Classic Artists Dé grote selectieronde

Welke bands bespreken we de komende weken?


  • Totaal aantal stemmers
    59
  • Opiniepeiling gesloten .

Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
So, first the bad news. Ons forumkonijn heeft een maximum aantal van 30 pollopties opgelegd. @BlackOccult en ik hebben beslist dat het eerlijkst is om de 30 eerste inzenders op te nemen in de poll. De volgende artiesten vallen af maar krijgen wel voorrang bij de volgende nominatieronde: Depeche Mode, David Bowie, Talking Heads, Red Hot Chili Peppers, Deep Purple, Kendrick Lamar, Muse, Linkin Park, Herbie Hancock.


Maar goed, tijd om te nomineren! Je stemt op de artiesten die je wil bespreken, dit is geen populariteitspoll van wie een classic artist is en wie niet.
  • Iedereen krijgt vijf keuzemogelijkheden
  • Aanpassen nadien is niet mogelijk
  • De poll wordt over vijf dagen automatisch afgesloten en dat zal de eindstand zijn
  • De tien bands met de meeste nominaties worden opgepikt om te bespreken. Bij gelijkstand zal ik een muntje opwerpen. :unsure:

Voor zij die niet weten wat we willen doen met het concept classic artists:

Met deze topics willen we ons collectief verdiepen in artiesten die critically acclaimed zijn, maar zoals bij alle artiesten zijn er voor- en tegenstanders, fans & haters, ... Dat laten we achterwege door ons allemaal (kwetsbaar enzo) open te stellen en de discografie van de artiest actief te beluisteren. In het topic delen we onze bevindingen, discussiëren we over de albums, wat goed en minder goed vinden, allemaal op een beschaafde manier natuurlijk. Simpelweg komen zeggen dat je ooit eens iets hebt beluisterd en het niets vond, daar doen we dus niet aan mee.
 
Vrij vlot Black Sabbath, Nina Simone, Arno en Shpongle gekozen, omdat ik hun oeuvre voor zover ik het ken wel kan smaken, maar ook verre van hun volledige oeuvre ken - zelfs van Black Sabbath ken ik enkel de klassieke eerste zes albums. Lekker all over the place ook. :biglaugh: Ramones als hekkensluiter, zwaaar getwijfeld over The Doors, maar die ken ik beter en de nieuwsgierigheid heeft gewonnen.
 
Mijn votes gaan naar Sonic Youth, Massive Attack, Wu-Tang clan, J Dilla en Black Sabbath.

Sonic Youth omdat ik mezelf er nooit heb in kunnen verdiepen. Het is gewoon teveel om aan te beginnen en zeker als niemand u kan sturen in de richting. Hun discography, nu ik ze hier op wikipedia heb opengeklikt is zoals ik het mij herinnerde. Massive, en geen beginnen aan :unsure:

Massive Attack puur en alleen gekozen omdat het iets is dat is voorgevloeid uit iets dat mij nauw aan het hart ligt. Namelijk The Wild Bunch sound sytem. De algemene influence dat Bristol in die tijd heeft gehad op de dance music is in mijn ogen groot geweest. Er zijn rechtstreeks en onrechtstreeks pareltjes uit voortgevloeid waar wij nu van kunnen genieten. 1 van die rechstreekse gevolgen is Massive Attack geweest, en heeft hier zeker een plaats.

Wu-Tang clan puur en alleen gekozen omdat ik er zeker van ben dat de meeste members deze wel zullen kennen, echter zit er achter het collectief een hele resem geniale albums en producties die in de kantlijn moeten vermeld worden. Spijtig genoeg te klein om hier effectief met zen allen over te kunnen leuteren, maar wel cultureel erfgoed in de hip hop. Vandaar de keuze van Wu-Tang clan, en indien deze artiest aan bod komt, ga ik een post maken over alle side projects van de individual's van het collectief. Dit voor mensen die mss helemaal niets van hip hop kennen, maar er graag zich eens in verdiepen.

J Dilla op het eerste zich, in mijn ogen, de grootste influential artist in zijn genre van iedereen die hier op de lijst staat. Ik zou hem kunnen gelijk zetten met wat The Doors is voor rock, maar ik denk dat hij nog een trapje hoger staat.

Black Sabbath gekozen en het is schaamtelijk. Ik ken geen enkel album van Black Sabbath, en heb geen idee van wat deze allemaal produced hebben. Als metal-fan is dit schaamtelijk om te zeggen, maar het is wat het is. Daarom heb ik deze ook genomineerd.


Het enige spijtige aan de lijst is, dat er geen electronische artists bijstaan buiten Autechre en Sphongle.

( @Nahrtent sorry, maar ge weet dat ik liever mezelf in het riool verzuip dan naar Psytrance te luisteren. Echter is dat een trauma van de vele afterparty's van vroeger, waar we na een nacht uitgaan altijd op een Goa belanden tot diep in de namiddag uurtjes. Terwijl ik moe was en mijn drugs op waren (jk, onze dope was nooit op))

Ik hoop wel echt dat Autechre het haalt, want ik heb lang getwijfeld tussen Autechre en Black Sabbath
 
Laatst bewerkt:
Is het toegelaten om een band te verkopen ?
Ik selecteerde Tool omdat dit een complexe band is met een geweldige discografie.

Een band waar mensen zonder enige feeling met het zwaardere werk toch genialiteit in zullen herkennen.

You will not be disappointed.

Over mijn eigen keuzes moet ik nog even nadenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Dilla, volg 'm al 20 jaar, heeft zelfde status als Prince: volledige output wordt door de fans als geniaal geklasseerd en er blijft maar nieuw materiaal komen van over het graf. Ik zal niet zeggen overgewaardeerd maar die overexposure staat in contrast met z'n anti-anthem stijl
 
Gestemd op
  • Patti Smith want dat is mijn eigen nominatie :unsure:. Daarnaast is dat gewoon een baas van een wijf, enorm invloedrijk, en heeft ze enkele van de dikste schijven ooit in haar repertoire

  • Bill Withers & Nina Simone omdat die bij de beste songwriters ooit zitten en enkele van de mooiste nummers ooit geschreven hebben, maar ik daar verder niet veel van ken.
  • Kate Bush omdat die mij altijd geïntrigeerd heeft.
  • Shpongle omdat ik ook iets moet hebben om over te zagen, en ik een kans zie om tegen nog een andere BG-subgroep hun kar te rijden :unsure:

Met opzet niet genomineerd omdat die bij mijn favo artiesten horen, en ik weet dat ik dan weer veel te lange posts ga schrijven :wallbash:: Nick Cave (en voorlopig blijkt die lul dan nog te winnen), Bob Dylan, Queen, en in mindere mate The Doors.
Voor dezelfde reden ook zeer "dankbaar" dat Bowie is afgevallen.
 
Dit is extreem moeilijk. Maar goed, als de band het niet haalt, nomineer ze dan gewoon opnieuw volgende keer he.

Op basis van wat ik het liefst nog eens wil ontdekken:
Sonic Youth (dat zie ik enorm zitten, dus die krijgen mijn stem. Grote invloed op veel banden / genres / stromingen die ik volg, zelf nog nooit echt veel v/d groep beluister)
Kate Bush (moet ik zelf wat meer van luisteren, hoewel ik ze erg goed vind. Zij krijgt dus zeker mijn stem)
Massive Attack (ook zo een band als Sonic Youth dat me op papier ligt, maar nog geen tijd voor vrijmaakt, buiten 1 keer Mezzanine wat ik erg goed vond)

Daarna wordt het moeilijker:
Prince (omdat dit mijn vader's favoriete artiest was, en wil graag weten waarom)
Daarna twijfel ik tussen Wu-Tang Clan, Black Sabbath en Metallica. Dus nog een hip-hop of metalstem. Uiteindelijk ga ik voor Metallica omdat zij toch wel de grootsten zijn in metal volgens velen en ik er amper iets van ken.

Wat ik verder nog hoop dat het haalt:
Wu-Tang Clan
Black Sabbath
Cocteau Twins (maar die halen het wss toch niet, en die ken ik at this point nu toch wel vrij goed)
Bruce Springsteen
Billie Holiday (voor de jazzfans)
Tool
Shpongle / Autechre mag ook eens

Maar nomineer aub opnieuw als jouw artiest of band het niet haalt, want dit is een heel mooie lijst.
 
Ik ga voorlopig de kat wat uit de boom kijken, en mijn stemmen later in de week strategisch inzetten. :unsure: Er staat heel veel in dat mij interesseert om te ontdekken, maar ook veel artiesten die ik al heel goed ken. Zal nog eens moeten nadenken over de balans in mijn stemmen.
 
Beslist om los uit de comfortzone te gaan, en 3 artiesten te kiezen die ik niet, of enkel van naam, ken:
Nina Simone
Bill Withers
Sphongle

En dan 2 waarvan ik wel de hits ken, en ook goed vind, maar dringend meer van zou moeten ontdekken. Gezien er hier altijd wel iemand een openingspost maakt met de meest interessante albums is dat een toffe manier om te doen:
Nick Cave
Prince
 
Moeilijk om keuze te maken
Patti Smith en Wu-Tang sowieso,moest ik niet over nadenken.
Massive Attack & Bob Dylan wil ik graag meer van te weten te komen.

Dan toch voor mijn eigen voorstel gegaan (The Prodigy).
Wou het in principe niet doen,maar bon nu zijn het vijgen na Pasen.
 
Bill Withers: Eigen keuze.
The Prodigy: die hebben weldegelijk toffe nummers om op los te gaan.
Black Sabbath: (een van de) grondleggers van een nieuw muziekgenre.
Nina Simone: fantastische stem en 'Feeling Good'-scene van de serie Legion :love: + Lilac Wine. Daar moet meer goeds achter zitten.
Jack White: 0 stemmen alvorens ik de mijne uitbracht. Ocharme.
 
Ik heb gestemd op namen waar ik enkel de grootste hits van ken en toch geïnteresseerd ben om me erin te verdiepen

Massive attack
Ramones
Wutang clan
The Doors

En mijn eigen keuze

Tool

Het wordt nog spannend
 
The Prodigy zou ook wel leuk zijn. Maar er zijn er echt meer dan 10 die de moeite waard zijn. Bij de tien die het nu zouden halen, zou ik wellicht steeds van de partij zijn, maar er zijn er die niet bij die tien zijn die ik ook wel de moeite zou vinden.
 
Voorlopig de enige die op The Doors heeft gestemd. :unsure:
EDIT: blijkbaar verkeerd gekeken. Laat maar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voorlopig de enige die op The Doors heeft gestemd. :unsure:
The Doors is dan ook een verschrikkelijk overschatte band dat je enkel ten volle kan appreciëren als puber (of later als je nostalgisch bent naar vroeger).

Vroeger uren naar geluisterd, maar vandaag begrijp ik echt niet wat ik daar ooit geweldig aan vond. Zelfde effect bestaat ook bij pretentieuze boeken. Maar dus zeker ook bij pretentieuze muziek.

Desalniettemin thé Doors > Jepsen
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan