Classic Artists Cocteau Twins

Lakigigar

Well-known member
ac878b_7131cc00aa80439a873ebf7fec91eed9~mv2.jpg


Een nieuwe maand, en dat betekent dus een nieuwe classic artists of the month, en voor deze maand zijn dat Cocteau Twins. Zij zijn bekend vooral als jarig '80 band en waren actief van 1979 tot en met 1997 toen de groep door onenigheid uit elkaar ging. De Schotse band noemde zichzelf naar een obscure Simple Minds song en ontstond in het Schotse Grangemouth toen Robin Guthrie en Will Heggie Elizabeth Fraser in een lokale discotheek ontmoeten. De groep tekende kort nadien voor het ondertussen befaamde 4AD Records.

Het eerste album werd het zeer goth-aanvoelende Garlands in 1982 en op dat album kan je vooral een geluid horen waarin de stem van Fraser minder geaccentueerd is en waar het geluid, de sfeer en basslijnen nog rauwer zijn. Wat mij betreft absoluut een aanrader en een ietwat onderschat album, en ook mijn tip voor mocht blijken dat de stem in de latere albums u niet zou liggen of je liever donker gitaarwerk zou horen.

Will Heggie werd na het vorige album vervangen door een nieuwe bassist genaamd Simon Raymonde. Dat album werd gevolgd door Head over Heels in 1983 met een eerste kleine hit: Sugar Hiccup. Head over Heels is min of meer de brug van het vorige naar het volgende album en zou die overgang vertegenwoordigen maar is wederom een geslaagd album en een aanrader. Voor mocht het je nog niet opgevallen zijn, de lyrics zijn ook niet echt verstaanbaar. Ga dus ook niet op zoek naar diepere betekenis van de woorden en de zinnen.

Great-Pop-Things-Comic-Strip-NME-July-1991.jpg


Nadien volgt in 1984 Treasure en dat is misschien wel het meest etherische album, nog altijd met een wat donkerder geluid dan later, maar zeer dromerig of etherisch. En wordt als één van de hoogtepunten van het genre ethereal wave beschouwd, een genre gedefinieerd door sfeervolle gitaar- en synthesizergeluiden en zeer hoge vrouwenstemmen met als bedoeling een surreëel niet-aards effect te bereiken. Ook dit album is wederom een aanrader en ook één van mijn persoonlijke favorieten.

Nadien zou de groep een iets minder donker en ook meer minimalistisch geluid ontwikkelen. Voor het eerst te zien in de EP's die volgen op het vorige album en dan ook op het album Victorialand in 1986. Dit album is er eerder zonder Raymonde, en ook een album zonder percussie, waar het geluid meer minimalistisch is. Dit vind ik persoonlijk wederom een erg mooi album, maar voor mij had het meer tijd nodig dan de andere albums om te groeien en het is niet het album waar ik mee zou starten bij deze groep. The Thinner The Air vind ik een heel mooi nummer van dit album.

In hetzelfde jaar volgt een wat soortgelijk en minder bekend werk waarin gecollaboreerd wordt met Harold Budd in een album genaamd The Moon and the Melodies. Hier keert ook Simon Raymonde in terug. Gitarist Robin Guthrie en Harold Budd zouden later ook nog vaker collaboreren, o.m. voor de filmsoundtrack van Mysterious Skin.

In 1988 volgt de brug naar het volgende album en dat zie ik zelf ook al als een overgangsalbum Blue Bell Knoll waarin een meer weelderig en iets poppier geluid gezorgd wordt. Iets dat geperfectioneerd wordt in een later album Heaven or Las Vegas uit 1990, en welke de groeps grootste commerciele succes zou zijn. Ook werd door critici goed ontvangen en zou het een invloedsbron zijn voor de shoegaze movement. Vandaag wordt Heaven or Las Vegas vaak genoemd als één van de beste dream pop albums ooit geproduceerd.

Nadien zou de groep 4AD verlaten, en zouden lyrics meer begrijpbaar worden in de daaropvolgende albums, Four-Calendar Café in 1993 en Milk & Kisses in 1996. Hoewel dit geen slechte albums zijn, zou ik met deze twee albums zeker niet beginnen. Nadien zou de groep dus uit elkaar gaan door onenigheden tijdens de productie van een nieuw album en tot het een reünie is het nooit meer gekomen. De zangeres Fraser en gitarist Guthrie hadden ook een tijd uit relatie maar gingen uit elkaar in 1993. Al zouden er nog individuele collabs zijn met andere groepen. Waard om te vermelden is bijvoorbeeld dat zangeres Elizabeth Fraser de zangeres is van de nummers Teardrop, Black Milk en Group Four op Mezzanine van Massive Attack. Ook volgden kleinschalige samenwerkingen met Jónsi van Sigur Ros, Oneohtrix Point Never en The Future Sound of London. Robin Guthrie zou ook nog solo verder gaan als gitarist focusend op ambient muziek.

Voor wie niet genoeg heeft aan de albums, zijn er ook nog heel wat EP's die het bijna allemaal waard zijn om te beluisteren.

Aanraders qua albums:
Allemaal maar voor mensen met minder tijd zijn Garlands, Treasure en Heaven or Las Vegas de beste werken uit drie meer uiteenlopende stijlen. Head over Heels en Victorialand raad ik nadien aan. In volgorde kan trouwens perfect ook als je de evolutie van de groep wilt ervaren.
 
Hier heb ik zin in.

Ik heb een paar jaar terug een OG Treasure gevonden in een platenwinkel in Amsterdam en die leg ik nu wel graag op. Heaven Or Las Vegas is ook heel goed.

Benieuwd naar de rest van hun werk. De stem van Elisabeth Fraser is toch vrij iconisch.

Best chronologisch gaan denk ik?
 
Hier heb ik zin in.

Ik heb een paar jaar terug een OG Treasure gevonden in een platenwinkel in Amsterdam en die leg ik nu wel graag op. Heaven Or Las Vegas is ook heel goed.

Benieuwd naar de rest van hun werk. De stem van Elisabeth Fraser is toch vrij iconisch.

Best chronologisch gaan denk ik?
Als je de tijd hebt is chronologisch het beste, zeker om de evolutie te begrijpen als je daarin geïnteresseerd bent. Al maakt het ook niet zo heel veel uit denk ik.
 
Garlands was al echt goed! Past ook mooi als vervolg op Joy Division van vorige maand. Ik snap dat het debuut wat een outsider in de rest van de discografie is, een pak meer moody post-punk en reverb-laden goth. Die kille drum machine was mijn jam wel. Heerlijke gitaarsound ook.

The Hollow Men :drool:
 
Garlands was al echt goed! Past ook mooi als vervolg op Joy Division van vorige maand. Ik snap dat het debuut wat een outsider in de rest van de discografie is, een pak meer moody post-punk en reverb-laden goth. Die kille drum machine was mijn jam wel. Heerlijke gitaarsound ook.

The Hollow Men :drool:
Dit dus. Ben momenteel Garlands aan het beluisteren, gaat hier goed binnen. Past heel goed na Joy Division inderdaad.

Ik ben verder totaal niet bekend met Cocteau Twins, dus ik ga het gewoon chronologisch afgaan denk ik. Ik vind deze plaat alleszins een goed begin. Ik ben benieuwd naar de rest en de evolutie die hun muziek gaat maken, want als ik je openingspost goed gelezen heb is dit album beetje een buitenliggertje.
 
Al vaak "van gehoord", maar zoals zo vaak gezegd in AOTW & CA nog niet opgezet. Bij deze dus wel. Nog niet chronologisch bezig, eerder een shuffle om wat algemene indrukken op te doen. Ik kan het eerlijk gezegd wel smaken en zoals gezegd sluit het mooi aan op Joy Division. Dit wordt een fijne ontdekking.
 
Garlands is inderdaad dat meer rauwere (en dreigender) album dat echt in die tijdsgeest past, denk dat dat wel de favoriet van bepaalden zouden kunnen zijn (ook al is het niet het hoogst gewaardeerde album, maar persoonlijk vind ik het juist onderschat). Een album dat goed in de tijdsgeest past met inderdaad die gothic/post punk invloeden zoals bvb. zoals gezegd Joy Division. Een andere - nog grotere - invloedsbron is Siouxsie and the Banshees dat een jaar eerder Juju uitbrachtte. Het is niet dat ze met Garlands het wiel uitvinden denk ik, maar het is wel een heel mooi album. Het sterke aan Garlands is ook eigenlijk dat elk nummer het ook gewoon doet voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Schitterende openingspost, @Lakigigar. Als fan van de band kan ik er niet veel aan toevoegen. Ik denk dat dit een band is waar je meteen het grootste deel van het oeuvre goed vindt als de klik er is. Gewoon omdat ze zo fel hun eigen sound hebben, ze hebben echt de blauwdruk voor dreampop uitgevonden.

Garlands vind ik een heel goeie gothplaat maar een mindere 'Cocteau Twins' plaat. Hierop waren ze nog een beetje zoekende en namen ze veel inspiratie op van andere muziek die toen populair was, het mist een beetje de eigen smoel die alle albums hierna hadden. Maar wel heel interessant om te horen in wat voor muziek de band hun oorsprong vond.

Vanaf Head Over Heels (dat mijn favoriete nummer van hun bevat, Musette & Drums) tot Heaven or Las Vegas is het eigenlijk daarna de ene kraker na de andere. De laatste twee albums zijn in vergelijking daarmee wel een beetje tegenvallers.

Ook een heel leuke band voor een deep dive in te doen eens je fan bent, omdat ze behoorlijk veel goeie singles naast de albums uitgebracht hebben. Een groot deel daarvan is verzameld op The Pink Opaque en op Stars and Topsoil. En ook This Mortal Coil is de moeite om eens te beluisteren. Dat was het dreampop project van Ivo Watts-Russell, baas van hun label 4AD, waar de leden ook veel aan meegewerkt hebben.
 
Victorialand heb ik er nu ook al een paar keer opzitten. Is inderdaad anders zo, zonder de percussie. Gaat dan richting ambient zou je denken, maar voor mij heeft het ook iets barok-achtig. Met zijn speeltijd van ongeveer een halfuurtje komt die vrij gemakkelijk binnen.

En is verder een pak 'lichter' dan Garlands of Treasure.
 
Cocteau Twins is zo'n band als Stereolab, tonnen kwaliteit over een periode van meer dan 10 jaar met verschillende veranderingen in geluid maar steeds herkenbaar.

Ook een groep die, eenmaal fan, je met plezier een heel groot aantal albums van kan opleggen en niet steeds teruggrijpt naar 1 of 2 klassiekers.

Enkel maar liefde voor de stem van Fraser.
 
Ik ken Cocteau Twins enkel bij naam, nog nooit iets gehoord van hun muziek.

Nu al een vijftal keer 'Haven or Las Vegas' opgelegd en wegens real life responsibilities raak ik telkens maar tot song 3,5,7, ...
Toch leg ik hem telkens opnieuw op want die stem van Elizabeth Fraser vind ik geweldig. Ik hoop meer tijd vrij te kunnen maken deze maand om ook de rest te beluisteren.
 
Ondertussen ook nog 'Head over Heels', 'Treasure' en 'Victorialand' beluisterd.
Vooral Treasure steekt er dan toch bovenuit inderdaad, zeer goede plaat.
Victorialand was dan weer iets te zweverig en minimalistisch voor mij, dit is misschien een plaat die wel meer luisterbeurten nodig heeft, maar eerst de rest van de discografie afwerken :unsure:
 
Treasure is inderdaad wel heel sterk. Je hoort wel dat die in de eighties is gemaakt, maar voelt ook eigentijds en daardoor ook weer wat tijdloos. Niet gedateerd of vasthouden aan de conventies van zijn tijdperk. Het is dromerig, zweverig, ethetisch. Fijne plaat!
 
Ondertussen ook nog 'Head over Heels', 'Treasure' en 'Victorialand' beluisterd.
Vooral Treasure steekt er dan toch bovenuit inderdaad, zeer goede plaat.
Victorialand was dan weer iets te zweverig en minimalistisch voor mij, dit is misschien een plaat die wel meer luisterbeurten nodig heeft, maar eerst de rest van de discografie afwerken :unsure:
Klopt, als fan had ik hetzelfde gevoel bij Victorialand, het is zeker een groeier, maar het kan ook zijn dat de andere albums je meer gaan liggen.
 
Treasure is inderdaad wel heel sterk. Je hoort wel dat die in de eighties is gemaakt, maar voelt ook eigentijds en daardoor ook weer wat tijdloos. Niet gedateerd of vasthouden aan de conventies van zijn tijdperk. Het is dromerig, zweverig, ethetisch. Fijne plaat!

Ik ben nu drie albums ver en ik vind het waanzinnig hoe eigentijds deze band klinkt, mocht iemand me wijsmaken dat het eigenlijk een band van 2023 is, die knipoogt naar de jaren tachtig was ik daar allicht mee weg.

Het is wel niet 100% mijn dada, gedeeltelijk vanwege de 80s sound maar toegegeven ik hoor hier en daar echt wel hun invloeden op de hedendaagse muziek en hun albums voelen super matuur en weldoordacht aan. Vreemd dat ze zo low profile zijn.
 
Terug
Bovenaan