Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Met 31 miljard aan uitgaven is ook het economisch beleid duur. Het aantal uitgaven dat onder die noemer valt, is vrij breed: van loonsubsidies tot dienstencheques en uitgaven voor openbaar vervoer en mobiliteit.

Daar valt nog wel wat te rapen zeker?

En volgens dat artikel betalen we 10miljard rente op onze schulden..
Nog iemand die nog meer schulden maken een goed idee vond?
 
Dus jij wilt een knip gaan maken in de lonen van 25% (!) van de federale ambtenaren terwijl politie (recent loonsverhoging gehad), Vlaamse ambtenaren (die hebben in de praktijk al een hoger loon & maaltijdcheques), leerkrachten (ook vastbenoemd en recent loonsverhoging gehad, wel geen maaltijdcheques), etc. allemaal ongemoeid gelaten worden? Dit dan nog voor mensen die effectief wél werken... je kan er zeker iets van zeggen dat niet elke ambtenaar (spreek ook hier uit ervaring) even hard werkt (maar de laatste jaren geleerd dat dat voor de privé evenzeer geldt, maar goed dat is privé). Dat is een voorstel dat je bezwaarlijk nog serieus kan noemen... "gemakkelijk" dat wel...

Het draait niet rond wat ik wil. Het draait rond waar kan je het geld relatief eenvoudig halen.
De reductie van het loon van de federale ambtenaar, is relatief eenvoudig, aangezien je voor de verloning van de statutaire ambtenaar gewoon het principe in belang van het land moet aanhalen om dit mogelijk te maken. Al weet ik dat er iets meer bij komt kijken natuurlijk.

En wij als statutair ambtenaar op de hoogte zijn dat dit technisch kan.
Of dat het beste idee is, dat weet ik niet. Maar als we 12 miljard jaar na jaar na jaar moeten halen... dan is dat niet iets wat je met de kaasschaafmethode relatief pijnloos kan laten passeren.

De taak van de besparing die we hier even naar voor brachten, was de besparing op federaal niveau. Op vlaams niveau of waals niveau moet men voor eigen deur vegen (daarom ga ik dan ook niet verder in op andere stukken in uw post). Maar ik had verstaan dat die besparing van 12 miljard waarover gesproken werd enkel en alleen het federale stuk was. En dus niet het stuk van Brussel, Wallonië of Vlaanderen.
En aangezien we geen unitaire staat zijn, maar er stukken geregionaliseerd zijn, wil dit dan ook zeggen dat de verloning verschillend zijn. Net zoals dat op federaal niveau er nog statutair geworven wordt, en op vlaams niveau niet tot quasi niet meer.

Dat levert dan ook geen punt voor of tegen het ene of het andere.

En de 25% was een vb. Kan ook 40% of 10% zijn. Maar het punt was echter ook wel dat zelfs al doen we een serieuze ingreep zoals 25% verlaging van de verloning. Dan heeft dat nog altijd maar een zeer beperkte invloed op de te realiseren besparing. Je gaat het dan nog altijd ergens anders moeten gaan halen. Zomaar even zeggen van we gaan het geld halen bij de politiekers of die luie overbetaalde ambtenaren... en dan is het probleem opgelost, dat is het dus dan nog helemaal niet. Daarom dat ik ook die link gepost had om duidelijk de grootte van de te realiseren besparing te kunnen duiden en mensen zelf even te laten zien dat het niet iets is dat we gewoon even kunnen zeggen van allez schrap x dan is het opgelost. Aangezien er voor elke uitgave wel een gegronde reden gaat zijn dat we ze doen. Of waarom we als maatschappij gekozen hebben dat we ze doen.

Mijn bias: ik werk momenteel voor een federale overheidsinstelling, bewust voor gekozen na m'n onderwijscarrière, had toen ook in de privé kunnen starten, toegegeven aan idd een stuk minder bruto, maar wél salariswagen + nettovergoedingen + MC... de netto som lag hoger! Maar ik zag pendelen met de auto naar Brussel niet zitten, en wou de "zekerheid" van dat hogere brutoloon omdat ik wél een woonlening had/heb. Met een mobiliteitsbudget waarmee je in tijden van thuiswerk zelfs je lening mag afbetalen had ik toen misschien anders gekozen...
Eén troost, recent m'n vaardigheden aan het aanscherpen geweest, dus kan in de privé zonder twijfel ook terug iets vinden. Of ik vraag dat ze mij net zoals een aantal andere IT-collega's omzetten naar een Smalls of e-gov-select contract, dan heb ik én meer loon én kost ik de overheid meer... maar goed, dan kan ik sneller
Oh ik werk ook voor de federale overheid. Ik zeg dan ook duidelijk dat ik het enorm waarschijnlijk acht dat het een warmte herfst,... wordt indien dit gebeurt.
Nu bon, indien mijn loon met 25% vermindert zou worden... dan gaat dat pijnlijk zijn. Dan val ik terug op 4500€ bruto. En ik zou in de private sector meer kunnen verdienen. Maar ik weet echt niet, met mijn historie van ziekte, of ik dat risico eigenlijk zelfs zou willen nemen. Rekening houdende dat ik met dat bruto loon ook nog perfect zou rondkomen. Al gaat het natuurlijk pijnlijker zijn op de lagere lonen.

Maar het is het perfecte voorbeeld van waarom ik dan ook niet geloof dat we zonder het merendeel van extra belastingen heffen die 12 miljard gaan halen. Of dat we ergens expliciet hard kunnen insnijden. Omdat men altijd gaat zitten vergelijken met anderen, en dat daarom stap x of y toch niet kan genomen worden of zwaar moet afgezwakt worden.

Waardoor we dan ook terug uitkomen met het principe van extra belastingen heffen.

En pensioenen? Sorry, je kan perfect een hogere solidariteitsbijdrage vragen van de hogere pensioenen. Moet je ook wel naar de grote groepsverzekeringen durven kijken.

Dan is dat geen besparing maar een extra belasting. Al weet ik wel niet of het geen discriminatie zou zijn indien je de personenbelasting voor pensioenen op een ander niveau brengt als voor verloning.

Al zou je die groepsverzekering op een andere manier kunnen belasten.

Al denk ik wel dat we dat niet direct moeten doen, maar wel correct belasten wat correct belast moet worden. En dus alle inkomsten ook effectief als inkomst behandelen ongeacht van waar deze inkomstenstroom komt. Maar bon, dat is dan een extra belasting.
En de enigste reden waarom ik ging insnijden bij de ambtenaren was om die extra belasting slikbaar te maken. Aangezien het dan iets minder aanvoelt voor mensen die niet ambtenaar zijn, dat het weer op hun kap is... de werkende mens... dat die inkomsten gehaald worden. Aangezien het vooroordeel dat een ambtenaar geen klop uitvoert, verspild geld is, nutteloos is nog altijd aanwezig is en blijft. Juist omdat het merendeel exact van zijn startpunt vertrekt dat hun job belangrijkst is en oh zo efficiënt en nuttig. En dat ambtenaren toch maar wat knoeien met belastinggeld of het over de baar gooien.

Dus ja, het is meer een token dan dat het effectief nuttig is. Maar soms moet je dat nu eenmaal doen... en als je 12 miljard gaat moeten halen... ik weet het niet maar mogelijks is dat iets wat we onder het staatsbelang kunnen scharen.
Omdat ik de kritiek al zie komen van de zelfstandige die meer belastingen mag betalen of de beter verdienende werknemer dat ze weer kop van jut zijn terwijl die ambtenaar gewoon een zakkenvuller is. En dit toch echt niet kan. Dus ja, noem het een preemptive strike om die kritiek te doen verstommen.

In een fiscale omslag, waarbij gekeken wordt naar eerlijker loon naar werken, valt wat mij betreft gerust iets te zeggen om de overheidslonen te herbekijken, maar dan alle overheidslonen, niet één groep als gemakkelijk slachtoffer nemen denk ik dan.
Je moet dan ook fundamenteler durven kijken: bepaalde overheidslonen (als ik dan spreek uit mijn kennissenkring en ervaring) voor bepaalde jobs zijn stevig overgewaardeerd (griffiers bijvoorbeeld), anderen zijn stevig onder betaald (kleuterleidster). Soms zit je zelfs met dezelfde job die bij de ene dienst of in de ene school véél werk is en in een andere weinig, maar hetzelfde verloond is.

En dit is dan ook iets wat nooit zal gebeuren. Federaal heeft niets te zeggen over non-federaal. Dus als dit de voorwaarde wordt, dan zeg je exact dat we het geld moeten gaan halen bij extra belastingen. Want een hertekening op vlaams gebied omdat we op federaal niveau voorstellen om dit te doen... het kot gaat te klein zijn...

Met 31 miljard aan uitgaven is ook het economisch beleid duur. Het aantal uitgaven dat onder die noemer valt, is vrij breed: van loonsubsidies tot dienstencheques en uitgaven voor openbaar vervoer en mobiliteit.

Daar valt nog wel wat te rapen zeker?

En volgens dat artikel betalen we 10miljard rente op onze schulden..
Nog iemand die nog meer schulden maken een goed idee vond?

Jij vindt van wel. De kuispersoon zal denken van niet. De mensen die gebruik maken van die dienst zullen denken van... als het duurder wordt dan denk ik er eens over na of ik het wel houd. De bedrijven die hier gebruik van maken en vinden dat dit normaal is, zullen eerder stellen van niet.
Kortom er gaan mensen zijn binnen de bevolking die het hier helemaal oneens mee zullen zijn.

Net zoals dat er mensen zullen zijn die het oneens zullen zijn dat er bij de ambtenaren bespaard wordt. Of dat de verloning bij de zelfstandigen moet gezien worden tot een bepaald bedrag als gewoon zelfde heffingsvoet als voor de personenbelasting, en dus geen goedkope liquidatiereserve of...

Waardoor we dus uitkomen bij misschien beter extra belastingen heffen aangezien iets afschaffen wat mogelijks een slecht idee was (zoals die verlaagde heffingspercentages bij zelfstandigen...) nope dan is het kot te klein.

Die 10 miljard is wel nog geen rekening gehouden met de gestegen huidige marktrenten natuurlijk. Dus dat is onderdeel waarom we nu dat geld moeten zoeken. Desondanks dat zelfs met de besparing van 12 miljard, we nog altijd de schuld doen oplopen.

Als we een evenwicht willen bewerkstelligen moeten we richting de 24 - 30 miljard zien bijeen te sprokkelen... hoe we dat gaan doen... ik zie het niet...
 
Ik vind het wel wat ergerlijk dat we weer niet verder komen om bij een begrotingstekort te praten over besparen of extra belastingen. Imo moeten we misschien eens wat meer naar de oeso luisteren en dringend eens wat gaan doen aan onze belastingstructuur.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel wat ergerlijk dat we weer niet verder komen om bij een begrotingstekort te praten over besparen of extra belastingen. Imo moeten we misschien eens wat meer naar de oeso luisteren en dringend eens wat gaan doen aan onze belastingstructuur.
Dat zijn twee aparte problemen natuurlijk, je lost een begrotingstekort niet op met een andere belastingstructuur. Je zal wel degelijk meer moeten belasten of minder verdoen of een combinatie tussen de twee als je een tekort wil oplossen.

De Oeso adviseert aan België trouwens ook om de overheidsuitgaven te verminderen (al decennia).
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn twee aparte problemen natuurlijk, je lost een begrotingstekort niet op met een andere belastingstructuur. Je zal wel degelijk meer moeten belasten of minder verdoen of een combinatie tussen de twee als je een tekort wil oplossen.

De Oeso adviseert aan België trouwens ook om de overheidsuitgaven te verminderen (al decennia).
Door een betere belastingstructuur kan je ook maken dat het voor bedrijven interessanter is om zich hier te vestigen waardoor je dan weer meer inkomen krijgt. Maar er zijn wel wat meer adviezen van de Oeso die onze regering maar al te graag in de wind slaat.
 
Meestal hebben zo'n extra belastingen en taksen, vooral ook op de grotere vermogens nooit het gewenste effect, zelfs in Noorwegen lijdt een verhoging van slechts 1.1% belasting op grote vermogens tot een kapitaalvlucht die uiteindelijk tientallen miljoenen kost in plaats van de beoogde opbrengst.

https://www.theguardian.com/world/2...y-at-record-rate-as-wealth-tax-rises-slightly

Ook met de vliegtaks rekende men zich al onterecht rijk blijkt nog maar eens

https://www.proximus.be/pickx/nl/2315937/vliegtaks-brengt-minder-op-dan-gehoopt

Belastingen op grote vermogens en bedrijven zouden beter Europees geregeld worden waardoor zo'n tariefwinkelen niet meer mogelijk is
 
Ik vind het wel wat ergerlijk dat we weer niet verder komen om bij een begrotingstekort te praten over besparen of extra belastingen. Imo moeten we misschien eens wat meer naar de oeso luisteren en dringend eens wat gaan doen aan onze belastingstructuur.

Gelukkig zijn er doctoraatsstudenten die ballonnetjes oplaten over de tarieven, zonder überhaupt onderzoek te doen naar de effecten van die tarieven.

:unsure:

 
Het draait niet rond wat ik wil. Het draait rond waar kan je het geld relatief eenvoudig halen.
De reductie van het loon van de federale ambtenaar, is relatief eenvoudig, aangezien je voor de verloning van de statutaire ambtenaar gewoon het principe in belang van het land moet aanhalen om dit mogelijk te maken. Al weet ik dat er iets meer bij komt kijken natuurlijk.

En wij als statutair ambtenaar op de hoogte zijn dat dit technisch kan.
Of dat het beste idee is, dat weet ik niet. Maar als we 12 miljard jaar na jaar na jaar moeten halen... dan is dat niet iets wat je met de kaasschaafmethode relatief pijnloos kan laten passeren.

@Renegadexxripxx

Sorry, maar dat is te veel om tijdens een middagpauze op te reageren.
Alle begrip voor jouw argument dat het inderdaad juridisch gemakkelijker zou zijn om bij statutaire ambtenaren de lonen gewon -25% te doen, maar dat lijkt mij gewoon allereerst gewoon oneerlijk zoals ik al zei, dan zou je dat moeten doen bij iedereen die zijn inkomen vanuit de overheid krijgt: van ambtenaren tot politieagenten en leerkrachten, maar ook van pensioenen tot leeflonen cru gesteld.

Bovendien: sommige ambtenaren heb je wel degelijk nodig hé... Lijkt mij efficiënter om bepaalde bevoegdheden dan eens kritisch te bekijken, efficiënte bevoegdheidsverdeling na te streven... in plaats van Vlaamse zorg en Justitie... of nog Federale stukjes over landbouw of milieu. Plus de aloude dooddoener: ambtenaren die met pensioen gaan niet te vervangen. Op bepaalde vlakken gaat het ook niet helpen: een aantal cruciale jobs in mijn departement zijn reeds consultants op papier, zelfs al werken ze al jaren voor "ons".

Als ik af ga op mijn anekdotische ervaring, zit een groot stuk van het extra overheidspersoneel uiteindelijk ook wel degelijk bij de regio's en het onderwijs (grote/grootste groep personeel van de Vlaamse overheid denk ik dan). De Islamleerkracht die lesgeeft aan 2 leerlingen, de scholen op steenworp van elkaar waar dezelfde richting aan een kleine klas gegeven wordt. De leerkracht LO die nog niet de helft van de uren klopt van een leerkracht wiskunde of Frans die wél moeite in z'n lessen steekt.
De vast benoemde rotte appel die jaar na jaar werkzekerheid heeft, terwijl de jonge gemotiveerde starter hopen extra verplaatsingskosten heeft maar niet eens aan een voltijdse betrekking komt (besparing: want die oudere is duurder). De uitgebluste leerkracht die via een luxeverlofstelsel op een schoolsecretariaat zit, maar letterlijk niets doet want hij/zij is familie van. Nu om niet een doembeeld van het onderwijs te schetsen: ook bij andere overheden heb je een gelijkaardig verhaal, bepaalde mensen die zich kapotwerken waar anderen voor hetzelfde salaris, relatief weinig tot niets doen. Van een privé bouwbedrijf al gelijkaardige verhalen gehoord, maar dat is privé-uiteraard, als zij winstgevend zijn (nu ja, break even draaien). Gelijk ik zei: op zich redelijk dat je bij een besparing van de overheid naar de lonen van overheidspersoneel kijkt, maar kijk dan overal denk ik en hanteer een "realistische" cut van 10% ofzo.

En zelfstandigen? Tja, kwestie van de thread niet volledig te laten ontsporen, maar daar valt qua fraude toch enorm veel te rapen, alleen al wat ik deze week weer allemaal gehoord en gezien heb, toegegeven ook in mijn vriendenkring. Etentje onder kameraden... raad eens wie zegt wel te gaan afrekenen en weg is met het BTW-bonnetje? Haha, ... ik ga die kameraad uiteraard niet verlinken bij de fiscus, maar toch... andere zelfstandige die aanwezig was, die doet dat wél niet... maar die heeft dan weer een whiskey-verzameling gekocht als relatiegeschenken (voor zichzelf).

Ik betaal wel alles met mijn nettoloon, fiscaal correct en zonder valsspelen... en dat is voorlopig bijlange niet zo hoog als het jouwe, dus 25% daarop inleveren als enige beroepsgroep, ... ja, dan vind ik mijn weerwoord niet verkeerd. Zoek ik ook asap iets anders, want een tijd terug de aanbieding gekregen om dezelfde job te doen bij een lokale overheidsdienst waar jij dan niet op zou gaan besparen? Ben uiteindelijk niet veranderd omdat de inhoud minder interessant was, ondanks de kortere afstand woon-werk.

Om even de logica van een salariswagenchauffeur te hanteren: ik had "getekend" voor dat loon, en dat is dan tenminste nog een écht brutoloon, niet een oneerlijk fiscaal voordeel ten opzichte van andere beroepsgroepen.
 
Alle begrip voor jouw argument dat het inderdaad juridisch gemakkelijker zou zijn om bij statutaire ambtenaren de lonen gewon -25% te doen, maar dat lijkt mij gewoon allereerst gewoon oneerlijk zoals ik al zei, dan zou je dat moeten doen bij iedereen die zijn inkomen vanuit de overheid krijgt: van ambtenaren tot politieagenten en leerkrachten, maar ook van pensioenen tot leeflonen cru gesteld.
Iedereen die geld moet afgeven vindt dat oneerlijk. Het moet altijd bij iemand anders gehaald worden.

Bovendien: sommige ambtenaren heb je wel degelijk nodig hé... Lijkt mij efficiënter om bepaalde bevoegdheden dan eens kritisch te bekijken, efficiënte bevoegdheidsverdeling na te streven... in plaats van Vlaamse zorg en Justitie... of nog Federale stukjes over landbouw of milieu. Plus de aloude dooddoener: ambtenaren die met pensioen gaan niet te vervangen. Op bepaalde vlakken gaat het ook niet helpen: een aantal cruciale jobs in mijn departement zijn reeds consultants op papier, zelfs al werken ze al jaren voor "ons".
Die stap moet je sowieso nemen. Nagaan wat je wil blijven doen in eigen beheer en wat niet.

Bij ons zijn zo goed als al de consultants 10j geleden (+/-) buitengezwierd onder impuls van de IF. En ik heb van andere entiteiten toen eenzelfde oefening zien passeren. Wat niet wil zeggen dat men er niet meer opnieuw mee begonnen is in beperktere mate.
Echter de ene actie sluit de andere niet uit.

En zelfstandigen? Tja, kwestie van de thread niet volledig te laten ontsporen, maar daar valt qua fraude toch enorm veel te rapen, alleen al wat ik deze week weer allemaal gehoord en gezien heb, toegegeven ook in mijn vriendenkring. Etentje onder kameraden... raad eens wie zegt wel te gaan afrekenen en weg is met het BTW-bonnetje? Haha, ... ik ga die kameraad uiteraard niet verlinken bij de fiscus, maar toch... andere zelfstandige die aanwezig was, die doet dat wél niet... maar die heeft dan weer een whiskey-verzameling gekocht als relatiegeschenken (voor zichzelf).

Je kan niet maken dat je de zelfstandigen enorm de vijs aandraait, en dat je dan de ambtenaren volledig buiten schot houdt. En met mijn idee draaien we daar ENORM de vijs aan (waarbij ik hen dan laat schnabbelen aan die voordeeltjes die bij een controle ook wel eruit gegooid worden als ze erover gaan). waarmee ik hoop dat ik op kortere termijn de inkomsten uit arbeid kan laten zakken om zo voor iedereen meer netto over te kunnen houden. En in worst case scenario op zijn minst het begrotingsgat dichtfietst.

Voor de ambtenaar : zie later.

Ik betaal wel alles met mijn nettoloon, fiscaal correct en zonder valsspelen... en dat is voorlopig bijlange niet zo hoog als het jouwe, dus 25% daarop inleveren als enige beroepsgroep, ... ja, dan vind ik mijn weerwoord niet verkeerd. Zoek ik ook asap iets anders, want een tijd terug de aanbieding gekregen om dezelfde job te doen bij een lokale overheidsdienst waar jij dan niet op zou gaan besparen? Ben uiteindelijk niet veranderd omdat de inhoud minder interessant was, ondanks de kortere afstand woon-werk.

Ik spreek mij enkel uit over het federale gat in de begroting. Maar aangezien de vlaamse overheid niet dezelfde als de federale is, en er al een verschil in behandeling is (voorwaarden, verloning,...). Zie ik niet in wat er verkeerd is aan het feit dat de federale entiteit zijn verantwoordelijkheid neemt. Als de Vlaamse niet vindt dat die dit moet doen, of de gemeenten vinden dit niet nodig, dan is dat maar zo.
En ja ik weet dat we nog enorm moeilijk aan werkvolk zullen geraken onder die voorwaarden bij de federale overheid. Dat we ons zelfs enorm buiten spel zetten hierdoor. Maar liever dit dan dat we niets doen, de wond nog verder laten etteren. En iemand in de toekomst de correctie nog een pak erger moet maken er we er zelfs geen eigen keuze meer hebben terwijl ze onze volledige sociale zekerheid afbreekt en in lijn brengt met die van de OESO.... Ik vind sommige van onze beslissingen als maatschappijbeeld gewoon beter.

Al kan dat gerust pas binnen dit en 10 jaar of zo zijn dat het probleem zich effectief stelt.

Als we echter moeten wachten totdat we de ideale oplossing hebben waar het voor iedereen evenveel pijn doet. Dan mogen we wachten tot sint juttemis. En zal zoals al gezegd iemand anders het wel voor ons beslissen. Terwijl we er nu nog gedeeltelijk zelf vat op hebben.

Om even de logica van een salariswagenchauffeur te hanteren: ik had "getekend" voor dat loon, en dat is dan tenminste nog een écht brutoloon, niet een oneerlijk fiscaal voordeel ten opzichte van andere beroepsgroepen.

Dit is het zie later antwoord. En ik ga hier crue zijn. Jij hebt "getekend" voor een statuut. Je hebt geen contract afgesloten zoals de salariswagenchauffeur WEL heeft gedaan.

Dat statuut is exact om die reden ook zo voorzien. Zodanig dat de verloning van de ambtenaar geen strop rond de nek is voor de overheidsfinanciën als om een specifieke reden de inkomsten enorm achteruit gaan. Het biedt voordelen, zoals niet zo gemakkelijk om van iemand af te geraken en gegarandeerd werkzekerheid... maar ook nadelen... En dit is een voorbeeld van een expliciet nadeel, dat bij mijn weten echter nog nooit echt ingeroepen is ( maar heb het nu ook niet zo diepgaand in de geschiedenis geverifieerd). Wij hebben tijdens COVID onze verloning gewoon doorgekregen (natuurlijk hebben we wel moeten werken). De overheid heeft nergens gezegd van kijk jongens we hebben het wat moeilijk met onze inkomsten, we zetten u op werkloosheid of we ontslaan u. En dit is dan de consequentie in een sociaal model, waar de ambtenaar het eerste voorbeeld en slachtoffer in is.

Misschien dat men bij de private werkgever ook zo'n contract moet introduceren ;p.

Aangezien de stap bij een contractuele versie is dat uw contract relatief eenvoudig ontbindbaar is (laat ons het oprotpremie noemen) of bij contractuelen van beperkte duur gewoon het contract niet verlengt (en je daar de loonsvoorwaarden niet eenzijdig kan aanpassen). DAAROM ook dat in de wetgeving staat omschreven dat voor kritische zaken er enkel statutaire personeelsleden in dienst genomen mogen worden. Juist voor die flexibiliteit.

En als ambtenaar heb je getekend rekening houdende met die nadelen (ook al achtte je dat risico laag). En moet je er dan achteraf ook niet over zagen (al begrijp ik dat "zagen" perfect). Maar ik ben daar nu eenmaal zeer rationeel in. Het is niet zomaar een win for life. Keuzes -> gevolgen. EN IK zou zelfs met die potentiële cut in loon nog altijd niet kiezen voor een niet statutaire betrekking.

Maar dat komt ook gedeeltelijk omdat ik in mijn omgeving, heel weinig ouderen ben tegengekomen met een lage tot middenpositie op de arbeidsvloer die niet hun bon hebben gekregen rond de 48/49/5x en ik de zekerheid van een verloning dan ook boven de hoogte van de verloning heb gesteld.
En omdat ik slechte ervaringen heb gehad met solliciteren en daar enorm slecht in ben, En ik minder welbespraakt ben in realiteit, maar wel even langdradig als goede Limburger betaamt, dan op papier.
 
Iedereen die geld moet afgeven vindt dat oneerlijk. Het moet altijd bij iemand anders gehaald worden.

Grote en wezenlijke verschillen zijn natuurlijk, eerlijkheid en billijkheid.

Als jij nu met een studie zou afkomen die aantoont dat (federale) ambtenaren 25% te veel verdienen in vergelijking met de private sector dan was dit een redelijk voorstel. Of dat het gaat om bepaalde voordelen die sommige groepen hebben en anderen niet, cfr. de salariswagen. Dan was dit een andere situatie (over ambtenarenpensioenen kan overigens wél gesproken worden denk ik dan, ik heb die job niet genomen voor het pensioen, maar heb natuurlijk ook geen groepsverzekering zoals mijn vader wel heeft)
Het tegendeel is waar, benchmarks die ik destijds gelezen heb is dat alle jobs tot en met A1 eigenlijk gemiddeld onder de maat van de privésector zaten, maar dat inderdaad vanaf A2 je beter af bent.

Jouw argument vertrekt vanuit
  1. Het juridische gemak waarmee je het zou kunnen uitvoeren, wars van de hete herfst, en veel personeel dat op korte of lange termijn wel degelijk de overheid zou verlaten, want ik zit daar niet om een ruimer quotum ziektedagen te hebben (dat verschil is voor mij overigens 1 maand ofzo langer voltijds betaald dan de privé-sector mocht ik ernstig ziek worden en daarna gewoon 60%, tenzij het een zware kankerdiagnose zou zijn ofzo).
  2. Vooroordelen jegens ambtenaren waar je probleemloos in meegaat. Nu toegegeven, ik wijs je morgen een aantal aan waarvoor die absoluut kloppen, maar evenzeer het tegendeel, het bizarre bij de overheid is dat die inderdaad evenveel kunnen verbieden. Anderzijds, zoals ik zei: een grote trend naar consultants voor hetgeen wat ik doe...

Die stap moet je sowieso nemen. Nagaan wat je wil blijven doen in eigen beheer en wat niet.

Bij ons zijn zo goed als al de consultants 10j geleden (+/-) buitengezwierd onder impuls van de IF. En ik heb van andere entiteiten toen eenzelfde oefening zien passeren. Wat niet wil zeggen dat men er niet meer opnieuw mee begonnen is in beperktere mate.
Echter de ene actie sluit de andere niet uit.

Het ging mij meer om aan te kaarten, dat jouw blik op enkel federale ambtenaren maar een fractie van de personeelskost is van de overheid.
Plus zoals ik zei: voor zover dit een goed idee zou kunnen zijn mocht het noodzakelijk worden... waarom enkel dan de federale ambtenaren?

Jouw doemscenario van België onder curatele... denk je niet dat de OESO of het IMF dan niet zou kijken naar het geld dat buitenproportioneel naar de regio's vloeit? In Griekenland heeft men inderdaad gesneden in het aantal ambtenaren, maar dan ook inclusief leerkrachten of gemeenteambtenaren... Jij ziet de federale en Vlaamse overheid, en de gemeentelijke alsof dat gescheiden entiteiten zijn in een vacuüm, maar uiteindelijk telt voor Europa de globale schuld van dit land, dit terwijl regionalisten uiteindelijk de federale overheid hebben "uitgekleed" met dure uitgaven zoals pensioenen federaal te houden. Waar voor sommige bevoegdheden gerust iets voor viel te zeggen. Maar als je ziet dat Vlaanderen uiteindelijk hetzelfde doet (i.e. eigen inkomsten indexeren, inkomsten die ze aan lagere overheidsniveaus doorgeeft niet), waarom zou men op het federale niveau dan ook niet eens snijden in de inkomsten/uitgaven die doorstromen naar de regio's?

Je kan niet maken dat je de zelfstandigen enorm de vijs aandraait, en dat je dan de ambtenaren volledig buiten schot houdt. En met mijn idee draaien we daar ENORM de vijs aan (waarbij ik hen dan laat schnabbelen aan die voordeeltjes die bij een controle ook wel eruit gegooid worden als ze erover gaan). waarmee ik hoop dat ik op kortere termijn de inkomsten uit arbeid kan laten zakken om zo voor iedereen meer netto over te kunnen houden. En in worst case scenario op zijn minst het begrotingsgat dichtfietst.

Voor de ambtenaar : zie later.

Ik zie nog altijd niet in waarom een correcte belasting van zelfstandigen, een loonsverlaging van overheidspersoneel zou moeten inhouden.

Ik spreek mij enkel uit over het federale gat in de begroting. Maar aangezien de vlaamse overheid niet dezelfde als de federale is, en er al een verschil in behandeling is (voorwaarden, verloning,...). Zie ik niet in wat er verkeerd is aan het feit dat de federale entiteit zijn verantwoordelijkheid neemt. Als de Vlaamse niet vindt dat die dit moet doen, of de gemeenten vinden dit niet nodig, dan is dat maar zo.
En ja ik weet dat we nog enorm moeilijk aan werkvolk zullen geraken onder die voorwaarden bij de federale overheid. Dat we ons zelfs enorm buiten spel zetten hierdoor. Maar liever dit dan dat we niets doen, de wond nog verder laten etteren. En iemand in de toekomst de correctie nog een pak erger moet maken er we er zelfs geen eigen keuze meer hebben terwijl ze onze volledige sociale zekerheid afbreekt en in lijn brengt met die van de OESO.... Ik vind sommige van onze beslissingen als maatschappijbeeld gewoon beter.

Al kan dat gerust pas binnen dit en 10 jaar of zo zijn dat het probleem zich effectief stelt.

Zie hoger, omdat er gewoon een bewuste mismatch tussen bevoegdheden en financiëring is gecreëerd, en jij wilt federaal overheidspersoneel daar dan nog voor laten betalen.

Als we echter moeten wachten totdat we de ideale oplossing hebben waar het voor iedereen evenveel pijn doet. Dan mogen we wachten tot sint juttemis. En zal zoals al gezegd iemand anders het wel voor ons beslissen. Terwijl we er nu nog gedeeltelijk zelf vat op hebben.

Hogerop al geaddresseerd.

Dit is het zie later antwoord. En ik ga hier crue zijn. Jij hebt "getekend" voor een statuut. Je hebt geen contract afgesloten zoals de salariswagenchauffeur WEL heeft gedaan.

Dat statuut is exact om die reden ook zo voorzien. Zodanig dat de verloning van de ambtenaar geen strop rond de nek is voor de overheidsfinanciën als om een specifieke reden de inkomsten enorm achteruit gaan. Het biedt voordelen, zoals niet zo gemakkelijk om van iemand af te geraken en gegarandeerd werkzekerheid... maar ook nadelen... En dit is een voorbeeld van een expliciet nadeel, dat bij mijn weten echter nog nooit echt ingeroepen is ( maar heb het nu ook niet zo diepgaand in de geschiedenis geverifieerd). Wij hebben tijdens COVID onze verloning gewoon doorgekregen (natuurlijk hebben we wel moeten werken). De overheid heeft nergens gezegd van kijk jongens we hebben het wat moeilijk met onze inkomsten, we zetten u op werkloosheid of we ontslaan u. En dit is dan de consequentie in een sociaal model, waar de ambtenaar het eerste voorbeeld en slachtoffer in is.

Misschien dat men bij de private werkgever ook zo'n contract moet introduceren ;p.

Aangezien de stap bij een contractuele versie is dat uw contract relatief eenvoudig ontbindbaar is (laat ons het oprotpremie noemen) of bij contractuelen van beperkte duur gewoon het contract niet verlengt (en je daar de loonsvoorwaarden niet eenzijdig kan aanpassen). DAAROM ook dat in de wetgeving staat omschreven dat voor kritische zaken er enkel statutaire personeelsleden in dienst genomen mogen worden. Juist voor die flexibiliteit.

En als ambtenaar heb je getekend rekening houdende met die nadelen (ook al achtte je dat risico laag). En moet je er dan achteraf ook niet over zagen (al begrijp ik dat "zagen" perfect). Maar ik ben daar nu eenmaal zeer rationeel in. Het is niet zomaar een win for life. Keuzes -> gevolgen. EN IK zou zelfs met die potentiële cut in loon nog altijd niet kiezen voor een niet statutaire betrekking.

Maar dat komt ook gedeeltelijk omdat ik in mijn omgeving, heel weinig ouderen ben tegengekomen met een lage tot middenpositie op de arbeidsvloer die niet hun bon hebben gekregen rond de 48/49/5x en ik de zekerheid van een verloning dan ook boven de hoogte van de verloning heb gesteld.
En omdat ik slechte ervaringen heb gehad met solliciteren en daar enorm slecht in ben, En ik minder welbespraakt ben in realiteit, maar wel even langdradig als goede Limburger betaamt, dan op papier.

Cru gesteld: dat zie jij zo als een 50-jarige ambtenaar op een hoog niveau (?) die zegt: "Après moi, la deluge".
Eén die blijkbaar ook al ruim genoten heeft van het aantal ziektedagen - niet fout bedoeld, ik hoop dat je goed genezen bent - ik heb er op 10 jaar loopbaan (privé en onderwijs) nog geen 10 genomen. Waarom daar niet besparen dan?

Jij kan je dankzij anciënniteit en hoog niveau overigens intussen op een loon van € 6000 bruto ofzo misschien ook nog gemakkelijk een reductie van 25% veroorloven, ik zou het daar een pak moeilijker hebben want ik kom daar bijlange niet aan... en erger nog: ik heb een ex van mijn leeftijd (34-35 jaar) die niveau C is bij Justitie, rechtbank... De rechters en griffiers die verdienen daar rijkelijk inderdaad, meer nog dan jij, maar haar zou je in de armoede gaan duwen met wat zij maar verdiende... ik hoop dat ze dan ook snel iets anders vindt en ze niemand nog vinden om de dossiers op te starten...

Ik zou evengoed kunnen voorstellen: oké, dan gewoon een looncap voor alle overheidsambtenaren, wil die zelfs nog onder mijn loon leggen... maar dan heb jij nog een groter verlies dan 25%, ook akkoord dan? Juridisch kan dat even gemakkelijk volgens jouw logica. Wel stevig communistisch dan. Voor welk minimumbedrag blijf jij wél nog aan de slag?

Waar moet België dan wel 12 miljard halen? Dat is een thread op zichzelf waard eigenlijk. Ik ga zeker niet ontkennen met wat ik al bij de overheid gezien heb (gemeentelijk [familie]/onderwijs [eigen ervaring + familie]/federaal) dat daar bespaard kan worden. Ironisch genoeg is de federale nog de meest efficiënte in mijn ogen qua werking van de diensten waar ik gepasseerd ben. Onderwijs was afhankelijk van de school (maar een directeur met een dure Macbook op kosten van de school die na 3 jaar verdwenen was? Ja, dat kan!) en gemeentepolitiek? Tja, laat ik het houden op een samenvatting in 3 woorden: kleutertuin, verspilling en corruptie.
 
Laatst bewerkt:
Verplichte gemeenschapsdienst voor jongeren - congres NV-A

De bijhorende foto zegt alles.


Ik vermoed dat het NV-A's idee is "hoe voor de bejaarden te zorgen". Door onbetaald/nauwelijks betaald jongeren te laten werken? :p
 
Verplichte gemeenschapsdienst voor jongeren - congres NV-A

De bijhorende foto zegt alles.


Ik vermoed dat het NV-A's idee is "hoe voor de bejaarden te zorgen". Door onbetaald/nauwelijks betaald jongeren te laten werken? :p
Da's gewoon de Vlaams Belang stemmers proberen te winnen natuurlijk. Die mensen op de voorste rij, dat is hun kiesvee.
 
Da's gewoon de Vlaams Belang stemmers proberen te winnen natuurlijk. Die mensen op de voorste rij, dat is hun kiesvee.

Bart De Wever zal vermoedelijk wel voor de N-VA stemmen denk ik dan, en aangezien het denk ik z'n mama is dat naast hem zit, zij waarschijnlijk ook...
 
9 juni 2024 is de stemdatum. Wat ik vroeger graag deed is een namiddag kijken naar politieke programma's op VTM en VRT en zien hoe de cijfers evolueren en waar de eerste politieke traantjes vallen. Dat gaat wellicht niet zo gemakkelijk lukken als vorige keer, nu er een kind bijgekomen is. Maar ik kijk er toch weer naar uit. Er kan nog zoveel gebeuren op een jaar tijd en wie weet is het momentum van VB tegen dan voorbij.

... of net in crescendo gegaan.
 
Ik kan er niets van lezen, maar het gaat blijkbaar om een tool waarbij je je nettoloon kan berekenen na ...

Linkje naar die tool toevallig?
Na de taxswitch die vanpeteghem voorstelt. De tool zelf heb ik nog nergens gevonden maar uit de tijd:
De grootste lastenverlaging zit bij een brutomaandloon van 3.200 euro. Daar komt 1.660 euro netto per jaar bij. Ook de hogere lonen komen aan bod. Al wie meer dan 5.500 euro bruto per maand verdient, krijgt jaarlijks 1.513 euro extra netto.

Wel houd de tool geen rekening met de kostprijs voor de gezinnen van de samensmelting van het 6 en 12 procent btw tarief.
 
Zoiezo voer voor discussie denk ik dan, zowel budget, return on investment, alternatieven en mss zelfs ook relatie politiek VS consultants

 
Zoiezo voer voor discussie denk ik dan, zowel budget, return on investment, alternatieven en mss zelfs ook relatie politiek VS consultants

Zal ongetwijfeld de sfeer in de Vlaamse Regering bevorderen, al snap ik wel dat Crevits niet als het symbool van zulk beleid wil worden gezien.

Wel een enorm ergerlijke trend, niet enkel in België maar ook in Frankrijk. Zie Macron en McKinsey bijvoorbeeld. Goed en wel dat je de overheid wil afslanken maar wat voor nut heeft het wanneer je dat geld weggooit door je beleidsexpertise volledig uit te besteden aan de private markt die een veelvoud aanrekenen van wat een ambtenaar verdient en je zo al je kennis externaliseert.
 
De geldverspilling aan consultancy is wijdverspreid ook in private bedrijven helaas. Waar het idee vandaan komt dat een peperdure consultant die of wel iets komt vertellen wat je al weet of wel helemaal niets oplevert een goede besteding van geld betreft is mij een raadsel.

Goed gedaan van de consultants natuurlijk. Pijnlijk weer voor de regering.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan