Musicalreview: Red Star Line

Als groot musicalliefhebber heb ik verschillende musicals al twee keer gezien, gaande van Disney's Aladdin en Disney's The Lion King tot Daens en 40-45. Ook Red Star Line, net als de laatste twee genoemde uit de Studio 100-stal, zag ik vorige week voor de tweede keer. Deze keer met dank aan Studio 100 die ons uitnodigde voor de nieuwe 'première'. De Red Star Line had z'n eerste première in maart vorig jaar, waarna een nieuwe run in september volgde. De derde en tevens laatste run is momenteel bezig en ik was erbij.

Ik zag Red Star Line vorig jaar voor het eerst in maart. Als fervent musicalliefhebber ben ik meestal aanwezig bij een van de eerste shows. Net als Daens en 40-45 mag je ook in Red Star Line indrukwekkende decors verwachten en uiteraard mogen vele tientallen klassemensen op het podium niet ontbreken. Daar waar ik vorig jaar onder andere Peter Van Den Begin, Lotte Stevens en Jonas Van Geel bezig zag, was het nu de beurt aan Peter Van De Velde, Ianthe Tavernier en Jelle Cleymans. Bij de derde run doen er trouwens weer wat nieuwe acteurs en actrices mee, waaronder Michiel De Meyer, Nordin De Moor en Geert Van Rampelberg. Weet dat de acteurs en actrices alternerend werken, waarbij er dus feitelijk twee casts zijn. Op het ene moment speelt de ene cast, op een ander moment de andere ... Dat zorgt ervoor dat iedereen onvermoeid door kan gaan voor de intussen meer dan 300.000 bezoekers.

©Studio 100

Het leven van Jan​

Red Star Line neemt je op een meeslepende reis mee en vertelt het verhaal van een aantal enkelingen - enkele van de vele tien- tot honderdduizenden Belgen - die de oversteek van België naar de Verenigde Staten van Amerika maakten. Een daarvan is Jan Leemans. Zijn verhaal wordt gebracht door een indrukwekkende cast van hoofdrolspelers en vele tientallen leden van het ensemble en figuranten. Door deze combinatie krijg je meer dan 140 minuten aan waar voor je geld. In het Pop-Up Theater Puurs is er namelijk heel wat mogelijk. De acht rijdende tribunes zijn er uiteraard opnieuw en de grote ruimte geeft de productie de mogelijkheid enorme decors te gebruiken. Daar waar dat in 40-45 onder andere de gigantische trein was of een neergestort vliegtuig, is dat in Red Star Line natuurlijk de boot Belgenland II. Die komt meer dan eens in beeld en blijft indrukwekkend.

Red Star Line zorgt voor meer dan twee uur aan hoogstaand vertier.


Red Star Line toont onder andere een deel van het leven van Jan Leemans die de oversteek maakt naar 'het beloofde land'. Dankzij een goed woordje van een vriend bij fabrieksbaas Walter Vandermeer, mag Jef de oversteek maken om zijn nieuwe uitvinding voor te stellen. De automatische afwasmachine moet het leven van menig huishouden veranderen, maar Vandermeers boekhouder Jakob is kritisch. Al meer dan eens waren er opportunisten die hun droom niet waar konden maken en Vandermeer heeft er evenveel zijn broek aan gescheurd. Dat zorgt er ook voor dat het bedrijf in slechte papieren zit. De uitvinding van Jan Leemans kan het boeltje redden, dus laat Vandermeer hem overkomen op zijn kosten.


Welkom in het beloofde land​

Een pak mensen vertrekken naar Amerika, maar minstens evenveel mensen blijven achter. Zij weten niet wanneer en of ze hun vertrokken familieleden en vrienden ooit nog terug zullen zien. Zo wordt ook Jan Leemans van zijn geliefde Martha gescheiden. Laatstgenoemde wil de oversteek niet maken, omdat haar moeder geen al te beste gezondheid heeft en niet wil vertrekken uit het Antwerpse, hoe slecht het leven er ook is. Al snel maakt het publiek kennis met het beloofde land, als de boot aankomt op de nationale feestdag. Wat volgt zijn enkele knallende liedjes met toffe choreo's, terwijl het er tijdens de scènes in België een beetje rustiger aan toegaat. Het leven is er hard, er is amper werk en àls er al werk is, zijn het meestal vuile jobs die niet veel verdienen. Dat zorgt ervoor dat een deel van de gewone bevolking het zich niet kan permitteren om betere oorden te zoeken in het Engelstalig sprekende land.

Het verschil tussen de scènes kan niet groter zijn. Amerika is kleurrijk, er worden swingende liedjes gebracht en in België is het een stuk grauwer, net zoals het leven daar. Maar, ook in Amerika blijkt het niet allemaal rozengeur en maneschijn te zijn. Het gemis wordt groot en de zekerheid of Martha ooit naar Amerika zal komen, wordt onzekerder. Jan wil terug naar België, al kan Vandermeer hem nog net op andere gedachten brengen. Als dan ook de concurrentie uit is op het kunnen van Leemans, dan is het hek helemaal van de dam en worden er snode plannen gesmeed om Jan aan de familie Vandermeer te binden.

©Studio 100

Groot, groter, grootst​

Ik had het al over indrukwekkende decors, waaronder dus een deel van de Belgenland II, maar ook de andere decors moeten niet onderdoen. Soms voelt een scène wel wat kaal aan, maar in zo'n grote open ruimte als het Pop-Up Theater is dat uiteraard wat normaal. De acht lichtgevende panelen moeten die kaalheid wat maskeren, maar slagen daar niet altijd evenveel in. Er is in deze spektakelmusical uiteraard ook weer een plekje weggelegd voor de acht rijdende tribunes, waardoor je tijdens bepaalde scènes aan de andere kant van de zaal zit. Dat zorgt er op gegeven momenten voor dat je wel héél schuin moet kijken en vooral bij mijn vriendin zorgde dat voor lichte last in de nek en schouders. En nu ik het toch over een klein negatief puntje heb, is er iets wat me persoonlijk meer stoorde: de oncomfortabele stoelen. Dat heeft in se niks te maken met de musical an sich, maar het hoort wel bij de totaalbeleving en vermeld ik hier gezien Red Star Line exclusief in het Pop-Up Theather Puurs gespeeld wordt. Geen zachte stoelen zoals bijvoorbeeld in het Capitole Gent, maar oncomfortabele voetbalstoeltjes die je na een half uur al buiten wil kegelen.

Red Star Line is opnieuw een topper van formaat.


Bij live optredens, en dan mogen de acteurs nog zo professioneel of de productie nog zo groot zijn, kan er altijd wel eens iets misgaan. De nieuwe première was dan ook de avond van de kleine, soms grappige akkefietjes. Zo verloor er iemand zijn snor bij het wegtrekken van een handdoek, werd er een deurklink afgetrokken op de Belgenland II (was in de volgende scène al gerepareerd), verloor er iemand z'n hoofddeksel en lag de productie enkele minuutjes stil. Vooral het stukje met de klink was grappig, waarbij hoofdrolspeelster Ianthe even uit haar rol viel en haar lach niet kon inhouden. De productie lag ook eventjes stil, maar niet langer dan een minuut of drie. Er wordt dan ook snel omgeroepen dat er iets mis is, dus je zit niet verweesd voor je te kijken. En enkele ogenblikken later wordt er weer gestart, waarbij je al vergeten bent dat er een paar seconden daarvoor iets misging. The show must go on!

Studio 100 bewijst met Red Star Line nog maar eens dat het in staat is grootse dingen te produceren. Qua special effects in films zijn ze de Disney van de Aldi, maar op musicalvlak is het een van de groten der aarde. Ze voorzien elke keer opnieuw een topcast, wat synoniem staat voor uitstekende zang, de choreografieën zijn altijd spot-on en ook de muziek is altijd van uitstekend niveau. In Red Star Line zit er helaas, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 14-18 en 40-45, geen echt nummer in dat me bij zal blijven. Dat betekent echter niet dat er iets mis mee is, laat het een kwestie van persoonlijke smaak zijn. Red Star Line is sowieso een must-see musical. Je hebt nog de tijd tot en met 31 maart.

Foto's: © Studio 100.

Conclusie

Red Star Line is opnieuw een productie waar menig theatermaker jaloers op mag zijn. Grootse, indrukwekkende decors stelen de show, terwijl een topcast de show steelt met hun schitterende zangprestaties. Uiteraard wil ik ook het ensemble en de figuranten even vermelden, want zonder hen is er aan een grote productie niks. Verwacht je aan meer dan twee uur achteroverleunend genieten van alles wat Studio 100 je te bieden heeft met Red Star Line, al gooien die verdomde stoeltjes wat roet in het eten.

Pro

  • Topcast
  • Indrukwekkende decors
  • Zalige totaalbeleving

Con

  • Er wordt veel en tegelijk weinig verteld
  • Geen iconische liedjes
  • Oncomfortabele stoelen
8.5

Over dit theaterstuk

Genre

  1. Musical

Speelduur

135 minuten

Regie

Frank Van Laecke

Script

Jelle Cleymans, Gert Verhulst, Frank Van Laecke

Muziek

Steve Willaert

Cast

Jelle Cleymans, Jonas Van Geel, Ianthe Tavernier, Peter Van de Velde, Lotte Stevens, Free Souffriau, ...

Productiehuis

  1. Studio 100
 
Terug
Bovenaan