Allez knip maar hé. Al is dit de begroting van 2019.
Na de Vlaamse is ook de federale regering volop bezig met de opmaak van de begroting van volgend jaar. Maar waar stroomt uw belastinggeld nu precies naartoe? De Tijd dook in de cijfers van de Nationale Bank en stelde vast dat ons land veel uitgeeft aan onderwijs, loonsubsidies en administratie.
multimedia.tijd.be
Mijn voorstel was 25% van de federale loonmassa reduceren, dat is 2.5 miljard. Met mogelijks nog eens 1 miljard voor de algemene dienstverlenging... al heb ik daar mijn twijfels over.
In het fundamenteel onderzoek en de rentelasten zie ik niet direct mogelijkheden voor besparingen (daar zie ik vooral bij die rentelasten nog uitgaven bijkomen op termijn...)
Nog +/-9 miljard te gaan.
De volledige werkloosheid is 6 miljard. Daar zie ik ons echt geen 9.5 miljard halen dus. En als je effectief naar de cijfers krijgt, dan valt dat nog wel mee hetgeen je krijgt. Mogelijks van de 16.5 miljard voor ziekte en arbeidsongeschiktheidsbedragen verminderen? Maar hoe ga je dat doen... ik zie het niet echt om eerlijk te zijn. Mensen die ziek zijn of niet capabel zijn om te werken op droog zaad zetten? Allez dat is een keuze hé...
Misschien de kinderbijslag en andere bijslagen volledig afschaffen ? Dat is 10.5 miljard. Dan zitten we aan onze benodigde besparing? Of toch niet ?
De pensioenen daar zie ik ons niet in snijden, aangezien we daar juist extra uitgaven hebben voorzien voor oa de laagste pensioenen (inclusief de zelfstandigen dus).
Gezondheidszorg... lineair besparen op de zorg voor zieken en dus in het verlengde ook ouderen? Ik zie het niet direct. Dus dat is 36.1 miljard waar je aan vast zit.
Al de loonsubsidies afschaffen? Dat is 16 miljard. Daarmee kunnen we de besparing realiseren ? Of misschien toch maar niet ?
Besparen op transport, dat gaat niet lukken, daar hebben we juist extra investeringen voor voorzien. Dus dat economisch beleid valt maar voor een stuk in te saneren.
Dus ofwel gaan mensen effectief moeten gaan minderen in de zaken die ze verwachten van de overheid. Wat ik om eerlijk te zijn niet verwacht.
Ofwel gaat een enorm groot stuk moeten komen uit extra belastingen. Het feit dat we nu al veel belastingen betalen maakt dat geen sikkepit uit, als we boven onze stand leven met de belastingen die we heffen.
12 miljard haal je niet bijeen door een hervormingetje bij de politiekers/ senaat en in de uitgaven van de intercommunalen... en laat ons eerlijk zijn, de intercommunalen gaan in de toekomst het geld nog nodig hebben om de infrastructuur te vernieuwen. Dus dat politieke waterhoofd dat daar zit, is dan onderdeel van die 25% besparing in loon. Voor de rest ga je daar ook niet te veel moeten van denken dat je er daar gaat kunnen uitknippen. Om dan nog te zwijgen over de toekomstige uitgaven die we nog gaan moeten doen voor defensie onze energievoorziening van de toekomst... DUS in mijn ogen is het geld gaan halen via besparingen gewoon niet haalbaar. Toch niet dergelijke bedragen die we nu en in de toekomst zullen moeten gaan hebben. Zeker met dan ook nog eens de stijgende vergrijzingskosten en... dus houdt u al maar klaar om in de toekomst de buidel open te gooien zodanig dat de overheid er kan in graaien. Want iets anders mag je in mijn ogen vergeten.