De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    50
Ik verwacht deze/begin volgende week ofwel een uitnodiging om te betalen, óf opnieuw uitstel.
Hou je de monday stock drops nog in de gaten?
Want ik kan mij precies wel voor de geest halen dat de XS’en nog enkele keren op stock zijn gekomen de afgelopen twee maanden.
 
Ik ga in de zomer een weekje naar De Marken in Italie waar veel grindwegen te vinden zijn. Nu vraag ik me af, is een gravelbike dan het best om te nemen? Intuitief denk ik van wel, maar ik kan me inbeelden dat het gewicht van de stofhapper lastiger is op de stijle stukken die er ongetwijfeld zijn.

Of nie denken gewoon doen?
 
Hoi iedereen,

Iemand die een Canyon gravelbike (momenteel heb ik Endurance CF SL 8 Aero op het oog) heeft en zijn/haar mening hierover wil geven?

Gr.
 
Hoi iedereen,

Iemand die een Canyon gravelbike (momenteel heb ik Endurance CF SL 8 Aero op het oog) heeft en zijn/haar mening hierover wil geven?

Gr.
Euh ja.. Volgens mij heeft iedereen hier bijna een Canyon gravelbike.

De endurance is wel niet een echte gravelbike natuurlijk.. Je hebt de Grail die vlugger is voor gravel en je hebt dan ook nog de Grizl waar je tot 50mm banden in kan steken en echt offroad en ruwe gravelstroken mee kan doen.

Hangt ervanaf wat je wil. Ik heb de Grizl genomen want je kan er altijd smallere banden in steken en ook hele brede banden zonder dat je problemen zal hebben.

Ben er allesinds heel tevreden van, zit comfortabel, leuk dat je eens een bospadje in kan als afwisseling, voelt ook totaal niet zwaar aan.
 
Euh ja.. Volgens mij heeft iedereen hier bijna een Canyon gravelbike.

De endurance is wel niet een echte gravelbike natuurlijk.. Je hebt de Grail die vlugger is voor gravel en je hebt dan ook nog de Grizl waar je tot 50mm banden in kan steken en echt offroad en ruwe gravelstroken mee kan doen.

Hangt ervanaf wat je wil. Ik heb de Grizl genomen want je kan er altijd smallere banden in steken en ook hele brede banden zonder dat je problemen zal hebben.

Ben er allesinds heel tevreden van, zit comfortabel, leuk dat je eens een bospadje in kan als afwisseling, voelt ook totaal niet zwaar aan.
Het zit zo dat ik deze ook wil gebruiken op verharde wegen (woon-werkverkeer oa), vandaar de endurance.
Mag ik vragen welke jij hebt?
 
Het zit zo dat ik deze ook wil gebruiken op verharde wegen (woon-werkverkeer oa), vandaar de endurance.
Mag ik vragen welke jij hebt?
ik heb de Grizl AL 6.0, gebruik hem ook voor w-w verkeer.

Hij is een kleine 2km/h trager dan mijn Ultimate dus op zich maakt dat niet echt zo een groot verschil. En dat komt dan vooral omdat ik op mijn Ultimate dieper en langer zit.

Op het vlakke is het verschil minimaal eens je aan het bollen bent. Het verschil zit hem vooral in klimmen en optrekken na een bocht.
 
Het zit zo dat ik deze ook wil gebruiken op verharde wegen (woon-werkverkeer oa), vandaar de endurance.
Mag ik vragen welke jij hebt?

Ik heb de grail die ik gebruik voor woon-werk. Kan niet vergelijken met een wegfiets want dat heb ik niet, maar als we na het werk met de collega's gaan rijden dan heb ik zeker niet het gevoel dat ik moet achterblijven met de grail en met de vreselijke fietspaden die bij mij in de buurt liggen is een grail zelfs een geschenk. Bolt ook super vlot over asfalt eigenlijk. Enigste wat me ophoud is mijn gebrek aan conditie :p
 
De Endurace is eigenlijk "gravel light" at best, waarbij verhard/hardpack de hoofdmoot van de ondergrond is.

De Endurace is een endurance roadbike, dus een wegfiets met een vrij relaxte geometrie (relaxter dan de Grail & Grizl!) waar je erg comfortabel voor uren kunt opzitten, zonder dat je jezelf volledig moet dubbelplooien. Voor een endurance-model te zijn is die nog steeds vrij race-y (zeker als je hem vergelijk met een Specialized Roubaix). Canyon heeft er gewoon voor gekozen om de Endurace de mogelijkheid te geven om breder-dan-standaard tireclearance te geven zodat je er ook cyclocrossbanden op kunt zetten. Maar het is en het blijft in de eerste plaats een wegfiets.

(waarmee ik niet wil zeggen dat je er geen offroad mee kunt doen, ik ben op een cyclo in het Tiense het snot voor m'n ogen gereden geweest door iemand op een Endurace CF SL 7 met 30mm bandjes).

Voor te pendelen zou ik dan eerder kijken naar een échte gravelbike, waar je 40mm banden in kwijt kunt. Dit gewoon voor comfort. Ook de Grail & Grizl kunnen spatborden monteren op hardpoints (waardoor ze goed vastzitten en niet rammelen), wat ook een grote meerwaarde is als commuter. De Grail AL 7AW is trouwens de commuter-pack van Canyon, met standaard spatborden en ingebouwde verlichting. De Grizl AL heeft overigens voorzieningen voor een bagagerek.
 
Ik heb een Endurace CF SL en zoals Fingers zegt, da’s gewoon een wegfiets. Voor de gravelhype werd die ook totaal niet als light gravel in de markt gezet, maar als (iets) comfortabele(re) racefiets. Vandaar ook de Race in de naam ;)

Bij mij liggen er trouwens tijdelijk 36mm’s op (heeeeel krap) maar dat voelt totaal niet aan als een echte gravelbike.
 
Ik ga in de zomer een weekje naar De Marken in Italie waar veel grindwegen te vinden zijn. Nu vraag ik me af, is een gravelbike dan het best om te nemen? Intuitief denk ik van wel, maar ik kan me inbeelden dat het gewicht van de stofhapper lastiger is op de stijle stukken die er ongetwijfeld zijn.

Of nie denken gewoon doen?
Ligt eraan welke gravelbike je op het oog hebt.
Een grail 7 AL weegt stock 9,8kg, dat is meer dan een wegfiets maar het blijft een alu fiets van nog geen 1800€. Zet daar betere wielen in met lichtere banden en je duikt onder de 9kg.
Maar een ultimate CF SL 7 disc weegt 8,18, en dat is een Carbon racefiets die 400€ meer kost.

Dat verschil ga je merken bergop, als je beide meet met het hetzelfde parcours. Maar de grail gaat zeker niet de reden zijn waarom je niet boven geraakt.

@endurance
Nog maar simpel dat je geen echte gravel groepset hebt ga je al voelen als je off-road gaat.
 
De Grail kwam vroeger ook gewoon met Tiagra/105/Ultegra, voor GRX een ding was. De Ultegra heeft een RX-derailleur in het gamma (of had), dewelke een clutch heeft. Toch wel een must voor het gravelrijden. Maar een GRX-810 derailleur is 1-op-1 inwisselbaar met een 11-speed Shimano wegderailleur. Je ziet het wel vaker dat mensen met een soort hybride rijden, van weg-groep met dan een gravel-derailleur en cassette. Peter Stettina rijdt snelle gravelraces op zijn Ultimate met Dura-Ace/GRX en 32mm bandjes. Zijn Grizl heeft dezelfde setup. 50/36 of 52/36, met een 11-32 of 11-34 achteraan.

S2t3zTL.jpg
 
De Grail kwam vroeger ook gewoon met Tiagra/105/Ultegra, voor GRX een ding was. De Ultegra heeft een RX-derailleur in het gamma (of had), dewelke een clutch heeft. Toch wel een must voor het gravelrijden. Maar een GRX-810 derailleur is 1-op-1 inwisselbaar met een 11-speed Shimano wegderailleur. Je ziet het wel vaker dat mensen met een soort hybride rijden, van weg-groep met dan een gravel-derailleur en cassette. Peter Stettina rijdt snelle gravelraces op zijn Ultimate met Dura-Ace/GRX en 32mm bandjes. Zijn Grizl heeft dezelfde setup. 50/36 of 52/36, met een 11-32 of 11-34 achteraan.

S2t3zTL.jpg
Leuke toevoeging voor wie graag een groter bereik wilt: de 1x11 achterderailleur valt te combineren met de 2x11 groepset, waardoor een cassette tot 42t past.
 
net niet. De 1x derailleur heeft een andere parallellogram-vorm, waardoor die de capaciteit niet heeft om een 2x crankset te ondersteunen. Wat je hier ziet is een 2x derailleur met de standaard lange kooi (de 1x heeft een superlange kooi). Officieel tot 34T, in de praktijk tot 40T.

Ja, in theorie kun je een 1x achterderailleur op een 2x drivetrain zetten, en dan een 11-42 (of zelfs 11-46) cassette steken, maar je gaat dan zowel een te slappe ketting hebben als een ketting die te strak staat en alles kapot trekt. Met 31T capaciteit is het gewoon te krap.
 
Ik ga in de zomer een weekje naar De Marken in Italie waar veel grindwegen te vinden zijn. Nu vraag ik me af, is een gravelbike dan het best om te nemen? Intuitief denk ik van wel, maar ik kan me inbeelden dat het gewicht van de stofhapper lastiger is op de stijle stukken die er ongetwijfeld zijn.

Of nie denken gewoon doen?
Naar mijn ondervinding inzake echt steile stukken en gravel: het versnellingsbereik en de banden (lees: grip) maken een veel groter verschil dan het gewicht van de fiets zelf, dat scheelt hooguit een of twee kilo. Vorige maand ben ik nog hellingen met uitschieters tot 15-20% - zowel verhard als onverhard - opgeraakt met een volgeladen tour/gravelfiets met iets van een 10-15kg bagage. Had ik nooit voor elkaar gekregen met dunne banden en een groepset voor de weg. De paar stukken hike-a-bike die ik heb moeten doen waren sowieso voer voor mountainbikes - of domweg niet geschikt om te fietsen.

net niet. De 1x derailleur heeft een andere parallelogramvorm, waardoor die de capaciteit niet heeft om een 2x crankset te ondersteunen. Wat je hier ziet is een 2x derailleur met de standaard lange kooi (de 1x heeft een superlange kooi). Officieel tot 34T, in de praktijk tot 40T.
Twee weken geleden heb ik het zelf vastgehad en moeten afstellen. Fiets was een Velotraum Speedster, standaard 2x11 met de 1x11 achterderailleur. Werkt mits een perfect afgestelde voorderailleur - wat wel een gedoe is.
 
Als ik die schakelaar aan de derailleur verzet waarmee je je ketting strakker kan zetten dan werkt heel mijn aandrijving voor geen meter meer...

Schakelt dan archislecht, pedalen zijn veel moeilijker rond te krijgen.. Hoe kan dat komen? Als ik hem dan weer gewoon zet dan werkt alles perfect.
 
Als ik die schakelaar aan de derailleur verzet waarmee je je ketting strakker kan zetten dan werkt heel mijn aandrijving voor geen meter meer...

Schakelt dan archislecht, pedalen zijn veel moeilijker rond te krijgen.. Hoe kan dat komen? Als ik hem dan weer gewoon zet dan werkt alles perfect.
Dus op “on” werkt het niet? Want “gewoon” is ON

De off stand is eigenlijk enkel om je wielen uit te halen/onderhoud/kettingwissel/…

Verder geen antwoord op je vraag eigenlijk. Dat zet gewoon een veer strak in je achterderailleur en zou weinig tot geen impact mogen hebben op de rest.
 
Dus op “on” werkt het niet? Want “gewoon” is ON

De off stand is eigenlijk enkel om je wielen uit te halen/onderhoud/kettingwissel/…

Verder geen antwoord op je vraag eigenlijk. Dat zet gewoon een veer strak in je achterderailleur en zou weinig tot geen impact mogen hebben op de rest.
Ja op on idd.. Nu net eens gekeken en ik ga de versnellingen eens wat beter afregelen. Als ik goed kijk schakelt hij in de off modus ook niet 100% en de ketting maakt ook wat geluid. De on modus versterkt dst effect volgens mij gewoon
 
Ja op on idd.. Nu net eens gekeken en ik ga de versnellingen eens wat beter afregelen. Als ik goed kijk schakelt hij in de off modus ook niet 100% en de ketting maakt ook wat geluid. De on modus versterkt dst effect volgens mij gewoon
Youtube shimano clutch service of iets in die aard eens, het kan zijn dat er roest/vuiligheid etc rond de lager zit waardoor alles stroef begint te lopen. Moeilijk is het niet bepaald, inbussleutel, platte schroevendraaier en het juiste vet zijn alle benodigdheden.
 
Terug
Bovenaan