Review: Hidden Through Time 2: Myths & Magic

Tijdreizen zit er helaas niet in, maar gelukkig kunnen we ons wel virtueel op enkele manieren terug in de tijd katapulteren. Is het niet met een film over Julius Caesar, dan wel met het bordspel Trekking Through History. Of in het geval van deze review dankzij het videospel Hidden Through Time 2: Myths & Magic. Zoals de titel doet vermoeden, is Hidden Through Time 2: Myths & Magic de tweede game in de reeks. En die onderging een paar opvallende veranderingen.

Voor wie het concept van Hidden Through Time niet kent, leg ik het graag even kort uit. Vergelijk het met 'Waar is Wally', maar dan met voorwerpen in plaats van een persoon. Meer is het eigenlijk niet. In tegenstelling tot het eerste spel, krijg je in Hidden Through Time 2: Myths & Magic wel een verhaalmodus voorgeschoteld. Er zijn vier tijdperken die elk een eigen verhaaltje hebben dat op een toffe manier wordt verteld. Zo kun je je ding doen in De middeleeuwen, heeft Griekse mythologie z'n eigen verhaal, maak je kennis met Sinbad en co in Duizend-en-een-nacht en keer je enkele decennia terug in de tijd bij De magische jaren 80.

HTT1.jpg

Welkom in vier tijdperken​

Ik kan je nu al vertellen dat dit een korte(re) review zal worden, want gezien het concept valt er niet bijzonder veel te vertellen over Hidden Through Time 2: Myths & Magic. In het startmenu kun je één van de vier tijdperken kiezen, waarna het avontuur start. Een vertelstem geeft je meer duiding wat er zich op je scherm afspeelt, waarna je diverse voorwerpen moet zoeken. In de eerste kaarten van een tijdperk is dat beperkt tot een voorwerp of zes, waar dat in latere kaarten oploopt tot zeventien stuks. Niet enkel de verhaalmodus is nieuw. Ook de kaarten zelf hebben een update gekregen. Vroeger, en dan spreek ik van de eerste game die een kleine vier jaar geleden verscheen, opende je een kaart en zocht je naar de voorwerpen. Nu is dat net iets anders.

Hidden Through Time 2: Myths & Magic is een plezant tussendoortje.


Elke kaart heeft een alternatieve versie. Zo moet je voorwerpen zoeken in een zonnige setting, waarna je met een druk op een knop dezelfde kaart opent, maar waarbij het regenachtig is. Of mist en zon, of zelfs sneeuw. Je kunt je wel voorstellen dat de kaarten een grote transformatie krijgen. Dat zorgt er wel voor dat je alles toch twee keer moet afzoeken, maar gelukkig staat er bij de voorwerpen wel in welk soort kaart je het zult vinden. Een sneeuwman spreekt voor zich natuurlijk, die zul je niet vinden als het zonnetje op iedereens snoetje schijnt. Ook al staat dit aangegeven, toch zul je je uiterste best moeten doen om alles te vinden. Sommige voorwerpen zijn erg klein of zitten deels achter iets anders verstopt, waardoor je er los over kunt kijken. Alle kaarten zijn trouwens pareltjes. Het schattige handgetekende artwork is een streling voor het oog. Verwacht uiteraard geen levensechte graphics, maar cartooneske artwork waar duidelijk veel tijd werd ingestoken.

HTT2.jpg

Zoek je onnozel​

Elk voorwerp wordt onderaan weergegeven, dus je hebt een handig overzicht van wat je allemaal moet vinden. Dit gaat van papegaaien over zwaarden en van krabben tot een dienstmeisje. Bij alles staat er ook een korte beschrijving. Zo weet je bijvoorbeeld dat de muis warmte opzoekt, waaruit je kunt afleiden dat je dat beestje ergens binnen moet zoeken. Verwacht echter geen duidelijke omschrijvingen, maar een aanwijzing die je in de juiste richting moet duwen. Zelf kun je ook nieuwe kaarten maken en deze zelfs uploaden, zodat andere spelers zich kunnen laten gaan. Uiteraard kun jij ook anderen hun creaties ontdekken. Het spreekt voor zich dat er zowel pareltjes als bagger tussen zit.

Mijn kinderen zijn alvast fan van het spel. Als ik Hidden Through Time 2: Myths & Magic speel, vragen ze om de PlayStation 5 aan te sluiten op het televisiescherm in plaats van op mijn pc-scherm. Op die manier kunnen ze gretig meezoeken. De beschrijvingen en het verhaal zijn allemaal in het Nederlands, dus ze kunnen ook dat perfect meevolgen. Ze zijn zelfs zo'n fan dat ik de eerste game ook heb gekocht. Hierdoor kon ik nog makkelijker de vergelijking maken tussen de twee spellen. Hidden Through Time 2: Myths & Magic is op alle vlakken een verbetering, al stoorden de vele laadschermen wel. En tijdens die laadschermen haperden zowel het beeld als de muziek. Qua muziek moet je trouwens niets bijzonders verwachten. Het repetitieve deuntje werd hier al snel uitgezet.

Conclusie

Hidden Through Time 2: Myths & Magic is een plezant avontuurtje met een tof verhaal en met mooie artwork waarbij je een heleboel voorwerpen moet zoeken. De titel van het spel verwijst naar de tijdlijnen waarin je je ding kunt doen, gaande van de jaren tachtig tot de middeleeuwen en Griekse mythologie. Elke kaart heeft een alternatieve versie, waarbij onder andere mist en sneeuw een rol spelen. Dat zorgt voor afwisseling, al zul je uiteindelijk altijd voorwerpen moeten zoeken. Hou de aanwijzingen in de gaten, want die helpen je deels vooruit. Online kun je anderen hun creaties ontdekken, terwijl je uiteraard ook zelf je fantasie de vrije loopt kunt laten gaan.

Pro

  • Mooi artwork
  • Tof verhaaltje
  • Je eigen creaties maken
  • Online modus

Con

  • Repetitief deuntje
  • Muziek hapert tijdens laadschermen
  • Te veel laadschermen
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

25 januari 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Rogueside

Uitgever

  1. Rogueside
 
Terug
Bovenaan