De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

Ik heb de bewuste uitzending nu niet gezien.
Maar ik stel mij de vraag in welke mate dat nu al gebeurt. Daarmee bedoel ik, worden nu in elk vak al punten afgetrokken bij fouten?
En zoja in welke mate?
Is dat 0.5/10 in totaal? Enfin, het is wel belangrijk om te weten waar we over spreken en of dat wel de moeite is om een discussie over op te zetten.
Ik zat een paar jaar geleden nog in't middelbaar en daar werden zeker nog punten afgetrokken voor dt-fouten.
Wij hadden wel zo'n fetisjist voor Nederlands, dus dat lag wrs daar aan.

Nu aan de unief is spelling ook een onderdeel bij de beoordeling van bachelorproeven en thesissen (van gewone papers weet ik het niet) natuurlijk. Maar of ze nu echt punten aftrekken voor spellingfouten, ik weet dat niet.
 
Natuurlijk is het geen wij-zijverhaal. Want de ene keer schaar je er iemand onder, en de andere keer niet. De groepen veranderen tijdens dezelfde discussie nog. Nu is Hemmerechts (een echte boomer) al de vertegenwoordiger van de nieuwe generatie! Die professor is jonger... Je weet zelf niet eens meer wie je waar moet steken in je fictieve groepjes die je dan tegenover elkaar zet.
Jij denkt enggeestig in leeftijden he. Een 25 jarige met een mindset van een 55 jarige is ook een boomer.
 
Ik zat een paar jaar geleden nog in't middelbaar en daar werden zeker nog punten afgetrokken voor dt-fouten.
Wij hadden wel zo'n fetisjist voor Nederlands, dus dat lag wrs daar aan.
Op zich is dit (voor de modernisering) enkel een leerplandoel voor de vaktermen (voor niet-taalvakken natuurlijk).
Wanneer je hierdoor een tekort voor het vak hebt dat leidt tot een B/C-attest zou je kunnen inroepen dat er niet conform de leerplannen geëvalueerd wordt.
In de praktijk leiden enkel taalfouten niet tot een vaktekort gelukkig. Scholen zouden in hun evaluatiebeleid hier wel nota van moeten nemen en vakgroepen zouden moeten weten dat dit eigenlijk niet "mag".
Bijvoorbeeld: taalfouten worden aangeduid ("elke leerkracht is een taalleerkracht") maar er is geen puntenaftrek. Leerlingen kunnen dus een test vol rood terugkrijgen en toch maximum scoren.
 
Jij denkt enggeestig in leeftijden he. Een 25 jarige met een mindset van een 55 jarige is ook een boomer.
En dat is het punt net. Benoem het dan eens fatsoenlijk. Want jij bent degene die het heeft over "de nieuwe generatie". De ene keer is dat een leeftijd (want die zitten niet hier op het forum, volgens jou) en de andere keer een mindset. Die dan de ene keer wel past bij je gesprekspartner en de andere keer niet. Want in dit topic val ik in je verzonnnen beeld van "boomers", omdat ik iets anders zeg dan wat jij zegt. En in een ander zeg ik hetzelfde als jij, en ben ik plots geen boomer meer.

Vandaar: Een nietszeggende onderverdeling die niks anders is dan de ongefundeerde verdeling "links-rechts". Eigenlijk gewoon "ik vs de anderen": Wie mijn standpunt heeft, schaar ik onder mijn groep, en al de rest is één grote groep "anderen". Het doet discussies dood, zorgt voor polarisatie en er is geen plaats voor nuance. Zever dus.
 
Ik heb de bewuste uitzending nu niet gezien.
Maar ik stel mij de vraag in welke mate dat nu al gebeurt. Daarmee bedoel ik, worden nu in elk vak al punten afgetrokken bij fouten?
En zoja in welke mate?
Is dat 0.5/10 in totaal? Enfin, het is wel belangrijk om te weten waar we over spreken en of dat wel de moeite is om een discussie over op te zetten.

Punten aftrekken voor taalfouten in andere vakken dan Nederlands kan, als je dat duidelijk aangeeft. Bijvoorbeeld wanneer je op voorhand stelt dat 10% van de punten van een verslag gegeven worden voor de vorm. Idem in het hoger onderwijs veronderstel ik. Dat je op een examen chemie geen punten verliest omwille van een taalfout vind ik nog normaal, maar straffeloos een laboverslag of zelfs een thesis indienen met spelfouten moet ook niet kunnen.

Zelf had ik vroeger in het middelbaar wel een leerkrachte geschiedenis die ook voor dt-fouten in je antwoorden punten aftrok, zelfs op kleine overhoringen, ik vond dat toen ook gemeen - heb zo ooit eens een 9/10 teruggekregen waarop mijn enige fout dus een dt-fout was :p - maar achteraf beschouwd had die vrouw wel gelijk, zo dril je die dt-regels er tenminste in, en dwing je mensen ook na te denken over wat ze neerschrijven.
 
Hemmerechts zou over deze paar regels tegen u zeggen dat ge creatief met taal zijt omgegaan door die Rock Grammatica erin te verwerken, goed gevonden! Duyck, wiens visie ge schijnbaar onderschrijft, zou u, ondanks die geslaagde creatieve inval om uw punt kracht bij te zetten, toch vooral wijzen op "verlichaming", "meescandeerden", "ofzo" en "beiden". Maar geen paniek, kunt ge allemaal gewoon leren! Gewoon minimale moeite doen!

Neen, dat is gewoon het medium. Op een memo-briefje, in sms'en, op whatsapp, of forums, ... schrijf ik geen AN.

In mails, in formele teksten, ... schrijf ik AN quasi zonder schrijffouten (enkel die/dat durf ik eens aan zondigen, blijkbaar iets typisch voor West-Vlamingen). Eén van de weinigen van mijn generatie blijkbaar, zeker in de technische branche. Ik daag je uit.
 
Ik heb de bewuste uitzending nu niet gezien.
Maar ik stel mij de vraag in welke mate dat nu al gebeurt. Daarmee bedoel ik, worden nu in elk vak al punten afgetrokken bij fouten?
En zoja in welke mate?
Is dat 0.5/10 in totaal? Enfin, het is wel belangrijk om te weten waar we over spreken en of dat wel de moeite is om een discussie over op te zetten.

Ik ken universitairen die geen 2 zinnen kunnen schrijven zonder fouten. Dat kan alleen in een (universitaire) omgeving waar geen enkel punt wordt afgetrokken voor schrijffouten op examens. Op de universiteit zijn ze zelfs lakser wat dan in het middelbaar.

Onze leerkracht Nederlands hanteerde vroeger een quasi zero-tolerantie beleid. Voor elke gewone schrijffout wordt een volledig punt (op 20) afgetrokken van het eindresultaat. Daarnaast was er nog een shortlist met veelvoorkomende fouten (zoals dt-fout, die/dat, zelf/zelfs, zo'n/zulke, zetel/bank, ...). Per dergelijke fout: -2 op 20. Regelmatig gingen er naar huis met negatieve scores, naar boven afgerond naar 0/20.
 
Ik ken universitairen die geen 2 zinnen kunnen schrijven zonder fouten. Dat kan alleen in een (universitaire) omgeving waar geen enkel punt wordt afgetrokken voor schrijffouten op examens. Op de universiteit zijn ze zelfs lakser wat dan in het middelbaar.

Onze leerkracht Nederlands hanteerde vroeger een quasi zero-tolerantie beleid. Voor elke gewone schrijffout wordt een volledig punt (op 20) afgetrokken van het eindresultaat. Daarnaast was er nog een shortlist met veelvoorkomende fouten (zoals dt-fout, die/dat, zelf/zelfs, zo'n/zulke, zetel/bank, ...). Per dergelijke fout: -2 op 20. Regelmatig gingen er naar huis met negatieve scores, naar boven afgerond naar 0/20.
Leuk verhaal. Maar euh, wat er in het vak Nederlands gebeurt is toch niet echt relevant? De vraag ging vooral over niet-taalvakken.
Dat er bij taalvakken punten voor taalfouten worden afgetrokken lijkt me evident.
 
Neen, dat is gewoon het medium. Op een memo-briefje, in sms'en, op whatsapp, of forums, ... schrijf ik geen AN.

In mails, in formele teksten, ... schrijf ik AN quasi zonder schrijffouten (enkel die/dat durf ik eens aan zondigen, blijkbaar iets typisch voor West-Vlamingen). Eén van de weinigen van mijn generatie blijkbaar, zeker in de technische branche. Ik daag je uit.
Nu moet je wel zorgen voor nen AN tekst waarop ge kunt bedoordeeld worden hé :unsure:

Los van dat: ik vind dat Hemmerechts ook wat kort door de bocht gaat. Maar ergens heeft ze een punt: taal evolueert nu eenmaal. Wat simplistisch: misschien moet de taal zich aanpassen aan de gebruiker, in plaats van de gebruiker aan de taal?

Maar eender wat de uitkomst is en welke regels er zijn: imo spendeer je er best aandacht aan en hou je je zelf eraan. Je merkt nu al op dit forum hoe rap dat iemand je tekst anders interpreteert dan je bedoelt. Als je dan nog eens wat gaat freewheelen, wordt het helemaal moeilijk.
 
En dat is het punt net. Benoem het dan eens fatsoenlijk. Want jij bent degene die het heeft over "de nieuwe generatie". De ene keer is dat een leeftijd (want die zitten niet hier op het forum, volgens jou) en de andere keer een mindset. Die dan de ene keer wel past bij je gesprekspartner en de andere keer niet. Want in dit topic val ik in je verzonnnen beeld van "boomers", omdat ik iets anders zeg dan wat jij zegt. En in een ander zeg ik hetzelfde als jij, en ben ik plots geen boomer meer.

Vandaar: Een nietszeggende onderverdeling die niks anders is dan de ongefundeerde verdeling "links-rechts". Eigenlijk gewoon "ik vs de anderen": Wie mijn standpunt heeft, schaar ik onder mijn groep, en al de rest is één grote groep "anderen". Het doet discussies dood, zorgt voor polarisatie en er is geen plaats voor nuance. Zever dus.
Klopt, je kunt een boomer zijn in onderwerp X, maar juist niet in onderwerp Y. Net zoals "links-rechts" dus.
Tja het is een nieuwe term. Dus ergens wel begrijpbaar dat er verwarring is. Maar je moet ervoor open staan, fouten maken, begrijpen en uiteindelijk aanvaarden. Nu kom je over als "ik snap uw termen niet, kom gebruik maar de dinosaurustermen van in mijn tijd dat ik wel nog begrijp".

Dus ok, ik zal boomer niet gebruiken.
 
Klopt, je kunt een boomer zijn in onderwerp X, maar juist niet in onderwerp Y. Net zoals "links-rechts" dus.
Tja het is een nieuwe term. Dus ergens wel begrijpbaar dat er verwarring is. Maar je moet ervoor open staan, fouten maken, begrijpen en uiteindelijk aanvaarden. Nu kom je over als "ik snap uw termen niet, kom gebruik maar de dinosaurustermen van in mijn tijd dat ik wel nog begrijp".

Dus ok, ik zal boomer niet gebruiken.
Haha, jij doet alsof het over het woordje gaat... Ik zeg dat je het debat platknijpt en alle nuance eruit wegvlakt, omdat het makkelijker is voor jou om het zwart-wit te zien. Niks te maken met het woordje.
 
Wat wel een feit is, en daar zijn veel studies voor, is dat onder andere predictive typing ervoor aan het zorgen is dat veel mensen meer en meer steunen op computers bij het schrijven van een tekst. Wat dan weer wel gewoon evolutie is. Eentje waarbij we binnenkort nog maar aan halve woordjes denken, en de computer vult de rest wel aan. En de kans bestaat dat dat ooit wordt zoals leren rekenen zonder rekenmachine. Dat hoeft gewoon niet meer, omdat iedereen een rekenmachine heeft. Maar opnieuw: ook daar hebben spellingsregels weinig mee te maken.
Hola, dat vind ik nu wel een verrassend stukje. Ik gebruik op mijn smartphone die predictive typing voor vreemde talen omdat ik vind dat ik dan net de correcte spelling leer terwijl ik die talen gebruik. Ik maak een fout, en veel fouten zelfs, en word instant verbeterd. Telkens opnieuw. Elke keer opnieuw zie ik de juiste schrijfwijze, dus ik onthoud die en ik leer zo bij.

Aan halve woordjes denken snap ik ook niet goed. Als ge aan het woord denkt, zeker wanneer het niet schriftelijk moet weergegeven worden en er geen hulp is van een corrector, moet ge toch het hele woord kennen?

Neen, dat is gewoon het medium. Op een memo-briefje, in sms'en, op whatsapp, of forums, ... schrijf ik geen AN.

In mails, in formele teksten, ... schrijf ik AN quasi zonder schrijffouten (enkel die/dat durf ik eens aan zondigen, blijkbaar iets typisch voor West-Vlamingen). Eén van de weinigen van mijn generatie blijkbaar, zeker in de technische branche. Ik daag je uit.
Een flauw excuus. "Beiden" en "meescandeerden" zijn taalfouten die niets met het medium te maken hebben, de ene is een vervoegingsfout en de andere een fout tegen een basisregel bij het verwijzen. Verlichaming is een onbestaand woord, het zal me benieuwen wat daar de invloed van het medium is. Die ofzo wil ik wel door de vingers zien op dit forum.
Langs de andere kant, waarom moet ge dan anderen wel op hun taalfouten wijzen op dit medium als dit uw instelling is? Da's hypocriet.

Het is ook net dit soort context dat Hemmerechts aanhaalt. Wanneer ze, deels aan anderstaligen dan nog, vraagt om een tekst neer te schrijven terwijl die personen schrik hebben om fouten te maken, is haar insteek dat ze niet op die fouten let om die mensen toch aan het werk met taal te krijgen. Ze zegt zelf dat er in een formelere setting, of wanneer correcte spelling de eigenlijke opdracht is, wel gelet moet worden op die regels. Dat is dezelfde context die gij gebruikt als excuus om uw fouten toe te dekken. Da's hypocriet.

Aangezien ge er zelf over begint, kan ik antwoorden zonder dat het verwijderd hoeft te worden voor off topic (zeker aangezien een aangepaste schrijfstijl en taalgebruik een van de richtlijnen is op dit subforum):
Ge moet me niet uitdagen, schrijf gewoon beter als het toch allemaal zo simpel is zoals ge zelf beweert, zonder excuses. Ge kunt geen drie regels zonder fout typen (en dan heb ik het enkel over de spelling, de creatieve spraakkunst tel ik niet mee) in uw oorspronkelijke post waar ge iemand de mantel probeert uit te vegen voor een afwijkende opvatting over hoe dezelfde taal schriftelijk te brengen en mensen daarvoor enthousiast te maken. Ge probeert nu te pochen dat ge één van de weinigen van uw generatie zijt die foutloos kan schrijven in uw branche, terwijl ik net denk dat ge de fouten in uw eigen posts op dit forum er niet eens zou kunnen uithalen. Ik heb genoeg posts van u gezien die, ondanks dat ge ze op een formele manier probeert te schrijven, naast chaos in de gedachtegang ook een gebrek aan kennis van de regels vertonen, los van het medium. Dus schei toch uit.
Nu, en hier komt het, is dat erg? Tuurlijk niet. Maar pak er anderen dan ook niet over aan als ge zelf de moeite niet kunt of schijnbaar wilt doen. Taal is het voertuig waarin onze gedachten rondrijden, zeggen ze. Ik vind het altijd leuk dat als ik bijvoorbeeld een post van @Avondland zie, ik weet dat ik me aan een mooie luxueze wagen kan vergapen. Het maakt het leven toch wat plezanter voor iemand die zulke schoonheden kan appreciëren. Wil dat zeggen dat een Opel Corsa 1.2 met een sticker van Rock Grammatica 2017 op de rechterachterruit en een sirene op het door hagel gedeukte dak niet welkom is? Wederom tuurlijk niet, zolang de chauffeur maar niet denkt dat hij in de auto van Avondland rijdt en ondertussen andere Opel Corsa's beschimpt omdat zijn bedrijfswagen, van horen zeggen althans, die van de koning is.


Verder volg ik uiteraard ook Duyck. Al snap ik best wat Hemmerechts wilde zeggen, ook al had ze zwakke argumenten. Moet ze iemands stylistisch keurig gepimpte wagen gaan afbreken omdat die persoon, als beginnende hobbyist dan nog, een krasje heeft gemaakt op de lak bij het aandraaien van een wielbout of zo? Ik zou het doen, maar ik ben geen aangename mens. In de context die ze schetste, kan ik het best begrijpen. Toch als ze, als onderwijzeres, na de tiende kras toch eens tegen die man zegt dat hij die wielbout op een andere manier moet aandraaien.
 
Leuk verhaal. Maar euh, wat er in het vak Nederlands gebeurt is toch niet echt relevant? De vraag ging vooral over niet-taalvakken.
Dat er bij taalvakken punten voor taalfouten worden afgetrokken lijkt me evident.
Dat mag zelfs niet zomaar. Je mag enkel punten geven op datgene wat je evalueert en je moet dat kunnen linken aan de leerplannen. In principe mag je voor een luistertest Frans dus zelfs geen punten aftrekken voor grammatica, want je evalueert op dat moment de luistervaardigheid van je leerlingen. Dus voor niet-taalvakken mag het eigenlijk helemaal niet, ook al gebeurt het nog steeds vaak. Je mag (en moet imo) fouten corrigeren, maar niet sanctioneren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat mag zelfs niet zomaar. Je mag enkel punten geven op datgene wat je evalueert en je moet dat kunnen linken aan de leerplannen. In principe mag je voor een luistertest Frans dus zelfs geen punten aftrekken voor grammatica, want je evalueert op dat moment de luistervaardigheid van je leerlingen. Dus voor niet-taalvakken mag het eigenlijk helemaal niet, ook al gebeurt het nog steeds vaak. Je mag (en moet imo) fouten corrigeren, maar niet sanctioneren.
Vakoverschrijdende eindtermen? :p Is dat nog een ding?
 
Hola, dat vind ik nu wel een verrassend stukje. Ik gebruik op mijn smartphone die predictive typing voor vreemde talen omdat ik vind dat ik dan net de correcte spelling leer terwijl ik die talen gebruik. Ik maak een fout, en veel fouten zelfs, en word instant verbeterd. Telkens opnieuw. Elke keer opnieuw zie ik de juiste schrijfwijze, dus ik onthoud die en ik leer zo bij.

Aan halve woordjes denken snap ik ook niet goed. Als ge aan het woord denkt, zeker wanneer het niet schriftelijk moet weergegeven worden en er geen hulp is van een corrector, moet ge toch het hele woord kennen?
Klopt wel, beide mechanismes zijn ook aanwezig: Je ziet de juiste spelling en leert die terwijl je de taal gebruikt. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar d/t is dat al heel wat minder van tel. Ik vind de d/t-regel trouwens één van de meest fout uitgelegde regels die we hebben, en tegelijk wordt er veel te veel gewicht aan gehangen. Er zijn fouten die veel erger zijn.

Maar die predictive text zorgt er dan wel voor dat je bepaalde spellingen gaat leren, maar ook dat je achterliggende structuren niet meer gaat leren. Waarom weten wat de regel is over samenstellingen, als je "hogesnelheidstrein" kunt typen en kijken of het lijntje rood wordt? Het probleem is dan wel dat "vind je broer dat leuk" niet wordt aangegeven als fout, en het dus niet fout is. Met andere woorden, je zit plots met dezelfde beperkingen als je software, terwijl wij alle middelen hebben om die systemen net beter te doorzien dan de software.

Maar dat is dus op elk niveau zo. Op het niveau van woorden, het grammaticale niveau van vervoegingen, maar ondertussen ook op het tekstuele niveau. Typ eens in GMail "H" in, en er wordt "hallo" ingevuld. Sterker nog, in het Engels staat hij al verder: Ga naar de eerste zin en schrijf iets wat bevestigend klinkt, en hij vult met een paar klikken het hele ding aan met "ja, dat zal ik zeker doen, bedankt voor je hulp. Groeten, Loser".

Terwijl alles wat je getypt hebt, was "H - Yes - Tha - <tab>". Het kan niet anders dan dat zoiets de taal gaat beïnvloeden. Net zoals rekenmachines maken dat mensen inderdaad niet meer zomaar 18x33 kunnen uitrekenen. En niet moeten uitrekenen. De vraag is alleen maar op welke manier dat gaat gebeuren.

Er zijn al gevolgen van te zien, trouwens. In veel lichtere mate is het QWERTY-effect daar een uiting van. In het kort blijkt dat we woorden mooier vinden die we voornamelijk met de rechterhand typen. Namen getypt met voornamelijk letters uit de rechterhand zijn veel populairder geworden sinds de invoering van het qwerty-klavier, dus het is echt een kwestie van oorzaak en gevolg: De letters staan niet zo omdat we die woorden mooier vinden, we vinden die woorden mooier (en gebruiken ze dus liever/vaker) omdat de letters zo staan.

Dat klinkt een beetje abstract, maar het is uiteindelijk wel -zoals een radiolabs-aflevering het zo mooi zegt- een vorm van de hamer die de hand mee vorm geeft. En met cloud-based input voor predictive text kan dat mogelijk wel héél ver gaan. Tot het leren denken in halve woordjes, en als dat ook nog eens voice input wordt, kan het zijn dat we binnenkort allemaal zo met elkaar communiceren: H, yeh, tha.

Edit: Oef, sorry. Beetje lang geworden... Misschien maar semi ontopic, maar als het over taalevolutie gaat, is dat ook een belangrijk onderdeel.
 
En dat is het punt net. Benoem het dan eens fatsoenlijk. Want jij bent degene die het heeft over "de nieuwe generatie". De ene keer is dat een leeftijd (want die zitten niet hier op het forum, volgens jou) en de andere keer een mindset. Die dan de ene keer wel past bij je gesprekspartner en de andere keer niet. Want in dit topic val ik in je verzonnnen beeld van "boomers", omdat ik iets anders zeg dan wat jij zegt. En in een ander zeg ik hetzelfde als jij, en ben ik plots geen boomer meer.

Vandaar: Een nietszeggende onderverdeling die niks anders is dan de ongefundeerde verdeling "links-rechts". Eigenlijk gewoon "ik vs de anderen": Wie mijn standpunt heeft, schaar ik onder mijn groep, en al de rest is één grote groep "anderen". Het doet discussies dood, zorgt voor polarisatie en er is geen plaats voor nuance. Zever dus.
Je moet boomer ook niet zo serieus opvatten. Dat is een meme gebruikt door veelal jongere mensen om zich te onderscheiden van de conservatief/oubollig denkende (oudere) volwassenen, en ze vooral op stang te jagen. Wat blijkbaar heel goed lukt eh. 😏

zo dril je die dt-regels er tenminste in, en dwing je mensen ook na te denken over wat ze neerschrijven.
Ja , fout is fout, lijkt me logisch.
Dezelfde regels voor iedereen.

Voor als dat onduidelijk moest zijn; ik ben helemaal akkoord met dat taalbeheersing een heel belangrijke plaats moet krijgen in het onderwijs, maar we moeten dat "drillen" toch eens vanuit een 21e-eeuws standpunt herbekijken. De manier waarop Nederlands wordt aangeleerd is nog krak dezelfde als die van 60 jaar geleden met steno en dactylo waar je geen (online) 'hulpmiddelen' hebt. Ondertussen zijn die hulpmiddelen er wel en mag de focus toch eerder verschuiven naar bv. het vlot (mondeling) kunnen communiceren ipv weten wanneer je een puntkomma of een dubbel punt moet gebruiken.
Ge rekent ook niet meer met de hand uit hoeveel de vierkantswortel van 13 op 2 decimalen juist is eh.
Mensen moet meer/continu ondergedompeld worden in taal, zonder dat daar per se op gedrild wordt. Want zoiets schrikt vooral nieuwkomers af, en zo loop je veel potentieel mis.
 
Je moet boomer ook niet zo serieus opvatten. Dat is een meme gebruikt door veelal jongere mensen om zich te onderscheiden van de conservatief/oubollig denkende (oudere) volwassenen, en ze vooral op stang te jagen. Wat blijkbaar heel goed lukt eh. 😏
Je verwart "aangeven waarom iets ongezond is voor de discussie" met "op stang jagen".
Voor als dat onduidelijk moest zijn; ik ben helemaal akkoord met dat taalbeheersing een heel belangrijke plaats moet krijgen in het onderwijs, maar we moeten dat "drillen" toch eens vanuit een 21e-eeuws standpunt herbekijken. De manier waarop Nederlands wordt aangeleerd is nog krak dezelfde als die van 60 jaar geleden met steno en dactylo waar je geen (online) 'hulpmiddelen' hebt. Ondertussen zijn die hulpmiddelen er wel en mag de focus toch eerder verschuiven naar bv. het vlot (mondeling) kunnen communiceren ipv weten wanneer je een puntkomma of een dubbel punt moet gebruiken.
Ge rekent ook niet meer met de hand uit hoeveel de vierkantswortel van 13 op 2 decimalen juist is eh.
Mensen moet meer/continu ondergedompeld worden in taal, zonder dat daar per se op gedrild wordt. Want zoiets schrikt vooral nieuwkomers af, en zo loop je veel potentieel mis.
Voor een heel groot stuk mee eens, maar laat nu net "weten wanneer je een puntkomma of een dubbelpunt moet gebruiken" behoren tot wat je wel nog moet meegeven. De achterliggende structuren, de werking van de taal, de redenen waarom. Eerder dan het drillen of overdreven zwaar tillen aan bepaalde fouten in niet-taallessen.
 
Maar sowieso is de les Nederlands in een richting als Latijn al anders dan PAV in het beroepsonderwijs . Het lijkt me toch logisch dat wie wil verder studeren toch leert hoe correct te schrijven ?
 
Terug
Bovenaan