Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb geen mening over PvdA, maar ik weet alleen dat als je het parcours bekijkt van de traditionele partijen, je toch niet kan zeggen dat ze zoveel beter zijn?
Prestaties zijn ondermaats.
Wie kan dit nog verdedigen?

Eigenlijk best grappig hé.

NVA en co die jaar in jaar uit in de Vlaamse regering zit, zowat slecht scoort op alle mogelijke domeinen. Het ging nog nooit zo slecht met het onderwijs,kinderopvang, eindeloze wachttijd voor mensen met een beperking, kinderarmoede daalt niet, wachtrijen voor sociaal wonen, kinderbijslag een flop, stikstofakkoord een flop, ..Allemaal zware domeinen waarin ze falen en dan gaat hun voorzitter(de oh zo grote visionaire staatsman) wat gaan kakken op "woke" toestanden, alsof de burger daarvan wakker ligt. En hier in dit politieke subforum waarin je verwacht dat de mensen wat beter geïnformeerd zijn dan de gemiddelde "Marie-Jeanne" op straat .....Nee hoor, al de faalbeleid van NVA en co wat negeren en wat kakken op een partij die in oppositie zit en dus geen bevoegdheden heeft. "oh nee kijk naar die uitspraken over Oekraïne". Gast boo fucking hoo ja.

What a clown world....

Eigenlijk best grappig hé.

NVA en co die jaar in jaar uit in de Vlaamse regering zit, zowat slecht scoort op alle mogelijke domeinen. Het ging nog nooit zo slecht met het onderwijs,kinderopvang, eindeloze wachttijd voor mensen met een beperking, kinderarmoede daalt niet, wachtrijen voor sociaal wonen, kinderbijslag een flop, stikstofakkoord een flop, ..Allemaal zware domeinen waarin ze falen en dan gaat hun voorzitter(de oh zo grote visionaire staatsman) wat gaan kakken op "woke" toestanden, alsof de burger daarvan wakker ligt. En hier in dit politieke subforum waarin je verwacht dat de mensen wat beter geïnformeerd zijn dan de gemiddelde "Marie-Jeanne" op straat .....Nee hoor, al de faalbeleid van NVA en co wat negeren en wat kakken op een partij die in oppositie zit en dus geen bevoegdheden heeft. "oh nee kijk naar die uitspraken over Oekraïne". Gast boo fucking hoo ja.

What a clown world....
Herbekijk gewoon De Afspraak op Vrijdag, het gaat 'm zelfs niet eens alleen over Oekraïne (al is het tekenend dat hij zelfs niet over zijn lippen krijgt dat Rusland daar gewoon een onuitgelokte invasie aan 't doen is), hij verklaart pertinente onjuistheden over de NAVO, wil tegelijkertijd onze eigen defensie afbouwen en uit de NAVO treden, klaagt aan dat BASF en nog een groot bedrijf waarvan de naam me nu ontsnapt naar de VS verhuizen maar rept met geen woord over al onze maakindustrie die de laatste 30 jaar naar China is versluisd...wie is dan de clown? Scoren met oneliners waar niemand tegen is is makkelijk, en ze komen er mee weg omdat mensen zich over politiek informeren via TikTok en Twitter vandaag de dag ipv eens na te denken over partijstandpunten of een deftig debat te bekijken.
En ja, als ik nu kijk welke partijen mijn stem kunnen krijgen en ik wil er enkele makkelijke elimineren dan kijk ik eerst naar de standpunten over Oekraïne, als ge de basisprincipes van een werkende democratie en territoriale intergriteit miskent dan hoef ik die 1500€ pensioen ook niet per sé.

Herbekijk gewoon De Afspraak op Vrijdag, het gaat 'm zelfs niet eens alleen over Oekraïne (al is het tekenend dat hij zelfs niet over zijn lippen krijgt dat Rusland daar gewoon een onuitgelokte invasie aan 't doen is), hij verklaart pertinente onjuistheden over de NAVO, wil tegelijkertijd onze eigen defensie afbouwen en uit de NAVO treden, klaagt aan dat BASF en nog een groot bedrijf waarvan de naam me nu ontsnapt naar de VS verhuizen maar rept met geen woord over al onze maakindustrie die de laatste 30 jaar naar China is versluisd...wie is dan de clown? Scoren met oneliners waar niemand tegen is is makkelijk, en ze komen er mee weg omdat mensen zich over politiek informeren via TikTok en Twitter vandaag de dag ipv eens na te denken over partijstandpunten of een deftig debat te bekijken.
En ja, als ik nu kijk welke partijen mijn stem kunnen krijgen en ik wil er enkele makkelijke elimineren dan kijk ik eerst naar de standpunten over Oekraïne, als ge de basisprincipes van een werkende democratie en territoriale intergriteit miskent dan hoef ik die 1500€ pensioen ook niet per sé.
Niet dat ik akkoord ben met de standpunten van de PVDA maar die naïeve NAVO houding is nog wel van een ander niveau dan actief wapens exporteren naar een land dat verantwoordelijk is voor de grootste humanitaire crisis van het afgelopen decennium.

Kheb er (deels) naar geluisterd. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/0...ak-op-vrijdag-met-raoul-hedebouw-barbara-moe/

Hij zegt enkel dat Europa een onafhankelijk koers moet varen. Zowel op economisch vlak als op defensief vlak. Als de EU ooit écht met haar eigen EU-leger ga afkomen, hebben wij idd de NAVO niet nodig. Bij de vraag "uit de Navo?" zegt hij: "ik vind dat dat nu niet het dringendste is". Dat is logisch ook, want de EU heeft geen eigen leger. Zo zotte dingen zegt hij niet hoor.

Ik vind ook dat je de zaken wat meer pragmatischer mag bekijken en minder idealistisch. We leven nog altijd in een Belgische context waar we 6 a 8 partijen nodig hebben om een regering te vormen. Stel dat PVDA daartussen zit, gaan ze ook water bij de wijn moeten doen. En ook al zou PVDA op zijn 1tje het voor het zeggen zou hebben qua buitenlands beleid, dan heb je nog altijd.....een België dat geen shit heeft te zeggen op het wereldtoneel. En dan nog heb je Amerika/EU/Navo die België kunnen blokkeren. Maw je overschat de capaciteiten van onze Vlaamse/Belgische politici. Zij zijn en blijven oh goddekes toch een hoop boekhouders/juristen die een marathonvergadering nodig hebben om ergens een punt of een komma te veranderen in een dossier zoals pensioen of stikstof. Zelfs de oh zo geprezen BDW is een politicus ver onder het niveau van een niveau B politicus in het buitenland. Wij zijn Amerika, Duitsland of Engeland niet he.

PVDA is een zweeppartij, niet meer niet minder. Zij kunnen de systeempartijen onder druk zetten en doen dat ook uitstekend door concrete acties te nemen. Wat krijgen ze voor elkaar bij hun uitspraken ivm NAVO/Rusland/Amerika? Niks nada noppes....*cricket noise*

Om een lang verhaal kort te maken: je overdrijft toch een tikkeltje

Kheb er (deels) naar geluisterd. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/0...ak-op-vrijdag-met-raoul-hedebouw-barbara-moe/

Hij zegt enkel dat Europa een onafhankelijk koers moet varen. Zowel op economisch vlak als op defensief vlak. Als de EU ooit écht met haar eigen EU-leger ga afkomen, hebben wij idd de NAVO niet nodig. Bij de vraag "uit de Navo?" zegt hij: "ik vind dat dat nu niet het dringendste is". Dat is logisch ook, want de EU heeft geen eigen leger. Zo zotte dingen zegt hij niet hoor.

Ik vind ook dat je de zaken wat meer pragmatischer mag bekijken en minder idealistisch. We leven nog altijd in een Belgische context waar we 6 a 8 partijen nodig hebben om een regering te vormen. Stel dat PVDA daartussen zit, gaan ze ook water bij de wijn moeten doen. En ook al zou PVDA op zijn 1tje het voor het zeggen zou hebben qua buitenlands beleid, dan heb je nog altijd.....een België dat geen shit heeft te zeggen op het wereldtoneel. En dan nog heb je Amerika/EU/Navo die België kunnen blokkeren. Maw je overschat de capaciteiten van onze Vlaamse/Belgische politici. Zij zijn en blijven oh goddekes toch een hoop boekhouders/juristen die een marathonvergadering nodig hebben om ergens een punt of een komma te veranderen in een dossier zoals pensioen of stikstof. Zelfs de oh zo geprezen BDW is een politicus ver onder het niveau van een niveau B politicus in het buitenland. Wij zijn Amerika, Duitsland of Engeland niet he.

PVDA is een zweeppartij, niet meer niet minder. Zij kunnen de systeempartijen onder druk zetten en doen dat ook uitstekend door concrete acties te nemen. Wat krijgen ze voor elkaar bij hun uitspraken ivm NAVO/Rusland/Amerika? Niks nada noppes....*cricket noise*

Om een lang verhaal kort te maken: je overdrijft toch een tikkeltje
Wel dan is het toch ok dat NVA, Vlaams Belang, Groen of Pipo de clown hier aan de macht is, gezien Belgie helemaal niks te zeggen heeft op het wereldtoneel en dus niets veel kunnen misdoen.

Ik vraag mij af wat daar waar van is, ik kan helemaal niet geloven dat NVA en Vooruit als een voorstel tot samenwerking zouden hebben gezien hun standpunten echt wel redelijk ver uiteen liggen. Imo is CD&V hier echt wel bezig met hun vel te redden gezien ze zelf eigenlijk niet zoveel verschillen met NVA (het opblazen van hun kartel was in mijn ogen een historische fout voor CD&V en heeft ook geleid tot de decimering van die partij) en poogt het nu langs alle manieren om terug wat aan relevantie te winnen. De enige reden waarom ik Vooruit die wisselmeerderheid zie aanbieden is omdat men in die partij wel het belang beseft van de ganse stikstofproblematiek en dat geen akkoord als een molensteen rond de ganse samenleving hangt. Het is begrijpelijk dat de landbouw zich kop van jut voelt maar we moeten de waarheid onder ogen durven zien dat we op gebied van veeteelt toch wel de limieten bereikt hebben, we zitten met een ongelofelijk overschot aan mest, we kunnen langs geen enkele kant zelf voorzien in de vraag naar eitwitten voor die sector en produceren zodanig veel dat van zodra ergens anders geen problemen zijn de prijzen die die producenten krijgen voor hun vlees als een kaarthuis in elkaar valt. Onbegrijpelijk dat CD&V daar nog altijd meegaat in die retoriek alsof we met een status quo of inkrimping van die sector opeens zonder eten zouden vallen.

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af wat daar waar van is, ik kan helemaal niet geloven dat NVA en Vooruit als een voorstel tot samenwerking zouden hebben gezien hun standpunten echt wel redelijk ver uiteen liggen.
Ik denk dat de insteek van de NVA voor de hand liggend is. Federaal kan je bijna niet rondom de PS en een goeie band met de Vlaamse zusterpartij kan hen helpen om in 2024 federaal terug mee te doen. Misschien dat SPA in ruil hoopt op financiële toegevingen op voor hen belangrijke thema's?

Ik vraag mij af wat daar waar van is, ik kan helemaal niet geloven dat NVA en Vooruit als een voorstel tot samenwerking zouden hebben gezien hun standpunten echt wel redelijk ver uiteen liggen.
Ze zitten ook samen in de gemeenteraad van Antwerpen onder andere. Imo worden die "verschillen" te hard overdreven doorgaans. Ideologische homogeniteit bestaat niet, anders had je gewoon dezelfde partijen. Partijen die dicht bij elkaar liggen blinken doorgaans uit in gekibbel omwille van de te hoge mate aan profileringsgedrag omdat ze in dezelfde vijver vissen.

Een samenwerking tussen die twee partijen is dus heel goed voor beide partijen. Je maakt een beleidsprogramma op, verdeelt de departementen, en vervolgens kan je gewoon scoren op je eigen departement. Kiespubliek Vooruit is anders dan kiespubliek N-VA dus je moet geen vreemde dingen doen om gezichtsverlies te vermijden.

De huidige Vlaamse en de Zweede coalitie zijn het beste voorbeeld om aan te tonen dat ideologische convergentie eigenlijk kan zijn voor een beleidsploeg.

Wel, 1/4 zou voor Vlaams Belang stemmen... en dan te denken dat peilingen hen vaak onderschatten...
Ter herinnering aan 2019 men peilde rond de 10% en ze haalden 18%... Het zegt natuurlijk ook iets over de waarde van peilingen, maar zijn er tot dusver ook peilingen geweest die Vlaams Belang overschat hebben? Voor alles een eerste keer, maar ik vrees er ergens toch voor.

2024 wordt een "spannend" jaar voor onze democratie. Deze laatste HLN peiling is alvast meer dan de 24% van het Vlaams Blok uit 2004, maar goed, foutenmarge... Zou de rest van de politiek dit signaal kunnen blijven negeren en zwak blijven op thema's als migratie? Nu goed, het is ook een moeilijk signaal om éénduidig te interpreteren (radicaal Vlaams nationalistisch, antimigratie, ook nog wat onvrede op andere vlakken met zelfs een poging tot het capteren van het sociale (minimumpensioenen).

Je zou bijna hopen dat iemand als Jean Marie DeDecker opstaat en wat populistische stemmen terug wegzuigt bij het Vlaams Belang om toch vervolgens nog iets daarmee te kunnen doen... al is het via gedoogsteun.

Huidige meerderheidspartijen halen met z'n viertjes samen in deze peiling aan Vlaamse kant zelfs geen 44 % meer... dat moet toch echt een dieptepunt zijn. Dus ofwel een "Bourgondische coalitie met N-VA/Vooruit/CD&V die ook al met moeite een Vlaamse meerderheid haalt want Vooruit blijft middenmoot en CD&V blijft klein, oftewel een Vivaldi 2.0 nog meer gedomineerd door Franstaligen, vooral dankzij een groei van de PS dan nog.

Misschien dat het gezond voor onze democratie zou zijn mocht toch eens één van de kleinere partijen onder de kiesdrempel stranden.
Groen heeft z'n beurt al gehad na Verhofstadt I, misschien de OpenVLD nu eens zo'n kuurtje geven.

Je kan niet "winnen" van VB op dat thema. Elke partij die meegaat in het verhaal van VB, zorgt gewoon voor meer stemmen voor VB. Niet voor de eigen partij. Die 25% hebben ze voor een aanzienlijk deel te danken aan N-VA die na de gemeenteraadsverkiezingen dachten dat ze een herlevende VB konden indijken, door zelf fors op migratie in te zetten en een regering op te blazen voor een onnozel symbooldossier. Het enige dat ze gedaan hebben is de voedingsbodem voor VB extra bemesten. N-VA heeft het verhaal van VB gelegitimeerd. En als je als kiezer overtuigt geraakt van dat narratief, waarom zou je dan voor de knock-off stemmen? Neen, dan ga je naar het origineel.

Je kan niet "winnen" van VB op dat thema. Elke partij die meegaat in het verhaal van VB, zorgt gewoon voor meer stemmen voor VB. Niet voor de eigen partij. Die 25% hebben ze voor een aanzienlijk deel te danken aan N-VA die na de gemeenteraadsverkiezingen dachten dat ze een herlevende VB konden indijken, door zelf fors op migratie in te zetten en een regering op te blazen voor een onnozel symbooldossier. Het enige dat ze gedaan hebben is de voedingsbodem voor VB extra bemesten. N-VA heeft het verhaal van VB gelegitimeerd. En als je als kiezer overtuigt geraakt van dat narratief, waarom zou je dan voor de knock-off stemmen? Neen, dan ga je naar het origineel.

Dus wat moet de politiek dan doen volgens jou? Permanent juichen voor meer migratie want migratiekritisch zijn is goed voor het VB? Genoeg polls die aangeven dat een groter deel van de bevolking kritisch is dan dat er stemt op het VB.

Dus wat moet de politiek dan doen volgens jou? Permanent juichen voor meer migratie want migratiekritisch zijn is goed voor het VB? Genoeg polls die aangeven dat een groter deel van de bevolking kritisch is dan dat er stemt op het VB.
Ah kom er staan echt geen partijen te juichen voor meer migratie. We hebben al 40 jaar officieel een migartiestop zelfs( niet dat die helpt tegen vluchtelingen).

https://www.vooruit.org/standpunt_migratie zelfs vooruit is niet voor meer migratie maar voor een gebalanceerd verhaal. De andere partijen zullen wel iets soortgelijk hebben.

Daar staat drie keer zo goed als hetzelfde met wat andere accenten. Zelfs de nva gaat daar grotendeels in mee, behalve dat ze nog wat juridisch onmogelijke ballonnen oplaten. Wie illegaal de EU binnenkort verliest altijd alle rechten terwijl er geen legale kanalen bestaan is iets dat je nu niet kan maken. Later misschien

Ah kom er staan echt geen partijen te juichen voor meer migratie. We hebben al 40 jaar officieel een migartiestop zelfs( niet dat die helpt tegen vluchtelingen).

https://www.vooruit.org/standpunt_migratie zelfs vooruit is niet voor meer migratie maar voor een gebalanceerd verhaal. De andere partijen zullen wel iets soortgelijk hebben.

Daar staat drie keer zo goed als hetzelfde met wat andere accenten. Zelfs de nva gaat daar grotendeels in mee, behalve dat ze nog wat juridisch onmogelijke ballonnen oplaten. Wie illegaal de EU binnenkort verliest altijd alle rechten terwijl er geen legale kanalen bestaan is iets dat je nu niet kan maken. Later misschien

Dat leest allemaal niet zo verschillend van deze standpunten uit 2010. Zelfs het standpunt van het VB leest daar bijna identiek.
Het lijkt bijna alsof 'meestappen in het VB-verhaal' = daadwerkelijk uitvoeren waar er quasi volledige consensus bestaat.
Zelfs als je daar al 'hoognodig', 'korte termijn', etc kan lezen.

Zijn die VB stemmen wel allemaal vanwege hun migratiestandpunten?
Of zouden daar ook gewoon veel proteststemmen in zitten?
Als ik een proteststem zou geven, zou die ook wel voor VB zijn. Zij zijn tenminste nog in het gareel te houden door de wetgeving. Mochten er zo veel stemmen voor de PVDA zijn, zou ik echt schrik krijgen.

Mensen stemmen voor partijen omdat ze er min of meer mee akkoord zijn.
Echte proteststemmens blijven thuis of kiezen blanco.
Dus die 25% vd mensen die op het Vlaams Belang stemmen hebben volgens jou een weloverwogen beslissing gemaakt nadat ze het partijprogramma eerst grondig hebben bestudeerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties