werkt (met voetgangers/honden/…).

Maar goed. Meningen zeker? Ik héb (een dondersgoede) ACC en een LIM en ik weet wat best/leukst/veiligst is. En dat is het laatste.
Mijn wagen vertraagt sowieso wanneer ik een voetganger op de stoep passeer, zelfs wanneer die geen aanstalten maakt om over testeken. Als die dat wel doet dan remt de wagen harder dan ik kan. Dus ook voor een voetganger die voor een zebrapad staat te wachten.
En zoals @anders al aangeeft, het is ook toegelaten zelf nog te remmen, ook wanneer de auto op ACC staat. De rempedaal is dan niet gedesactiveerd
 
Mijn wagen vertraagt sowieso wanneer ik een voetganger op de stoep passeer, zelfs wanneer die geen aanstalten maakt om over testeken. Als die dat wel doet dan remt de wagen harder dan ik kan. Dus ook voor een voetganger die voor een zebrapad staat te wachten.
Ok. Laat ons er dan vanuit gaan dat hij altijd op tijd kan remmen.

Hoe irritant is het dan niet dat hij bij elke voetganger op de stoep die geen aanstalten maakt al gaat vertragen. Jouw voorbeeld. En een duidelijk voorbeeld van ACC/AI die dat nooit juist kan inschatten.

Ik wil helemaal niet vertragen voor een voetganger die niet gaat oversteken. Ik wil 30 rijden waar ik 30 mag. Geen 20 en al zeker geen 35+
 
Ok. Laat ons er dan vanuit gaan dat hij altijd op tijd kan remmen.

Hoe irritant is het dan niet dat hij bij elke voetganger op de stoep die geen aanstalten maakt al gaat vertragen. Jouw voorbeeld. En een duidelijk voorbeeld van ACC/AI die dat nooit juist kan inschatten.

Ik wil helemaal niet vertragen voor een voetganger die niet gaat oversteken. Ik wil 30 rijden waar ik 30 mag. Geen 20 en al zeker geen 35+
En nu draai je het weer helemaal om. Nu is ACC te veilig, daarnet nog niet veilig genoeg?

Indien de wagen vertraagt in zo'n geval, dan geef ik een kleine tik op 't gaspedaal, en dan is dat voorbij.
 
En nu draai je het weer helemaal om. Nu is ACC te veilig, daarnet nog niet veilig genoeg?

Indien de wagen vertraagt in zo'n geval, dan geef ik een kleine tik op 't gaspedaal, en dan is dat voorbij.
Te veilig? Plots 6km/u rijden omdat er een voetganger op het voetpad loopt is totaal niet veilig. Jij leest toch ook wat je wil lezen he :)

Ik hoor constant bijsturen: gas geven, remmen,… als je dat dan toch moet doen, dan heb je er niks aan.

Jij hebt geen intelligente limiter, dus je kan het niet vergelijken. En je 4-reeks had die al zeker niet.
 
Te veilig? Plots 6km/u rijden omdat er een voetganger op het voetpad loopt is totaal niet veilig. Jij leest toch ook wat je wil lezen he :)
Ik hoor constant bijsturen: gas geven, remmen,… als je dat dan toch moet doen, dan heb je er niks aan.
Constant, ik weet niet waar jij dat hoort. Ik kom meestal amper aan mijn gas of rempedaal gedurende de volledige rit. Af en toe eens corrigeren of wat extra acceleren wanneer ik iemand voorbijrijd of als eerste aan 't verkeerslicht sta.
Ik moet wel de snelheid bijsturen omdat de max snelheid niet altijd correct ingesteld word.

En deze off-topic discussie is wat mij betreft met deze gedaan. Dus ik reageer hier niet verder meer op.
 
(A)CC en LIM werken natuurlijk wel fundamenteel anders.
Bij CC wil je niet constant het gas pedaal hoeven indrukken, bij LIM juist het tegenovergestelde.
De meestal lijken CC te verkiezen (waaronder ikzelf) en een aantal andere LIM.
Geen van beide groepen gaat elkaar kunnen overtuigen om te switchen, maar toch veel succes gewenst met telkens dezelfde argumenten op te gooien.
 

Uw voet heeft de rempedaal nog niet aangeraakt als je dat zelf moet doen... (al is dit auto emergency braking, dat staat ook op zonder cruise control...)

Het is niet dat je met cruise control niet mag remmen he? Het lijkt precies alsof dat je wanneer je met cruise control rijdt, je op de achterbank ligt te slapen. Ik rij zeker niet minder alert met ACC op dan zonder. Ik moet tenminste niet constant op de snelheidsmeter kijken (of de limiter aanpassen).
Waarom, de FUCK, loopt die volwassene weg, nadat die kleine, op een haar na, overreden is door een truck :angry:
 
Waarom, de FUCK, loopt die volwassene weg, nadat die kleine, op een haar na, overreden is door een truck :angry:
Om het niet te moeten zien gebeuren? Trauma much?

Mocht het mijn kind zijn en er is niks meer aan te doen, knijp ik toch ook mijn ogen dicht denk ik.
 
Terug
Bovenaan