Wielersport De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    51
De Grail kwam vroeger ook gewoon met Tiagra/105/Ultegra, voor GRX een ding was. De Ultegra heeft een RX-derailleur in het gamma (of had), dewelke een clutch heeft. Toch wel een must voor het gravelrijden.
Dat was ook mijn punt natuurlijk :p
Het voorblad gaat niet het verschil maken als je off-road gaat.
Natuurlijk kan een 52/36 wel nadelig zijn als je niet zo snel gaat rijden :p
 
Hoi iedereen,

Iemand die een Canyon gravelbike (momenteel heb ik Endurance CF SL 8 Aero op het oog) heeft en zijn/haar mening hierover wil geven?

Gr.
Grail AL (7 denk ik? De hoogste...).

Machtige fiets die me op alle gebieden heeft verrast.


Nee, het is geen MTB. Maar op vlakke toertochten zal kan dat ding zeer goed uit te voeten.
Mijn MTB gebruik ik enkel nog voor in Luik te fietsen. Alle TT's in Limburg doe ik met de gravelbike.
Ik heb die fiets de eerste keer getest op het BLOSO MTB parcours in Herentals en trok grote ogen hoe goed die reed offroad.


Op de weg dan. Daar gebruik ik die niet veel voor. Maar afgelopen weekend heb ik de Christal Alken Classic gereden, met waarschijnlijk de snelste groep van de dag. 35km/h gemiddeld. En ik ben absoluut geen superman.
Wat opvalt: na de bochten in het optrekken schieten die koersfietsen weg. Maar eens op tempo had ik geen probleem om mee te gaan tegen 40 tot 45 km/h. Dat het een alu is, en ik daar tussen koersfietsen zat die minstens het dubbele kosten zal niet geholpen hebben...
Heb toch die groep de hele toer kunnen houden (wel maar de 85 gedaan). Stond er van versteld dat dat was gelukt.


En dan het plezanste van alles. Pure graveltochten.
Ik kan die fiets alleen maar aanraden eigenlijk. Op ieder gebied mijn verwachtingen serieus overtroffen.

En GRX... Ik heb de hoogste groep. Schakelt perfect. En zeer comfortable grepen.



Overigens alles getest met de standaard wielen en banden. Enkel andere druk.
Kameraard van mij heeft ook een setje wegwielen staan voor zijn grail die ik eens mag lenen.
 
Als je een AL hebt dan heb je zeker niet de hoogste groep :p
Dat is een mix van GRX810, 400 en 600.
De hoogste groep is GRX810/ GRX815 en is volledig elektronisch.
Inderdaad GRX810 derailleurs, GRX600 shifters.




Van de GRX815 had ik eerlijk gezegd nog niet gehoord....
 
Wat opvalt: na de bochten in het optrekken schieten die koersfietsen weg. Maar eens op tempo had ik geen probleem om mee te gaan tegen 40 tot 45 km/h. Dat het een alu is, en ik daar tussen koersfietsen zat die minstens het dubbele kosten zal niet geholpen hebben...
.
Ik moet wel zeggen dat ik mijn bochten veel sneller kan (of durf) pakken met de grizl dan met mijn ultimate. Waardoor dat optrekken ook wel mee valt bij mij dan in groep. Met mijn koersfiets heb ik dan een groter gat dicht te rijden na de bocht.
 
Ik moet wel zeggen dat ik mijn bochten veel sneller kan (of durf) pakken met de grizl dan met mijn ultimate. Waardoor dat optrekken ook wel mee valt bij mij dan in groep. Met mijn koersfiets heb ik dan een groter gat dicht te rijden na de bocht.
Dat viel me ook wel op ja hoe hard die afremden voor bochten en hoe traag bochten werden genomen.
Maar ik heb maar niet gelijk ne zot anderen gaan inhalen tijdens afremmen voor een bocht, of in een bocht.
 
Als ik die schakelaar aan de derailleur verzet waarmee je je ketting strakker kan zetten dan werkt heel mijn aandrijving voor geen meter meer...

Schakelt dan archislecht, pedalen zijn veel moeilijker rond te krijgen.. Hoe kan dat komen? Als ik hem dan weer gewoon zet dan werkt alles perfect.
Staat die ding niet gewoon te straf ingesteld ? Je kan dat straffer en minder straf zetten. Bij sommige derailleurs, XT onderandere, hoef je zelfs dat beschermkapje niet eens te verwijderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Dat viel me ook wel op ja hoe hard die afremden voor bochten en hoe traag bochten werden genomen.
Maar ik heb maar niet gelijk ne zot anderen gaan inhalen tijdens afremmen voor een bocht, of in een bocht.
Ja ik heb hier een segmentje in de buurt met een s bocht in en met de koersfiets is aan 30km/h echt de limiet dat ik erdoor kan gaan. Vorige zaterdag met de grizl ging dat aan 32km/h en het kon nog sneller.
 
Staat die ding niet gewoon te straf ingesteld ? Je kan dat straffer en minder straf zetten. Bij sommige derailleurs, XT onderandere, hoef je zelfs dat beschermkapje niet eens te verwijderen.
Aha interessant. Zou wel goed kunnen inderdaad. Ga er vant weekend eens mijn tijd in steken.
 
Ik moet wel zeggen dat ik mijn bochten veel sneller kan (of durf) pakken met de grizl dan met mijn ultimate. Waardoor dat optrekken ook wel mee valt bij mij dan in groep. Met mijn koersfiets heb ik dan een groter gat dicht te rijden na de bocht.
Ik heb zaterdag hier in de buurt de VTT variant van de Marcassou Classic gereden. Er was een stuk richting de aankomst waar er een stuk samen viel met de wegrit en daar ook net een vrij snel groepje terecht gekomen (36-37 kruissnelheid). Ook daar viel het mij op dat ik mijn bochten veel vlotter nam. Op mijn koersfiets geef ik in de bochten vaak ettelijke meters, op mij Grizl durfde ik quasi op het wiel plakken. Het accelereren leek ietsje minder maar als je op het wiel de bocht uit komt is dat minder een handicap dan als je moet begonnen met 5 meter dicht te rijden.
 
Aha interessant. Zou wel goed kunnen inderdaad. Ga er vant weekend eens mijn tijd in steken.
Laat je even weten of dit soelaas geboden heeft ? Ik heb nooit aan die regelschroef gedraaid. Het lijkt mij logisch dat, indien die schroef te los staat de clutch eigenlijk geen effect heeft. En het lijkt mij ook logisch dat, indien die schroef te vast staat de fiets heel moeilijk schakelt. Maar ik ben daar dus niet 100% zeker van.
 
Iemand flanders gravel gereden in Diksmuide? Ik woon langs het parcours (de langste rit) en was precies nog wel veel volk.

Zolang we 50€ kunnen betalen voor zoiets is het nog lang geen crisis.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
En dan kom je op facebook berichten als deze tegen.
Slaat compleet nergens op natuurlijk.


terechte vraag met een simpel antwoord.
Ik spreek nu als organisator van Smugglers: verschil met een MTB: afstand is met 170
km veel langer. Én onze Volledige route is goedgekeurd door ANB en alle gemeenten.
Een verse koffie aan de start, bevoorradingen zoals je op geen enkele mtb tegenkomt.
Geen half gare hamburger aan de finish, een bickyschijf aan een kant zwart aan de andere rauw
Maar een goeie burger met groenten en goed vlees of veggie door een prof klaar gemaakt met een verse pint.
Rode kruis op post en finish.
Goody bag met waarde.
Doe daar nog een setting bij aan Start en finish en ik denk dat de fee meer dan verantwoord is voor een dagje gravel plezier.
 
Is een rode kruis post niet gewoon verplicht? Ik let daar nu niet speciaal op maar die lijkt me toch op iedere TT aanwezig te zijn.
 
Dat is daar inderdaad gewoon altijd aanwezig.

Bevoorradingen op toptochten zijn ook gewoon dik in orde. Routes zijn uiteraard ook volledig goedgekeurd. En de hamburger na de rit is normaal ook wel in orde.

Zoals ik zei: slaat compleet nergens op

En nogal oneerbiedig ook.
 
En hun route mag dan langer zijn, meestal worden ze niet uitgepijld wat bij mtb toertochten toch nog wel de standaard is. Ben wel benieuwd naar die bevoorradingen dan, want ben op TTs toch ook al serieuze buffetten tegengekomen.
Als dat lijstje uw verantwoording is om 10x meer geld te vragen aan uw deelnemers... Tja, zolang er een massa het blijft leggen, gaan ze het blijven vragen natuurlijk.
Grootste verschil is natuurlijk gewoon draaien op vrijwilligers om de clubkas te spijzen of anderzijds personeel moeten betalen en toch nog winst pakken.
 
Terug
Bovenaan