Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
De geldverspilling aan consultancy is wijdverspreid ook in private bedrijven helaas. Waar het idee vandaan komt dat een peperdure consultant die of wel iets komt vertellen wat je al weet of wel helemaal niets oplevert een goede besteding van geld betreft is mij een raadsel
Omdat niet alle consultants geldverspilling zijn.
Als ze geen ambtenaren hebben met de nodig expertise moeten ze het wel extern zoeken.

Maar als je blijkbaar structureel consultants nodig hebt, is het dan niet tijd om die kennis en expertise intern op te bouwen?

Het is sowieso moeilijk om uitspraken te doen zonder de details te kennen van al die opdrachten. Maar je kan als overheid toch maar moeilijk in alle domeinen expertise opbouwen. Van hydrologisch herstel in natuurgebieden tot specifieke juridische adviezen rond sociaal beleid, ik zeg nu maar iets.
Nog los van de vraag of je überhaupt vandaag de nodige mensen daarvoor kan verleiden om voor de overheid te werken.
Liever meer transparantie dan nu weer blind te roepen om meer ambtenaren imo.

Maar als je blijkbaar structureel consultants nodig hebt, is het dan niet tijd om die kennis en expertise intern op te bouwen?
Zijn dat telkens dezelfde consultants?

En je moet ze ook nog vinden, niet iedereen is bereid om onder een ambtenarenstatuut te werken. Daarom dat Smals vzw in het leven is geroepen bijvoorbeeld.

Lijkt me in navolging van het nieuws rond Jo Vandeurzen alweer eens te gaan om stemmingmakerij

Wat kan je allemaal doen met dat bedrag?​

- Bijna twee jaar de kinderopvang financieren (800 miljoen euro per jaar)

- Bijna drie jaar lang subsidies Cultuur, Jeugd, Sport en Media financieren (613 miljoen euro per jaar)

- Ruim 7.000 kilometer aan nieuwe fietspaden (412 miljoen euro voor 2.000 kilometer)

Die drie puntjes lijken me rechtstreeks van op een pamflet van Vooruit, Groen, PVDA of VB te kunnen komen, alsof dat bedrag dat aan consultants gespendeerd werd integraal weggesmeten geld is... Als de overheid echt bijvoorbeeld sterke IT profielen willen aantrekken moeten ze de mensen maar betalen naar hun ervaring en/of op basis van een test of screening in plaats van enkel naar een diploma te kijken. Op een vorig project van mij zat een developer van eind de twintig die enkel zijn middelbaar had afgewerkt, maar ik heb nog nooit iemand geweten met zo een sterke kennis van verschillende syntaxen als hem. Die zat er als consultant via RealDolmen en had uiteraard een mooie verloning, als die bij de Vlaamse overheid intern zou gaan werken betalen ze hem als een niveau C terwijl je daar met de eerste beste (irrelevante) master direct als een niveau A betaald wordt.

Het is natuurlijk echt een dooddoener van een uitspraak natuurlijk: 1,5 miljard is gewoon indrukwekkend, vooral als je, zoals ik, echt geen enkel idee hebt over wat dat allemaal gaat, hoeveel dat in het verleden was, of daar speciale projecten in vervat zijn... en ga zo maar door.

Ik heb ook de indruk dat het bedrag en timing niet random gekozen zijn n.a.v. het akkefietje rond Dhr. Vandeurzen...

Het is natuurlijk echt een dooddoener van een uitspraak natuurlijk: 1,5 miljard is gewoon indrukwekkend, vooral als je, zoals ik, echt geen enkel idee hebt over wat dat allemaal gaat, hoeveel dat in het verleden was, of daar speciale projecten in vervat zijn... en ga zo maar door.

Ik heb ook de indruk dat het bedrag en timing niet random gekozen zijn n.a.v. het akkefietje rond Dhr. Vandeurzen...
Alle applicaties die gebruikt werden tijdens de corona pandemie waaronder de apps en de systemen voor de verwerking van de statistieken en analyses zijn volledig gebouwd door consultants.

Het is sowieso moeilijk om uitspraken te doen zonder de details te kennen van al die opdrachten. Maar je kan als overheid toch maar moeilijk in alle domeinen expertise opbouwen. Van hydrologisch herstel in natuurgebieden tot specifieke juridische adviezen rond sociaal beleid, ik zeg nu maar iets.
Nog los van de vraag of je überhaupt vandaag de nodige mensen daarvoor kan verleiden om voor de overheid te werken.
Liever meer transparantie dan nu weer blind te roepen om meer ambtenaren imo.
Ik denk dat het idee dat we het zonder consultants kunnen zuivere stemmingsmakerij is, maar het zou me nu ook niet verbazen dat om te besparen op één type uitgaven men niet zo kritisch heeft gekeken naar het doen stijgen van een ander type. Als je langdurig consultants nodig hebt voor een taak begint denk ik wel de vraag zich te stellen of je dan niet beter die expertise in-house opbouwt.

Er zijn vorig jaar bij de overheid 45.434.644 a4 papieren gebruikt.

Als jullie niet weten wat te doen met dat getal, Awel ik ook ook niet met die 1,5 miljard.

Much ado about nothing. Tof dat we dat in kinderbijslag konden steken of andere problemen oplossen. Maar we weten niet welke problemen dit geld heeft opgelost. Dit is weer politiek voor de bühne en is 0,0 inhoudelijk gebaseerd op iets.
Dat zou het perfect kunnen zijn, maar men roept liever in plaats van dit eerst te onderzoeken.

Ik vind het ook altijd opmerkelijk hoe "hoge bedragen" optisch zo groot mogelijk worden gemaakt.

"1,5 miljard euro aan dure consultants gedurende deze legislatuur van de Vlaamse Regering onder leiding van Jan Jambon, en er is nog een jaar te gaan!"

klinkt natuurlijk indrukwekkender dan

"375 miljoen euro per jaar aan overheidsopdrachten, waarvan 1/3e ofwel 125 miljoen euro aan studiewerk voor het Agentschap Mobiliteit en Openbare Werken"

Aanwervingen van IT-profielen gebeuren vaak via Vlaanderen Connect VZW, omdat een bachelor toegepaste informatica met 8 jaar ervaring inderdaad niet voor een loonschaal B111 gaat werken aan 3154,84 bruto, per maand.

Enkel Vlaanderen Connect VZW is al goed voor 23 miljoen euro omzet per jaar (allemaal afkomstig van de Vlaamse overheid), goed voor 197,2 VTE's.

Als je vandaag enkel de krantenkoppen leest, lijkt het alsof Jan Jambon even 1,5 miljard euro aan vrienden bij McKinsey heeft gegeven. De realiteit is dus genuanceerder. Wel mooi gespeeld van Hilde Crevits. Dat ex-ministers en partijgenoten consultant spelen voor hun voormalige departement ruikt inderdaad niet fris.

Trouwens je kan dan evengoed iets zeggen over aanbestedingen voor openbare werken waarbij ik mij toch ook enorme vragen stel over de kostprijs. Als je soms aan de werken van de vernieuwing van een rond punt een bord ziet staan met daarop "Kostprijs 5 miljoen Euro" dan vraag ik mij toch ook af wat ze allemaal met die 5 miljoen konden doen en waarom ze dat rondpunt niet laten vernieuwen door gemeentearbeiders met een bobcat.

Zijn dat telkens dezelfde consultants?

En je moet ze ook nog vinden, niet iedereen is bereid om onder een ambtenarenstatuut te werken. Daarom dat Smals vzw in het leven is geroepen bijvoorbeeld.

Smalls VZW gaat wel wat hopelijk wat goedkoper zijn dan de standaard consultingboîte.
Ik zou toch hopen dat werken via die eigen ICT organisaties dat dat de factuur op zijn minst wat reduceert.

Ik hoop dat er in de toekomst dan ook een wat diepgaandere analyse komt van waar die 1,5 miljard euro naar toe gaat. (Is dat IT? is dat beleidsanalyse door voormalige ministers? Wat is de ROI van die projecten? Wat is de noodzaak van die projecten? Wat is de "herhaling" van die projecten?...)

Bijvoorbeeld agentschap "Mobiliteit en Openbare werken". Ik zou ergens toch verwachten dat de kennis en expertise daar intern zou zitten met betrekking tot openbare werken zodat ze niet telkens naar studiebureaus moeten trekken.

Trouwens je kan dan evengoed iets zeggen over aanbestedingen voor openbare werken waarbij ik mij toch ook enorme vragen stel over de kostprijs. Als je soms aan de werken van de vernieuwing van een rond punt een bord ziet staan met daarop "Kostprijs 5 miljoen Euro" dan vraag ik mij toch ook af wat ze allemaal met die 5 miljoen konden doen en waarom ze dat rondpunt niet laten vernieuwen door gemeentearbeiders met een bobcat.

Of de overtreffende trap: gerechtsgebouw huppeldepup: budget 10 miljoen -> uiteindelijke kost 30 miljoen ...

Bijvoorbeeld agentschap "Mobiliteit en Openbare werken". Ik zou ergens toch verwachten dat de kennis en expertise daar intern zou zitten met betrekking tot openbare werken zodat ze niet telkens naar studiebureaus moeten trekken.
Ik heb geen ervaring met hoe overheden werken. Maar stel dat je daar een 6-tal mensen hebt die je enorm breed kan inzetten op bepaalde studies dan mis je toch gedurende een ganse legislatuur nog een hoop VTE om effectief alles rond te krijgen door projecten die gelijk lopen enzovoort.

Ik ben een koele minnaar van consultancy maar ik ben er zeker van dat er een grote en terechte markt zich bevindt bij de overheid.

Mogen we trouwens ook eens de cijfers m.b.t. tot verloop er en passant eens naast leggen? Kennis en expertise opbouwen allemaal goed en wel. Maar met een minder interessant loonpakket is het moeilijk om die ganse boite te behouden.

Ik las ook ergens dat we daarmee 4000 overheidsmensen extra konden aannemen. Als dat allemaal voor ‘tijdelijke’ (1-4 jaar) projecten is. Hoeveel betalen we dan over de ganse loopbaan? Want het is niet gezegd dat al die 4000 mensen effectief ook daarna hun nut gaan hebben.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe bozer ik word op deze manier van politiek doen. Sure, je hebt leuke titels voor op HLN maar wat dan nog?
Ik wil een concrete case zien waarbij er enkele miljoenen volledig verkeerd geïnvesteerd werden. Das toch duizend maal beter dan wat ballonnetjes die nergens over gaan?

Die reacties ook alweer...

N0FtVpt.png

Ik heb geen ervaring met hoe overheden werken. Maar stel dat je daar een 6-tal mensen hebt die je enorm breed kan inzetten op bepaalde studies dan mis je toch gedurende een ganse legislatuur nog een hoop VTE om effectief alles rond te krijgen door projecten die gelijk lopen enzovoort.

Ik ben een koele minnaar van consultancy maar ik ben er zeker van dat er een grote en terechte markt zich bevindt bij de overheid.

Mogen we trouwens ook eens de cijfers m.b.t. tot verloop er en passant eens naast leggen? Kennis en expertise opbouwen allemaal goed en wel. Maar met een minder interessant loonpakket is het moeilijk om die ganse boite te behouden.

Ik las ook ergens dat we daarmee 4000 overheidsmensen extra konden aannemen. Als dat allemaal voor ‘tijdelijke’ (1-4 jaar) projecten is. Hoeveel betalen we dan over de ganse loopbaan? Want het is niet gezegd dat al die 4000 mensen effectief ook daarna hun nut gaan hebben.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe bozer ik word op deze manier van politiek doen. Sure, je hebt leuke titels voor op HLN maar wat dan nog?
Ik wil een concrete case zien waarbij er enkele miljoenen volledig verkeerd geïnvesteerd werden. Das toch duizend maal beter dan wat ballonnetjes die nergens over gaan?

Helemaal akkoord. In mijn stad is er bijvoorbeeld een stedenbouwkundige studie gedaan naar een as van 3 (lange) straten die 100 jaar geleden een kanaal vormden. Vanuit de bevolking en dus ook vanuit de politiek is er animo om van die as terug meer een beleving te maken ipv een grote betonoppervlakte waar auto's over rijden en op geparkeerd staan.

Dit is de conceptstudie die werd opgeleverd door een consortium van enkele consultancybureaus. Scroll er gerust eens door, en vraag je af of de gemiddelde gemeenteambtenaar van de dienst omgeving zo'n studie kan maken...

Ik ben als geïnteresseerde burger naar de voorstelling van die conceptstudie gaan kijken en heb ook gesproken met die mensen. Wat een talent! Jonge mensen, 20'ers en 30'ers, die buitenlandse ervaring hebben opgedaan en echt met frisse ideeën komen. Mensen die naast hun consultancywerk deeltijds lesgeven aan de universitaire opleiding stedenbouw. De koppeling tussen sociologie en ruimtelijke ordening. Ik was echt zwaar onder de indruk. En dat is dan ocharme nog maar op lokaal niveau.

Ik ben er 1000% zeker van dat zo'n studie niet lukt met vaste ambtenaren. En als het wél zou lukken, betekent dat dat er een gigantische verspilling van middelen en talent plaatsvindt.

Die reacties ook alweer...

Dat is dus het resultaat van dit politiek gedrag hè. "Eenvoudige maar brave mensen" worden gevormd tot klootjesvolk door die constante stroom van shit. Ik ben dat zo beu...

Dat is dus het resultaat van dit politiek gedrag hè. "Eenvoudige maar brave mensen" worden gevormd tot klootjesvolk door die constante stroom van shit. Ik ben dat zo beu...
De media doet er anders ook altijd duchtig aan mee als het voor de clicks is. En iedere week is het wel een andere doelgroep die de boter mag fretten.

Dit is de conceptstudie die werd opgeleverd door een consortium van enkele consultancybureaus. Scroll er gerust eens door, en vraag je af of de gemiddelde gemeenteambtenaar van de dienst omgeving zo'n studie kan maken...
eerlijk gezegd vind ik die studie niet zo buitengewon hoor. Ik heb een tijdje in de GECORO-raad gezeten en daar hebben we studies van dergelijk allooi vaak door Provincie West Vlaanderen en de gemeente Ieper zien maken.

Nu, het zou DOM zijn om ALLE consultants buiten te gooien. Maar als je ziet dat sommige contracten voor consultants blijven lopen jaar na jaar, dan is daar wel een probleem van onderbezetting van mensen op het terrein zelf

Dat is natuurlijk anekdotisch, maar ik zie dat hier bij ons op't werk ook. We hebben hier consultants die komen en gaan, maar er loopt hier ook een consultant rond die hier al langer werkt dan drie kwart van onze vaste werknemers. Oké, niet (altijd) full-time, maar toch.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties