Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Aalst is een stad met redelijk wat secundaire scholen, maar ook heel veel migranten. Vroeger stuurden de mensen van rondom Aalst hun kinderen naar de secundaire scholen in Aalst. Vandaag sturen diezelfde mensen, en ook mensen uit Aalst zelf, hun kinderen naar secundaire scholen in Lede, Gijzegem, Mere, Herzele, Wetteren, .... Dit omdat het aandeel migranten daar nog laag ligt. Gevolg is dat ze in die scholen nu plots ook een leerlingenstop moeten invoeren.
Dus mensen willen hun kind niet graag in een school met een hoog aantal migranten steken en laten die dan maar naar andere scholen gaan in andere gemeenten. Waarop die de toestroom niet aankunnen en een stop invoeren. En het probleem ligt bij het totaal mislukte migratiebeleid maar niet de wereldvreemde visie van de ouders?

Je gaat me nu wat verhalen kunnen vertellen van op die scholen en wat er daar allemaal gebeurd. Ik weet dat Aalst een problematiek heeft met bendes enzovoort. Maar de problemen in het onderwijs gaan vele verder dan dat.

Ik wil gewoon van @Oldskooler weten hoe een totaal mislukt migratiebeleid verantwoordelijk is voor de:
  • Teveel aan administratie
  • Hervormingszucht van het onderwijs
  • Respectloze ouders
  • Beperkte werkingsmiddelen
  • Gebrek aan onderhoud aan gebouwen
  • Teveel individuele zorgtrajecten
Anderstalige kinderen (= geen Nederlands bij start schooljaar) is ook een probleem in het onderwijs vanwege de begeleiding. Maar dat doet zich toch meer voor in een stad als Aalst of Antwerpen dan in de Gemeentelijke Basischool van Zarren.
 
Er zijn problemen in het onderwijs: van een grootstad zoals Antwerpen met veel migranten tot een boerendorp in West-Vlaanderen met amper migranten. Hoe zou het totaal mislukte migratiebeleid daarvoor verantwoordelijk achten ?
Er zijn problemen en je hebt giga problemen.

Niemand staat graag voor een klas met tal van nationaliteiten, waarvan geen kat een landstaal deftig machtig is.

Soit, is al 5 miljoen keren gepasseerd.

De problemen van het onderwijs liggen aan de veel te lage verwachtingen en aan het brede onderwijs- en migratiebeleid van de voorbije kwarteeuw, schrijft een groep ervaringsdeskundigen....
Maar de reacties van specialisten in de media en bij de verantwoordelijken voor ons onderwijs gaan de diepe oorzaken uit de weg....
Grofweg de helft van die oorzaken wordt straal genegeerd....
Veel oorzaken die wél worden vermeld, zijn overigens niet typisch voor Vlaanderen: honger en onvoldoende slaap komen ook elders voor. Er bestaat geen enkele aanwijzing dat die problemen hier meer voorkomen dan elders. De coronacrisis en het lerarentekort waren bovendien alleen maar katalysatoren. Er is namelijk wel voldoende personeel, maar dat wordt weinig efficiënt ingezet. Overbelaste lesgevers zijn er overal, maar globaal kennen het secundaire en het hoger onderwijs veel te kleine klassen en lesgroepen; het lager onderwijs dan weer te grote. Voorts verschilt de reële werklast tussen de leerkrachten significant. Maar dat is wel het gevolg van het gevoerde beleid – lokaal en nationaal.

...
Waarom verzwijgen dat de inburgering tekortschiet, waardoor er zoveel Nederlandsonkundige nieuwkomers (en ook mensen die hier al veel langer wonen) blijven rondlopen? Of dat zoveel ‘experts’ zelfs de nood aan gedegen taalintegratie jaren afstreden. Zelfs de al zo zwakke vereisten uit de minimumdoelen gelden niet voor grote groepen leerlingen, wat nog extra bijdraagt tot de lage verwachtingen. Waarom verzwijgen dat anderstalige ouders de morele plicht hebben om zelf Nederlands te leren en dat ook thuis te gebruiken, al dan niet naast de taal van herkomst. Een andere thuistaal is dus niet problematisch, maar wel aanhoudende Nederlandsonkundigheid.
De rode draad doorheen dat verzwijgen lijkt ons hoofdzakelijk het brede onderwijs- en migratiebeleid van de voorbije kwarteeuw. Tijd voor ouders en leerkrachten om weer respect af te dwingen voor het legitieme recht van ieder kind op uitmuntend onderwijs.
...



Algemeen slecht beleid nationaal en lokaal, inclusiviteitsrommel, en jawel migratie heeft een grote impact.

Men zwijgt er maar te graag over dus.

Soit. Dat komt toch niet meer goed. Dat heeft men te hard in de vernieling gereden. Zal mijn probleem niet meer wezen.

De punten die je hierboven opsomt, doen er uiteraard ook toe.
Zijn tevens een deel van het slechte beleid, maar het mislukte migratiebeleid is eveneens een heel grote factor.

Hoofdpunt is dat men ervan verschiet dat de geldende partijen steeds rake klappen krijgen.
Federaal of regionaal doet er niet toe.
Maar er is nu eenmaal veel slecht beleid, punt. Wegkijken doet men maar al te graag.

Dat artikel vat het nu allemaal prima samen. (Wat onderwijs betreft dan.)
 
Laatst bewerkt:
Aalst is een stad met redelijk wat secundaire scholen, maar ook heel veel migranten. Vroeger stuurden de mensen van rondom Aalst hun kinderen naar de secundaire scholen in Aalst. Vandaag sturen diezelfde mensen, en ook mensen uit Aalst zelf, hun kinderen naar secundaire scholen in Lede, Gijzegem, Mere, Herzele, Wetteren, .... Dit omdat het aandeel migranten daar nog laag ligt. Gevolg is dat ze in die scholen nu plots ook een leerlingenstop moeten invoeren.
Gelukkig dat wij in Poperinge absoluut geen lerarentekort kennen.

Aantal leerlingen per gemeenten in secundair onderwijs:

Gemeente
JAAR 2011
JAAR 2021
Aalst zonder Gijzegem
7.399​
8.063​
Gijzegem
1.069​
1.031​
Erpe-Mere
362​
523​
Herzele
813​
1.418​
Lede
624​
960​
Wetteren
4.060​
3.896​

Voor 2 van je (deel)gemeenten gaat het niet op (daling van aantal leerlingen), voor 3 wel. Dit gewoon omdat er in Aalst een aanmeldingsplicht én capaciteitstekort is, kan Aalst niet meer groeien. Er is zeker geen verschuiving van Aalst naar andere gemeenten, er is gewoon geen plaats meer in Aalst ondanks investeringen in extra capaciteit.

Op 2 mei waren er nog 21 plaatsen vrij voor het "ASO", enkel voor technisch/beroeps was er nog redelijk wat plaats: https://so.naarschoolinaalst.be/opleidingen-volgend-schooljaar/?opleidingsjaren[]=6246&opleidingsjaren[]=6247
 
Ik vraag me af waarom niet meer mensen op partijen als open VLD stemmen. Sowieso zouden die toch de stem van elke middenklasse-werkmensen en hoger en alle iets of wat succesvolle zelfstandigen. Waar stemmen die nu op?

NV-A, Groen en SP-A. :p

VLD is ook geen echte middenklasse partij meer. Resten nog wat vrije beroepers over (advocaten, notarissen,..),
progressieven die niet graag belasting betalen,
en een paar die hard eurofielen die fan zijn van Verhofstadt.

Dat is inderdaad misschien nog 8% van de bevolking :p.

Ook niet vergeten dat VLD al onafgebroken in de federale regering zit sinds 1999.
+ al die recente schandaaltjes (De Croo senior en zijn pensioen, De Croo junior en zijn escapades tijdens de onderhandelingen, Sihame die frequent in de media blijft komen,...)

En ik denk dat Bouchez ook niet helpt eigenlijk :p.
 
Oppositie voeren doet stemmen winnen he. ;)

VLD zit inderdaad al veel te lang in de regering. Ze hebben zichzelf kapot geregeerd.
Ik zie ze straks na de verkiezingen, toch naar de oppositie gaan. Koppig blijven mee regeren gaat hun helemaal dood maken.
 
Groen…? Neen, dat is niet echt waar ik voor sta.
Die mannen willen economische groei tegenhouden. Ik sta 100% voor economische groei, zelfs agressiever dan we nu hebben.

Niet graag belasting betalen is dan nochtans wél iets voor mij. Maar de meeste mensen betalen dat niet graag, denk ik (in before er hier een paar zeggen met hoeveel plezier ze dat wel niet doen:
I. Don’t. Care.)
 
Groen…? Neen, dat is niet echt waar ik voor sta.
Die mannen willen economische groei tegenhouden. Ik sta 100% voor economische groei, zelfs agressiever dan we nu hebben.

Niet graag belasting betalen is dan nochtans wél iets voor mij. Maar de meeste mensen betalen dat niet graag, denk ik (in before er hier een paar zeggen met hoeveel plezier ze dat wel niet doen:
I. Don’t. Care.)
Na het lezen van bovenstaande quote en de rare kronkels die je maakt in de Algemene nieuws & actua-thread, denk ik dat je nog altijd niet goed snapt waar belastingen voor dienen...?
 
Na het lezen van bovenstaande quote en de rare kronkels die je maakt in de Algemene nieuws & actua-thread, denk ik dat je nog altijd niet goed snapt waar belastingen voor dienen...?
Plus al dat keyboard warrior 'I don't care' gedoen. Nieuwsflits: dit is een discussieforum. Als je de meningen van anderen niet wilt lezen moet je hier niet posten. Ga dan maar wat op Twitter spuien.
 
Plus al dat keyboard warrior 'I don't care' gedoen. Nieuwsflits: dit is een discussieforum. Als je de meningen van anderen niet wilt lezen moet je hier niet posten. Ga dan maar wat op Twitter spuien.
Moet ik dan zeggen dat het me wel interesseert terwijl dat niet zo is?

Ik snap waarvoor belastingen dienen. Ik vind alleen dat ze te hoog zijn, en dat er veel te progressief zijn. Procentueel meer afdragen beneden en minder boven (in absolute bedragen mag dit wel nog andersom zijn).
 
Moet ik dan zeggen dat het me wel interesseert terwijl dat niet zo is?

Ik snap waarvoor belastingen dienen. Ik vind alleen dat ze te hoog zijn, en dat er veel te progressief zijn. Procentueel meer afdragen beneden en minder boven (in absolute bedragen mag dit wel nog andersom zijn).
Mensen die zoals u redeneren ga ik werkelijk nooit snappen... Waarom zouden mensen met een laag inkomen / die het moeilijker hebben rond te komen, meer moeten afdragen dan anderen die meer verdienen / comfortabel kunnen leven?

Please explain.
 
Dus mensen willen hun kind niet graag in een school met een hoog aantal migranten steken en laten die dan maar naar andere scholen gaan in andere gemeenten. Waarop die de toestroom niet aankunnen en een stop invoeren. En het probleem ligt bij het totaal mislukte migratiebeleid maar niet de wereldvreemde visie van de ouders?

Je gaat me nu wat verhalen kunnen vertellen van op die scholen en wat er daar allemaal gebeurd. Ik weet dat Aalst een problematiek heeft met bendes enzovoort. Maar de problemen in het onderwijs gaan vele verder dan dat.

Ik wil gewoon van @Oldskooler weten hoe een totaal mislukt migratiebeleid verantwoordelijk is voor de:
  • Teveel aan administratie
  • Hervormingszucht van het onderwijs
  • Respectloze ouders
  • Beperkte werkingsmiddelen
  • Gebrek aan onderhoud aan gebouwen
  • Teveel individuele zorgtrajecten
Anderstalige kinderen (= geen Nederlands bij start schooljaar) is ook een probleem in het onderwijs vanwege de begeleiding. Maar dat doet zich toch meer voor in een stad als Aalst of Antwerpen dan in de Gemeentelijke Basischool van Zarren.

Hebben die scholen in Aalst of Antwerpen dan ook niet meer problemen dan de basisschool van Zarren ? Hebben de klassieke colleges zoveel problemen tegenwoordig ? Ik ken wel wat vrienden en familie met kinderen in zo een colleges en dat valt goed mee kwa problemen.

En ouders zijn niet wereldvreemd omdat ze hun kind niet als minderheid in een klas vol migranten willen zetten. Al is het maar om dezelfde type vriendjes te kunnen vinden. De vriendschappen die blijven zijn toch meestal degene tussen kinderen van gelijkaardige rijkdom, afkomst en onderwijsniveau ouders (toch in mijn ervaring).
 
Mensen die zoals u redeneren ga ik werkelijk nooit snappen... Waarom zouden mensen met een laag inkomen / die het moeilijker hebben rond te komen, meer moeten afdragen dan anderen die meer verdienen / comfortabel kunnen leven?

Please explain.
Net zoals ik het omgekeerde niet snap: wat hebben mensen die meer geld verdienen misdaan om gepenaliseerd te worden met meer (in absolute termen) belastingen?

Ik denk dat de essentie van het verschil in denken af te leiden valt uit hoe we in de wereld staan.
 
Net zoals ik het omgekeerde niet snap: wat hebben mensen die meer geld verdienen misdaan om gepenaliseerd te worden met meer (in absolute termen) belastingen?

Ik denk dat de essentie van het verschil in denken af te leiden valt uit hoe we in de wereld staan.

Dan staan we gelukkig anders in de wereld, want op uw manier zal society enkel maar meer individualistischer worden en zoals jij, helaas, ook egoïstischer :). Mensen die meer centjes "verdienen", zullen er heus niet armer van worden of minder van kunnen eten.

Ik hoop oprecht dat de komende generaties niet zoals jij redeneert en ook wat verder zullen gaan denken dan om henzelf.
 
Net zoals ik het omgekeerde niet snap: wat hebben mensen die meer geld verdienen misdaan om gepenaliseerd te worden met meer (in absolute termen) belastingen?

Ik denk dat de essentie van het verschil in denken af te leiden valt uit hoe we in de wereld staan.
Ik denk niet dat jij begrijpt wat belastingen zijn en waar ze toe dienen. En flitsboete is een straf. Dan word je "gepenaliseerd". Belastingen dienen niet om te straffen. Dus ja, wellicht staan we anders in de wereld.

Belastingen dienen uiteindelijk de maatschappij. En de maatschappij, en ja, zelfs de economie, is er meer bij gebaat om belastingen te halen bij rijkeren dan bij armeren.
 
En ouders zijn niet wereldvreemd omdat ze hun kind niet als minderheid in een klas vol migranten willen zetten. Al is het maar om dezelfde type vriendjes te kunnen vinden. De vriendschappen die blijven zijn toch meestal degene tussen kinderen van gelijkaardige rijkdom, afkomst en onderwijsniveau ouders (toch in mijn ervaring).
Omdat we dat ook kunstmatig in leven houden. Over het internet worden er zo gemakkelijk contacten gelegd maar wanneet het over IRL gaat dan gaan we kijken naar bv de achtergrond enzovoort. Misschien ben ik ook zo wel hoor, maar ik ben eerlijk genoeg om dat van mezelf wereldvreemd te vinden.

Over die college's: het gaat vooral over de problemen die leerkrachten ondervinden. Een heel groot deel van die problematiek wordt amper gevoeld door de schoolgaande jeugd net omwille van het feit dat half het onderwijs zich driedubbel plooit om het allemaal gedaan te krijgen. Met burn-outs en andere zaken als schadelijk gevolg.
 
Omdat we dat ook kunstmatig in leven houden. Over het internet worden er zo gemakkelijk contacten gelegd maar wanneet het over IRL gaat dan gaan we kijken naar bv de achtergrond enzovoort. Misschien ben ik ook zo wel hoor, maar ik ben eerlijk genoeg om dat van mezelf wereldvreemd te vinden.

Over die college's: het gaat vooral over de problemen die leerkrachten ondervinden. Een heel groot deel van die problematiek wordt amper gevoeld door de schoolgaande jeugd net omwille van het feit dat half het onderwijs zich driedubbel plooit om het allemaal gedaan te krijgen. Met burn-outs en andere zaken als schadelijk gevolg.

Ik vind wereldvreemd hier een vreemde woordkeuze, omdat de claims juist komen uit mijn ervaring met 'de wereld'.

In een bepaalde context (zeker kinderen) kun je perfect connecties leggen met mensen van compleet andere achtergrond. Maar wanneer de context veranderd komen de verschillen toch boven en verwaterd de vriendschap/het contact. Ik wil hier geen absolute claims doen, maar heb dit bij mezelf en anderen al 100x gezien.

Bij kinderen specifiek heb je bijvoorbeeld vriendjes in het lager (waar de achtergrond van bv educatie veel diverser is dan de ASO school later), wat perfect werkt. Maar dan rond de tijd dat je naar het middelbaar gaat, komen die verschillen meer naar boven en verwateren de contacten.

Ik doe bv vrijwilligerswerk en veel volk dat je daar tegenkomt is heel interessant contact enzo op dat moment. Maar uiteindelijk zie je dat de mensen die je daar blijvend leert kennen toch heel hard op jezelf trekken kwa achtergrond.

De Belg is hier trouwens extreem open in. Als ik vergelijk met familie & vrienden die we hebben uit Oost-europa (van mijn & mijn vrouw haar achtergrond). Ik pas daar ook enkel maar goed omdat ik mee ben met de taal & cultuur en ergens diep vanbinnen toch liever Oost-Europeaan ben dan Westerling :p. Maar ik spreek zeker niet vanuit een 'kerktoren mentaliteit'
 
Dan staan we gelukkig anders in de wereld, want op uw manier zal society enkel maar meer individualistischer worden en zoals jij, helaas, ook egoïstischer :). Mensen die meer centjes "verdienen", zullen er heus niet armer van worden of minder van kunnen eten.

Ik hoop oprecht dat de komende generaties niet zoals jij redeneert en ook wat verder zullen gaan denken dan om henzelf.
Dat klopt, zoals ik hier eerder al aangegeven heb. Sinds wanneer is het ‘niet armer’ worden een argument?

Hier, ga maar een dubbele shift werken en geef alles af aan de belastingen. Je wordt er niét armer van.

Ooit al bij stilgestaan dat er mensen zijn (waaronder ik) die gaan werken om erop vooruit te gaan in het leven? Zodat ik meer dan 1 of 2 keer op reis kan gaan, zodat ik niet op een optie meer of minder moet kijken als ik een auto bestel. Zodat ik een gezonde buffer heb als spaarboek, en kan investeren zodat m’n oude dag heel zorgeloos zal zijn? Zodat ik mijn kinderen kan laten studeren wat ze willen zonder ook die jaren maar enige toegevingen te doen op gebied van levensstijl? Omdat ik (zie F1-topic) geen 7 keer moet nadenken om naar de F1 te gaan aan de andere kant van de wereld, maar dat gewoon kan als ik dat wil zonder iets anders voor te laten?

Enfin, ik HEB het niet slecht hè. Dat zeg ik niet. Dankzij flexijobs kan ik een mooi tweede inkomen opbouwen, en gelukkig staat er geen limiet op. Maar als dat tweede inkomen bovenop m’n eerste inkomen zou komen, en dus aan 50% belast zou worden (na afhouding van RSZ), dan zou me dat pissig maken ja. In mijn ideale wereld moet werken lonen, een veel werken veel lonen, en extreem veel werken moet extreem veel lonen. Thuiszitten daarentegen zou 0 inkomen moeten betekenen, behalve in bepaalde omstandigheden (zonder me te willen limiteren of een exhaustieve lijst te willen maken: mensen met een handicap, daarvan mag het inkomen van mij zelfs omhoog).

Die bullshit van ‘maatschappelijk relevante jobs die weinig betalen’ mag iedereen houden. Als morgen alle vuilnismannen of verpleegkundigen stoppen zal de markt dat rap rechttrekken.
 
Onderwijs heeft federale toch niets te koeken ?
Dat is toch volledig op conto van de regionale overheid ?

En gezondheidszorg ook. Corona, guess what.

Federaal kan wel degelijk bijdragen, genoeg versnipperde bevoegdheden. Ik zeg maar wat, arbeidsmarkt, pensioenen, ...

Hoe lang gaan we nog naar die Pisa scores koekeloeren en zeggen "amai, slecht" en dan geen kloten doen?

Is dat niet wat te genuanceerd? Slogans en one-liners graag!

Het zou Sammy en Raoul sieren on het voorbeeld te geven. Je zaait wat je oogst.

Er zijn problemen in het onderwijs: van een grootstad zoals Antwerpen met veel migranten tot een boerendorp in West-Vlaanderen met amper migranten. Hoe zou het totaal mislukte migratiebeleid daarvoor verantwoordelijk achten ?

Als het gaatje links in de boot zit, zal het rechtste stuk van de boot ook zinken.

We hebben een zeer duur onderwijs systeem met heel slechte Pisa scores.

Te veel centen worden verspild aan hopeloze gevallen ipv te investeren in de voorkant van het peloton. Te weinig ambitie dus.

P
 
Dus mensen willen hun kind niet graag in een school met een hoog aantal migranten steken en laten die dan maar naar andere scholen gaan in andere gemeenten. Waarop die de toestroom niet aankunnen en een stop invoeren. En het probleem ligt bij het totaal mislukte migratiebeleid maar niet de wereldvreemde visie van de ouders?

Je gaat me nu wat verhalen kunnen vertellen van op die scholen en wat er daar allemaal gebeurd. Ik weet dat Aalst een problematiek heeft met bendes enzovoort. Maar de problemen in het onderwijs gaan vele verder dan dat.

Ik wil gewoon van @Oldskooler weten hoe een totaal mislukt migratiebeleid verantwoordelijk is voor de:
  • Teveel aan administratie
  • Hervormingszucht van het onderwijs
  • Respectloze ouders
  • Beperkte werkingsmiddelen
  • Gebrek aan onderhoud aan gebouwen
  • Teveel individuele zorgtrajecten
Anderstalige kinderen (= geen Nederlands bij start schooljaar) is ook een probleem in het onderwijs vanwege de begeleiding. Maar dat doet zich toch meer voor in een stad als Aalst of Antwerpen dan in de Gemeentelijke Basischool van Zarren.

Ik snap niet wat de merite is van migratie op zich als dat niks opbrengt. Diversiteit voor de diversiteit is nutteloos.

De toekomstige internationale arbeidsmarkt ligt er niet van wakker dat je kind maar halfopgeleid is maar wel 3/4 van zijn tijd inclusief en woeziewoezie stuff gedaan heeft. Nee, die willen hoogopgeleide profielen.

Mijn schoonmoeder gaf tot paar jaar geleden les in een migratieschool. 20y geleden wit, over tijd zwart geworden. Denk je dat het niveau verbeterd is? 1e middelbaar "pak je atlas en zoek 3 gebergten op in europa".

"Mufrouw, wat is een atlas, wat is een gebergte". Den helft spreekt geen Nederlands de rest van de klas leert niks, want ze moet Nederlandse les geven ipv aardrijskunde. Gevolg, alles wat Nederlands kan, trekt naar een andere school en je krijgt vuilbakscholen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan