Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.

‘De optelsom van 1,5 miljard is niet correct’, zei Jambon in de plenaire vergadering op vragen vanuit de oppositie. ‘We moeten het volledige overzicht nog in detail maken, maar het is in de grootteorde van 640 miljoen euro.’

Volgens Jambon gaat dat in hoofdzaak over ICT-opdrachten. ‘Dat gaat over tijdelijke projecten waarvoor specifieke expertise nodig is. Dat is normaal in het bedrijfsleven, net als bij overheden. Daarnaast is er 31 miljoen gegaan naar de zogenaamde Big Four, de vier grote consultancybureaus EY, KPMG, Deloitte en PWC. Verder gaat het om erelonen aan architecten, ingenieurs,...’

Het bedrag van 640 miljoen euro (tussen 2019 en nu) noemt Jambon ‘perfect verdedigbaar’. ‘Dit is geen overdreven groot bedrag, maar net een goed voorbeeld van efficiëntie. Voor tijdelijke projecten beroep doen op tijdelijk personeel is net zuinig beleid.’

Wat een lelijke uithaal was dit toch van Crevits... blijkbaar om de aandacht af te leiden van Jo Vandeurzen.

Dit geeft alleszins aan hoe de sfeer binnen de Vlaamse regering is. En ook de federale regering ligt compleet in de touwen. Eigenlijk zouden ze beter verkiezingen organiseren in oktober 2023.
 

Wat een lelijke uithaal was dit toch van Crevits... blijkbaar om de aandacht af te leiden van Jo Vandeurzen.

Dit geeft alleszins aan hoe de sfeer binnen de Vlaamse regering is. En ook de federale regering ligt compleet in de touwen. Eigenlijk zouden ze beter verkiezingen organiseren in oktober 2023.
Ik zou Jambon ook niet zomaar geloven want die weet het zelf waarschijnlijk ook niet. Totaal gebrek aan transparantie en registratie bij die uitbestedingen. Dat dit onderwerp nu ter sprake komt, is ook enkel maar omdat PVDA al weken geleden een schriftelijke aanvraag had ingediend over wat nu de exacte cijfers zijn. En die zijn er dus nog altijd niet.


De uitgaven voor consultants - gesteld dat het cijfer van 640 miljoen euro dat Jambon gaf correct is - zijn goed voor ruim 0,3% van de totale uitgaven van de Vlaamse overheid (jaarlijks ongeveer 50 miljard).

“Op het totaal van de uitgaven zijn die cijfers relatief, maar allicht niet compleet of vervuild”, zegt professor Van de Walle. “Sommige opdrachten blijven onder de radar, zeker op de kleinere kabinetten. Vaak wordt met raamovereenkomsten gewerkt. Het is ook de vraag wat je allemaal onder consultancy verstaat.”

Professor Van de Walle wijst erop dat het voor de Vlaamse overheid momenteel complex is om cijfers over consultancyfacturen uit het boekhoudsysteem te halen. “Niet alle aanbestedingen van de Vlaamse overheid worden gecentraliseerd bijgehouden. Dat maakt het ook moeilijk om grip te krijgen op de situatie, al is het een argument om de boekhouding nog sterker te centraliseren.”
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Zit ik nu weer te hard te tinfoilhatten maar afegelopen weken.
-Plaatsnamen int frans op verkeersborden
-Jambon onderuitgeschopt voor de consultancy fees
-De croo die de groenen torpedeert
-assita kanko beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag.


Het zijn zeker bijna weer verkiezingen? :unsure:
 
Zit ik nu weer te hard te tinfoilhatten maar afegelopen weken.
-Plaatsnamen int frans op verkeersborden
-Jambon onderuitgeschopt voor de consultancy fees
-De croo die de groenen torpedeert
-assita kanko beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag.


Het zijn zeker bijna weer verkiezingen? :unsure:
Dat laatste lijkt me niet echt in de lijst te passen, maar voor de rest is het redelijk duidelijk.
 
Nochtans zitten er op de federale overheidsdiensten ook enorm veel consultants hoor.
Ach consultants.

Nr.1: werkt een taak half se gat af. Uiteraard op een gegeven moment nood aan een nieuwe uitdaging.
Nr.2: neemt over en zegt: "dat werk van mijn voorganger oh boy ik ga dat eerst moeten herzien hoor, dat gaat extra tijd kosten." En ... is ook weer op tijd weg.

Nog maar net gezien op een klein projectje.
Op een ander projectje ongeveer hetzelfde.

Hel, ik kan er hele verhalen over neerpennen.

Cashcrabben, smos achterlaten en met een grijns vertrekken.

Recent werden er nog artikels gedeeld van hele instanties die geplunderd/geruïneerd werden door consultants.

Nu is een overheid hier meer gevoelig aan? Ja.
Omdat er gewoon minder gestructureerd gewerkt wordt en dat uit zich gewoon in meer van dat gedrag.
Gebrek aan een duidelijke richting, kluwen, weinig deftigs op papier uitgeschreven, alleen maar eindeloze vergaderingen waarbij men elke 5 voet van gedachte verandert.
En die bazen van die consultancybedrijven zien overheden als gemakkelijke cashmachines die nooit teveel weerstand zullen bieden.

Wat zulke consultancybedrijven ook vaak doen.
Ze dumpen juniors ergens waar ze weten dat ze goed worden opgevangen, aldus kunnen leren van de senior internen.
(Zogenaamd had men zelfs weer geen mediors of seniors ter beschikking.)
Een paar maand later zegt het consultancybedrijf: "helaba eigenlijk is dat wel geen junior meer he, maar een medior en moeten jullie maar meer gaan betalen."
Maar het zal blijken dat dat mannetje binnen consultancybedrijf zelf nog aanzien wordt als een junior, en er dus zeker niet meer bij verdient.

En zoveel meer.
Laat onze zeggen dat er gewoon weinig met eer en geweten gewerkt wordt, en dat men maar te gemakkelijk weer kan wegspringen. Vooral easy money.
 
Ach consultants.

Nr.1: werkt een taak half se gat af. Uiteraard op een gegeven moment nood aan een nieuwe uitdaging.
Nr.2: neemt over en zegt: "dat werk van mijn voorganger oh boy ik ga dat eerst moeten herzien hoor, dat gaat extra tijd kosten." En ... is ook weer op tijd weg.

Nog maar net gezien op een klein projectje.
Op een ander projectje ongeveer hetzelfde.

Hel, ik kan er hele verhalen over neerpennen.

Cashcrabben, smos achterlaten en met een grijns vertrekken.

Recent werden er nog artikels gedeeld van hele instanties die geplunderd/geruïneerd werden door consultants.

Nu is een overheid hier meer gevoelig aan? Ja.
Omdat er gewoon minder gestructureerd gewerkt wordt en dat uit zich gewoon in meer van dat gedrag.
Gebrek aan een duidelijke richting, kluwen, weinig deftigs op papier uitgeschreven, alleen maar eindeloze vergaderingen waarbij men elke 5 voet van gedachte verandert.
En die bazen van die consultancybedrijven zien overheden als gemakkelijke cashmachines die nooit teveel weerstand zullen bieden.

Wat zulke consultancybedrijven ook vaak doen.
Ze dumpen juniors ergens waar ze weten dat ze goed worden opgevangen, aldus kunnen leren van de senior internen.
(Zogenaamd had men zelfs weer geen mediors of seniors ter beschikking.)
Een paar maand later zegt het consultancybedrijf: "helaba eigenlijk is dat wel geen junior meer he, maar een medior en moeten jullie maar meer gaan betalen."
Maar het zal blijken dat dat mannetje binnen consultancybedrijf zelf nog aanzien wordt als een junior, en er dus zeker niet meer bij verdient.

En zoveel meer.
Laat onze zeggen dat er gewoon weinig met eer en geweten gewerkt wordt, en dat men maar te gemakkelijk weer kan wegspringen. Vooral easy money.
Alé als we dan toch veralgemenen kunnen we de ambtenaren ook over één kam scheren, het zijn allemaal luierikken die al moe worden als ze ocharme de telefoon moeten opnemen.

Ik ben niet voor het een of tegen het ander maar hoe kan iedereen hier al zo vast zijn mening over gevormd hebben? De info is schaars en oppervlakkig, cijfers zijn niet duidelijk en zonder context maar toch heb je weer een pro kant en een contra kant.

Verduidelijking is hoogst nodig. Maar ik las zonet een artikel dat alle consultants buitensmijten en ze vervangen door ambtenaren maar liefst een half miljoen (500.000 EUR) kon opleveren!! Dat je met de ambtenaren dan weer vast hangt voor de rest van hun carrière wordt straal genegeerd. Ik zeg niet dat vaste ambtenaren altijd iets slecht is maar hoe kan je zo kort door de bocht gaan...
 
Ben ik alleen als ik zeg dat de blijvend sterke scores van Vlaams Beland en PvDA me angst inboezemen?

Al heel mijn leven ben ik niet echt geïnteresseerd in politiek. Alle schandalen die er nu (zogezegd of echt) zijn boeien me geen sikkepit. Ik ga voort met mijn leventje en moei me zo weinig mogelijk met andere dingen. En dan zie je dat twee extreme partijen groeien. Er moeten dus ergens mensen rondlopen die er op stemmen. Wat willen die eigenlijk? Die twee extreme partijen staan voor mij voor destructie van de waarden van onze samenleving…
 
Ben ik alleen als ik zeg dat de blijvend sterke scores van Vlaams Beland en PvDA me angst inboezemen?

Al heel mijn leven ben ik niet echt geïnteresseerd in politiek. Alle schandalen die er nu (zogezegd of echt) zijn boeien me geen sikkepit. Ik ga voort met mijn leventje en moei me zo weinig mogelijk met andere dingen. En dan zie je dat twee extreme partijen groeien. Er moeten dus ergens mensen rondlopen die er op stemmen. Wat willen die eigenlijk? Die twee extreme partijen staan voor mij voor destructie van de waarden van onze samenleving…

Alle schandalen boeien je niet. De mensen die op PVDA of VB stemmen boeit dat waarschijnlijk juist wel.
Ik denk dat dat al voor een groot deel de winsten kan verklaren. Traditionele partijen worden steeds meer één grote pot nat, terwijl VB en PVDA met een sterke visie naar buiten komen. Een visie die dan nog eens sterk ingaat tegen die traditionele partijen en zogezegd de stem van het volk is.
Daarnaast heeft, zeker PVDA, enkele populaire politici die veel dichter bij een grote groep mensen staat. Een Jos D'Haese of Hedebouw kan volgens mij op véél meer sympathie rekenen dan bijvoorbeeld een Egbert Lachaert of Jeremie Vaneeckhout.

Angst is volgens mij niet nodig. Er is een verschil tussen oppositiewerk en daadwerkelijk samen regeren met andere partijen. Er zal altijd water bij de wijn moeten gedaan worden, waardoor extreme standpunten niet kunnen overleven. PVDA zit bijvoorbeeld in enkele lokale besturen al mee aan tafel en er zijn daar helemaal geen verontrustende zaken aan de hand.
 
Denk je dat het merendeel van de mensen daarop stemmen omwille van protest? Want ik zit met dat stereotiep beeld in m’n hoofd van VB (ruige, niet al te slimme mensen die racistisch ingesteld zijn) en PvDA (mensen die elke vorm van rijkdom willen belasten/afnemen en willen herverdelen naar mensen die blij zijn met een halftijdse job en €1300). Beetje veel stereotiep, maar dat betekent dus dat wanneer er een partij zou opstaan met gematigde standpunten die zich afzet van de huidige partijen, die extreme partijen eigenlijk doodbloeden?

Hoeveel mensen stemmen op VB omdat ze echt racist zijn, en hoeveel mensen op de PvDA omdat ze tegen rijk zijn zijn?
 
Angst is volgens mij niet nodig. Er is een verschil tussen oppositiewerk en daadwerkelijk samen regeren met andere partijen. Er zal altijd water bij de wijn moeten gedaan worden, waardoor extreme standpunten niet kunnen overleven. PVDA zit bijvoorbeeld in enkele lokale besturen al mee aan tafel en er zijn daar helemaal geen verontrustende zaken aan de hand.
Ik blijf dat extreem naiëf vinden. Zowel in de geschiedenis als in verschillende landen momenteel niet zo ver van ons zien we dat extreme partijen niet snel de macht lossen wanneer ze ze hebben en ze elke verkiezing weer de democratie een beetje meer uithollen richting autocratie. Angst is zeer zeker nodig.
 
Denk je dat het merendeel van de mensen daarop stemmen omwille van protest? Want ik zit met dat stereotiep beeld in m’n hoofd van VB (ruige, niet al te slimme mensen die racistisch ingesteld zijn) en PvDA (mensen die elke vorm van rijkdom willen belasten/afnemen en willen herverdelen naar mensen die blij zijn met een halftijdse job en €1300). Beetje veel stereotiep, maar dat betekent dus dat wanneer er een partij zou opstaan met gematigde standpunten die zich afzet van de huidige partijen, die extreme partijen eigenlijk doodbloeden?

Hoeveel mensen stemmen op VB omdat ze echt racist zijn, en hoeveel mensen op de PvDA omdat ze tegen rijk zijn zijn?

Het merendeel omwille van protest zou ik niet durven zeggen. Ik denk wel dat het beu zijn van het huidige politieke klimaat een rol speelt. Niet zozeer als protest, maar wel een hoop dat een frisse wind iets kan veranderen. Het succes van Vooruit zie ik hier bijvoorbeeld ook in.

Dat stereotiepe beeld is volgens mij al lang niet meer correct. Natuurlijk zijn die figuren er, maar zowel VB als PVDA zijn doorheen de jaren gegroeid als partijen waardoor ze niet enkel die stereotypen aantrekken.
Dit is een interessant overzicht over hoe trouw kiezers zouden zijn, waarbij je bijvoorbeeld ziet dat bijna 5% van de kiezers van Groen en Vooruit zouden overstappen naar VB. Groen/Vooruit-kiezers hebben nu niet bepaald het stereotiep VB profiel.
Hoeveel mensen er binnen dat stereotiep beeld vallen is natuurlijk onmogelijk om te zeggen.

Ik denk daarnaast dat er ook maar weinig mensen zijn die volledig achter alle standpunten van een partij staan wanneer ze dat bolletje inkleuren.
 
Ik blijf dat extreem naiëf vinden. Zowel in de geschiedenis als in verschillende landen momenteel niet zo ver van ons zien we dat extreme partijen niet snel de macht lossen wanneer ze ze hebben en ze elke verkiezing weer de democratie een beetje meer uithollen richting autocratie. Angst is zeer zeker nodig.
Met 22% heeft VB niet genoeg om maar een kans in de regering te geraken , ze lijken het plafond te bereiken. PVDA heeft wel nog wat groeimarge , maar het lijkt toch echt wel N-vA - Vooruit - CD&v te worden (mss nog VLD erbij als het echt niet anders kan) , Federaal hangen we vast aan Wallonië waar zelfs geen rechtse partij bestaat. We blijven vastzitten met de traditionele partijen bij deze peilingen.
 
Met 22% heeft VB niet genoeg om maar een kans in de regering te geraken , ze lijken het plafond te bereiken. PVDA heeft wel nog wat groeimarge , maar het lijkt toch echt wel N-vA - Vooruit - CD&v te worden (mss nog VLD erbij als het echt niet anders kan) , Federaal hangen we vast aan Wallonië waar zelfs geen rechtse partij bestaat. We blijven vastzitten met de traditionele partijen bij deze peilingen.
Status quo vind ik niet slecht. Ik ga alvast traditioneel stemmen. Natuurlijk heeft dit land zijn problemen, maar ik zou ze zelf niet allemaal kunnen oplossen en iedereen content stellen - zelfs al had ik een ongelimiteerd budget.
 
Ik blijf dat extreem naiëf vinden. Zowel in de geschiedenis als in verschillende landen momenteel niet zo ver van ons zien we dat extreme partijen niet snel de macht lossen wanneer ze ze hebben en ze elke verkiezing weer de democratie een beetje meer uithollen richting autocratie. Angst is zeer zeker nodig.

Ik begrijp dat je dit naïef vindt. Ik denk gewoon dat angst overbodig is. Voorzichtigheid moet er altijd zijn, maar we zijn ver verwijderd van zulke scenario's in ons huidig politiek systeem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan