Album of the week Guided By Voices - Bee Thousand

derp

Well-known member
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die ook van GBV houdt, en ik snap met de beste wil van de wereld niet hoe dat mogelijk is.

Het is 1994. Het is de periode van de grunge, van grote en dure producties onder grote platenlabels, en GBV steekt er op meer dan 1 manier af tegen hun generatiegenoten. Robert Pollard is een 38-jarige basisschoolleerkracht en vader van 2 kinderen. Hij en zijn los-vaste groep muzikale makkers maken al jarenlang muziek in zijn garage terwijl ze het Ohio-equivalent van Cara Pils achterover kappen. Met beperkt lokaal succes. Het was dan ook een beetje een verrassing toen Bee Thousand, hun zevende album en hun eerste op Matador - sowieso een van mijn lievelingslabels - een onverhoopt succes werd in 1994.

De nummers op de plaat duren gemiddeld 1:48, lopen over in elkaar, wat met moment het gevoel geeft dat ge per ongelijk zijt afgestemd op een groezelig AM radiostation waar ze eerst een flinke laag stof van de plaat moeten afblazen vooraleer ze die op een platendraaier leggen die ze gevonden hebben op het Vossenplein. Het album is niet opgenomen in een studio maar op 4-track recorders in de garages en kelders van de bandleden. Sommige van de nummers op het album zijn demo takes en klinken alsof ze ingespeeld zijn op 2 conservenblikken die verbonden zijn met een touw. Het is soms bijna frustrerend dat de nummers zo kort zijn, omdat er zo veel parels tussen zitten die wat mij betreft gerust langer uitgesponnen mochten worden.

Dat half affe gevoel zet zich eigenlijk door over de hele lijn. De opbouw van de meeste nummers is simpel. Een strofe, en refrein, (misschien) nog een strofe en dan heeft Robert zoiets van 'ge snapt het wel' en dan gaan we over naar het volgende nummer. Het is zo ontzettend catchy en tegelijkertijd allemaal super slordig, maar het geheel komt samen als iemand die een prachtige collage heeft gemaakt. De manier waarop ge gedropt wordt van Smothered in Hugs in het ontwapenende Yours To Keep pakt mij elke keer opnieuw. Hij zingt 'The necklace of 50 eyes is yours to keep' en terwijl ge u afvraagt what the fuck dat dan wel mag betekenen begint ineens Echos Myron, een nummer dat zo catchy is dat het pijn doet. En zo gaat het maar door.

De lyrics raken thema's als de vergankelijkheid van het leven (Buzzards and Dreadful Crows, Queens of Cans and Jars), geen idee hebben waar ge mee bezig zijt (Yours to Keep), terwijl er altijd toch zo'n heerlijke zelfrelativerende ondertoon in zit. Op een van mijn favoriete nummers op de plaat, Echos Myron, is dat heel duidelijk. Bee Thousand zou het laatste album worden van GBV, omdat Pollard zich na jaren tevergeefs proberen om muzikaal door te breken zou gaan focusen op zijn werk en gezin. Hij zingt:

'Most of us are quite pleased with the same old song
and all of a sudden I'm relatively sane
with everything to lose and nothing to gain
or something like that'

Begint een strofe over hoe alle muziek op de radio hetzelfde klinkt, hij heeft zin om zich daar tegen te verzetten en iets anders te maken, en dan voelt hij zich opnieuw 'sane'. Allez ja, of zoiets he. Ge snapt het wel. Volgend nummer!

Soms provoceert Gollard ook. Een nummer als 'Tractor Rape Chain' doet waarschijnlijk wenkbrauwen fronsen maar gaat eigenlijk over iets veel onschuldigers. Het gaat over het einde van een relatie en gebruikt de metafoor van een tractor die raapzaad is aan het oogsten in parallelle lijnen.

Ik ga er ook geen heel boek over schrijven, soms is half af het schoonste. Persoonlijke favorieten: Echos Myron, I Am a Scientist, Tractor Rape Chain, Goldheart Mountaintop Queen Directory, Hot Freaks, Smothered in Hugs (proficiat met het schrijven van een nummer van 3 minuten, Bob).

Voor de fans van:
Pavement, The Replacements, Silver Jews, The Beatles, The Who en iedereen met een hartslag.
 
Laatst bewerkt:
Je vliegt wel snel door deze goed verteerbare hap heen en soms is het allemaal wat te vluchtig, maar misschien is dat ook een metafoor voor het leven. Het album is een allemansvriend, maar eentje met een kwalitatieve meerwaarde. Fijne plaat!
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die ook van GBV houdt, en ik snap met de beste wereld van de wereld niet hoe dat mogelijk is.
Daarvoor zijn er dus fora als deze. Merci voor deze AOTW, het halfuur is voorbij gevlogen. Productie is inderdaad op zijn minst 'ruw' te noemen, maar kom, alle legendarische bands op SST hebben ook hun status ondanks (of zelfs deels dankzij) het tin can geluid gekregen.

Voor de fans van:
Pavement, The Replacements, Silver Jews, The Beatles, The Who en iedereen met een hartslag.
Wat een lijstje! :love:

De stem van Robert Pollard komt voor mij niet echt in de buurt van de angst van een Paul Westerberg, maar hij doet toch een paar keer een verdienstelijke poging (Echos Myron, Mincer Ray)!


Mooie OP ook! Uw enthousiasme spat er van af.
 
  • Geweldig
Waarderingen: derp
Het doet vooral deugd om eens iets anders op te zetten dan King Gizz :unsure:

Guided By Voices ken ik van naam maar daar stopt het bij, niet helemaal mijn stijl van muziek maar het heeft er wel veel kenmerken van, if that makes any sense. De vele korte nummers storen hier niet, soms is een minuut en half genoeg of iets te vertellen. Misschien wel jammer voor als het echt een catchy nummer is :D
 
In de geschiedenis van de muziek zijn er veel mensen te vinden die onzorgvuldig omgesprongen zijn met hun talent. Door te veel afleiding door nevenactiviteiten of geen goeie werkethiek bijvoorbeeld. Ik kan echter niemand voor de geest halen die zo nonchalant omgesprongen is met zijn talent als Robert Pollard. De goeie man heeft op dik 40 jaar meer dan 3000 nummers geschreven en zou bekend staan als een van de beste songschrijvers van zijn generatie. "Zou bekend staan" want met half afgewerkte skeletten van nummers scoor je bij het grote publiek niet zoveel punten, hoe goed die songs en hun hooks vaak wel niet zijn. Pollard lijkt vooral aan het begin van zijn carrière muziek te maken om zichzelf mee te vermaken. En waarom dan een nummer afwerken en finetunen als je vijf minuten later weer een nieuw nummer kan schrijven?

Bee Thousand klinkt alsof Pollard een compilatie van de beste Britse muziek uit de sixties te horen kreeg, waarna hij een kamer met wat instrumenten, een taperecorder en een paar kratten bier ingeduwd werd met de opdracht: "ge hebt een uur de tijd, maak zoveel mogelijk nummers zoals die wat ge net gehoord hebt." Wat dat oplevert, wordt perfect beschreven in de openingspost. Te veel favorieten om op te sommen maar voor mij sprongen Tractor Rape Chain, The Goldheart Mountaintop Queen Directory, I am a Scientist en Gold Star For Robot Boy er bij de eerste luisterbeurt sinds lang weer uit.

Bee Thousand is hun bekendste en waarschijnlijk ook wel beste album (en door de extreme DIY aanpak gekoppeld aan het bereikte publiek misschien wel de ultieme indieplaat ooit), maar doorheen het oeuvre van Guided By Voices zijn er nog wel wat sterke albums te vinden (en ook wel een hoop soffen).
Voor opvolger Alien Lanes kregen ze een voor hun doen gigantisch budget dat volgens de bandleden voornamelijk opgezopen werd. Vandaar dat die eigenlijk heel gelijkaardig is aan Bee Thousand: shitty opnamekwaliteit, goeie songs. Under The Bushes, Under the Stars en Propeller zijn ook de moeite uit de vroege periode.
Gaandeweg verloren ze wel hun lofi esthetiek en daarmee ook hun ruwe kant, maar van de latere albums vind ik Earthquake Glue, Isolation Drills, Class Clown Spots a UFO en Half Smiles For The Decomposed ook nog goed. Guided By Voices brengt nog steeds jaarlijks minstens één album uit, maar sinds de tweede reünie rond 2016 heb ik de band niet meer echt gevolgd.

Mooie keuze en post, tijd voor wat GBV te bingen, da's alweer enkele jaren geleden.
 
Ik ken Guided By voices
Ontdekt tijdens het kijken naar IT Crowd :D



Zal met veel plezier naar dit album luisteren. Update volgt nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
In de geschiedenis van de muziek zijn er veel mensen te vinden die onzorgvuldig omgesprongen zijn met hun talent. Door te veel afleiding door nevenactiviteiten of geen goeie werkethiek bijvoorbeeld. Ik kan echter niemand voor de geest halen die zo nonchalant omgesprongen is met zijn talent als Robert Pollard. De goeie man heeft op dik 40 jaar meer dan 3000 nummers geschreven en zou bekend staan als een van de beste songschrijvers van zijn generatie. "Zou bekend staan" want met half afgewerkte skeletten van nummers scoor je bij het grote publiek niet zoveel punten, hoe goed die songs en hun hooks vaak wel niet zijn. Pollard lijkt vooral aan het begin van zijn carrière muziek te maken om zichzelf mee te vermaken. En waarom dan een nummer afwerken en finetunen als je vijf minuten later weer een nieuw nummer kan schrijven?

Bee Thousand klinkt alsof Pollard een compilatie van de beste Britse muziek uit de sixties te horen kreeg, waarna hij een kamer met wat instrumenten, een taperecorder en een paar kratten bier ingeduwd werd met de opdracht: "ge hebt een uur de tijd, maak zoveel mogelijk nummers zoals die wat ge net gehoord hebt." Wat dat oplevert, wordt perfect beschreven in de openingspost. Te veel favorieten om op te sommen maar voor mij sprongen Tractor Rape Chain, The Goldheart Mountaintop Queen Directory, I am a Scientist en Gold Star For Robot Boy er bij de eerste luisterbeurt sinds lang weer uit.

Bee Thousand is hun bekendste en waarschijnlijk ook wel beste album (en door de extreme DIY aanpak gekoppeld aan het bereikte publiek misschien wel de ultieme indieplaat ooit), maar doorheen het oeuvre van Guided By Voices zijn er nog wel wat sterke albums te vinden (en ook wel een hoop soffen).
Voor opvolger Alien Lanes kregen ze een voor hun doen gigantisch budget dat volgens de bandleden voornamelijk opgezopen werd. Vandaar dat die eigenlijk heel gelijkaardig is aan Bee Thousand: shitty opnamekwaliteit, goeie songs. Under The Bushes, Under the Stars en Propeller zijn ook de moeite uit de vroege periode.
Gaandeweg verloren ze wel hun lofi esthetiek en daarmee ook hun ruwe kant, maar van de latere albums vind ik Earthquake Glue, Isolation Drills, Class Clown Spots a UFO en Half Smiles For The Decomposed ook nog goed. Guided By Voices brengt nog steeds jaarlijks minstens één album uit, maar sinds de tweede reünie rond 2016 heb ik de band niet meer echt gevolgd.

Mooie keuze en post, tijd voor wat GBV te bingen, da's alweer enkele jaren geleden.

Super fijne reply. Ik heb nog getwijfeld om Alien Lanes te kiezen ipv Bee Thousand, dat is ook een plaat die ik heel graag hoor.
Hun latere oeuvre heb ik nog nooit gehoord om eerlijk te zijn maar ik ga er sebiet eens in vliegen!
 
wat een rommelige opname, ik kan er moeilijk door horen. denk technisch gezien de slechtste AOTW tot nu toe.

over de muziek: ook niet mijn ding, maar er zitten enkele lekkere stukjes tussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Het klinkt met momenten redelijk rommelig inderdaad, maar mij stoort dat niet onmiddellijk, ik luister wel naar meer "rommelige" muziek :unsure:
Door de korte nummers vliegt het voorbij en is het eigenlijk nog wel best een aangename luisterbeurt.
Maar ook wel door de korte nummers is er ook wel niets van blijven hangen. Want het nummer is al voorbij voor ik er deftig in kan geraken :p
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Het klinkt met momenten redelijk rommelig inderdaad, maar mij stoort dat niet onmiddellijk, ik luister wel naar meer "rommelige" muziek :unsure:
Door de korte nummers vliegt het voorbij en is het eigenlijk nog wel best een aangename luisterbeurt.
Maar ook wel door de korte nummers is er ook wel niets van blijven hangen. Want het nummer is al voorbij voor ik er deftig in kan geraken :p
Het kan niet altijd Mirror Reaper of Dopesmoker zijn.
 
'Bee Thousand, geleid door stemmen',
Een indiealbum om door te zwemmen.
Half uurtje luisteren naar lo-fi,
Met heel wat liedjes allerminst saai.

Tekstgewijs is het schrander en gevat,
Wij zijn hier, hen naar waarde geschat.
Met huis-tuin- en keukenmateriaal,
Maakt de zanger het interdimensionaal.

Was ik maar geboren in jare tachtig,
Des te meer invloed en des te krachtig,
Koptelefoon op een groen omringend veld,
Zou het enige zijn geweest wat telt.

Het doet vooral deugd om eens iets anders op te zetten dan King Gizz :unsure:
Hier andersom. Zo in de ban van hen, dat het me tot vandaag heeft geduurd om deze op te leggen.
 
Ik hoor in de liedjes niet echt iets speciaals, laat staan iets geniaal. Ik heb altijd weinig gehad met 90's indiebands, uitgezonderd hier en daar een goed nummer. Door het lofi geluid en het 'gaan met die banaan' idee had ik wat hoop. Helaas, pindakaas. Hier en daar een leuk nummer ( Hot Freaks) maar onvoldoende om mijn muzikale interesse te wekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Ik hoor in de liedjes niet echt iets speciaals, laat staan iets geniaal. Ik heb altijd weinig gehad met 90's indiebands, uitgezonderd hier en daar een goed nummer. Door het lofi geluid en het 'gaan met die banaan' idee had ik wat hoop. Helaas, pindakaas. Hier en daar een leuk nummer ( Hot Freaks) maar onvoldoende om mijn muzikale interesse te wekken.
Het zelfde gevoel hier. Het klinkt vrij standaard in mijn ogen. Ok, de nummers zijn onaf en wat ruwer dan standaard misschien maar echt veel merk ik daar niet van gezien hoe de nummers in elkaar vloeien. Ik snap wel als je dit begin jaren 90 beluistert, dat het fel af steekt tegen de muziek die dan populair en gangbaar was en waarschijnlijk een par vernieuwender. Maar nu is het jammer genoeg het "been there, heard that" gevoel dat overheerst.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Ik snap wel als je dit begin jaren 90 beluistert, dat het fel af steekt tegen de muziek die dan populair en gangbaar was en waarschijnlijk een par vernieuwender. Maar nu is het jammer genoeg het "been there, heard that" gevoel dat overheerst.
Was destijds zware hypeplaat in de pers, grunge implodeerde en er kwam Britpop met frisse melodieën, dit was zo van kijk 'ns wij hebben ook wat.
 
Terug
Bovenaan