Het zijn fietsen die veelzijdigheid en "breed inzetbaar" combineren met een geometrie en rijgedrag die NIET van een tractor is. En dat dan nog eens aan een prijskaartje waar veel andere merken los over gaan, en/of behoorlijk voor moeten beknibbelen op uitrusting. En er zijn veel verschillende Grizl's: Van 1500€ voor een eentje met een aluminium frame en Shimano GRX400 2x10 tot 4500€ voor een zeer lichte carbonnen met GRX800 2x11 DI2 of Campagnolo Ekar 1x13. En dan nog eens versies met een vaste voorvork, of met een Rudy 30mm geveerde vork.
De Grizl is eigenlijk de perfecte "N=1" fiets, zeker als je twee wielsets hebt. Eentje met brede noppenbanden voor offroad/onverhard, en eentje met smallere slicks voor asfaltritten. Ja, je gaat er niet zo snel mee als met een
echte koersfiets, en je kunt er niet mee door het terrein ploegen zoals met een
echte MTB, maar voor alles daartussen (lees: het overgrote deel van de wegen & paden die je in België gaat vinden) is het gewoon zeer goed te doen.
Ik heb zelf de CFSL 7, met (mechanische) Shimano GRX600 2x11, in de limited edition kleurstelling "Olive Sky", die blijkbaar juist uitgebracht was voor de eerste paar batches, en nu vervangen is door knaloranje.
Upgrades die ik heb gedaan:
- Een setje Zipp 303S wielen (met MT800 rotors), en (uiteraard) tubeless.
- Voor in het prachtige Belgische weer rij ik gewoon met spatborden rond, dat zorgt ervoor dat ik er zelf niet uitzie als een modderduivel.
- Solide zadelpen vervangen door een geveerde S15 pen. Niet noodzakelijk, maar ik heb gewoon een zwakke rug.