De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

Dit is gewoon een "boomer" onderwerp weer he.

Boomer: in mijne tijd werd er punten afgetrokken voor spelling
nieuwe generatie: *niet eens aanwezig hier lol*

Ik snap de leerkrachten wel dat ze daar niet meer op hameren. De nieuwe generatie heeft een aandachtsspanne van een goudvis. Opgegroeid met sociale media....Ze moeten heel veel vertellen in een beperkt aantal maximum tekens, dus veel afkortingen. Spelling is niet essentieel meer.
Tijden veranderen, kom daarom niet af met "boomer"-argumenten.
 
Dit is gewoon een "boomer" onderwerp weer he.

Boomer: in mijne tijd werd er punten afgetrokken voor spelling
nieuwe generatie: *niet eens aanwezig hier lol*

Ik snap de leerkrachten wel dat ze daar niet meer op hameren. De nieuwe generatie heeft een aandachtsspanne van een goudvis. Opgegroeid met sociale media....Ze moeten heel veel vertellen in een beperkt aantal maximum tekens, dus veel afkortingen. Spelling is niet essentieel meer.
Tijden veranderen, kom daarom niet af met "boomer"-argumenten.
beetje zoals
hebban olla uogala nestas hagunnan?
 
Dit is gewoon een "boomer" onderwerp weer he.

Boomer: in mijne tijd werd er punten afgetrokken voor spelling
nieuwe generatie: *niet eens aanwezig hier lol*

Ik snap de leerkrachten wel dat ze daar niet meer op hameren. De nieuwe generatie heeft een aandachtsspanne van een goudvis. Opgegroeid met sociale media....Ze moeten heel veel vertellen in een beperkt aantal maximum tekens, dus veel afkortingen. Spelling is niet essentieel meer.
Tijden veranderen, kom daarom niet af met "boomer"-argumenten.

Hou eens op met die Boomer-zever, zeg. Dat is toch gewoon weer de zoveelste manier om een wij-zij te kunnen maken die eigenlijk op niets slaat. Iedereen die het niet begrijpt is een boomer, de andere zijn "de nieuwe generatie". Maar in een ander topic zei ik precies hetzelfde als die "nieuwe generatie" volgens jou, ben ik nu jonger? Nog los van het feit dat hier geen boomers zitten, tenzij je niet kunt rekenen.

Nee, je kunt ook gewoon kijken naar het standpunt en de argumenten in plaats van de leeftijd. De nieuwe generatie heeft trouwens geen kortere aandachtsspanne, en het grote probleem bij spelling is niet "veel afkortingen" of dat er ergens maximum aantal tekens zijn. 140 tekens in een sms of in een Tweet? Wat een boomerargumenten! De "nieuwe generatie" weet niet eens wat een sms is.
 
Hou eens op met die Boomer-zever, zeg. Dat is toch gewoon weer de zoveelste manier om een wij-zij te kunnen maken die eigenlijk op niets slaat. Iedereen die het niet begrijpt is een boomer, de andere zijn "de nieuwe generatie". Maar in een ander topic zei ik precies hetzelfde als die "nieuwe generatie" volgens jou, ben ik nu jonger? Nog los van het feit dat hier geen boomers zitten, tenzij je niet kunt rekenen.

Nee, je kunt ook gewoon kijken naar het standpunt en de argumenten in plaats van de leeftijd. De nieuwe generatie heeft trouwens geen kortere aandachtsspanne, en het grote probleem bij spelling is niet "veel afkortingen" of dat er ergens maximum aantal tekens zijn. 140 tekens in een sms of in een Tweet? Wat een boomerargumenten! De "nieuwe generatie" weet niet eens wat een sms is.
Was jij geen leerkracht?
If so hoe bemerk jij het in je dagelijkse job?
 
Was jij geen leerkracht?
If so hoe bemerk jij het in je dagelijkse job?
Nee, sorry... Maar ik weet wel dat het best een onzinnig argument is van Hemmerechts, omdat oa het d/t-debat al dateert van de jaren 90, waarvan ik weet heb, en waarschijnlijk al van veel langer. Om dan nu af te komen met "de jeugd van tegenwoordig wil...", right.
 
Nee, sorry... Maar ik weet wel dat het best een onzinnig argument is van Hemmerechts, omdat oa het d/t-debat al dateert van de jaren 90, waarvan ik weet heb, en waarschijnlijk al van veel langer. Om dan nu af te komen met "de jeugd van tegenwoordig wil...", right.
Hoewel ik ook fervente voorstander ben van spelling kunnen we wel niet onderuit dat de taal evolueert.
Ik veronderstel nu nog sneller dan vroeger mede door social media, leenwoordjes uit andere talen en de oeverloze stroom aan afkortingen in de steeds snellere media.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chattaal
 
Heb is ook moeilijk om het te leren als alles autocorrect doet. Vroeger moest je nog eens nadenken, nu worden typos (ongemerkt) automatisch verbeterd.

Ik betrap mezelf er ook op. Als ik een document aan het typen ben ik word en ik weet een woord niet. Je type iets in de richting en word corrigeert wel.

Maar Kristien Hemmerechts blijft een trien :ROFLMAO:
 
Hoewel ik ook fervente voorstander ben van spelling kunnen we wel niet onderuit dat de taal evolueert.
Ik veronderstel nu nog sneller dan vroeger mede door social media, leenwoordjes uit andere talen en de oeverloze stroom aan afkortingen in de steeds snellere media.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chattaal
Maar dat zijn twee verschillende discussies.

Zelfs in chattaal zijn er conventies die impliciet opgelegd worden. Spelling zorgt ervoor dat je teksten vlotter kan lezen door een grotere voorspelbaarheid. Chattaal is trouwens een goed voorbeeld van dat zelfs als er geen enkele regel wordt opgelegd, er toch impliciet afspraken gemaakt worden om het voor iedereen werkbaar te houden.
 
Maar dat zijn twee verschillende discussies.

Zelfs in chattaal zijn er conventies die impliciet opgelegd worden. Spelling zorgt ervoor dat je teksten vlotter kan lezen door een grotere voorspelbaarheid. Chattaal is trouwens een goed voorbeeld van dat zelfs als er geen enkele regel opgelegd, er toch impliciet afspraken gemaakt worden om het voor iedereen werkbaar te houden.
Ik denk wel dat er een overlap is.
Als je enkel op de schoolbanken de spellingsregels degelijk gebruikt maar de rest van uw dag op sociale media/games de meest bizarre afkortingen dan denk ik wel dat dit invloed heeft op de algehele kennis van het taalgebruik.
 
Hoewel ik ook fervente voorstander ben van spelling kunnen we wel niet onderuit dat de taal evolueert.
Ik veronderstel nu nog sneller dan vroeger mede door social media, leenwoordjes uit andere talen en de oeverloze stroom aan afkortingen in de steeds snellere media.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chattaal
Dat taal evolueert, staat vast. Maar dat heeft niks te maken met de jeugd van tegenwoordig. De wereld stond op z'n kop bij "de nieuwe spelling", en dat is nog maar van de jaren 90. Dat was een bijna kunstmatige ingreep op een natuurlijke evolutie, wat één van de redenen was waarom het zo veel oproer veroorzaakte. Veel ging toen over de gewone natuurlijke evolutie, maar er waren ook specifieke regels die eigenlijk kunstmatig werden opgelegd. En dat werkt normaal niet zo in het Nederlands.
Die taalevolutie en het afzetten daartegen door taalpuristen is ook van alle tijden. In de renaissance werd de invloed van Grieks en Latijn heel veel sterker, omdat dat het na te streven doel zou zijn. En daar werd dan tegen afgezet. Vaak zie je een soort evolutionair taalpurisme, waarbij bij het ontstaan van de taal het purisme de kop op steekt, of bij het in gevaar komen van de taal. En dan weer wat gaat liggen, tot de taal weer in gevaar komt. Dat is in Vlaanderen een beetje het geval door de "dreiging" van het Frans aan de taalgrens, zie bijvoorbeeld maar het TAK.

Maar dat heeft allemaal weinig of niks te maken met de motivatie om spelling te leren, die nu anders zou zijn dan vroeger volgens Hemmerechts. Zoals de professor antwoordde: daar zijn 0 studies voor die dat zouden ondersteunen.

Wat wel een feit is, en daar zijn veel studies voor, is dat onder andere predictive typing ervoor aan het zorgen is dat veel mensen meer en meer steunen op computers bij het schrijven van een tekst. Wat dan weer wel gewoon evolutie is. Eentje waarbij we binnenkort nog maar aan halve woordjes denken, en de computer vult de rest wel aan. En de kans bestaat dat dat ooit wordt zoals leren rekenen zonder rekenmachine. Dat hoeft gewoon niet meer, omdat iedereen een rekenmachine heeft. Maar opnieuw: ook daar hebben spellingsregels weinig mee te maken.
 
Heb is ook moeilijk om het te leren als alles autocorrect doet. Vroeger moest je nog eens nadenken, nu worden typos (ongemerkt) automatisch verbeterd.

Ik betrap mezelf er ook op. Als ik een document aan het typen ben ik word en ik weet een woord niet. Je type iets in de richting en word corrigeert wel.

Maar Kristien Hemmerechts blijft een trien :ROFLMAO:
Daar betrap ik me ook op. Typt woord dat er grotendeels op trekt en dan op knopje autocorrect :p
 
Dit is gewoon een "boomer" onderwerp weer he.

Boomer: in mijne tijd werd er punten afgetrokken voor spelling
nieuwe generatie: *niet eens aanwezig hier lol*

Ik snap de leerkrachten wel dat ze daar niet meer op hameren. De nieuwe generatie heeft een aandachtsspanne van een goudvis. Opgegroeid met sociale media....Ze moeten heel veel vertellen in een beperkt aantal maximum tekens, dus veel afkortingen. Spelling is niet essentieel meer.
Tijden veranderen, kom daarom niet af met "boomer"-argumenten.
Hoeveel keer heb je dat 'boomer' argument hier nu al gebruikt? Ik denk niet dat hier ook maar 1 boomer zit, misschien een paar Gen X maar het overgrote deel is millenials.
 
Serieus, gasten, weten jullie hoeveel mensen van mijn generatie (late dertigers - vroege veertigers), laat staan vijftigers of zestigers niet deftig kunnen spellen? Net nog een collega van ergens rond de 60 die in een mail de maand mei als "mij" schreef.

Precies of dat is iets van enkel de jongere generaties.
 
Hou eens op met die Boomer-zever, zeg. Dat is toch gewoon weer de zoveelste manier om een wij-zij te kunnen maken die eigenlijk op niets slaat. Iedereen die het niet begrijpt is een boomer, de andere zijn "de nieuwe generatie". Maar in een ander topic zei ik precies hetzelfde als die "nieuwe generatie" volgens jou, ben ik nu jonger? Nog los van het feit dat hier geen boomers zitten, tenzij je niet kunt rekenen.

Nee, je kunt ook gewoon kijken naar het standpunt en de argumenten in plaats van de leeftijd. De nieuwe generatie heeft trouwens geen kortere aandachtsspanne, en het grote probleem bij spelling is niet "veel afkortingen" of dat er ergens maximum aantal tekens zijn. 140 tekens in een sms of in een Tweet? Wat een boomerargumenten! De "nieuwe generatie" weet niet eens wat een sms is.
Natuurlijk is het een wij-zij verhaal.
Hemmerechts die de nieuwe generatie vertegenwoordigt vs Wouter die afkomt met zijn boomer-verhaal.
Vul de context maar zelf in: in ieder geval zijn er voor en tegenstanders==>dus Wij-Zij.
 
Natuurlijk is het een wij-zij verhaal.
Hemmerechts die de nieuwe generatie vertegenwoordigt vs Wouter die afkomt met zijn boomer-verhaal.
Vul de context maar zelf in: in ieder geval zijn er voor en tegenstanders==>dus Wij-Zij.
Natuurlijk is het geen wij-zijverhaal. Want de ene keer schaar je er iemand onder, en de andere keer niet. De groepen veranderen tijdens dezelfde discussie nog. Nu is Hemmerechts (een echte boomer) al de vertegenwoordiger van de nieuwe generatie! Die professor is jonger... Je weet zelf niet eens meer wie je waar moet steken in je fictieve groepjes die je dan tegenover elkaar zet.
 
Hemmerechts die een nieuwe generatie vertegenwoordigt, besef je zelf de ironie van zo'n uitspraak niet? Hemmerechts is zelf nog net geen fossiel van de Vlaamse literatuur. Zelf heb ik nooit met plezier iets van haar gelezen overigens, dus haar creatief schrijven schat ik ook niet bepaald hoog in.

Over die dt-fouten?

Zij heeft wel een punt dat de focus te hard ligt op spelling. Spelling is belangrijk, maar er is zoveel meer dan louter het foutvrij kunnen schrijven. Mijn ouders zijn ook pas geïmmigreerd naar België toen ze al een diep stuk in de 20 waren en ik betrap ze allebei nog geregeld op spellingsfouten die ze zelf niet zien. Vanaf een zekere leeftijd (>vroeger tienerjaren) ben je te oud om überhaupt een taal nog voor de volle 100% te kunnen beheersen, en dan is het te gemakkelijk om iedereen die daar niet aan kan voldoen naar de intellectuele prullenmand te verwijzen. Ik vind dat ook ergens getuigen van een zeer gesloten wereldvisie qua nieuwkomers.

Maar dat is niet het issue, dat jouw ouders die fouten maken is begrijpelijk en heus geen onvergeeflijke zonde. Dat jouw ouders naar hier gemigreerd zijn zou echter geen excuus mogen zijn om jou in het onderwijs niet de spellingsregels te onderwijzen. Ook niet wanneer jij als tiener spellingsregels niet belangrijk genoeg vindt, want zoals Wouter Duyck terecht aanhaalde, denk ik niet dat er ooit al een generatie geweest is die met vol enthousiasme die spellingsregels geleerd heeft.

Spellingsregels mogen ook gerust veranderen wanneer een taal evolueert, maar ze overboord gooien uit zuivere intellectuele luiheid of om zo een zogenaamde creativiteit meer vrijheid te geven, neen...

De vergelijking met de rekenmachines vind ik niet misplaatst. Maar besef wel: niemand van ons heeft in het middelbaar nog geleerd hoe je een vierkantswortel berekent zonder rekenmachine, iets wat nochtans vrij gemakkelijk gaat met een techniek die je kan vergelijken met de staartdeling die je waarschijnlijk wel nog in het lager onderwijs hebt geleerd, hoop ik dan.
Dus ik heb er geen probleem mee dat mensen spellingscontrole gebruiken voor echt moeilijke woorden die je niet dagdagelijks gebruikt, maar mensen die geen enkele notie zouden hebben van de dt-regel, die zijn wat mij betreft te vergelijken met mensen die hun vermenigvuldigingstafels niet meer beheersen.
 
op mijn werk schrijven degene met buitenlandse roots ook allemaal foutief , ik heb daar geen problemen mee , maar van ons onderwijs zou je toch verwachten dat ze de correcte spelling leren en hanteren , ook voor mensen met een migratie-afkomst .
Ook als iemand pas op z'n 13e ofzo naar België is gekomen? Ga je die dan buizen omdat die na 4 jaar nog altijd geen perfect Nederlands kan schrijven?

Ik snap de leerkrachten wel dat ze daar niet meer op hameren. De nieuwe generatie heeft een aandachtsspanne van een goudvis. Opgegroeid met sociale media....Ze moeten heel veel vertellen in een beperkt aantal maximum tekens, dus veel afkortingen. Spelling is niet essentieel meer.
Tijden veranderen, kom daarom niet af met "boomer"-argumenten.

Yep, iedereen gebruikt tegenwoordig een computer of smartphone met autocorrect om een tekst te schrijven.
Beetje zoals met hoofdrekenen, iedereen gebruikt toch een rekenmachine. Er is geen nood meer om 88*13 (snel) uit het hoofd te kunnen.

Je moet de basis goed beheersen, maar de moeite om van (zeer) goede taalbeheersing naar excellente taalbeheersing te gaan, die kan je veel beter steken in het leren van een andere taal ofzo.

Serieus, gasten, weten jullie hoeveel mensen van mijn generatie (late dertigers - vroege veertigers), laat staan vijftigers of zestigers niet deftig kunnen spellen? Net nog een collega van ergens rond de 60 die in een mail de maand mei als "mij" schreef.

Precies of dat is iets van enkel de jongere generaties.

Idd precies alsof oudere autochtone Belgen allemaal zo'n spellingwonders zijn. Trek de gemiddelde facebookdiscussie open en je ziet de boomers (om het favo-woordje van Loser te gebruiken) van katoen geven met meer fouten dan lettergrepen. Terwijl spelling vroeger zeker nog de absolute número uno was.
 
Ik heb de bewuste uitzending nu niet gezien.
Maar ik stel mij de vraag in welke mate dat nu al gebeurt. Daarmee bedoel ik, worden nu in elk vak al punten afgetrokken bij fouten?
En zoja in welke mate?
Is dat 0.5/10 in totaal? Enfin, het is wel belangrijk om te weten waar we over spreken en of dat wel de moeite is om een discussie over op te zetten.
 
Ik heb de bewuste uitzending nu niet gezien.
Maar ik stel mij de vraag in welke mate dat nu al gebeurt. Daarmee bedoel ik, worden nu in elk vak al punten afgetrokken bij fouten?
En zoja in welke mate?
Is dat 0.5/10 in totaal? Enfin, het is wel belangrijk om te weten waar we over spreken en of dat wel de moeite is om een discussie over op te zetten.
Normaal gezien niet. Enkel bij spelfouten in vaktermen.
 
Natuurlijk is het geen wij-zijverhaal. Want de ene keer schaar je er iemand onder, en de andere keer niet. De groepen veranderen tijdens dezelfde discussie nog. Nu is Hemmerechts (een echte boomer) al de vertegenwoordiger van de nieuwe generatie! Die professor is jonger... Je weet zelf niet eens meer wie je waar moet steken in je fictieve groepjes die je dan tegenover elkaar zet.

Boomer is a state of mind :tongue:
 
Terug
Bovenaan