Elektrische wagens

Electra plaatst nog eens 160 ultrasnelle laders, maar welke auto’s kunnen 400 kW aan? En wat kost dat?
Nu nog geen, maar ik de toekomst wss genoeg.

Hier kan je de prijzen zien. Waarschijnlijk hebben die grote partijen zoals Electra wel nog een korting.


Maar de graafwerkzaamheden, trekken van de kabels, plaatsen van transformator cabine. Dat zijn de echte kosten. Die laders zelf zijn peanuts.
 
De Ioniq 5 kan wel degelijk aan 350kW laden hoor

Toon mij die laadcurve es. Mijn EV6 deelt hetzelfde platform als de ioniq 5 maar ik geraak niet boven de 240kW. Net zoals de hyundai.
 
Dit is de laadcurve van een ioniq 5 aan een 350kW charger.

Qf0JqYV.jpeg


Moest ie werkelijk aan 350kw piek laden, dan zou de 10-80% (7,7 kwh tot 61kwh) haalbaar zijn in 9-10min en niet in de geafficheerde 18 min volgens hun marketing, ergo: max 240kW mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dit is de laadcurve van een ioniq 5 aan een 350kW charger.

Qf0JqYV.jpeg


Moest ie werkelijk aan 350kw piek laden, dan zou de 10-80% (7,7 kwh tot 61kwh) haalbaar zijn in 9-10min en niet in de geafficheerde 18 min volgens hun marketing, ergo: max 240kW mogelijk.
Maar als Hyundai die cijfers zelf opgeeft, is het toch niet onlogisch dat een journalist deze overneemt?
 
Maar als Hyundai die cijfers zelf opgeeft, is het toch niet onlogisch dat een journalist deze overneemt?

Da's het probleem met journalisten tegenwoordig. Klakkeloos overnemen, geen onderzoek meer.

En tegenwoordig zijn er 485kW chargers, kwestie van tijd voor Hyundai claimt dat hun auto het maximale laadvermogen haalt aan die laders. En dan mogen we artikels verwachten dat er EV's zijn die aan bijna 500kW laden!!!!
 
Denk dat dit nog meevalt, ik heb net een i4 35 facelift 2024 besteld en daar zit oa standaard op:
  • sensatec sport zetels
  • verwarmde zetels
  • spiegelpakket
  • sfeerverlichting
  • parking assist (+camera)
  • cruise control ed
  • Wireless carplay/Android auto
  • Decoratieve lijsten in dark graphite (geen piano zwart dus)
  • ...
Natuurlijk te zien welke opties je er nog bij wilt... (comfort access, trekhaak, getinte ruiten, ...)
Ik wou eigenlijk ook opmerken dat een standaard i4 nu niet echt kaal is.

Ik denk dat de enige opties die de meesten wel extra willen zijn sensatec leer en hi-fi.

Verder heb ik enkel cockpit pro (vanwege de HUD, nice to have maar zo awesome :)), driving assistant pack (omdat het moet van de werkgever en toegegeven, de blinde hoek monitor is soms wel aangenaam), en metallic kleur.
 
Da's het probleem met journalisten tegenwoordig. Klakkeloos overnemen, geen onderzoek meer.

En tegenwoordig zijn er 485kW chargers, kwestie van tijd voor Hyundai claimt dat hun auto het maximale laadvermogen haalt aan die laders. En dan mogen we artikels verwachten dat er EV's zijn die aan bijna 500kW laden!!!!
Dat vind ik niet. Als het artikel zou gaan over welke laadsnelheid de auto werkelijk haalt en hij neemt die cijfers over, dan klopt het uiteraard niet. Maar ik zie niet in waarom hij hier alles zou moeten controleren. Je kan moeilijk verwachten dat hij ook gaat controleren of er wel echt 6 Colmars in België zijn en of deze wel degelijk dicht bij de autosnelweg liggen.

Ik stel me eerder vragen hoe het kan dat Hyundai 350kW mag afficheren als dat in de realiteit totaal niet klopt.
 
Dat vind ik niet. Als het artikel zou gaan over welke laadsnelheid de auto werkelijk haalt en hij neemt die cijfers over, dan klopt het uiteraard niet. Maar ik zie niet in waarom hij hier alles zou moeten controleren. Je kan moeilijk verwachten dat hij ook gaat controleren of er wel echt 6 Colmars in België zijn en of deze wel degelijk dicht bij de autosnelweg liggen.

Ik stel me eerder vragen hoe het kan dat Hyundai 350kW mag afficheren als dat in de realiteit totaal niet klopt.

In het artikel staat:

Aan de andere kant van het spectrum vinden we auto’s als de Hyundai Ioniq 5 en de Lotus Eletre. Die kunnen tot wel 350 kW laden, maar dat zijn wel uitzonderingen.

Flagrante leugen.

De Eletre komt op piek maar nipt boven de 300.
 
In het artikel staat:

Aan de andere kant van het spectrum vinden we auto’s als de Hyundai Ioniq 5 en de Lotus Eletre. Die kunnen tot wel 350 kW laden, maar dat zijn wel uitzonderingen.

Flagrante leugen.

De Eletre komt op piek maar nipt boven de 300.

Maar dat staat hier ook: https://www.lotuscars.com/nl-BE/lotus-charging
Het zijn dus de fabrikanten die liegen. Ik vind dat je moeilijk kan verwachten dat de journalist elke wagen zelf gaat testen, tenzij het artikel natuurlijk specifiek gaat over laadsnelheden. Is het dan niet eerder vreemd dat fabrikanten die mogen vermelden terwijl het in de realiteit niet klopt?
 
In het artikel staat:

Aan de andere kant van het spectrum vinden we auto’s als de Hyundai Ioniq 5 en de Lotus Eletre. Die kunnen tot wel 350 kW laden, maar dat zijn wel uitzonderingen.

Flagrante leugen.

De Eletre komt op piek maar nipt boven de 300.
Lotus afficheert het zelf. Als Lotus het mag, waarom HLN dan niet?

Het is geen vergelijkend artikel tussen effectieve laadsnelheden, het gaat over welke wagens de laadsnelheden van die laadpaal aankunnen en theoretisch zijn de voorbeelden in dat artikel gewoon correct.
 
In het artikel staat:

Aan de andere kant van het spectrum vinden we auto’s als de Hyundai Ioniq 5 en de Lotus Eletre. Die kunnen tot wel 350 kW laden, maar dat zijn wel uitzonderingen.

Flagrante leugen.

De Eletre komt op piek maar nipt boven de 300.
In de meeste artikels staat ook de kofferinhoud in liter, dat gaat geen enkele journalist nakijken. Het is compleet logisch dat die de cijfers van de fabrikant over neemt. Als fabrikanten blijkbaar cijfers publiceren die ze absoluut niet kunnen halen, moet daar regelgeving rond komen.
 
Dit is de laadcurve van een ioniq 5 aan een 350kW charger.

Qf0JqYV.jpeg


Moest ie werkelijk aan 350kw piek laden, dan zou de 10-80% (7,7 kwh tot 61kwh) haalbaar zijn in 9-10min en niet in de geafficheerde 18 min volgens hun marketing, ergo: max 240kW mogelijk.
Waarom is die curve van het snelladen eens je rond de 74% soc zit lager bij de 350kw paal dan de 150kw paal. Dat is toch niet logisch, of is dit een gevolg van het feit dat de koeling het gewoon niet kan bijhouden ?
 
In de meeste artikels staat ook de kofferinhoud in liter, dat gaat geen enkele journalist nakijken. Het is compleet logisch dat die de cijfers van de fabrikant over neemt. Als fabrikanten blijkbaar cijfers publiceren die ze absoluut niet kunnen halen, moet daar regelgeving rond komen.
FYI: Daar heb je ook bepaalde "regelgeving" rond in de vorm van ISO-normen, maar fabrikanten zijn zijn niet verplicht die te gebruiken. Peugeot en Volvo zetten bvb. bij hun koffervolumes volgens welke norm die gemeten is.

Wat ik eigenlijk gek vind is dat ze de EV3 de hele tijd vergelijken met Volvo's EX30, maar als ik kijk naar specificaties en ruimte, dan vind ik die wagen al even goed concurreren met Volvo's EX40.
 
Vraag mij af welk groot licht bij BMW deze kermis knoppenbrij heeft bedacht in het infotainment systeem.
Ik zou verwachten dat ze die knoppenbrij hadden gestopt achter een advanced tab, waarbij je kon instellen om die standaard of niet standaard erachter te steken.

Gewoon in het begin KISS, en eens mensen er wat meer aan gewend zijn zullen ze de rest van het systeem wel beginnen te kennen en is die knoppenbrij minder een probleem.
 
Ze hebben dat willen doen door een widget home screen met toevoegen, verwijderen en verschuiven van widgets op basis van je voorkeur.
Als je geavanceerd wil gaan, ga je naar het menu.

Maar eigenlijk helemaal eens dat de smartphone app stijl niet past bij een wagen. Al die knoppen kan je bundelen onder een 6 tot 8 hoofdgroepen. Ze hadden er beter een soort keuzeboom van gemaakt.

Als je je home screen goed instelt, kom je gelukkig nog weinig in dat geavanceerde menu.

Ervaringen na 2+ jaar rijden met iDrive8.
 
Zag gisteren dat de Skoda Kodiaq een plug-in hybride versie heeft nu... Toch verleidelijk nu om mijn benzine Superb in te ruilen (onder het mom fiscaalvriendelijk en al diene zever).
 
Terug
Bovenaan