Elektrische wagens

Ik mis even wat er zo uitzonderlijk aan is? :p
Ik moet nog eens kijken voor een Tesla-alternatief in oa Frankrijk, dit is dus wel iets om te overwegen?
Ik heb Tesla model 3 en ook de freshmile kaart. Goedkoop tarief. Zeker in Frankrijk. Werkt ook aan al de palen in de kleine Franse dorpjes.

Nu men tesla model y (lr awd) besteld is, is dat toch een van de dingen dat ik aan men ev6 ga missen, die laadsnelheid.

Als is tesla nu ook niet zo slecht qua laadtijden.
Zeker als je de 1000km tests ban bjorn bekijkt

Gemiddeld 171kWh laden is idd redelijk indrukwekkend. Mijn auto kan in perfecte omstandigheden max aan 150kW laden, bij een paar % batterij heb ik ooit max 135kW gezien, maar zeker geen 9 minuten :D.
https://evkx.net/models/kia/ev9/ev9_gt-line_awd/chargingcurve/ Dat vond ik ook so nice aan de EV9 ..

@coldvinc eerst afwachten wat ze aan de onderkant van de wagen gaan zien, en aan de as ter hoogte van het linkervoorwiel... (wagen staat dus al 2 weken bij de garage, maar blijkbaar niet dringend om es naar te kijken, heeft zelfs nog niet op de brug gestaan!)

https://evkx.net/models/kia/ev9/ev9_gt-line_awd/chargingcurve/ Dat vond ik ook so nice aan de EV9 ..

@coldvinc eerst afwachten wat ze aan de onderkant van de wagen gaan zien, en aan de as ter hoogte van het linkervoorwiel... (wagen staat dus al 2 weken bij de garage, maar blijkbaar niet dringend om es naar te kijken, heeft zelfs nog niet op de brug gestaan!)
Dit verbaast me wel, bij mijn iX3 kreeg ik binnen 7 dagen antwoord van de expertise (ik heb de brief hier voor mij met datum 08/09 en het ongeval was op 01/09). Het kan natuurlijk dat het in mijn geval een vrij duidelijk geval was waar de as overduidelijk gebroken was, en dat de schade aan de batterij ook relatief zeker was (maar niet 100%).

:love:

448027040_10233720365809869_1691688637516435379_n.jpg

Waarom heb je de EV6 weggedaan?
Veranderd van werkgever.

Ik kon nu kiezen tussen ev6 gt line en een model y lr awd (had gevraagd voor de ev9, maar deze was te duur 😔).

Lang getwijfeld, maar de extra ruimte van de Y gaf de doorslag.
De ev6 zat elke zondag stampvol met de buggy, sportzak, en speelgoed van de dochter als we naar de voetbal gingen.

Ik vond de ev6 een zalig auto en als de koffer iets groter was had ik die sowieso terug genomen (vandaar mijn vraag naar de ev9 😛).
(Een van de minpunten die ik me wel kan herinneren was het absoluut afwezig zijn van een deftige bass, ondanks dat er een basskast in de koffer lag bij de meridian setup, maar deze was volgens fora softwarematig op -20db gezet vanuit Kia.
2de minpuntJE was dat ik met mijn 1,85m mijn haar tegen het dak voelde wrijven als ik er wax in had gedaan, vanwege het verlaagde dak bij het open dak)

Veranderd van werkgever.

Ik kon nu kiezen tussen ev6 gt line en een model y lr awd (had gevraagd voor de ev9, maar deze was te duur 😔).

Lang getwijfeld, maar de extra ruimte van de Y gaf de doorslag.
De ev6 zat elke zondag stampvol met de buggy, sportzak, en speelgoed van de dochter als we naar de voetbal gingen.

Ik vond de ev6 een zalig auto en als de koffer iets groter was had ik die sowieso terug genomen (vandaar mijn vraag naar de ev9 😛).
(Een van de minpunten die ik me wel kan herinneren was het absoluut afwezig zijn van een deftige bass, ondanks dat er een basskast in de koffer lag bij de meridian setup, maar deze was volgens fora softwarematig op -20db gezet vanuit Kia.
2de minpuntJE was dat ik met mijn 1,85m mijn haar tegen het dak voelde wrijven als ik er wax in had gedaan, vanwege het verlaagde dak bij het open dak)

Hoe oud is de dochter? Die buggies zijn niet voor eeuwig hé.

Freshmile :love:

Effe bijtoppen op de snelweg.

Dus als ik naar Zuid-Frankrijk op vakantie ga is dat een zeer aan te raden laadpas?
Als ik het zo lees ook voor daar in kleine dorpjes (waar mijn schoonouders wonen) zeer aan te raden?

(In België kan ik sowieso laden thuis/werk/laadpas vh werk).

Snel en goedkoop!

Het kan goedkoper via Tesla, maar dan wel niet zo snel (geen 800V) voor mij. Tesla is laden aan +-90kW, dit was aan 239kW.
Maar die snelheid is maar aan specifieke laders neem ik aan, staat los van die laadpas. Of heeft Freshmile ook eigen laadpalen? Ik vind het niet meteen in die app.
Ik heb Tesla model 3 en ook de freshmile kaart. Goedkoop tarief. Zeker in Frankrijk. Werkt ook aan al de palen in de kleine Franse dorpjes.
Goed om weten!
Ik ga deze zomer een tijdje rondtoeren in Normandie/Bretagne met zo weinig mogelijk grote wegen dus dan is het wel handig om een alternatief voor Tesla te hebben, zeker voor de laadpalen aan de hotels.
Ik heb nog wel mijn laadpas van het werk -buitenland is niet toegelaten maar ze moeten het maar doorrekenen- maar een prive-alternatief lijkt nog wel comfortabel, dus goeie tip dit.

Maar die snelheid is maar aan specifieke laders neem ik aan, staat los van die laadpas. Of heeft Freshmile ook eigen laadpalen? Ik vind het niet meteen in die app.

Goed om weten!
Ik ga deze zomer een tijdje rondtoeren in Normandie/Bretagne met zo weinig mogelijk grote wegen dus dan is het wel handig om een alternatief voor Tesla te hebben, zeker voor de laadpalen aan de hotels.
Ik heb nog wel mijn laadpas van het werk -buitenland is niet toegelaten maar ze moeten het maar doorrekenen- maar een prive-alternatief lijkt nog wel comfortabel, dus goeie tip dit.

Ja, die laadsnelheid is eigen aan mijn wagen. Ik ben al bij e-Flux geweest, Total Energies, FastNed. Maar als je auto maar 100kW aankan, dan ga je efkes aan die laadpalen staan lurken en loopt je wachttijd (en de bijhorende prijs per minuut wel op)

Je zou es moeten kijken hoe lang het duurt om van 20-80% te laden, bij mij is dat meestal net rond het kwartier.

Je zou es moeten kijken hoe lang het duurt om van 20-80% te laden, bij mij is dat meestal net rond het kwartier.
Ik ga te weinig snelladen om daar echt conclusies uit te trekken. Mijn ervaring is ook dat het vaak vrij random is.
Zo ben ik voorbije weken op terugweg van Amsterdam 2x gaan snelladen aan de Tesla supercharger in Oosterhout. Gelijkaardige weercondities, batterij is voorverwarmd, steeds +-halfvolle bezetting, steeds aangekomen rond 15%.
De eerste keer heb ik 24 kWh geladen op 10min, de tweede keer 36 kWh op 24min. Die tweede laadbeurt vond ik echt tergend traag, al na enkele minuten dook hij naar 75 kW om daar gewoon te blijven hangen.

20-80% op 15min is dus eerder een fantasie voor mij :laugh:

Ik ga te weinig snelladen om daar echt conclusies uit te trekken. Mijn ervaring is ook dat het vaak vrij random is.
Zo ben ik voorbije weken op terugweg van Amsterdam 2x gaan snelladen aan de Tesla supercharger in Oosterhout. Gelijkaardige weercondities, batterij is voorverwarmd, steeds +-halfvolle bezetting, steeds aangekomen rond 15%.
De eerste keer heb ik 24 kWh geladen op 10min, de tweede keer 36 kWh op 24min. Die tweede laadbeurt vond ik echt tergend traag, al na enkele minuten dook hij naar 75 kW om daar gewoon te blijven hangen.

20-80% op 15min is dus eerder een fantasie voor mij :laugh:
Hangt allemaal af van de laadcurve en uw SoC.
Bij tesla vb : https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve/
Bij KIA EV6 : https://evkx.net/models/kia/ev6/ev6_long_range_awd/chargingcurve/

Je zit bij die laatste boven de 160kwh tot grofweg 80+% (in optimale omstandigheden natuurlijk). Bij Tesla is dat maar tot rond de 30%. Hiernaast dacht ik verstaan te hebben dat het ook afhangt van welke tesla laadpaal je aan het gebruiken bent. Sommigen geven nooit de volle capaciteit aan 1 wagen, andere wel (vooral v3 en v4) of als er een wagen naast u staat dan krijg je defacto maar de helft van de capaciteit ter beschikking. Maar dat laatste ben ik niet zeker of dat ook voor de v3 en v4 nog het geval is.

Ben een keer met 3% toegekomen in de winter bij een snellader en die voor mij heeft 20 minuten staan sukkelen om het laden te starten, dan nog eens 20 minuten laden. Mijn batterij was koud, je kan met 3% moeilijk terug gaan voorverwarmen. Bijgevolg ging het laden zeer, zeer traag.
Als je prijs per minuut zou betalen betaal je dus meer omdat uwe voorganger zit te sukkelen...

Enfin, ik heb een laadpas van het werk en heb op 1,5 jaar slechts 3 keer moeten snelladen, waarvan 1 keer omdat ik mij misrekend had (bij die SoC aan 3% dus). Maakt voor mij dus niet zoveel uit.

Hangt allemaal af van de laadcurve en uw SoC.
Bij tesla vb : https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve/
Bij KIA EV6 : https://evkx.net/models/kia/ev6/ev6_long_range_awd/chargingcurve/

Je zit bij die laatste boven de 160kwh tot grofweg 80+% (in optimale omstandigheden natuurlijk). Bij Tesla is dat maar tot rond de 30%. Hiernaast dacht ik verstaan te hebben dat het ook afhangt van welke tesla laadpaal je aan het gebruiken bent. Sommigen geven nooit de volle capaciteit aan 1 wagen, andere wel (vooral v3 en v4) of als er een wagen naast u staat dan krijg je defacto maar de helft van de capaciteit ter beschikking. Maar dat laatste ben ik niet zeker of dat ook voor de v3 en v4 nog het geval is.
Ja klopt, daarom dat ik dus uitdrukkelijk het voorbeeld van Oosterhout neem omdat dat quasi identieke omstandigheden waren. Zelfs letterlijk dezelfde laadpaal.
Ook is 75 kW bij 25-50% gewoon écht te laag, de laadcurve die je toont bewijst dat ook, dus mijn frustratie was wel degelijk terecht :p

In praktijk maakt het me uiteindelijk allemaal niet zo heel veel uit, ik moet amper snelladen dankzij (i) de range van de Model 3 LR en (ii) thuisladen. Maar het viel me wel op dat het hard kan variëren.

Terug
Bovenaan