Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Status quo vind ik niet slecht. Ik ga alvast traditioneel stemmen. Natuurlijk heeft dit land zijn problemen, maar ik zou ze zelf niet allemaal kunnen oplossen en iedereen content stellen - zelfs al had ik een ongelimiteerd budget.
Ik vind wel dat er federaal 1 socalistische lijst , 1 liberale ,1 groene moet komen . Waarom zou je als Vlaming niet op GL Bouchez mogen stemmen , of als Waal op Theo Francken ?
 
Ik vind wel dat er federaal 1 socalistische lijst , 1 liberale ,1 groene moet komen . Waarom zou je als Vlaming niet op GL Bouchez mogen stemmen , of als Waal op Theo Francken ?
Zoals gezegd, ik ben niet zo veel met politiek bezig. Ik geef eerlijk toe dat ik dus niet 100% weet wat dat op vandaag zou verhinderen.

Ik wil alleen niet dat er te veel verandert, vooral niet van die extreme dingen (ik vind het nu soms al ‘randje’).
 
Ik vind wel dat er federaal 1 socalistische lijst , 1 liberale ,1 groene moet komen . Waarom zou je als Vlaming niet op GL Bouchez mogen stemmen , of als Waal op Theo Francken ?
Er is geen enkele regel die zegt at er zoiets moet bestaan als Vlaamse en Waalse partijen, da's een natuurlijke evolutie geweest die vrijwillig gebeurd is.
 
Er is geen enkele regel die zegt at er zoiets moet bestaan als Vlaamse en Waalse partijen, da's een natuurlijke evolutie geweest die vrijwillig gebeurd is.
In se zou je kunnen zeggen dat de kieskringen dit wel verhinderen. Elke partij moet een lijst indienen per kieskring waarin ze wil opkomen. Vlaamse partijen dienen doorgaans enkel een lijst in in Vlaanderen - en omgekeerd. VB heeft wel eens een lijst in Wallonië ingediend en wat stemmen gekregen maar dat leek mij puur voor de aandacht.

Ik kan dus nooit voor De Wever, Rousseau of De Croo stemmen (of "tegen") aangezien die in mijn kieskring niet op de lijst staan. Net zoals een Waalse politicus zich niet moet verantwoorden tegenover een Antwerpse stemmer. Een N-VA heeft er geen belang bij in Charleroi een lijst in te dienen en heeft daar dus ook geen verantwoording af te leggen of kan daar niet afgestraft worden. Een federale kieskring kan in dat opzicht een oplossing zijn.
 
In se zou je kunnen zeggen dat de kieskringen dit wel verhinderen. Elke partij moet een lijst indienen per kieskring waarin ze wil opkomen. Vlaamse partijen dienen doorgaans enkel een lijst in in Vlaanderen - en omgekeerd. VB heeft wel eens een lijst in Wallonië ingediend en wat stemmen gekregen maar dat leek mij puur voor de aandacht.

Ik kan dus nooit voor De Wever, Rousseau of De Croo stemmen (of "tegen") aangezien die in mijn kieskring niet op de lijst staan. Net zoals een Waalse politicus zich niet moet verantwoorden tegenover een Antwerpse stemmer. Een N-VA heeft er geen belang bij in Charleroi een lijst in te dienen en heeft daar dus ook geen verantwoording af te leggen of kan daar niet afgestraft worden. Een federale kieskring kan in dat opzicht een oplossing zijn.
Die verantwoording die ze dan zouden moeten afleggen is imaginair, een partij heeft niks te verliezen met het indienen van een lijst behalve wat administratieve rompslomp. Als je morgen iedere partij verplicht overal lijsten in te dienen verandert er niks behalve dat de stembiljetten wat groter zullen moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Die verantwoording die ze dan zouden moeten afleggen is imaginair, een partij heeft niks te verliezen met het indienen van een lijst behalve wat administratieve rompslomp, da's de enige reden dat ze het nu niet doen. Als je morgen iedere partij verplicht overal lijsten in te dienen verandert er niks behalve dat de stembiljetten wat groter zullen moeten worden
Ik heb het vooral over kleine kieskringen vs. een federale.
 
Ik begrijp dat je dit naïef vindt. Ik denk gewoon dat angst overbodig is. Voorzichtigheid moet er altijd zijn, maar we zijn ver verwijderd van zulke scenario's in ons huidig politiek systeem.
Ik vrees dat ze in die andere landen dat ook dachten :)
 
Met 22% heeft VB niet genoeg om maar een kans in de regering te geraken , ze lijken het plafond te bereiken. PVDA heeft wel nog wat groeimarge , maar het lijkt toch echt wel N-vA - Vooruit - CD&v te worden (mss nog VLD erbij als het echt niet anders kan) , Federaal hangen we vast aan Wallonië waar zelfs geen rechtse partij bestaat. We blijven vastzitten met de traditionele partijen bij deze peilingen.
Blijkbaar wel, maar is nog klein

 
Ik wil alleen niet dat er te veel verandert, vooral niet van die extreme dingen (ik vind het nu soms al ‘randje’).

Bijna een derde van de Vlamingen stemt ondertussen op die extreme partijen (volgens de peiling toch).
Wees gerust dat een verandering van de maatschappij versus jouw verlies van de status-quo een trade-off is die zij zeker willen maken.
Sebiet moet ge nog uw kans gaan wagen in de VS

Al zeker als jouw visie grosso modo bestaat uit:
- status-quo is goed voor mij
- het mag zelfs meer in mijn voordeel worden
- ik trek me voorts geen reet aan van politiek
 
Bijna een derde van de Vlamingen stemt ondertussen op die extreme partijen (volgens de peiling toch).
Wees gerust dat een verandering van de maatschappij versus jouw verlies van de status-quo een trade-off is die zij zeker willen maken.
Sebiet moet ge nog uw kans gaan wagen in de VS

Al zeker als jouw visie grosso modo bestaat uit:
- status-quo is goed voor mij
- het mag zelfs meer in mijn voordeel worden
- ik trek me voorts geen reet aan van politiek
Meer in mijn voordeel zal het alleszins niet worden. Quasi alles wat men heden ten dage wil of effectief aanpast zijn zaken die voor mij niet hadden gehoeven (niet exhaustieve lijst maar eerder een greep: meer trajectcontroles, meer blauw op straat, hogere straffen voor bepaalde dingen, minder belastingen voor lage lonen, het moeilijker maken om te bouwen, verbanning van bepaalde dingen,…) maar ook meestal niet meteen nadelen voor mij meebrengen. Het strookt gewoon niet met mijn visie.
Ik denk dat daaruit mijn ‘schrik’ voor meer verandering ontstaat.

Want als dergelijke partijen aan de macht komen dan zal het effectief anders gaan worden.

Ik vraag me af waarom niet meer mensen op partijen als open VLD stemmen. Sowieso zouden die toch de stem van elke middenklasse-werkmensen en hoger en alle iets of wat succesvolle zelfstandigen. Waar stemmen die nu op?
 
Meer in mijn voordeel zal het alleszins niet worden. Quasi alles wat men heden ten dage wil of effectief aanpast zijn zaken die voor mij niet hadden gehoeven (niet exhaustieve lijst maar eerder een greep: meer trajectcontroles, meer blauw op straat, hogere straffen voor bepaalde dingen, minder belastingen voor lage lonen, het moeilijker maken om te bouwen, verbanning van bepaalde dingen,…) maar ook meestal niet meteen nadelen voor mij meebrengen. Het strookt gewoon niet met mijn visie.
Ik denk dat daaruit mijn ‘schrik’ voor meer verandering ontstaat.

Want als dergelijke partijen aan de macht komen dan zal het effectief anders gaan worden.

Ik vraag me af waarom niet meer mensen op partijen als open VLD stemmen. Sowieso zouden die toch de stem van elke middenklasse-werkmensen en hoger en alle iets of wat succesvolle zelfstandigen. Waar stemmen die nu op?

Op de sossen, want die zijn tegenwoordig minder links dan open vld
 
Kun je geloven @Tomski dat die partij inderdaad meer naar mij groeit…? Toch eens bekijken waar ik het bolletje kleur. Ik wil gewoon een centrumpartij, economisch mag iets rechtser voor mij maar naar migratie toe mag het dan weer iets linkser… ik vind mijn weg niet op vandaag.
 
Dat geneut over de rente op spaarrekeningen is toch het prime example van rooie liberalen.

De regering heeft een maand geleden beslist om de dck rente te cappen iov te blijven koppelen aan OLO boven de cap. Met de redenering "we moeten geen geld uitdelen, dat kost veel". Er zitten toch liberalen in die regering, De Croo wist dat toch dat dat gebeurd is?

En dan gaan diezelfde liberalen, nadat de rente nota bene al gezakt is sindsdien, na wat geopperd van links, datzelfde riedeltje afspelen als DCK, maar met omgekeerde argumenten, nou nou, beetje serieus blijven.

Dat is toch inhoudsloze symbool politiek. Die rente zal wel volgen. Is het niet morgen, is het overmorgen of volgende maand. Nobody cares. It's the economie, stupid. Gaan we alles beginnen reguleren? Rare liberalen...

Ondertussen draait de economie in de soep, een tekort van 30mrd, Europa die onze ballen afkniijpt, een energie deal met Engie die er niet komt, een pensioen probleem, een arbeidsmarkt activatie probleem, migratie, onderwijs. Wat horen we daar over? 0,0.

"Ik weet niet waarom we maar 8% halen". Zeker in de leer gegaan bij Groen? Die wapperen continue met lgbtq vlaggen en woke geneuzel. Nobody cares, behalve wat groen jong leden met te veel tijd. Hallo Sammy mahdi

Voor nu toch eens beleid ipv gewoon symboolpolitiek te doen om wat 20 jarigen voor je kar te spannen. 80% van de bevolking is 25+ en werkt en geeft geen fluit om tiktok video's en symboolpolitiek...
 
Ondertussen draait de economie in de soep, een tekort van 30mrd, Europa die onze ballen afkniijpt, een energie deal met Engie die er niet komt, een pensioen probleem, een arbeidsmarkt activatie probleem, migratie, onderwijs. Wat horen we daar over? 0,0.
Maar dat zijn toch opgeblazen perceptieproblemen zekers 🙄

Even het hele energiebeleid en onderwijs blijven onderuit stampen. *'t is dat maar*

(niet alleen de schuld v.d. ovld uiteraard, de onkunde is wijdverspreid)
 
Laatst bewerkt:
Maar dat zijn toch opgeblazen perceptieproblemen zekers 🙄

Even het hele energiebeleid en onderwijs blijven onderuit stampen. *'t is dat maar*

(niet alleen de schuld v.d. ovld uiteraard, de onkunde is wijdverspreid)
Onderwijs heeft federale toch niets te koeken ?
Dat is toch volledig op conto van de regionale overheid ?
 
Onderwijs heeft federale toch niets te koeken ?
Dat is toch volledig op conto van de regionale overheid ?
Maar ook niet volledig waar.
Het totaal mislukte migratiebeleid, trekt natuurlijk ook het onderwijs overal mee naar beneden.
(Al die debiele regelingen die meer slecht doen dan goed zitten idd regionaal.)
Daarom de laatste zin, de onkunde zit overal. OVLD is natuurlijk het meeste kop van jut.
(En die zitten tevens federaal, Vlaams en in Brussel. Een arrogante systeempartij die overal hun pollekes moest inhebben.)

Maar echt alles begint straalvierkant te draaien.
Mensen hebben geen besef van wat er ons nog te wachten staat, met al de gedane schade.
 
Eigenlijk zou het activeren van zoveel mogelijk mensen in de maatschappelijk belangrijke sectoren zoals zorg en onderwijs een topprioriteit moeten zijn. Maar langs een kant merk ik dat de steeds toenemende individualisering dat in de weg lijkt te staan, en dat gaat veel verder dan enkel die sectoren.

Werken in de zorg en het onderwijs doe je in de eerste plaats niet voor het grote geld of voor de carrière, al is dat uiteraard wel mogelijk. Die jobs doe je omdat je graag iets wil betekenen voor je medemens of omdat je effectief wil bijdragen aan de maatschappij, beide jobs zijn dan ook een engagement.

Als er iets is wat niet samen gaat met engagement dan is het individualisme, en dat is iets dat te hard de bovenhand aan het nemen is in onze samenleving. Verzuring, niets meer kunnen verdragen van elkaar. Vorige week las ik nog een artikel over het dalend geboortecijfer in ons ons land. Naast het financiële aspect was de grootste reden dat mensen eerder om praktische reden geen kinderen meer nemen zodat ze meer tijd hebben voor zichzelf en voor elkaar. Allemaal goed en wel, maar als je met een maatschappij zit waar geen nieuwkomers meer zijn, dan sterft je maatschappij uit. Kinderen krijgen en opvoeden is ook een engagement. Wielerwedstrijden moeten worden afgelast omdat ze geen seingevers meer vinden, het Rode Kruis smeekt achter bloedgevers, tekort aan redders, tekort aan vrijwilligers op lokale evenementen, tekort aan jobstudenten of mensen die willen werken in de weekends.

Niemand caret nog om de andere, niemand wil de handen nog vuil maken, niemand kan nog iets verdragen van een ander.
 
Maar ook niet volledig waar.
Het totaal mislukte migratiebeleid, trekt natuurlijk ook het onderwijs overal mee naar beneden.
Er zijn problemen in het onderwijs: van een grootstad zoals Antwerpen met veel migranten tot een boerendorp in West-Vlaanderen met amper migranten. Hoe zou het totaal mislukte migratiebeleid daarvoor verantwoordelijk achten ?
 
Er zijn problemen in het onderwijs: van een grootstad zoals Antwerpen met veel migranten tot een boerendorp in West-Vlaanderen met amper migranten. Hoe zou het totaal mislukte migratiebeleid daarvoor verantwoordelijk achten ?
Aalst is een stad met redelijk wat secundaire scholen, maar ook heel veel migranten. Vroeger stuurden de mensen van rondom Aalst hun kinderen naar de secundaire scholen in Aalst. Vandaag sturen diezelfde mensen, en ook mensen uit Aalst zelf, hun kinderen naar secundaire scholen in Lede, Gijzegem, Mere, Herzele, Wetteren, .... Dit omdat het aandeel migranten daar nog laag ligt. Gevolg is dat ze in die scholen nu plots ook een leerlingenstop moeten invoeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan