Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terwijl de politieke partijen ruzieën over dossier na dossier, vooral op Vlaams vlak, zit er tussen werkgevers en vakbonden een akkoord aan te komen (geen IPA, omdat dit in de praktijk niet kan door de loonnorm) over een reeks maatregelen.

Wat dus politiek niet kan, kan het niveau eronder blijkbaar wel nog. Misschien terug het middenveld meer betrekken in de politiek? ;).
Je zou bijna denken dat zonder de continue druk om te scoren bij de kiezer er beter beleid zou gevoerd worden.

Ik snap uw redenering volledig hé, maar denk jij dat die achterban gaat meegaan in die retoriek?

Stel De Wever (bv) zegt: ‘wij hebben geprobeerd een compromis te sluiten maar het VB wou daar/daar/daar en daar geen water bij de wijn doen.’
Het VB gaat daar goed mee omspringen en het zet hun underdog positie in de verf. Die mensen geloven geen woord van wat andere partijen of personen zeggen. Er is een vast deel (ik laat de grote in het midden) dat alles slikt wat er vanuit VB kanalen komt.

Ik ben er van overtuigd dat Van Grieken een goede politieker is, ik denk alleen dat hij met zijn partij iets te hard de PR tour opgaat in plaats van in de coalitie te landen.

Persoonlijk is mijn mening dat als die partij 5 - 10% zou halen van de stemmen dat je dan gelijk hebt. Al denk ik dat zelfs dan er wel personen gaan zijn die kritischer gaan omspringen met wat er hen verteld wordt. Al zullen er altijd wakkeren blijven.

Bij een percentage van 20 - 25%. Dan kan ik mij gewoon niet inbeelden dat elk persoon die rhetoriek gewoon klakkeloos overneemt. In mijn ogen heeft vooral het feit dat er op voorhand ooit gezegd is geweest dat het mestkevers zijn, dat het racisten, facisten,... (dus verwijten) zijn, en het vooraf effectief stellen van met die mensen spreken wij niet, mogelijks andere zaken waar ik nog niet aan gedacht heb er samen met de populistische communicatiestijl ervoor gezorgd dat we nu hebben wat we hebben.

Hadden ze vanaf het begin hiermee gesproken, in dialoog gegaan en correct gecommuniceerd dan ben ik er gegarandeerd zeker van dat we nu niet over het VB hadden gesproken. En persoonlijk denk ik dan ook dat de enigste manier om uit dit diep gat dat onze politiek voor zichzelf gegraven heeft. Dat je daar nu enkel gaat uit geraken indien je ofwel:

1) het hen effectief eens laat doen. Dus hen het voortouw laten nemen, de regering laten opstellen en een coalitie laten proberen te maken. En dat geen enkele partij op voorhand gaat stellen van wij spreken niet met die partij.

ofwel:
2) zelf starten, die onderhandeling niet in de luwte voeren maar volledig open, bloot en transparant voeren zodanig dat de kiezer effectief ziet wat er gezegd, gedaan, etc... wordt en je dan ook de kritiek van ze zetten ons buitenspel, of het klopt niet wat men zegt perfect door het live aspect van de onderhandeling er kan uitkrijgen.
Open communicatie is in mijn ogen het enigste wat je nu, op dit moment, nog kan doen in de strijd tegen het wantrouwen tegenover de politiek. Waarbij de media dan verantwoordelijk is om in het nieuws samenvattingen te voorzien van hetgeen er besproken is, voor de mensen die geen zin of goesting hebben om het van a tot z te volgen (want saai lijkt mij dat zeker).

Je kan dat in principe vergelijken met Corona. Ook al zijn er nog altijd mensen die in die rabbithole zitten en blijven zitten. Maar door die open communicatie, al helpt het wel dat men er vanaf het begin heeft gedaan, denk ik wel dat we dat wakker gedoe nog redelijk beperkt hebben kunnen houden bij ons.

En volgens mij... op dat moment gaan zij ofwel hun strepen tonen. Ofwel gaan ze even goed compromissen moeten maken waardoor ze zich nog langer in hun slachtofferrol kunnen wentelen. En doen ze het dan per toeval toch goed... tsja, dan hebben we toch even goed beleid gehad. Maar mogelijks dat de scherpe randjes er dan vanaf geschaafd zijn omdat ze aan de macht hebben deelgenomen maar vooral bepaalde van hun punten hebben zien uitgevoerd worden wat mogelijks naar meer smaakt dan te blijven roepen aan die zijlijn.

Al is mijn opinie eerder dat er effectief bewezen wordt dat ze ook evengoed worden ingehaald door de realiteit waardoor ze al hun boude statements niet kunnen uitvoeren. En waardoor die slag naar onder er even goed komt. En mogelijks hun raison d'être verdwijnt.

Jarenlange corruptie door individuele leden is een ander gegeven dan het openlijk meegaan in regime’s en denkwijzen die onder andere schending van de mensenrechten zijn.

Ik geef @StevenFM groot gelijk: het Vlaams Belang zou al lang mee mogen regeren indien zij een gematigdere partij zou zijn.
Schoon schip maken met enkele partijleden (ivm uitspraken en leningen in het bovenstaande kader) én aantonen dat ze toegevingen gaan doen.

Veel van hun standpunten zijn zo radicaal verwoord dat die mijlenver staan van enige gemeenschappelijke grond. Als partij A het getal 1 zegt en partij B zegt 5, dan kan je na veel onderhandelen wel stellen dat er een compromis zal gevonden worden tussen die twee. Als het Vlaams Belang zich dan mengt en zegt 34.567, das geen basis voor een onderhandeling.

Ook de publieke schandpalen die zij opvoeren op hun sociale media door mensen als gangsters en erger af te schilderen helpt niet om je als betrouwbare partner op te stellen.
En toch hoe ver ga je in die redenering wat als 25 procent op 34567 stemt? Wat met 35 procent? etc... . Op den duur gaat er veel volk voor 34567 zijn he. Dan kan de rest nog tussen 0 en 5 zitten dat is toch iets waar je iets mee moet doen dan imo. Zeggen ja nee kom 34567 is belachelijk gaat imo niet blijven werken.

(Ik heb nog nooit belang gestemd)

Benieuwd hoe diep de wonden zijn, de voorbije crisissen in deze regering waren al niet mals. Hopelijk krijgen we toch nog een jaar bestuur voorgeschoteld, en niet bij elke scheet revanchistische ruzies.

Ik weet niet op wie ik zou gaan stemmen federaal?

Of ik überhaupt ga stemmen? Ik denk het wel ja. Zelfs als het niets uitmaakt, denk ik dat ik ga stemmen.
Zoveel moeite is het nu ook niet. Partijpolitiek interesseert me niet zo.

Op welke partij dan? Ik ben niet te vinden voor de extremere kanten van het politiek spectrum, dus die vallen af.
Het is moeilijk om te beslissen, als je het idee hebt dat er weinig kwaliteitsvolle politici zijn. Misschien toch eens villa politica en de zevende dag bekijken.
Ik denk nu CD&V of Open VLD. Misschien N-VA. Heel misschien Vooruit.

Die 17 intussen die hier intussen op PVDA zouden stemmen, hebben die ooit al eens geluisterd naar Hedebouw? Zoals wat die vandaag weer uitkraamt over de oorlog in Oekraïne? Hallucinant gewoon, en het probleem is dat dat een partij is die ik op één of andere manier nog wel in een regering zie terechtkomen als het Vlaams Belang blijft groeien.

Die 17 intussen die hier intussen op PVDA zouden stemmen, hebben die ooit al eens geluisterd naar Hedebouw? Zoals wat die vandaag weer uitkraamt over de oorlog in Oekraïne? Hallucinant gewoon, en het probleem is dat dat een partij is die ik op één of andere manier nog wel in een regering zie terechtkomen als het Vlaams Belang blijft groeien.

Kan je misschien ook iets meer uitleg geven over wat hij juist gezegd heeft of een filmpje posten?

Hallucinant gewoon, en het probleem is dat dat een partij is die ik op één of andere manier nog wel in een regering zie terechtkomen als het Vlaams Belang blijft groeien.
Met welke coalitiepartners en met welk programma? N-VA en Open VLD houden die deur potdicht.

Ik acht het enkel mogelijk in een regering van nationale eenheid om een existentiële crisis (zwarte zwaan) het hoofd te bieden. In alle andere gevallen: no way.

Kan je misschien ook iets meer uitleg geven over wat hij juist gezegd heeft of een filmpje posten?
"Principieel uit de NAVO? – Tuurlijk dat": Raoul Hedebouw pleit voor onafhankelijker Europa

De voordelen van die partij wegen zwaarder door.

Jij overdrijft met uw "hallucinant" uitspraak. Die partij krijgt voldoende stemmen om een zweeppartij te worden, maar niet voldoen om op zijn ééntje te gaan beslissen over zaken in Oekraïne.

Wat jij "hallucinant" vindt, is het voor mij een gegeeuw op een zaterdagochtend.

De voordelen van die partij wegen zwaarder door.

Jij overdrijft met uw "hallucinant" uitspraak. Die partij krijgt voldoende stemmen om een zweeppartij te worden, maar niet voldoen om op zijn ééntje te gaan beslissen over zaken in Oekraïne.

Wat jij "hallucinant" vindt, is het voor mij een gegeeuw op een zaterdagochtend.
Welke voordelen? Is een partij die letterlijk is opgebouwd uit luchtkastelen.

Welke voordelen? Is een partij die letterlijk is opgebouwd uit luchtkastelen.
Mooiste wat ze deden van het lanceren van een "burgerwet". Dus handtekeningen verzamelen van het volk, bij x aantal handtekeningen is het parlement dan verplicht om hier een debat over te houden. https://www.knack.be/nieuws/pvda-la...et-voor-minimumpensioen-van-1-500-euro-netto/

Zoals je ziet...ze werken, ze zetten andere partijen onder druk. Een zweeppartij dus., dat is wat ik wil. Stemmen op Vlaams Belang als "proteststem" brengt niks op, want ze blijven maar rusten op hun gat. PVDA werkt tenminste. Ze voeren een vuriger oppositie dan de klassieke partijen.

Dat burgerwet is zo mooi, dat hun uitspraken over oekraïne, Rusland en communisme in het niks valt.

Mooiste wat ze deden van het lanceren van een "burgerwet". Dus handtekeningen verzamelen van het volk, bij x aantal handtekeningen is het parlement dan verplicht om hier een debat over te houden. https://www.knack.be/nieuws/pvda-la...et-voor-minimumpensioen-van-1-500-euro-netto/

Zoals je ziet...ze werken, ze zetten andere partijen onder druk. Een zweeppartij dus., dat is wat ik wil. Stemmen op Vlaams Belang als "proteststem" brengt niks op, want ze blijven maar rusten op hun gat. PVDA werkt tenminste. Ze voeren een vuriger oppositie dan de klassieke partijen.

Dat burgerwet is zo mooi, dat hun uitspraken over oekraïne, Rusland en communisme in het niks valt.
1 april valt een paar weken te vroeg precies.Als VB morgen zegt: minimum pensioen 2000 euro, dan haalt pvda geen enkele stem meer.

Mooie stunten, maar ook niet meer dan dat.

Vraag hun morgen een uitgetekend plan wie dat gaat betalen en verder dan "De rijken" komen ze niet.

1 april valt een paar weken te vroeg precies.Als VB morgen zegt: minimum pensioen 2000 euro, dan haalt pvda geen enkele stem meer.

Mooie stunten, maar ook niet meer dan dat.

Vraag hun morgen een uitgetekend plan wie dat gaat betalen en verder dan "De rijken" komen ze niet.
Nope, dit zijn geen losse stunts. Want ze stellen voorwaarden. Geen losse populistische cijfers dus.

Mocht PVDA populistische gekwets verkopen, zou het parlement dat gewoon wegstemmen, want "niet haalbaar"

Maar kijk eens

“In het begin van de legislatuur heeft deze regering het minimumpensioen opgetrokken tot 1.500 euro, maar daar moet natuurlijk iets tegenover staan”, zo verklaarde De Croo.

Uiteindelijk is de PVDA ook niet content, want er zijn voorwaarden aan die minimumpensioen

Dit bewijst dat ze werken en moeite doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
750
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven