Classic Artists Dé poll

IWelke bands behandelen we eerst?


  • Totaal aantal stemmers
    65

Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
De tweede stap richting de betere muziekdiscussies!

Kies welke bands je eerst zou willen behandelen. Ik beperk tot drie keuzes. Ik hoop te landen op een shortlist waar we enkele weken mee verder kunnen.

De bedoeling is dus dat we een week een deep dive (haha) doen in het repertoire van een artiest en dat dan te bespreken. Love it or hate it? En waarom? Een beschaafde discussie met een open geest.
 
Gestemd: U2, The Beatles en Rammstein.

In verband met die deep dive: gaan we daar soort van albumlijst voor samenstellen zodat we ons allemaal wat op hetzelfde baseren of gaan we gewoon all the way? ( kan mij voorstellen dat er bij artiesten als U2 wel heel veel is om te doorspitten dan is een soort playlist misschien wel handig om het bos door de bomen te zien)
 
Ik stel voor dat 1 of meerdere fans een kleine breakdown geven, als inleiding, en wat luistertips meegeven?
 
Ik zou het niet beperken, want iedereen heeft zijn/haar eigen manier van muziek te consumeren. Ik luister zelf niet graag naar playlists of greatest hits. Maar volledige albums omdat je dan beter kan begrijpen wat de artiest in kwestie op dat moment bezighield, en je kan imo meer leren uit de muziek op die manier,
 
Ik stel voor dat 1 of meerdere fans een kleine breakdown geven, als inleiding, en wat luistertips meegeven?
Tips altijd welkom, uiteraard. Ik zou mss altijd wel een "gateway album" tip willen voor bands die mij zelf niet liggen, al zijn het er niet veel in deze lijst.
 
Voor de artiesten met een langere carrière en bijhorende 20 albums (ofzo), is een selectie van de albums toch wel handig :p.
En als niet nomineer ik nog snel Johnny Cash met zijn 137 albums waarvan 50% crap en 50% geniaal is ... ENJOY !!! :eviltongue:.

Maar inderdaad, ik zeg opzettelijk "tips", iedereen is vrij te luisteren hoe hij wil. Persoonlijk krijg ik graag een curated list van bvb een U2, om mij niet door de volledige discografie te moeten worstelen.
 
Voor de artiesten met een langere carrière en bijhorende 20 albums (ofzo), is een selectie van de albums toch wel handig :p.
En als niet nomineer ik nog snel Johnny Cash met zijn 137 albums waarvan 50% crap en 50% geniaal is ... ENJOY !!! :eviltongue:.

Maar inderdaad, ik zeg opzettelijk "tips", iedereen is vrij te luisteren hoe hij wil. Persoonlijk krijg ik graag een curated list van bvb een U2, om mij niet door de volledige discografie te moeten worstelen.
We kunnen ook eens zien op rateyourmusic naar wat er critically acclaimed is in dat geval.

Of een populair album waar de massa fan van is, maar niet echt positief werd ontvangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Voor die playlists: als je spotify gebruikt, daarop hebben de meeste grotere artiesten wel een 'this is' playlist. Die vind ik eigenlijk altijd best goed om een breakdown te hebben van alle facetten van een artiest.
 
Voor die playlists: als je spotify gebruikt, daarop hebben de meeste grotere artiesten wel een 'this is' playlist. Die vind ik eigenlijk altijd best goed om een breakdown te hebben van alle facetten van een artiest.
Bij sommige artiesten werkt dat, bij andere totaal niet. Soms vertelt een studio album een veel coherenter verhaal dan enkele losse hits. Net daarom lijkt het mij wel interessant om een die hard fan hier de uitleg te laten doen over het hoe en waarom. Een best of opzetten kan immers iedereen en ge weet op voorhand niet hoe representatief dat echt is.

Een beetje zoals die keer dat CisnerosIsGod (die heeft de overstap blijkbaar niet gemaakt? :frown:) een hele uiteenzetting had geschreven om mij uit te leggen waarom At Giza het beste Om-nummer ooit gemaakt is. Ik vind Gethsemane en Thebes nog steeds mijlen beter, maar ik begrijp het tenminste al een beetje inmiddels. :unsure:

Ik zou compleet gek worden als mensen Iron Maiden echt willen leren kennen om dan vervolgens toch maar gewoon naar de nummers genre Run to the Hills, Fear of the Dark en The Trooper te luisteren.
 
Voor die playlists: als je spotify gebruikt, daarop hebben de meeste grotere artiesten wel een 'this is' playlist. Die vind ik eigenlijk altijd best goed om een breakdown te hebben van alle facetten van een artiest.
Ik ben wel een albumpersoon. Als ik bij U2 de 'this is' zou beluisteren zou ik die band geen eerlijke kans geven (denk ik).

Zou er hier eigenlijk een fan van U2 zitten?
 
Bij sommige artiesten werkt dat, bij andere totaal niet. Soms vertelt een studio album een veel coherenter verhaal dan enkele losse hits. Net daarom lijkt het mij wel interessant om een die hard fan hier de uitleg te laten doen over het hoe en waarom. Een best of opzetten kan immers iedereen en ge weet op voorhand niet hoe representatief dat echt is.

Een beetje zoals die keer dat CisnerosIsGod (die heeft de overstap blijkbaar niet gemaakt? :frown:) een hele uiteenzetting had geschreven om mij uit te leggen waarom At Giza het beste Om-nummer ooit gemaakt is. Ik vind Gethsemane en Thebes nog steeds mijlen beter, maar ik begrijp het tenminste al een beetje inmiddels. :unsure:

Ik zou compleet gek worden als mensen Iron Maiden echt willen leren kennen om dan vervolgens toch maar gewoon naar de nummers genre Run to the Hills, Fear of the Dark en The Trooper te luisteren.
Nee dit klopt. Een best-of vind ik als niet-fan ook vaak een mindere keuze.
Maar ik heb toch al gemerkt dat er in this 'this is' lijst vaak ook obscuurdere nummers (of zelfs live versies of alternative versies) in staan.
Sommige van die lijsten zijn aardig onder de loep genomen.
 
Ik ben wel een albumpersoon. Als ik bij U2 de 'this is' zou beluisteren zou ik die band geen eerlijke kans geven (denk ik).

Zou er hier eigenlijk een fan van U2 zitten?
Ik vind U2 wel een straffe band ja. Niet dat ik er actief naar luister, maar ik heb dat wel een tijdje gedaan.
Een kenner? Nee niet echt.
 
Ik ben wel een albumpersoon. Als ik bij U2 de 'this is' zou beluisteren zou ik die band geen eerlijke kans geven (denk ik).

Zou er hier eigenlijk een fan van U2 zitten?
Uh, wie niet? :unsure: :p

Het is één van de eerste bands die ik destijds wat intensiever beluisterd heb. Ik kan ze nog altijd wel appreciëren, maar er zijn maar een handvol albums die ik echt nog eens zal beluisteren. Het is voor mij toch geen toeval dat ze zo populair zijn geweest. Ze hebben best veel goede popsongs en live hebben ze natuurlijk ook wel wat betekend.
 
Ik heb Radiohead nog toegevoegd. Had die over het hoofd gezien. Je kan je vote nog aanpassen mocht je dat willen.
 
Effe voor de duidelijkheid: we moeten toch stemmen op bands waarrond we de hype niet snappen he?
 
Terug
Bovenaan