Auto Elektrische wagens

Neen. ik trok te neig aan het stuur waardoor ik te veel naar links uitweek (richting de zijkant) en de wagen probeerde net te corrigeren maar in paniekreactie zorgde ik ervoor dat wagen alsnog de linkerkant raakte. Hij slalomde hevig. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom ik zo hevig reageerde en verschoot. Niet goed opgelet wss.😶
 
Laatst bewerkt:
Ok, het rijhulpsysteem heeft dus eigenlijk je paniekreactie uitgelokt. Net daarom ben ik niet gek van een computer die kan meesturen.

Was het eerste wat ik uitvinkte in de instellingen van mijn 320i vroeger.
 
Ehm, had de wagen niet gereageerd dan had het mss erger geweest. Ik zou wss de andere wagen geraakt hebben. Ik voelde mijn wagen kleine correcties uit voeren om mijn slechte reactie te verbeteren.

Maar goed. Ik kan idd fout zijn. Hoe het ook moge zijn, morgen zoen met garage hoe erg het werkelijk is.
 
Iemand hier ervaringen met de Volkswagen ID.3? Positieve en negatieve kanten aan?

Ik ben wat aan het uitkijken naar een 2e hands of demo EV (nodig tegen eind dit jaar dus nieuw is geen optie). Door wat meeval is het budget 30-40k, het moet natuurlijk niet op, maar kan wel. Ik blijf het absurd veel geld vinden voor een auto en voor hetzelfde geld kan je dikke familie station wagen kopen, maar goed, die hebben we nu nog niet nodig. Het is nu eerder van EV willen ipv de meest verstandige optie. De modellen die ik zo kon vinden binnen dat budget:
  • Fiat 500e: 24 kWh is een te kleine batterij voor onze use case, maar ook de 42 kWh vind je best makkelijk 2e hands rond de 25k. Rijdt erg fijn en verrassend ruim voor bestuurder en passagier. De achterbank moet je gewoon vergeten, die is nutteloos. De koffer is groot genoeg voor 2 winkeltassen, maar je laadkabel moet je dan ook al op de achterbank zwieren.
  • Peugeot e-208: geen reactie gekregen op testrit aanvraag, maar lijkt mij niet zo anders als de Corsa-e. Ligt rond de 30k.
  • Opel Corsa-e: hiervan vind je er erg veel tweedehands, ook in de lokale garage staat een demo te koop voor rond de 30k. Rijdt wel goed, niets speciaals aan.
  • Opel Mokka-e: opvallend dat je deze ook vanaf de 30k vindt. Ik heb er zelf niet mee gereden, maar de koffer is kleiner dan de Corsa, het instappen is moeilijker en de minder hoofdruimte op de achterbank. En ook nog eens iets minder range.
  • Nissan Leaf: ga ik links laten liggen door de chademo techniek. Verkopen in showroom zou die ook niet meer aanraden
  • Mazda MX-30: compliance car, links laten liggen
  • MG MG5: de eerste elektrische station wagen. Mocht die beschikbaar zijn in de long range en luxury zou ik hem nog overwegen, maar we wachten toch liever nog een aantal jaren af eer we voor de 'grote familie auto' gaan. Tegen dan zijn er misschien weer wat meer en nog betere opties. Je merkt ook wel dat het dashboard en alles algemeen wat crappier is, maar valt allemaal heel goed mee.
  • Volkswagen ID.3: deze moet ik nog gaan testen, maar duidelijk de meest complete auto en meest complete qua EV-snufjes terwijl de anderen allemaal eerder 'gewone' auto's zijn op batterijen, is deze toch duidelijk iets helemaal anders. Alleen zit je hier dan ook meteen aan veel hoger prijs, snel tegen de 40k. Na lang uitzoeken zijn de verschillende modellen mij eindelijk wat duidelijk geworden en ook geleerd dat je tegenwoordig voor auto's ook al rekening moet houden met software versies en updates...
Het voordeel van meteen voor de ID.3 te gaan is dat je toch wel een heel complete auto hebt met fantastische range (58 kWh batterij) het ganse jaar door. Het zou in principe zelfs moeten lukken om op een knoert koude winterdag mijn ouders te gaan bezoeken 220 km ver zonder opladen. Voor de terugrit zal er uiteraard wel moeten opgeladen worden. Langs de ene kant hebben we voldoende aan iets als de Fiat 500e, maar ik kan mij voorstellen dat je eens een EV hebt je die ook voor de dagdagelijkse ritjes naar bijvoorbeeld de supermarkt gaat gebruiken en dan is een wat grotere koffer toch ook meegenomen. Is het dan niet voldoende om een Corsa-e te nemen? Ja allicht wel, maarja erg spannend is die ook weer niet tegenover de ID.3...


Nog wat vraagjes rond het opladen. Voorlopig zal ik enkel kunnen opladen via het gewone stopcontact. Echte laadpaal komt er na een verhuis.
  • Is het een probleem om met de mode 2 kabel in regen en vries weer onoverdekt te laden? Dus de kabel gewoon open en bloot lagen liggen in elke weersomstandigheden? Ik zou dan vooral 's nachts opladen tussen aankomst en vertrek voor werk. Indien het de ID.3 wordt kan ik ook wel een paar dagen overbruggen zonder opladen.
  • Ik neem dat je die best rechtstreeks aan een stopcontact hangt en niet via een verlengkabel zoals deze? Er staat wel een buitenstopcontact in de voortuin tussen planten en aarde, maar dat lijkt mij ook niet ideaal om de kabel daardoor te leggen...
 
Iemand hier ervaringen met de Volkswagen ID.3? Positieve en negatieve kanten aan?

Ik ben wat aan het uitkijken naar een 2e hands of demo EV (nodig tegen eind dit jaar dus nieuw is geen optie). Door wat meeval is het budget 30-40k, het moet natuurlijk niet op, maar kan wel. Ik blijf het absurd veel geld vinden voor een auto en voor hetzelfde geld kan je dikke familie station wagen kopen, maar goed, die hebben we nu nog niet nodig. Het is nu eerder van EV willen ipv de meest verstandige optie. De modellen die ik zo kon vinden binnen dat budget:
  • Fiat 500e: 24 kWh is een te kleine batterij voor onze use case, maar ook de 42 kWh vind je best makkelijk 2e hands rond de 25k. Rijdt erg fijn en verrassend ruim voor bestuurder en passagier. De achterbank moet je gewoon vergeten, die is nutteloos. De koffer is groot genoeg voor 2 winkeltassen, maar je laadkabel moet je dan ook al op de achterbank zwieren.
  • Peugeot e-208: geen reactie gekregen op testrit aanvraag, maar lijkt mij niet zo anders als de Corsa-e. Ligt rond de 30k.
  • Opel Corsa-e: hiervan vind je er erg veel tweedehands, ook in de lokale garage staat een demo te koop voor rond de 30k. Rijdt wel goed, niets speciaals aan.
  • Opel Mokka-e: opvallend dat je deze ook vanaf de 30k vindt. Ik heb er zelf niet mee gereden, maar de koffer is kleiner dan de Corsa, het instappen is moeilijker en de minder hoofdruimte op de achterbank. En ook nog eens iets minder range.
  • Nissan Leaf: ga ik links laten liggen door de chademo techniek. Verkopen in showroom zou die ook niet meer aanraden
  • Mazda MX-30: compliance car, links laten liggen
  • MG MG5: de eerste elektrische station wagen. Mocht die beschikbaar zijn in de long range en luxury zou ik hem nog overwegen, maar we wachten toch liever nog een aantal jaren af eer we voor de 'grote familie auto' gaan. Tegen dan zijn er misschien weer wat meer en nog betere opties. Je merkt ook wel dat het dashboard en alles algemeen wat crappier is, maar valt allemaal heel goed mee.
  • Volkswagen ID.3: deze moet ik nog gaan testen, maar duidelijk de meest complete auto en meest complete qua EV-snufjes terwijl de anderen allemaal eerder 'gewone' auto's zijn op batterijen, is deze toch duidelijk iets helemaal anders. Alleen zit je hier dan ook meteen aan veel hoger prijs, snel tegen de 40k. Na lang uitzoeken zijn de verschillende modellen mij eindelijk wat duidelijk geworden en ook geleerd dat je tegenwoordig voor auto's ook al rekening moet houden met software versies en updates...
Het voordeel van meteen voor de ID.3 te gaan is dat je toch wel een heel complete auto hebt met fantastische range (58 kWh batterij) het ganse jaar door. Het zou in principe zelfs moeten lukken om op een knoert koude winterdag mijn ouders te gaan bezoeken 220 km ver zonder opladen. Voor de terugrit zal er uiteraard wel moeten opgeladen worden. Langs de ene kant hebben we voldoende aan iets als de Fiat 500e, maar ik kan mij voorstellen dat je eens een EV hebt je die ook voor de dagdagelijkse ritjes naar bijvoorbeeld de supermarkt gaat gebruiken en dan is een wat grotere koffer toch ook meegenomen. Is het dan niet voldoende om een Corsa-e te nemen? Ja allicht wel, maarja erg spannend is die ook weer niet tegenover de ID.3...


Nog wat vraagjes rond het opladen. Voorlopig zal ik enkel kunnen opladen via het gewone stopcontact. Echte laadpaal komt er na een verhuis.
  • Is het een probleem om met de mode 2 kabel in regen en vries weer onoverdekt te laden? Dus de kabel gewoon open en bloot lagen liggen in elke weersomstandigheden? Ik zou dan vooral 's nachts opladen tussen aankomst en vertrek voor werk. Indien het de ID.3 wordt kan ik ook wel een paar dagen overbruggen zonder opladen.
  • Ik neem dat je die best rechtstreeks aan een stopcontact hangt en niet via een verlengkabel zoals deze? Er staat wel een buitenstopcontact in de voortuin tussen planten en aarde, maar dat lijkt mij ook niet ideaal om de kabel daardoor te leggen...
Er ontbreekt volgens mij één wagen in je lijst, die de meeste van de opties die je hier opgeeft gewoon overtreft. De Hyundai Kona EV. Wagens zijn zeer zuinig, goed bereik en Value for Money zowat onklopbaar ...
 
Er ontbreekt volgens mij één wagen in je lijst, die de meeste van de opties die je hier opgeeft gewoon overtreft. De Hyundai Kona EV. Wagens zijn zeer zuinig, goed bereik en Value for Money zowat onklopbaar ...
Die heb ik altijd geskipped inderdaad. Spreekt mij gewoon niet aan... Heb het gewoon niet voor SUV-achtige types. Maar dat zou inderdaad ook een prima alternatief zijn.
Waarom zou je op dit moment privé een EV willen? Die meerprijs ga je echt niet snel terugverdienen denk ik.
Nee klopt volledig. Het is sowieso niet de financieel slimste optie, maar zoals gezegd heb ik door omstandigheden wel de middelen om het te doen.
Op die manier zijn we ook meteen future proof.
 
Die heb ik altijd geskipped inderdaad. Spreekt mij gewoon niet aan... Heb het gewoon niet voor SUV-achtige types. Maar dat zou inderdaad ook een prima alternatief zijn.

Nee klopt volledig. Het is sowieso niet de financieel slimste optie, maar zoals gezegd heb ik door omstandigheden wel de middelen om het te doen.
Op die manier zijn we ook meteen future proof.
Ik snap je hoor, ik zou zelfs niet dood willen terug gevonden worden in een SUV.
Ik had hem voorgesteld omdat je ook de mokka-e en de MX-30 in je lijstje besprak.
 
Vandaag meegereden in een e-tron GT RS. Nu weet ik wat jullie bedoelen met misselijk worden van het optrekken, miljaar 😅
 
Terug
Bovenaan