Beetje zichzelf belachelijk maken door een goedkope kopie van de Argentijnse president Milei te spelen en door een gang te wandelen en daarbij schijnbaar willekeurig en ondoordacht een heleboel overheidsinstellingen af te schaffen door papiertjes van de muur te trekken, maar dan met het charisma van een natte dweil... ben ook geen groot fan van die Milei-figuur, maar als je hem wilt immiteren zal je toch wat meer van dat zogenaamde "riz" nodig hebben.
Je kan nog gerust donkerblauw (extreem)liberaal zijn, maar als je de Vlaamse Belastingdienst en de Personeelsdienst afschaft ga je me toch eens moeten uitleggen hoe je je overheid wilt gaan laten functioneren... minder ambtenaren moet nog wel lukken in België/Vlaanderen, maar geen?
En dan nog wat anti-natuur, pro-SUV (klimaat: "lang leve olie", anti-natuur: VLIZ afschaffen) onzin, ... haha.
Dan lees je elders nog in de pers: onderwijs privatiseren... dat is toch werkelijk één van de laatste zaken die ik zou privatiseren.
Ik vind een kerntakendebat énorm fascinerend, en één dat in een land met een hoog overheidsbeslag zeker en vast de moeite is, een deel zaken kan je mogelijks gerust afschaffen uitgaande van bepaalde principes (bv. subsidiëren van bepaalde "hobby's" versus een kerntaak als gezondheidszorg) en/of over andere zaken rationeel discussiëren: zijn de treinen beter af na privatisering in het buitenland ja/nee? Hebben we werkelijk zoveel subsidies nodig op regionaal niveau versus gewoon lagere belastingen?
Maar de manier waarop Maurits Vande Reyde door die gang at random wat overheidstaken wilt afschaffen is gewoon niet-onderbouwd populisme van een niveau waar Els Ampe zich misschien nog voor zou schamen.
Hypocriet overigens ook, want de man heeft (vakantiejobs buiten beschouwing) een 100% overheids-cv: stagiair bij liberalen, parlementair medewerker, kabinetsmedewerker, schepen, parlementslid... dat zijn dan nog allemaal zeer goed tot zelfs duurbetaalde postjes, i.t.t. veel jobs die via de overheid betaald worden aan veel lagere lonen: leerkracht, politie, gewone administratie...
Mijn loon is het merendeel van mijn carrière toegegeven ook door de overheid betaald (sommige jobs kan je nu éénmaal ook alleen bij de overheid vinden), maar zelfs dan nog heb ik altijd opengestaan en effectief ook nog meerdere jobs in de private sector (farma/chemie, horeca, uitgeverij) gedaan (zou zelfs nu nog graag een cumul vinden met een leuke arbeidsintensieve activiteit)
Ik zou zeggen als we gaan besparen: laten we beginnen bij de grote aantallen van dergelijke overbodige en duurbetaalde knopjesduwers in het Vlaams parlement die nog maar weinig of zelfs niets nuttig gerealiseerd hebben.
Qua budgettaire impact een druppel op een hete plaat, maar symbolisch wel belangrijk: als we de parlementen zouden halveren qua omvang, zouden we misschien zelfs de OpenVLD volledig onder de kiesdrempel kunnen duwen!