Auto Elektrische wagens

Maar 200 Wh/km is nu wel niet echt een zuinige EV.
Ik bedacht me net hetzelfde. Mijn gemiddeld verbruik dit jaar met de model 3 is 148 Wh/km. Voeg daar nog 10% laadverliezen bovenop, en je komt aan 165Wh/km.
En dan voor mijn specifiek geval: 50% van mijn elektriciteitsverbruik is zonne-energie, en voor de wagen is dat zelfs > 2/3.
 
Daadwerkelijk heb ik tot nu toe 12.748 kWh geladen. Onderstaand de schermfoto's van het display in de auto en in Teslafi. Ik heb over 60.000 km 2.773 kWh uur verbruikt voor andere zaken dan afstand. Een kwart gaat dus op andere zaken dan afstand! Dus mijn totaal verbruik inclusief laadverlies, verwarmen, Sentry, e.d. is feitelijk 21,2 kW per 100 km (212 Wh/km).
 
Net nu @HUSKE het beseft heeft ga jij ook over hetzelfde beginnen?
Dit is is dus NIET het verbruik van zijn wagen dat hij meet. Hij heeft Teslafi geïnstalleerd en gebruikt Sentry mode. Dat zijn twee dingen die veel energie verbruiken en absoluut niets met het rijden te maken hebben. Als je die altijd opzet, dan verbruik je meer per km, maar wanneer je die benzinewagen laat draaien terwijl je parkeert, verbruikt die ook meer.
 
1. je bedoelt @Horse , niet Huske.
2. ik wou gewoon de variabele energiekost per gereden km van diesel vs EV even tonen, alles wat erin gaat qua elektriciteit en diesel is dus
relevant.
3. je mag nog discussieren over 10% meer of minder, momenteel is de energiekost per km quasi gelijk.
 
1. je bedoelt @Horse , niet Huske.
2. ik wou gewoon de variabele energiekost per gereden km van diesel vs EV even tonen, alles wat erin gaat qua elektriciteit en diesel is dus
relevant.
3. je mag nog discussieren over 10% meer of minder, momenteel is de energiekost per km quasi gelijk.
Neen, want het schaduwverbruik van die Tesla-eigenaar heeft niets met het rijden te maken. Hij heeft zelf een 3rd party-app toegang gegeven tot zijn wagen, die de wagen om de x tijd wekt, zodat hij ten allen tijde statistiekjes kan maken. Dat vreet energie (Tesla heeft die app al enkele keren geblokkeerd trouwens).

Omdat er een aantal dorpsidioten zijn die dat doen, wil dat nog niet zeggen dat die info relevant is. Ik volg mijn volledig verbruik ook op, en ik zie een afwijking van ongeveer 10% (laadverliezen). Maar ik gebruik dan amper de sentry mode (ik zie niet in waarom ik mijn wagen in bewakingsmode zou moeten zetten op mijn oprit) en maak ook geen gebruik van de geautomatiseerde preheating/precooling (ik zet die wel op vlak voor ik vertrek, in plaats van de wagen een half uur te vroeg op te warmen/af te koelen).

Die kerel (ik denk toch dat hij het was) is met zijn verhaal ook op het Teslaforum geweest, en daar terecht, vierkant uitgelachen.
 
Op de Megane hebben ze een AC optie om 22KW te laden ipv default 7.
Kost wel 1500 euro.

Is dat iets "nuttig"?

Als ik IONITY laad heb ik DC only en daar is het 130KW
En als ik thuis ga laden ga ik het bewust zo laag mogelijk houden met het zicht op capaciteitstarief (en is 7Kw voldoende)

waar zou je nut kunnen hebben aan 22KW AC?
 
Op de Megane hebben ze een AC optie om 22KW te laden ipv default 7.
Kost wel 1500 euro.

Is dat iets "nuttig"?

Als ik IONITY laad heb ik DC only en daar is het 130KW
En als ik thuis ga laden ga ik het bewust zo laag mogelijk houden met het zicht op capaciteitstarief (en is 7Kw voldoende)

waar zou je nut kunnen hebben aan 22KW AC?
Als je thuis een 22kW laadpaal hebt staan.

Maar dan nog zou ik het niet doen, gezien capaciteitstarief voor de deur staat.
 
net efkes de laadpalen aan het werk gechecked, tju

22kW / AC - three phases

but then again, als ik op kantoor ben ben ik er altijd wel voor een paar uur.
 
net efkes de laadpalen aan het werk gechecked, tju

22kW / AC - three phases

but then again, als ik op kantoor ben ben ik er altijd wel voor een paar uur.
Dat heeft dus echt niet zoveel nut.
Dan kan je dus 120 km/h laden of zo, maar heb je dat nodig?
Waarschijnlijk niet, je ken net zo goed, als je dan toch eens snel moet laden, naar een snellader rijden
Ik laad grotendeels aan 5kW, dat is meer dan snel genoeg en capaciteitstarief vriendelijk
 
net efkes de laadpalen aan het werk gechecked, tju

22kW / AC - three phases

but then again, als ik op kantoor ben ben ik er altijd wel voor een paar uur.
De laadpalen op straat zijn vaak 22 kW AC inderdaad. Veel auto's kunnen max 11 kW laden. Verschil tussen 7 en 11 is nu ook weer niet gigantisch plus hoe vaak ga je die laadpalen nodig hebben? Ik doe dat eigenlijk nooit. Thuis laden is ook gewoon goedkoper.
 
Iemand die leert autorijden geeft soms meer gas dan nodig omdat die de gewennigheid op het gaspedaal nog niet heeft. Dus ideaal om dan de begrenzer aan te zetten zodat die niet ineens onbedoelt een sprintje trekt in een zone 30.
Zoals eerder gezegd is dit het enige nut dat ik mij zou kunnen bedenken om de begrenzer te gebruiken. Iemand die al eens met een deftige ACC heeft rondgereden zal niet gemakkelijk nog terugkeren naar een begrenzer waar je nog zelf nog gas moet geven. In mijn geval wil ik eigenlijk zo weinig als mogelijk zelf aan de pedalen komen.
Zoals ik al zei, dat nut is er dus effectief wel, namelijk minder op de tellers moeten kijken en je toch zonder problemen aan de max toegelaten snelheid houden, terwijl je ook nog eens beter op de weg let.
Een beginnende bestuurder ga je echt niet opzadelen met de extra taak om ook nog eens die snelheidsbegrenzer iedere keer in te stellen op de juiste snelheid.

De ACC bij Renault is echt geen kloten waard (misschien wel bij de nieuwe modellen, maar zeker niet bij de oudere) en ik heb toch nog altijd liever zelf controle over mijn auto.
 
Wat ik me wel afvroeg: gaan de remlichten aan als je bij Audi (of andere merken) regeneratief remt? Dus niet via het rempedaal...
De e-tron zijn remlichten gaan redelijk rap aan als ie bijvoorbeeld via de ACC remt. Ik heb het al opgemerkt aan reflectoren langs de weg ‘s nachts.

De e-tron remt overigens ook regeneratief via het rempedaal. Dat kan je zien aan die powermeter op het dashboard. De e-tron heeft trouwens brake-by-wire, als één van de eerste productieauto’s dacht ik.
 
Je remlichten gaan normaal aan als je een bepaalde deacceleratie doet. Bij gewoon coasten/uitbollen zal dat dus niet aangaan, vanaf je voelbaar vertraagd zal dat wel zijn.
Wat ik dan weer raar vind is dat ze zo een systeem nooit voorzien hebben op brandstofwagens (voor zover ik weet).
Bij terugschakelen en afremmen op de motor gaan de remlichten immers niet branden, terwijl dat ook wel handig zou zijn.
Vroeger hoorde je de mensen dan vaak zeggen "Die remt weer op zijne gas", als er iemand afremmen zonder dat zijn remlichten gingen branden.
 
De model 3 RWD heeft een LFP accu, en mag dus steeds tot 100% geladen worden.
Range in de zomer aan 120 km/h is 310 km​
Range in de winter aan 120 km/h is 275 km​
Ik rij sinds eind december met een model 3 Rwd. De opgegeven range is nog iets te laag. Ik haal in de zomer bijna 350km aan 120. Winter lukt 300km aan 120 wel.

Lfp wordt door Tesla aangeraden om minsten 1 keer /week tot 100% te laden. Die van mij staat op de oprit altijd aan lader en tot 100%. Optrekken is meer dan snel genoeg. Ik rij nu op chill sinds 2 weken. Is nu iets minder Brut in hernemen maar snel genoeg. Verbruik is dan weer iets minder.
Ik zal zien hoe ver tijdens vakantie naar het Noorden.
Stereo valt mij goed mee. De vorige was het Bose systeem van Mazda cx5.

Heel verschil in real life is er niet in range met LR of de rwd. Zeker als de accu van de LR maar tot 80% laad.
Op reis stop je wellicht ook aan dezelfde laders.

Maar doe eens testrit met de 2 zet de beide versies ook eens op Chill om te vergelijken.
 
Wat ik dan weer raar vind is dat ze zo een systeem nooit voorzien hebben op brandstofwagens (voor zover ik weet).
Bij terugschakelen en afremmen op de motor gaan de remlichten immers niet branden, terwijl dat ook wel handig zou zijn.
Vroeger hoorde je de mensen dan vaak zeggen "Die remt weer op zijne gas", als er iemand afremmen zonder dat zijn remlichten gingen branden.
Maar het afremmen op uw motor komt nog niet in de buurt qua remkracht dan wat een EV doet he. Ja, je remt iets sneller af dan uitbollen, maar het is nu ook niet dat die achter u plots in de remmen gaat moeten (als hij niet in uw gat hing).

Als in met 1-pedal drive van de gas ga op een 70-weg, die achter mij gaat toch alert moeten zijn hoor.
 
Ik rij sinds eind december met een model 3 Rwd. De opgegeven range is nog iets te laag. Ik haal in de zomer bijna 350km aan 120. Winter lukt 300km aan 120 wel.

Lfp wordt door Tesla aangeraden om minsten 1 keer /week tot 100% te laden. Die van mij staat op de oprit altijd aan lader en tot 100%. Optrekken is meer dan snel genoeg. Ik rij nu op chill sinds 2 weken. Is nu iets minder Brut in hernemen maar snel genoeg. Verbruik is dan weer iets minder.
Ik zal zien hoe ver tijdens vakantie naar het Noorden.
Stereo valt mij goed mee. De vorige was het Bose systeem van Mazda cx5.

Heel verschil in real life is er niet in range met LR of de rwd. Zeker als de accu van de LR maar tot 80% laad.
Op reis stop je wellicht ook aan dezelfde laders.

Maar doe eens testrit met de 2 zet de beide versies ook eens op Chill om te vergelijken.
Kan je onderweg dan doorladen naar 100% zonder de vertraging tussen 80-100%?
 
Kan je onderweg dan doorladen naar 100% zonder de vertraging tussen 80-100%?
Dat denk ik niet.
img-tesla-model-3-sr-mic-lfp-2021-dcfc-soc-time-20210618.png
 
Ik rij sinds eind december met een model 3 Rwd. De opgegeven range is nog iets te laag. Ik haal in de zomer bijna 350km aan 120. Winter lukt 300km aan 120 wel.

Lfp wordt door Tesla aangeraden om minsten 1 keer /week tot 100% te laden. Die van mij staat op de oprit altijd aan lader en tot 100%. Optrekken is meer dan snel genoeg. Ik rij nu op chill sinds 2 weken. Is nu iets minder Brut in hernemen maar snel genoeg. Verbruik is dan weer iets minder.
Ik zal zien hoe ver tijdens vakantie naar het Noorden.
Stereo valt mij goed mee. De vorige was het Bose systeem van Mazda cx5.

Heel verschil in real life is er niet in range met LR of de rwd. Zeker als de accu van de LR maar tot 80% laad.
Op reis stop je wellicht ook aan dezelfde laders.

Maar doe eens testrit met de 2 zet de beide versies ook eens op Chill om te vergelijken.
Het verschil is met de LFP en de nieuwste versie van die RWD (met grotere accu) idd niet zo groot meer.
Je bent alleen iets trager over langere afstanden (maar dat valt ook reuze mee, nog altijd sneller dan de meeste andere EV's) omdat de laadcurve wat sneller afvlakt.
Toen ik mijn wagen bestelde, was het nog de oude SR+, dat was een pak minder... nu zou ik echt die Model 3 Rwd overwegen
 
Laatst bewerkt:
Kan je onderweg dan doorladen naar 100% zonder de vertraging tussen 80-100%?
Vertraging is er. Bjorn Nyland heeft een filmpje gemaakt erover geloof ik.

Maar je laadt onderweg zo goed als nooit tot 100% aan een snellader.

Ik heb bij het afwegen een route op abrp ingegeven zowel met LR als Rwd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan