Album of the week Built to Spill - Keep It Like a Secret

UnFinished

Active member
Crowdfunder FE
Een AOTW kiezen is altijd een lastig verhaal, en eerlijk gezegd was de opgave deze keer nog lastiger dan de eerste maal. Na het onverwacht goed onthaalde – doch zwaarmoedige en apocalyptische - ‘Inter Arma’ van vorig jaar, stond ik voor een muzikaal dilemma: Ga ik nu eens voor de meest obscure black metal band mogelijk, duik ik in mijn uitgebreide post-rock catalogus, of graaf ik uit het niets een eeuwenoud klassiek album op?

Niets van al het voorgaande, kan ik jullie nu al vertellen. Dat de huidige crisissen op onze aardkloot al voor genoeg miserie zorgen, was voor mij een valide argument om op deze maandagmorgen jullie iets vrolijker voor te schotelen, in de plaats van alweer een rondje zwaremetalen.be.

Goed, op naar de kern van de zaak. De plaat die ik gekozen heb, is “Built to Spill – Keep It Like a Secret ” uit het illustere jaar 1999. Sommigen onder jullie kennen Built to Spill misschien van hun voorgaande schijf: ‘Perfect From Now On’, eentje die op alternatieve ‘best of indie rock’ lijstjes weleens ergens aan de bovenzijde durft te prijken. Maar goed, nooit echt fan van lijstjes geweest - dus fuck ‘em vandaag. Het ondergewaardeerde ‘Keep It Like a Secret’ is voor mij weldegelijk Built to Spill’s beste plaat, en mag van mijn part op de hoogste trede in het pantheon der indie rock meesterwerken komen te staan. Dit is nostalgische herfstmuziek, beste mensen; ideaal voor mijmerende wezens die terugdenken aan ‘hoe alles vroeger beter was’. Dit is ook perfect roadtrip gezelschap, maar dan op de snelweg richting Alaska in plaats van op de Road 66 door Death Valley – geen Kyuss toestanden dus. Dit is zelfreflectieve muziek à la Modest Mouse – maar dan zonder MM’s neiging tot experimenteren – gelet op Isaac Brock’s uitgestrekte, mid-tempo nummers vol tempowisselingen en existentiële teksten.

Built to Spill heeft op deze plaat drie (ja, DRIE) gitaristen, die naar mijn bescheiden mening elkaar op ieder moment perfect aanvullen. Daarbovenop gebruikt Doug Martsch, de zanger/gitarist van BTS, via zijn Fender stratocaster een uniek slide/whammy effect dat echt zijn unieke stempel drukt op deze plaat. De opnames voor Keep it Like a Secret waren marathonjamsessies, die tot vijf uur per keer konden duren. Tijdens deze sessies gebruikte Martsch een loop recorder, waarna hij later alle uren met opgenomen muziek doorkamde, de stukken eruit haalde die hij goed vond, en ze methodisch inbouwde in de nummers. Iedere song zit dan ook best complex in elkaar, maar herbergt tegelijkertijd een zeker toegankelijkheid en catchiness. Naast de hoorbare Modest Mouse invloeden, herken je vast ook flarden van Radiohead, Dinosaur Jr., Pavement, en menig andere Amerikaans indie rock spul uit de jaren ’90.

U hoort het misschien al, beste forumbezoeker, dit is een uiterst zonnige en uplifting plaat - vol heart, quasi-filosofische lyrics en overgoten met een melancholische saus. Een plaat die zelfs in staat is menig hart van de vodkazuipende Russische soldaat aan het front te verwarmen.

Nu, ieder nummer individueel beschrijven vond ik persoonlijk een beetje overkill (want daarvoor dient onderstaande link namelijk - zodat jullie mijn hyperbolen en profetische woorden aan de praktijk kunnen toetsen).


Hieronder geef ik toch een korte beschrijving mee van een aantal favorieten:

1. De plaat start met ‘The Plan’, een geweldige opener die je klaarstoomt voor een zeemzoete rit. De song doet je meteen denken aan de Modest Mouse klassieker ‘The Moon & Antarctica’, en je ontdekt waar Isaak Brock zijn kaas (hebdem :unsure:) vandaan heeft gehaald.

3. Carry the Zero: Als ik op mijn sterfbed een enkele song kan aanraden van eender welke indieband dan ook, dan is het deze ‘Carry the Zero’ wel. Deze symphonie van swells en swirls vormt het hoogtepunt der hoogtepunten, waarbij minstens drie hemelse gitaarsolo’s vechten om de aandacht, en gitaarnerds als mezelf een waar oorgasme bezorgen. Het nummer eindigt met een crescendo om u tegen te zeggen, maar wat ook opvalt zijn de lekker cryptische lyrics. Donald Trump zal het waarschijnlijk niks doen, maar dit stuk pakt mij iedere keer weer:

“You’re so occupied with what other persons are occupied with, and vice versa.
And you’ve become what you thought was dumb, a fraction of the sum."


6) Time Trap bevat waarschijnlijk de beste intro van alle nummers op KILAS. Het nummer heeft zoveel verschillende secties die uniek voelen (en ja, zelfs een streepje reggae), maar voelt tegelijkertijd natuurlijk en uniek aan. Het laatste deel is pure bliss, met die heerlijke baslijn en gitaarmelodieën tijdens de tempowisseling.

7) Else is een bloedmooie ballad die – nogmaals - de gitaarinvloeden bij Isaac Brock duidelijk aantoont. Weinig aan toe te voegen, want de song zegt meer dan ik ooit in woorden kan vertellen.

8) You Were Right, nog één van mijn absolute favorieten. Hier verwijst Mr. Martsch slim naar een aantal klassieke rockteksten. En over nostalgie gesproken, heeft deze song het potentieel om oude rockers aan de lokale toog te laten bleiten. Herken jij alle songs?

"You were right when you said all that glitters isn't gold
You were right when you said all we are is dust in the wind
You were right when you said we're all just bricks in the wall
And when you said manic depression's a frustrated mess"


10) Broken Chairs

Broken Chairs is het allerlaatste bommetje op de plaat, straf gestructureerd en volgepropt met leuke melodieën (mooi whistle moment waar zelfs Morricone fier op zou zijn). Hoewel ik meestal geen fan ben van fade-outs, eindigt BTS deze schijf met een wirwar aan epische gitaarsolo's gedubt over de pianomelodie.

Bon, tot zover mijn hulde aan Keep It Like a Secret.
Ik wens jullie veel luisterplezier, en ben zeer benieuwd naar jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:
Gammele indie rock is mijn ding maar ik heb eigenlijk nooit veel naar Built To Spill geluisterd. Om de zoveel tijd zet ik nog eens een plaat van hun op, denk ik bij mezelf dat dit toch wel goed klinkt en vraag ik me af waarom ik ze niet vaker beluister. Maar dan duurt het om de een of andere reden toch weer een hele tijd voor ik nog eens iets van hun opzet. Bij andere bands, pakweg Modest Mouse of Pavement, was er wel meteen een klik die bij BTS toch altijd een beetje uitbleven is zonder duidelijke verklaring.

Daarstraks dit album opgezet en ik dacht alweer bij mezelf dat dit echt goed klinkt en vroeg me alweer af waarom ik ze niet vaker beluister. Iets wat me nu wel meer opvalt dan vroeger, is hoe goed het gitaarwerk klinkt. Niet zozeer technisch indrukwekkend, de gitaarlijnen bevatten eerder een speciale muzikaliteit en feel. Bij Perfect From Now On heb ik het nog iets meer dan bij dit album, maar er zit een complexiteit in de nummers die je de eerste keer meer dan waarschijnlijk mist waardoor het dan allemaal wat standaard onopvallende indie rock lijkt. De nummers hier zijn misschien een beetje directer dan op hun andere platen, maar ik zou die nog eens opnieuw moeten horen om ze te kunnen vergelijken. Deze avond ga ik dit album nog eens opnieuw beluisteren op een hoger volume.

Deze week ga ik dan ook hun andere vroege albums nog eens opfrissen, de goesting is er toch weer dus misschien komt de echte klik ooit nog. Zijn hun recente platen ook nog de moeite?
 
Kende de naam al lang, had meer lofi rammelpop verwacht, al bij al nog gestroomlijnd voor het college publiek in de US. We gaan grasduinen door de tracks.
 
Ha zalig, ik was al vorige week eindelijk eens in Modest Mouse gedoken, dan kan deze daar mooi bij aansluiten. Goede timing voor deze AOTW dus.

Zonder nostalgische bril op, gezien ik er voor deze band niet over beschik, kan ik me zoals vaak bij @FlyingHorseman aansluiten voor enkele eerste impressies. Hier zou ik Pavement en Modest Mouse toch net enkele trappen hoger inschalen, maar het waren effectief een paar bands waar ik het eerst aan moest denken. Verder ook wat meer emorock toestanden, zoals American Football en Texas Is The Reason bij momenten. Maar los van hipster-cred vergelijkingen is er veel om van te genieten bij Built To Spill. Dat gitaargeluid inderdaad en dat groovy-midtempo voortstuwende karakter van vele songs.

Ik vind Keep It Like A Secret misschien wat inzakken in de 2e helft, en Perfect From Now On lijkt me iets meer het niveau consistent houden. Maar terug, het zijn eerste impressies en wat ik heb gehoord dat doet me voldoende goesting krijgen om door te zetten en de albums op repeat te luisteren komende tijd.

Ik heb er ook volgende beginner's guide bij genomen en ga deze week verder de discografie induiken:

In elk geval, merci @UnFinished om eens wat goede indierock in de juiste betekenis van het woord te programmeren voor de AOTW!
 
wel, mijn pre-set mening van indierock was dat het niet slecht, niet goed is.
die is hier niet veranderd.
mooie variatie van genres de laatste tijd wel, houd het vers mensen!
 
Ik heb vroeger wel eens een periode gehad dat dit soort muziek frequent de reveu passeerde, helaas is dat de laatste jaren meer de uitzondering dan de regel maar dit roept toch goeie herinneringen op.

Indie is wel zo'n vreselijke term die bij veel mensen nooit echt de volledige lading dekt, Built To Spill is de band bij uitstek om aan de ongeinitieerden voor te stellen en te laten beseffen dat er nog meer bestaat dan The Kooks alleen. :D

Ik ga het album nu nog eens de luisterbeurt geven, die het verdient maar ik weet al dat dit gewoon een dikke plaat is!
 
Amai, hier even van mijn sokken geblazen door een band waar ik nog nooit van gehoord heb, in een genre dat ik totaal niet ken. Ik hoor er hier en daar wat mewithoutYou in, maar dat zijn wellicht die emo-invloeden die @clercqie vermeldde. Verder ken ik geen andere bands waar ik dit mee kan vergelijken.

Het eerste nummer deed het eigenlijk al. Wat een opener! Rechtuit, rechtaan en u direct vastgrijpen voor de rest van het album. Verder de ene na de andere feelgood riff, goeie zang, leuke drumlijnen... Echt lekker.

Favoriete nummers: The Plan, Sidewalk, Else, Temporarily Blind.
 
Laatst bewerkt:
Nummers die voor het beluisteren van het Album in mijn eigen afspeellijst staan:
- Car
- Liar

Beide van verschillende platen dan 'Keep it Like a Secret'

Ik hou wel van de melancholische klank in de nummers en indie rock is sowieso mijn ding.

I'll be back
 
Yes yes, de run van The Plan tot aan Sidewalk is schitterend. De aanloop naar de finale met You Were Right en Temporarily Blind is majestueus!!

Zoals gezegd, het middenstuk moet nog wat groeien hier, maar dat komt wel. :)
 
Moest bij deze veel aan Weezer denken. Qua sfeer, meezingrefreinen of autorit opbeurend ben ik niet helemaal mee, niet my cup of indietea helaas.
 
Het magnetisme van het album doet zijn werking alle eer aan.
Het gaat zover dat mijn vingers - tijdens het luisteren - naar het scherm wijzen met de wens om het vast te pakken.
Dusgevolge dat ik zondag als rustdag moest uitroepen, om een dagje niet te luisteren en ik eindelijk hier iets kon typen.

Het is al dikwijls gezegd geweest in de afgelopen albums, maar deze vliegt echt supersnel voorbij.
Goedaardig jeugdsentiment op de bodem van de fles, dat vervliegt bij het openen en per seconde verder weg doolt.
'Broken Chairs' by far (een paar mm) mijn favoriet. Een extra kriek op een taart bezaaid met krieken leggen. Klasse!
Totaal niets negatiefs op aan te merken.
Het wordt lastig om een waardige top-vijf op te stellen van deze ronde.
 
Ik kende het niet, nog nooit van gehoord zelfs. Na 2 luisterbeurten ben ik nog niet zeker wat ik er nu juist van vind. Het is niet slecht, leuke rockmuziek, maar er lijkt iets te ontbreken voor mij. Achteraf is mij niet onmiddellijk iets bijgebleven. Maar ik kan er ook niets slechts over zeggen, het is gewoon een aangename luisterbeurt, maar ik denk niet dat ik het nog veel zal opzetten achteraf.
 
Ik weet ook niet wat ik ervan moet vinden. Muzikaal niet zo slecht, makkelijk te beluisteren. Maar doet me denken aan een high-school of coming of age film. Een beetje te zeemzoet. @willydrama haalde al Weezer aan, was ook het eerste waar het me aan deed denken.
 
Terug
Bovenaan