Album of the week dEUS - Pocket Revolution

Killjoy

Redacteur
Het leuke aan de Albums of the week is dat er al heel wat divers spul de revue is gepasseerd, van herkenbare crowdpleasers tot obscure stukjes muziek die je nooit zelf zou ontdekken. Na Lint’s uitstekende keuze voor Tenacious D heb ik voor mezelf een bocht genomen van mijn oorspronkelijke keuze, en wederom geopteerd voor een album dat veel luisterbeurten heeft gekregen ruim vijftien jaar geleden toen het uitkwam.

Ik wou sowieso graag al iets Belgisch doen, want by god, wat heeft ons kleine landje een boeiende muziekscene. Van Noordkaap tot Daan, van Arsenal tot Tamino, van Angele tot Brutus en Stake. Het kleine België is muzikaal groots. Veel grootser dan een dEUS kan je uiteraard niet gaan, daar zorgt het ego van frontman Tom Barman wel voor. Toch valt er wel heel wat te zeggen voor de verdienste van deze Antwerpse band, die stevig haar stempel op de vaderlandse rock wist te drukken. Ik was uiteraard erg fan van het chaotische dEUS van In a bar under the sea en natuurlijk The ideal crash. Nummers als Put the freaks up front, Instant Street of Little Aerythmatics en Roses zijn nog steeds niet kapot te krijgen, en toch…toch gaan we voor die moeilijke vierde.

Ik zeg moeilijke vierde, omdat Pocket Revolution uiteraard een album is dat heel wat voeten in de aarde heeft gehad. In de kleine zes jaar die tussen het verschijnen van dit album en succesverhaal The ideal Crash lag, onderging dEUS veranderingen van bezetting, creatieve strubbelingen en chaotische optredens. Het ooit goddelijke dEUS zat in een soort van limbo en Pocket Revolution moest dan ook exact leveren wat de titel aangaf, een kleine revolutie die dEUS een nieuwe doorstart gaf. Het bizarre is dat het een plaat opleverde met twee gezichten, Je merkt duidelijk dat Barman wat ouder en zelfreflecterend geworden is op het album, en er een stap gezet wordt richting een radiovriendelijk geluid, maar de aard van het beestje steekt nog zo nu en dan de kop op om de chaos ietwat te laten regeren. Het is een plaat die deels het levenslicht zag onder de oude bezetting, en afgewerkt werd met nieuwe bandleden Mauro Pawlowski, Alain Gevaert en Stephane Misseghers. In theorie zou het een schizofreen boeltje moeten opleveren, maar in de praktijk valt dat dus erg mee.

Het begint al met opener Bad Timing die op zeven minuten meteen duidelijk maakt dat het nieuwe dEUS nog steeds weet hoe een nummer op te bouwen. Heerlijk om te horen ook hoe de viool van Klaas Janzoons gaandeweg letterlijk verzuipt in de orkaan.

7 Days, 7 Weeks is de tot dan toe duidelijkste poging van dEUS om een radiohit te schrijven. Ik was er indertijd niet weg van, maar het kleine baslijntje en het catchy refrein werkt wel.

Stop-Start-Nature voelt bijna als een geruststelling voor de oudere fans dat er nog steeds ruimte is voor rare monologen en gekkigheid in een nummer dat lekker opgevolgd wordt door If you don’t get what you want. Het is rechtlijnige rock, maar met die extra toets die dEUS wel vaker aan nummers weet te geven.

In What we talk about ontwaar je ietwat echo’s van Barman’s zijproject Magnus met een verrassend dansbaar tussendoortje. Include me out is dan weer de rustige terugkeer na het feestje. Het gebruik van de xylofoon en de vrij subtiele melodie maakt er een fijn rustpunt van. Titelnummer Pocket Revolution blijft voor mij een hoogtepunt.Dat baslijntje, die opbouw met de haast snijdende viool van Janzoons en Barman die bijna in parlando zingt, de zang van Stef Kamiel Carlens in de backings die nog eens terugkeert naar het nest. En dan, uiteraard, dat refrein. Wie zegt afvraagt wie verantwoordelijk is voor de vrouwelijke backings die hier en daar op het album opduiken, dat is Radio Candip, het gezinskoor van Leonie Gysel die we uiteraard allemaal kennen als zangeres bij Arsenal.

Nightshopping is funky goodness met een gitaarlijntje dat initieel wat aan Pusherman doet denken. Je voelt overduidelijk de vingerafdrukken van Mauro hier. Ook Cold of circumstance is een nummer dat zijn conceptie zag onder de oude bezetting met Danny Mommens, en dat merk je, The real sugar is dan weer eentje met de nieuwe bandleden. Het levert een amusante juxtapositie op waar je de veranderende stijl van de band erg duidelijk kan voelen, Het ietwat bossanova-geluid van The real sugar werkt heerlijk,

Komen we uiteraard bij dat andere hoogtepunt voor me op de plaat, Sun Ra. de bijna cynische monoloog van Barman met een intro die het nummer daadwerkelijk doet aanvoelen als een trein die uit het station komt en stoom blijft genereren tot het bijna ontspoort. Dit is gewoon dEUS zoals dEUS hoort te zijn. Afsluiten doen we tenslotte met Nothing really ends. Het nummer is uitgegroeid tot ietwat van een klassieker en met recht en reden. Tekstueel is Barman zelden beter geweest dan hier, met een nummer dat erg filmisch aanvoelt. Het is het soort nummer waarvan Alex Callier zou willen dat hij het geschreven heeft, alleen is het dus echt niet de romantische evergreen die velen ervan willen maken. Eerder op het album zingt Barman al ‘’I got all the qualities of a stalker’’ en ik heb zo het gevoel dat het hoofdpersonage aan het eind van Nothing really ends zijn onbeantwoorde liefde gewoon kapot maakt. I Take it all from you? Niks romantisch aan dat nummers vrees ik.

En dat was hem dus, het album van de week. Ik denk dat ook nu niet iedereen niet mee gaat zijn, omdat dEUS altijd het soort love it or hate it groep geweest is. Of je gaat mee in het artistieke konijnenhol van Barman en co, of je botst op het ego. Hopelijk valt er toch fun te beleven met het voor mij best Goddelijke Pocket Revolution van dEUS.



 
Eerder dit jaar The Ideal Crash beluisterd en dat beviel me wel. Tom Barman is een arrogante eikel, maar als de muziek boeit is dat wel dik oké en kan ik hem wel verdragen. Dan is hij een eikel met meerwaarde. Ofzo. Zijn passage in Alleen Elvis blijft bestaan vond ik trouwens ook in zijn voordeel spreken, interessante kerel.

Bij deze is de luisterbeurt ingezet, ik probeer later deze week iets neer te pennen. Down the rabbit hole I go.
 
Interessante keuze! Ik ben benieuwd hoe deze hier gaat onthaald worden, want ik ken de mening van een aantal regulars t.o.v. Barman en die is niet zo positief.

Ikzelf ben altijd grote fan van dEUS geweest. Tot en met Following Sea zelfs, terwijl voor veel mensen het stopt bij Ideal Crash.

Voor mij, topalbum m.a.w.! Zelfs na al die jaren. Opener Bad Timing en afsluiter Nothing Really Ends zijn de uitschieters. Maar de overige nummers staan er ook stevig vind ik.

Vanaf Ideal Crash en Pocket Revolution vind ik dEUS een heel beheerste band. Ze leggen heel mooi de details doorheen de nummers en hun ballads zijn - in tegenstelling tot vele andere rockbands - vaak hoogtepunten. Barman heeft toch echt een goed gehoor voor een aangename popsong.

Goede openingspost trouwens!
 
Altijd een heel goed album gevonden.
De title track is mijn persoonlijke favoriet hier, samen met Bad Timing (schitterende openingstrack, ook live).

En ik moet Tom Barman niet sympathiek vinden om fan te zijn van de muziek van dEUS, zeker op plaat. :p
Allez, rare vergelijking, maar ik vind bv. Michael Jackson ook niet bepaald meer zo sympathiek, maar zijn muziek is en blijft legendarisch :unsure:
 
Ik ben tegelijk met de stijgende populariteit van dEUS opgegroeid (was 14 toen WCS uit kwam) en heb Pocket Revolution altijd een heel sterk volwassen album gevonden. Geweldig artwork ook trouwens :love:

Ondanks het briljante Instant Street (misschien wel het beste dEUS nummer ooit), vind ik in tegenstelling tot de meesten The Ideal Crash nog altijd het minste van de eerste vier albums

Persoonlijke rangschikking
1. In a Bar Under The Sea
2. Pocket Revolution
3. Vantage Point
4. Worst Case Scenario (al heeft hun debuutalbum wel een hogere symbolische waarde)
5. The Ideal Crash

Keep You Close en Following Sea heb ik tot mijn grote schande te weinig geluisterd en is ook te lang geleden om te blijven hangen
 
Hm interessante keuze. Mijn zus was vroeger een grote dEUS fan, waardoor ik als irritante broer het als mijn plicht zag om dEUS te haten. Dus ik heb ze nooit een serieuze kans gegeven :unsure: al vond ik stiekem hun bekende nummers echt zo slecht nog niet. Dus benieuwd om er eens een volledig album van te beluisteren.
 
Interessant inderdaad! Het enige album van dEUS dat ik heel goed ken en dan ook - buiten twee tracks - heel goed vind is hun debuut. Qua losse nummers vind ik Sister Dew een mooi nummer en Roses vind ik eigenlijk een dikke schijf.
De titel van het AOTW ken ik, maar ik denk niet dat ik het al gehoord heb. Ben wel benieuwd.
 
Na het ondermaatse Ideal Crash was dit voor mij de terugkeer naar het groezelige dEUS met de pop meer in de periferie. De vocalen blenden ook beter bij de rest zoals op album #1 en #2. Kwam ook uit in de herfst dacht ik, verre van een zomerplaat. Heel goeie keus als AOTW.

Btw tournée general als de aankomende plaat relevant of creatief interessant gaat zijn.
 
Bad Timing ken ik alvast, of was dit een single? Goede schijf!
What We Talk About (When We Talk About Love), Include Me Out, Cold Sun of Circumstance en Nothing Really Ends zijn andere nummers die ik (best) kon waarderen. De rest vond ik eerder mwah.
Bad Timing is mijn favoriet!
 
Topalbum! Het is het album waarmee ik dEUS echt heb leren kennen. Heel wat toppers op dit album. Naast Include Me Out is mijn grootste favoriet opener Bad Timing. Mijn god, wat een nummer. Dreigende, langzame opbouw tot dat helemaal explodeert.

Sure, Barman kan arrogant zijn maar idc want hij is een top songwriter die toch al een heleboel klassiekers op zijn naam heeft staan. Na 3 klassiekers in de jaren '90 was dit album hun terugkeer in het nieuwe millennium door de grote poort. Na bijna 20 jaar ben ik dit nog niet beu gehoord.

Mijn ranking:
1. In A Bar, Under The Sea
2. The Ideal Crash
3. Pocket Revolution
4. Worst Case Scenario
5. Vantage Point
6. Keep You Close
7. Following Sea


@FuseTea : Bad Timing is idd ook als single uitgebracht.
 
Laatst bewerkt:
Twee man die WCS laag inschat, voor mij onverbiddelijk de beste, sloeg destijds in als een bom, in Holland wierpen ze hun eigen bands in zee en gOD mocht binnen door de grote poort, ge zou voor minder vol van uzelf worden.
 
Twee man die WCS laag inschat, voor mij onverbiddelijk de beste, sloeg destijds in als een bom, in Holland wierpen ze hun eigen bands in zee en gOD mocht binnen door de grote poort, ge zou voor minder vol van uzelf worden.
Maak er maar drie van. Hoewel, da's ook relatief want zelfs laag in de rangorde vind ik dat een sterk album. Altijd een zwak voor Hotellounge gehad. Maar opvolger In A Bar vind ik in alle opzichten beter.
 
Ik ben echt een volledige Deus leek. Ik ken zelfs maar 1 nummer van hun, en ik heb zonet zelfs moeten opzoeken dat het Sus & Soda heet :unsure:. Ik heb dat wel altijd een cool nummer gevonden.

Om de 1 of andere reden is Deus mij dus altijd vreemd gebleven, maar ergens altijd het idee gehad dat het mij wel zou aanstaan. Dus ik ben benieuwd naar deze !!!!
 
Met gemak mijn favoriete dEUS plaat, al ben ik gestopt met hun nieuwe releases te volgen na het imo erg ondermaatse Vantage Point. Hun werk voor Pocket Revolution bevat enkele klassiekers die ik nog graag beluister maar eigenlijk luister ik niet echt naar een volledig album van hen. behalve dan Pocket Revolution. Ik heb ze enkele keren live gezien toen ze met dit album waren aan het touren en dat was telkens de moeite.

Beste nummers zijn voor mij met veel gemak en in volgorde: If You Don't Get What You Want, Sun Ra, Nothing Really Ends, What We Talk About, Nightshopping.
 
Goeie plaat, het is jaren geleden dat ik deze nog eens beluisterd had. Ik luisterde vrij veel naar dEUS toen deze uitkwam en keek ook uit naar de release, heb zelfs de cd toen gekocht. De laatste jaren is het wel sterk geminderd.

De muziek op Pocket Revolution klinkt niet meer zo weerspannig als op WCS en In A Bar, ik zou het zelfs ambachtelijk kunnen noemen. Gewoon een verzameling goed geschreven songs waar alles op de juiste plaats zit. De invloeden van oa Waits, Zappa en Beefheart waren op The Ideal Crash al afgezwakt en lijken me nu ingewisseld te zijn voor soul en hier en daar een beetje funk. Niet elk nummer vind ik even sterk (Stop-Start Nature vind ik bijvoorbeeld iets te tam) maar er staat op dit album ook geen echte tegenvaller en er is veel variatie, de tracklist is goed opgesteld. Buiten de nummers die hier het meest aangehaald worden, vind ik Include Me Out ook een schitterend lied. Ik heb niet echt een mening over Barman als persoon maar hij weet wel heel goed hoe hij een nummer moet schrijven en hij weet in z'n teksten ook vaak met een rake zin de aandacht te trekken.

Voor mij was Pocket Revolution helaas wel een soort eindpunt wat dEUS betreft. Ik vond Vantage Point ook een tegenvaller (hoewel Slow een fantastisch nummer is) en de twee platen die daar op volgen vind ik te braaf, een beetje saai. Voor mij is het ook waanzinnig dat The Ideal Crash ondermaats genoemd wordt, ik vind het met voorsprong hun beste album en een van de beste Belgische albums tout court. Een prachtige plaat die ik altijd heel dromerig vond klinken en de enige die ik nog met regelmaat beluister.

Mijn favoriete dEUS nummer is trouwens Theme From Turnpike! Toen ik 13 was heb ik de dEUS compilatie No More Loud Music gekregen. Ik kende dEUS ervoor van een paar nummers op StuBru maar de eerste keer dat ik dat nummer op die cd hoorde, was een openbaring. Ik denk dat ik nog niet vaak zoiets gehoord had, het klonk als niks anders, die vreemde hypnotiserende sample die naar het einde toe tot een wild carnaval leidt. Voor mij is dat nog altijd het ultieme dEUS nummer.
 
deus, mijn vader sprak er soms over een lange tijd geleden.
nooit echt naar geluisterd, wellicht wel eens op de radio.
maar wie luister dan echt?

ballades hebben sinds een vorige AOTW een zure smaak nagelaten, ik heb nog even moeten googelen wat ballades nu weer zijn.
hier vallen ze mee en zijn ze warmer dan in die vorige entry.

voor de rest is dit voor mij typische gitaar, bas en drum band met wat meer tussenstukjes hier en daar en een grote focus op vocals.
ik las iets van een viool, die is mij niet meteen opgevallen. De koebellen wel, die vallen wel in de smaak. ondergebruikt instrument.
vind het wel goed en aangenaam, uurtje was zo voorbij.

dat het een Belgische artiest is, ik zou het niet geweten hebben adhv de muziek.
kennis van Belgische artiesten beperken zich bij mij tot Netsky, Selah Sue, Poldoore en Sixfingers.
 
Muzikaal een topplaat !! Vette gitaren, heerlijk die gelaagdheid in de nummers. Alleen heb ik het niet op Barman en bijgevolg doet zijn stem wat afbreuk aan de nummers ook al had ik niet geweten wie het dan had moeten inzingen. Brian Molko mss ? Vette cover ook.

Sun Ra en Include me out spreken me het meest aan. Naast de bekende klassiekers zoals 7 days 7 weeks, if you don’t get what you want, what we talk About, The real sugar, Nothing really ends, ..
 
Indertijd als occasionele StuBru luisteraar om de oren geslagen met dEUS. Nummers als Suds & Soda of Roses kwamen mijn strot uit. Het chaotische brij geluid gaf mij steeds een onaangenaam gevoel. Ik probeerde de band zoveel mogelijk te mijden, hetgeen niet vanzelfsprekend was met een Barman. Tot ik jaren later toevallig op 'Nothing Really Ends' stuitte. Dat nummer blies mij weg. Geen chaos maar een mooi film noire sfeertje. Ik heb toen deze cd ergens goedkoop opgepikt.
De aversie is met jaren wat gesleten. Niet dat ik daarom ineens hun discografie ga checken, maar ik kan wel inzien wat ze betekend hebben voor de Belgische scene. Barman heb ik ondertussen zelfs een paar keer live gezien, oa met Taxi Wars.

Buiten NRE en 7 Days, 7 Weeks kende ik de plaat niet echt. Dus deze AOTW was een reden om mijn cd uit de kast te halen. Behalve een paar mindere nummers, was het zeker niet onaangenaam. De chaotische brij momenten zijn niet zo frequent en dus verteerbaar, de ballads zijn top.
En 'Nothing Really Ends' blijft waanzinnig mooi!
 
Mijn favoriete dEUS nummer is trouwens Theme From Turnpike! Toen ik 13 was heb ik de dEUS compilatie No More Loud Music gekregen. Ik kende dEUS ervoor van een paar nummers op StuBru maar de eerste keer dat ik dat nummer op die cd hoorde, was een openbaring. Ik denk dat ik nog niet vaak zoiets gehoord had, het klonk als niks anders, die vreemde hypnotiserende sample die naar het einde toe tot een wild carnaval leidt. Voor mij is dat nog altijd het ultieme dEUS nummer.
Jaaaa! Mijn pa had die en via die cd heb ik ze ook leren kennen. Echt grijsgedraaid indertijd. Nothing Really Ends is trouwens eerst uitgekomen op deze en pas daarna toegevoegd aan Pocket Revolution bij diens release.
 
Terug
Bovenaan