Ophanging te hard -> laten vervangen

Horse

Well-known member
De veringen van mijn wagen zijn te hard, ik voel iedere oneffenheid op de baan, dit is niet meer plezant. Ik wil deze laten vervangen om meer comfort te hebben. Heinz Performance Tuning raadt mij de KW coilover V3 aan. Een andere garage zei me dat ik moest overschakelen naar de Comfort Adjustable Coilovers van Mountain Pass Performance.

Iemand enige ervaring met deze? Ik rij met een Tesla, en wou hiervoor een apart topic aanmaken zodat ik de mensen die verstand hebben van ophanging kan aanspreken en niet alleen de Tesla fans. Mods laat deze asjeblief staan, ik smeek jullie. Deze wagen is echt erg en niet aangenaam om mee te rijden. Ik heb hulp nodig. Aangezien iedere garage zijn eigen producten verkoopt, moet ik het wel op een forum vragen.

Ik wil gewoon terug het comfort van een gewone wagen. Ik snap dat die elektrische wagens met hun koppel immens snel zijn en dat de veringen daarom harder moeten zijn maar dit is er gewoon over. Tesla zegt me dat ze er niets aan kunnen doen, en ik zit daar ondertussen al bij het management om te smeken voor hulp.

Heinz raadde mij ook aan om mijn Pirelli 19' banden te vervangen door de zachtere 235/40/19 Michelin Pilot-Sport-EV-AC 96Y
Die rijden zachter zeiden ze mij.

De testrit mocht 12 maanden geleden maar 20' duren en rond de garage zijn de banen uiteraard perfect. Je denkt daar niet aan als je een wagen koopt van 60k. De eerste 6 maanden denk ik dat ik dat niet doorhad, maar de laatste 6 maanden zijn echt een hel. Waarschijnlijk omdat ik er nu constant op let. Of zou het kunnen dat deze met de tijd aan het verslijten zijn?

Ik had deze al lang willen verkopen maar door de prijsdaling van Musk verlies ik door verkoop enorm veel geld. Ook: de wagen is fantastisch buiten het rijplezier, als ik dit kan oplossen ben ik ervan overtuigd dat ik er 10 jaar mee rijdt. Please help me :support:
 
Laatst bewerkt:
Zelf een Y op 20" nu maar werd door een vergissing afgeleverd op 19". De banden op die 19" (Hancook) voelden een stuk harder aan dan de Michelins op de 20". Nochtans zou een grotere maat slechter moeten zijn.

Eerste reactie was toen ook ontgoocheling want het was echt niet goed en dan moesten die 20" nog komen. Ik voelde elke oneffenheid in de weg.

Wat ook een verschil kan maken is je bandenspanning. Tesla levert af met >3 bar op de banden (bij mij 3.3 zelfs). Als je verlaagt tot rond 2.7, voel je ook een merkbaar verschil.

Het is nog steeds niet super maar ik stoor me er niet meer aan. De ophanging van de nieuwe wagens uit Duitsland is wel merkbaar beter. Getest bij een collega. Misschien kun je eens checken bij Tesla zelf of ze dit kunnen plaatsen. Voor de rest geen ervaring met andere ophanging.
 
Zelf een Y op 20" nu maar werd door een vergissing afgeleverd op 19". De banden op die 19" (Hancook) voelden een stuk harder aan dan de Michelins op de 20". Nochtans zou een grotere maat slechter moeten zijn.

Eerste reactie was toen ook ontgoocheling want het was echt niet goed en dan moesten die 20" nog komen. Ik voelde elke oneffenheid in de weg.

Wat ook een verschil kan maken is je bandenspanning. Tesla levert af met >3 bar op de banden (bij mij 3.3 zelfs). Als je verlaagt tot rond 2.7, voel je ook een merkbaar verschil.

Het is nog steeds niet super maar ik stoor me er niet meer aan. De ophanging van de nieuwe wagens uit Duitsland is wel merkbaar beter. Getest bij een collega. Misschien kun je eens checken bij Tesla zelf of ze dit kunnen plaatsen. Voor de rest geen ervaring met andere ophanging.
Tesla helpt mij niet, ik heb daar al meer dan 10u gesleten voor mijn probleem.
Ondertussen is het wel duidelijk dat ik daar niet moet zijn om het op te lossen.

Ik heb mijn bandenspanning van 3.4 naar 2.8 laten zakken maar is nog steeds keihard.

Jouw Model Y heeft luchtveringen dacht ik, jouw wagen kan je sowieso niet vergelijken met mijn Model 3.



Hier zie je hoe erg het gesteld is, op het einde zie je de baan waar ik op rij, sorry maar dat is gewoon een rammelkar
 
Ik heb mijn bandenspanning van 3.4 naar 2.8 laten zakken maar is nog steeds keihard.

Waarom reed je in de eerste plaats al met 3.4 rond? Dat lijkt me echt belachelijk hard?
Als ik in de owners manual kijk raadt Tesla voor 19 en 20 inch 42 PSI aan, wat overeen zou moeten komen met 2.9 bar: https://www.tesla.com/ownersmanual/...tml#GUID-2A25DD80-1EE3-4F02-AF5F-C757F917CA10

Heb je al eens meegereden met iemand anders met zelfde wagen? Misschien is er meer aan de hand dan enkel bandendruk?
 
Die KW is wel meer gefocust op sportief rijgedrag, dus ik zou daar qua comfort weinig verwachten?

Die mountain pass daarentegen is speciaal voor de Tesla ontwikkeld om het comfort te verhogen - dus als je voor aftermarket suspension gaat zou ik persoonlijk deze kiezen.

Probeer alvast eens een zachtere band om te beginnen.
 
Waarom reed je in de eerste plaats al met 3.4 rond? Dat lijkt me echt belachelijk hard?
Als ik in de owners manual kijk raadt Tesla voor 19 en 20 inch 42 PSI aan, wat overeen zou moeten komen met 2.9 bar: https://www.tesla.com/ownersmanual/...tml#GUID-2A25DD80-1EE3-4F02-AF5F-C757F917CA10

Heb je al eens meegereden met iemand anders met zelfde wagen? Misschien is er meer aan de hand dan enkel bandendruk?
Als een fabrikant de wagen aflevert op die spanning ... Zou je toch mogen veronderstellen dat dat de correcte is he
 
Als een fabrikant de wagen aflevert op die spanning ... Zou je toch mogen veronderstellen dat dat de correcte is he

Klopt wel. Wel raar dat die dan zo afleveren terwijl de documentatie anders lijkt uit te wijzen?
 
Die KW is wel meer gefocust op sportief rijgedrag, dus ik zou daar qua comfort weinig verwachten?

Die mountain pass daarentegen is speciaal voor de Tesla ontwikkeld om het comfort te verhogen - dus als je voor aftermarket suspension gaat zou ik persoonlijk deze kiezen.

Probeer alvast eens een zachtere band om te beginnen.
Kw is wel topkwaliteit en heeft ook goede demping, wat comfort ten goede komt. Weet nog dat een verlaagde integra met KW var3 comfortabeler was dan mijn standaard gt86. Die laatste was veel te hard gedempt, die kont sprong precies omhoog als ge over een bult reed.

Wellicht zijn er nog wel alternatieven voor een kw, ik weet niet of ohlin een set heeft. Die zijn over het algemeen nog wat zachter dan kw.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Als een fabrikant de wagen aflevert op die spanning ... Zou je toch mogen veronderstellen dat dat de correcte is he

Alsof er nooit geen fouten gebeuren ....

KW V3 zijn toch veren om uw auto sportiever te laten rijden? Persoonlijk zou ik gewoon beginnen googlen, mensen met hetzelfde probleem zoeken in FB groepen, andere fora en kijken wat zij hebben gedaan. Als ge dan toch geld gaat uitgeven zou ik al direct kijken naar een nieuwe verenset die ge kunt instellen naar eigen smaak.
 
Ik zie meestal ook verschillende druk afhankelijk van de verwachte belading van de wagen. (meer load, meer druk)

Misschien dat Tesla de banden te hard zet om zo de range wat op te krikken :D
 
KW V3 zijn toch veren om uw auto sportiever te laten rijden? Persoonlijk zou ik gewoon beginnen googlen, mensen met hetzelfde probleem zoeken in FB groepen, andere fora en kijken wat zij hebben gedaan. Als ge dan toch geld gaat uitgeven zou ik al direct kijken naar een nieuwe verenset die ge kunt instellen naar eigen smaak.
Dat is exact wat ik aan het doen ben.
Enkel op dit forum hoor ik experts die 2 KW’s aanraden. Op andere plaatsen zijn het allemaal fan boys.

Nu nog de juiste KW kiezen natuurlijk. Spijtig dat je dat niet eerst kan testen. De operatie bedraagt €3000 en bij Tesla verlies ik sowieso mijn garantie dus alle problemen die hierdoor ontstaan zijn voor mijn rekening. Gaat dat lang mee zo’n KW?

Voor alle duidelijkheid ik rij niet op circuit en rij altijd op mijn gemak.
 
Verlies je uw garantie door uw ophanging te veranderen :wtf:
Ik merk zelf geen verschil in levensduur met mijn Eibach B12 kit met bilstein dempers tov std.
Over die mountain pass coilovers lees je inderdaad lovende commentaren van model Y bezitters.
Deze zijn blijkbaar met KW dempers.
 
En zie je het zitten om je Tesla te verkopen en een gelijkaardige terug te kopen? Dan is je verlies een pak minder?
 
Met de recente prijsdalingen is dat een aderlading van de portemonee vrees ik
Maar als hij een gelijkaardige tweedehandse Tesla koopt niet.
Dus eentje die die ophangingsproblemen niet heeft, want ik krijg de indruk dat het enkel zijn auto is die er zo veel last van heeft.
En degene die de auto koopt, zal ook wel bij een testrit merken of die ophanging comfortabel genoeg is of niet.
 
Kan je op een of andere manier de hardheid van een wagen testen op een brug? Zodanig dat ik wetenschappelijke bewijzen heb (ook handig om te kijken wat de cijfers zijn nadat ik de ophanging verander)

Op een ander forum vraagt er iemand of de transportblokken er nog op zitten. Kan ik dit zelf nakijken? Hoe? Stel je voor...
 
Laatst bewerkt:
Kan je op een of andere manier de hardheid van een wagen testen op een brug? Zodanig dat ik wetenschappelijke bewijzen heb (ook handig om te kijken wat de cijfers zijn nadat ik de ophanging verander)

Op een ander forum vraagt er iemand of de transportblokken er nog op zitten. Kan ik dit zelf nakijken? Hoe? Stel je voor...
Dat zijn rubberen blokken die ze tussen uw veren steken, kijk daar eens.
 
Ik denk dat alles er goed uit ziet:


 
Laatst bewerkt:
Kw is wel topkwaliteit en heeft ook goede demping, wat comfort ten goede komt. Weet nog dat een verlaagde integra met KW var3 comfortabeler was dan mijn standaard gt86. Die laatste was veel te hard gedempt, die kont sprong precies omhoog als ge over een bult reed.

Wellicht zijn er nog wel alternatieven voor een kw, ik weet niet of ohlin een set heeft. Die zijn over het algemeen nog wat zachter dan kw.
Een integra had progressieve veerspiralen.

Hoe is origineel de vering van de tesla jongens?
 
Terug
Bovenaan