Elektrische wagens

Ik las gisteren in een artikel dat ze bij Kia in de nieuwe ev3 de 400v batterijtechnologie gaan gebruiken ipv de 800v, toch raar aangezien ze die 800v toch hebben?
 
Da's het probleem met journalisten tegenwoordig. Klakkeloos overnemen, geen onderzoek meer.

En tegenwoordig zijn er 485kW chargers, kwestie van tijd voor Hyundai claimt dat hun auto het maximale laadvermogen haalt aan die laders. En dan mogen we artikels verwachten dat er EV's zijn die aan bijna 500kW laden!!!!
Er is één man die grondig test, dat is Bjorn.
Ik zie dat de EV6 in zijn testen ook piekt aan 235kW, maar hij merkt wel dat laadsnelheid erg temperatuursgevoelig is bij de EV6, accu moet 15°C zijn voor de laadsnelheid
 
Ik las gisteren in een artikel dat ze bij Kia in de nieuwe ev3 de 400v batterijtechnologie gaan gebruiken ipv de 800v, toch raar aangezien ze die 800v toch hebben?
Die 800V architectuur komt wel aan een kost, ik vind het niet raar dat ze die niet integreren in de prijsklopper van het gamma.
 
Ahh, oversized SUV's rekent ge ook bij de MPV's.

Qua bombastischheid vergeet ge dan toch nog Hongqi E-HS9 ;)

Liever niet, maar als de Maxus te overwegen zou vallen dan ook de EV9. Die past er zelfs letterlijk in WTF :laugh:

Er wordt gevraagd om een keuze te maken. Mijn keuze is de ID3.

Waarom : tweedehands verkrijgbaar rond de 22 - 26k. Premie van 3k€. Qua specs voor laden en rekening houdende met de batterij is er niet zo enorm veel verschil (de EV3 is nog geen LFP versie) en snelladen is aan rond de 100 - 130kwh. Grote deur om in de koffer te kunnen en daar materiaal kwijt te kunnen inclusief via de zetels die je kan neerklappen.
De EV3 kan pas besteld worden rond november 2024, dus eerst nog te bekijken bij welke prijs je effectief uitkomt. En dan nog te zien of je de premie voor 5k effectief kan krijgen.

Indien die wagen de 800V techniek voor snelladen had. Zou ik zeggen van ja, dat is een keuze. Maar voor mij is er niet direct iets aantrekkelijks wat mij zou doen opteren voor de EV3.

Maar dat wil niet zeggen dat dit voor iemand anders, niet anders kan zijn .
Ik rijd zelf met een ID.3 dus mij hoef je niet te overtuigen :D Ging mij vooral dat het boven jou als opties werd gezet tegenover elkaar, maar ik zou die zelfs niet naast elkaar zetten qua vergelijkbare auto's.
 
Ik ben de voorbije week in Zuid-Frankrijk geweest, met de model 3 + twee fietsen op de trekhaak.

Verbruik liep op 250 Wh/km (was dan wel aan 130 km/h). Uiteindelijk 4 keer moeten laden voor bijna 1000 km. Volgend jaar terug fietsen huren, dat scheelt toch 20-25% (en met twee fietsen op de trekhaak is achterwaartsparkeren op een supercharger niet echt eenvoudig).

Eén keer geladen op een air, dat zal weer een tijdje duren voor ik dat nog eens opnieuw doe. Eerst enkele minuten wachten op de seniele bompa die voor de helft van de laadpalen geparkeerd staat omdat de bomma even moet gaan plassen (twee andere laadpalen bezet door normale wagens), daarna 5 minuten aanschuiven aan de kassa (en mijn vrouw nog wat langer voor 't toilet). Toilet dat trouwens gewoon smerig was.

Het contrast met de meeste superchargers kon niet groter zijn, iets drinken in de lounge van een Ibis / Novotel / Vandervalk, en propere toiletten. op enkele van die rustplaatsen stonden er nu ook bankjes in een parkje (en daar zit dan weinig volk).
Mijn volgende wagen zal hopelijk geen Tesla meer zijn, maar ik ga wel blijven laden aan Tesla laadpalen.

Nieuwe gebruiksinterface van Model 3 vraagt wel nog wat aanpassingen. Hoe kom je erbij om de totaal af te leggen afstand van zo'n lange rit gewoon niet te tonen (is niet beschikbaar op de interface). Verder heb ik ook enkele bugs in de navigatie tegengekomen (navigatiesysteem geeft aan om links aan te houden, terwijl ik gewoon rechts moet volgen op dat kruispunt). En na twee jaar waypontnavigatie slaagt Tesla er nog steeds niet in om preheating op de juiste plek te starten. Toen ik gisterenochtend vertrok (met 95% SOC) en nog een bakker toevoegde aan mijn traject (dus eerst bakker na 5 km en dan naar België rijden) viel me na 2 minuten op dat de wagen toch wel veel lawaai maakte, die was dus al aan 't preheaten...

Enfin, volgend jaar de laatste keer met de model 3 naar Frankrijk, ik heb niet echt de indruk dat ik veel merk van degradatie na 3.5 jaar en 100.000 km
 
Iemand hier al eens geprobeerd om stilstaand remdruk op te bouwen bij een EV? Bij de iX3 lukt dat dus niet (of mijn remleiding en zijn lek)
 
Ik bekijk net de inschrijvingen van EV's in Noorwegen nogmaals, mensen die geen SUV willen gaan toch weinig keuze hebben op termijn vrees ik

Inshrijvingen Q2 2024

BMW i5 37 stuks
VW iD.7 61 stuks

Ter vergelijking
Audi Q8 e-tron 156 stuks
BMW iX 179 stuks


Alleen de Polestar 2 (296) en Tesla Model 3 (275) staan bij de 20 best verkochte wagens.
 
Ik bekijk net de inschrijvingen van EV's in Noorwegen nogmaals, mensen die geen SUV willen gaan toch weinig keuze hebben op termijn vrees ik

Inshrijvingen Q2 2024

BMW i5 37 stuks
VW iD.7 61 stuks

Ter vergelijking
Audi Q8 e-tron 156 stuks
BMW iX 179 stuks


Alleen de Polestar 2 (296) en Tesla Model 3 (275) staan bij de 20 best verkochte wagens.

Inderdaad, nog een geluk dat Polestar en Tesla de verkoop van niet-SUVs opdrijven. Nu ja, de i5 en ID.7 zijn ook zeer recent dus misschien moeten die cijfers nog groeien?

Ook wel opvallend dat Polestar daar zo goed verkoopt, bij ons zie je die toch in verhouding een heel stuk minder dan bv. de Model 3.
 
Ik bekijk net de inschrijvingen van EV's in Noorwegen nogmaals, mensen die geen SUV willen gaan toch weinig keuze hebben op termijn vrees ik

Inshrijvingen Q2 2024

BMW i5 37 stuks
VW iD.7 61 stuks

Ter vergelijking
Audi Q8 e-tron 156 stuks
BMW iX 179 stuks


Alleen de Polestar 2 (296) en Tesla Model 3 (275) staan bij de 20 best verkochte wagens.
is noorwegen dan ook niet SUV/4WD biased?

In België heb ik 10 keer liever RWD dan 4WD.
 
Inderdaad, nog een geluk dat Polestar en Tesla de verkoop van niet-SUVs opdrijven. Nu ja, de i5 en ID.7 zijn ook zeer recent dus misschien moeten die cijfers nog groeien?

Ook wel opvallend dat Polestar daar zo goed verkoopt, bij ons zie je die toch in verhouding een heel stuk minder dan bv. de Model 3.

EV6 is daarentegen ook een SUV.
 
Ik heb ondertussen toch al wat i5's gezien op de E40 tussen Aalst en Brussel. Ik denk dat die i5 best wel een populaire keuze zal zijn voor middenmanagement.
 
Godmiljaar net mail gehad van BMW dat de i5 midden juni al in de garage aankomt 😅. 6 weken vroeger dan gepland!

Krijg je bij BMW gratis een hoeveelheid KWh voor op te laden? Paal zal tegen dan nog niet staan vrees ik.
 
Godmiljaar net mail gehad van BMW dat de i5 midden juni al in de garage aankomt 😅. 6 weken vroeger dan gepland!

Krijg je bij BMW gratis een hoeveelheid KWh voor op te laden? Paal zal tegen dan nog niet staan vrees ik.
Je kan die ook gewoon aan een stopcontact laden he ;)
 
Ik heb ondertussen toch al wat i5's gezien op de E40 tussen Aalst en Brussel. Ik denk dat die i5 best wel een populaire keuze zal zijn voor middenmanagement.
BMW geeft ook wel serieuze korting op die auto. Beetje jammer dat ze die zo groot gemaakt hebben. Ik had hem graag een stukje kleiner gezien, dan zou die hoger op m’n shortlist komen.
 
BMW geeft ook wel serieuze korting op die auto. Beetje jammer dat ze die zo groot gemaakt hebben. Ik had hem graag een stukje kleiner gezien, dan zou die hoger op m’n shortlist komen.
Wat zijn de gemiddelde kortingen dan op een i5 (Touring) ? Onze fleetkorting zit rond de 9% dacht ik, blijft nog genoeg geld dan voor die wagen imo..
 
Wat zijn de gemiddelde kortingen dan op een i5 (Touring) ? Onze fleetkorting zit rond de 9% dacht ik, blijft nog genoeg geld dan voor die wagen imo..
Het is dan ook geen goedkope auto natuurlijk. 9% is niet weinig, al zit onze fleet daar wel nog een beetje boven.
 
Ik volg het normaal wel redelijk goed, maar misschien heb ik er gemist: zitten er eigenlijk EV MPVs (aka gezinswagen die geen SUV of station is) aan te komen? Genre Renault Grand Scenic, C4 SpaceTourer, VW Touran?

Bitter weinig - een MPV is immers te logisch, te praktisch of anders gezegd: de gemiddelde Belg/autobestuurder vind dat te lelijk en kan niet kiezen op basis van functie of nog anders, de constructeurs zijn niet in staat een goed ogende MPV uit te werken - samengevat: het zijn allemaal losers en de ontwerper van de Espace verdient een stambeeld
 
Terug
Bovenaan