De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    47

iamgroot

Well-known member
Welkom in het langverwachte Grizl topic!
We willen er zeker geen elitair clubje van maken, dus mensen die nog geen Grizl hebben zijn uiteraard ook welkom! Deel gewoon je geschatte levertermijn zodat iedereen weet dat je eentje van ons bent.


Canyon-Grizl-3-2fb6747.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wie wil er een verkoopspraatje houden?
Het zijn fietsen die veelzijdigheid en "breed inzetbaar" combineren met een geometrie en rijgedrag die NIET van een tractor is. En dat dan nog eens aan een prijskaartje waar veel andere merken los over gaan, en/of behoorlijk voor moeten beknibbelen op uitrusting. En er zijn veel verschillende Grizl's: Van 1500€ voor een eentje met een aluminium frame en Shimano GRX400 2x10 tot 4500€ voor een zeer lichte carbonnen met GRX800 2x11 DI2 of Campagnolo Ekar 1x13. En dan nog eens versies met een vaste voorvork, of met een Rudy 30mm geveerde vork.

De Grizl is eigenlijk de perfecte "N=1" fiets, zeker als je twee wielsets hebt. Eentje met brede noppenbanden voor offroad/onverhard, en eentje met smallere slicks voor asfaltritten. Ja, je gaat er niet zo snel mee als met een echte koersfiets, en je kunt er niet mee door het terrein ploegen zoals met een echte MTB, maar voor alles daartussen (lees: het overgrote deel van de wegen & paden die je in België gaat vinden) is het gewoon zeer goed te doen.

TkjWVj8.jpeg


Ik heb zelf de CFSL 7, met (mechanische) Shimano GRX600 2x11, in de limited edition kleurstelling "Olive Sky", die blijkbaar juist uitgebracht was voor de eerste paar batches, en nu vervangen is door knaloranje.
Upgrades die ik heb gedaan:
- Een setje Zipp 303S wielen (met MT800 rotors), en (uiteraard) tubeless.
- Voor in het prachtige Belgische weer rij ik gewoon met spatborden rond, dat zorgt ervoor dat ik er zelf niet uitzie als een modderduivel.
- Solide zadelpen vervangen door een geveerde S15 pen. Niet noodzakelijk, maar ik heb gewoon een zwakke rug.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf de CFSL 7, met (mechanische) Shimano GRX600 2x11, in de limited edition kleurstelling "Olive Sky", die blijkbaar juist uitgebracht was voor de eerste paar batches, en nu vervangen is door knaloranje.
Ik las om één of andere reden "limited edition teleurstelling" :unsure:

Ik vond dat curry powder kei nice op de site... en dan zag ik foto's voorbij komen op reddit en was het al heel wa minder :(
 
- Solide zadelpen vervangen door een geveerde S15 pen. Niet noodzakelijk, maar ik heb gewoon een zwakke rug
Zit al lang te twijfelen om iets dergelijks aan te schaffen (maar dan eerder de Cane Creek eesilk), maar de prijs weerhoudt me een beetje. Wat zijn je ervaringen? Yay or nay? Het geld waard? IK rijd wel met dikke 2,1" banden, dus daar zit ook wel wat demping op.
 
maar dan eerder de Cane Creek eesilk)
Die CC heb ik op een Speedpedelec gehad. Ander soort demping, da's echt vering-vering. Die VCLS-post is toch wat stijver. Absoluut geen must (er zijn ook mensen die er niets aan vinden, omdat het voelt alsof je met een lekke achterband aan het rijden bent), maar omdat mijn gewrichten en onderrug niet representatief zijn voor mijn jeugdige leeftijd, is het voor mij wel een aanzienlijke comfortverhogende modificatie. Ik rij nu wel met 45mm banden, en die staan vaak wel vrij hard opgepompt (4bar als het een rit is met redelijk wat asfalt in).
 
Waar is de optie ‘in blijde verwachting’? 😁

Levering voorzien eind februari, begin maart.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn fietsen die veelzijdigheid en "breed inzetbaar" combineren met een geometrie en rijgedrag die NIET van een tractor is. En dat dan nog eens aan een prijskaartje waar veel andere merken los over gaan, en/of behoorlijk voor moeten beknibbelen op uitrusting. En er zijn veel verschillende Grizl's: Van 1500€ voor een eentje met een aluminium frame en Shimano GRX400 2x10 tot 4500€ voor een zeer lichte carbonnen met GRX800 2x11 DI2 of Campagnolo Ekar 1x13. En dan nog eens versies met een vaste voorvork, of met een Rudy 30mm geveerde vork.

De Grizl is eigenlijk de perfecte "N=1" fiets, zeker als je twee wielsets hebt. Eentje met brede noppenbanden voor offroad/onverhard, en eentje met smallere slicks voor asfaltritten. Ja, je gaat er niet zo snel mee als met een echte koersfiets, en je kunt er niet mee door het terrein ploegen zoals met een echte MTB, maar voor alles daartussen (lees: het overgrote deel van de wegen & paden die je in België gaat vinden) is het gewoon zeer goed te doen.

TkjWVj8.jpeg


Ik heb zelf de CFSL 7, met (mechanische) Shimano GRX600 2x11, in de limited edition kleurstelling "Olive Sky", die blijkbaar juist uitgebracht was voor de eerste paar batches, en nu vervangen is door knaloranje.
Upgrades die ik heb gedaan:
- Een setje Zipp 303S wielen (met MT800 rotors), en (uiteraard) tubeless.
- Voor in het prachtige Belgische weer rij ik gewoon met spatborden rond, dat zorgt ervoor dat ik er zelf niet uitzie als een modderduivel.
- Solide zadelpen vervangen door een geveerde S15 pen. Niet noodzakelijk, maar ik heb gewoon een zwakke rug.
Hoe zijn die smallere slicks op modderige asfaltwegen?
 
Sketchy, maar niet zo sketchy als op een koersfiets, vanwege de langere wielbasis en iets slappere balhoofdhoek. Je hebt toch nog iets van stabiliteit (niet veel, maar toch).
 
Zijn er hier eigenlijk veel mensen met een Grail?
Ik weet dat Mr.Fingers er ene heeft gehad voor zijn Grizl.

Of moet ik daar ook een ander topic voor openen? :unsure:
 
Zijn er hier eigenlijk veel mensen met een Grail?
Ik weet dat Mr.Fingers er ene heeft gehad voor zijn Grizl.

Of moet ik daar ook een ander topic voor openen? :unsure:
Ik heb getwijfeld tussen de grizl en de grail omdat de laatste wel iets sneller zou zijn op de baan.

Maar ik wou graag eens in de duinen crossen en dan is de grizl met de bredere banden wel een betere optie denk ik.
 
Terug
Bovenaan