Koemelk of groeimelk voor kinderen

Wilcao

Well-known member
Crowdfunder FE
Edit mod: deze thread werd afgesplitst uit de "besparen op dagelijkse uitgaven"-thread.
Op groeimelk kan je anders fameus besparen. Gewoon niet kopen en vervangen door melk, gezonder en goedkoper.
Hoezo is gewone melk gezonder? Oprechte vraag. Aangezien onze kinderarts iets anders zegt.
 
Wat is groeimelk ??
Nog nooit van gehoord .

Groeimelk is een aangepaste melkvoeding voor peuters van 1 tot 3 jaar. Het is verrijkt met vitamines, mineralen en essentiële vetzuren die belangrijk zijn voor de groei en ontwikkeling van je kind. Groeimelk bevat ook minder eiwitten dan koemelk, wat beter is voor de nieren van je peuter.
Waarom groeimelk?
  • Belangrijke voedingsstoffen: Groeimelk bevat alle voedingsstoffen die je peuter nodig heeft om gezond te groeien en te ontwikkelen.
  • Minder eiwitten: Koemelk bevat te veel eiwitten voor peuters. Groeimelk heeft een lager eiwitgehalte, wat beter is voor de nieren van je peuter.
  • Gemakkelijk te verteren: Groeimelk is licht verteerbaar voor peuters.
  • Lekker en gezond: Groeimelk is verkrijgbaar in verschillende smaken, zodat je peuter er met plezier van kan drinken.
Is groeimelk echt nodig?
Nee, groeimelk is niet echt nodig. Een gezonde, gevarieerde voeding levert alle voedingsstoffen die je peuter nodig heeft. Echter, peuters eten soms te weinig essentiële vetzuren, ijzer, vitamine D en andere voedingsstoffen. In dat geval kan groeimelk een handige aanvulling zijn.
Wanneer geef je groeimelk?
Je kunt groeimelk geven vanaf 1 jaar. De meeste peuters drinken 2 tot 3 bekers per dag. Je kunt groeimelk geven als tussendoortje of als onderdeel van de maaltijd.
Soorten groeimelk
Er zijn verschillende soorten groeimelk verkrijgbaar:
  • Poedervorm: Groeimelk in poedervorm moet je zelf mengen met water.
  • Vloeibare vorm: Vloeibare groeimelk is kant-en-klaar en kan direct gedronken worden.
  • Opvolgmelk: Opvolgmelk is bedoeld voor baby's van 6 tot 12 maanden. Het bevat minder eiwitten dan koemelk, maar is niet verrijkt met extra voedingsstoffen.
Tips
  • Kies voor groeimelk zonder toegevoegde suikers.
  • Laat je peuter niet te veel groeimelk drinken. Maximaal 3 bekers per dag is voldoende.
  • Geef je peuter ook andere gevarieerde voeding, zoals fruit, groenten, brood en vlees.
Meer informatie
 
Bedankt .

Ik ben gewoon grootgebracht met maïzenapap en niet op zo van die pottekes baby voeding …maar zal wel aan de tijd van vroeger liggen denk ik . ;)
 
Hoezo is gewone melk gezonder? Oprechte vraag. Aangezien onze kinderarts iets anders zegt.
Gezonder omdat melk van nature een hele hoop vitamines en mineralen bevat terwijl ze bij groeimelk samen met andere onnodige stoffen toegevoegd worden.
De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid adviseert een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon ipv groeimelk.

Volgens onze pediater zijn het de fabrikanten die doen alsof groeimelk absoluut nodig is. Maar het is gewoon pure marketing.
 
Gezonder omdat melk van nature een hele hoop vitamines en mineralen bevat terwijl ze bij groeimelk samen met andere onnodige stoffen toegevoegd worden.
De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid adviseert een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon ipv groeimelk.

Volgens onze pediater zijn het de fabrikanten die doen alsof groeimelk absoluut nodig is. Maar het is gewoon pure marketing.
Het is zo'n topic waar wel wat discussie over is. Noodzakelijk lijkt het me niet, maar een groot deel van de marketing rond alles dat om kinderen draait is ouders het idee geven dat je je kinderen anders iets ontzegt.

Testaankoop vat het wel wat samen: https://www.test-aankoop.be/gezond/baby-kinderen/jonge-ouder/dossier/groeimelk

Alle onderzoekers en organisaties zijn het erover eens: borstvoeding is altijd de eerste keuze voor je kindje. Maar dit is niet voor iedereen haalbaar, zeker niet voor een langere periode. Schakel je in dat geval het best over op groeimelk? De meningen zijn verdeeld:


  • Volgens Kind en Gezin stap je tussen 12 en 18 maanden dan het best over van opvolgmelk naar groeimelk. Volle melk mag dan eveneens op voorwaarde dat je kind een gezonde en evenwichtige voeding krijgt. Vanaf 4 jaar mag je overstappen van volle melk naar halfvolle melk.
  • Volgens ONE, de Franstalige tegenhanger van Kind & Gezin, mag een kind na 18 maanden overstappen van opvolgmelk naar groeimelk. Gewone koemelk mag ten vroegste vanaf 18 maanden worden gegeven, maar het best pas vanaf 3 jaar.
  • De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) is echter van mening dat een kind vanaf één jaar alle nodige voedingsstoffen kan opnemen met een voldoende gevarieerde voeding, een goede afwisseling dus tussen groenten, fruit, vis, vlees, zuivel en vezelrijke voeding zoals brood en pasta.
  • In Nederland luidt het advies eveneens dat je, in combinatie met een afwisselend voedingspatroon, vanaf de leeftijd van één jaar op gewone (halfvolle) koemelk kunt overstappen.
  • Ook wij vinden groeimelk niet noodzakelijk.
Ik vind het eigenlijk wel sterk dat verschillende organisaties die daarover advies verstrekken er dan toch een andere mening over hebben. Al betekent dit waarschijnlijk dat het verschil zo klein is dat je er een een gecontroleerde studie over zou moeten uitvoeren (en dat is niet zo eenvoudig).

Doet er mij eigenlijk aan denken dat wij nog altijd (bijna 19 maand) opvolgmelk geven. Niet dat ik me echt zorgen maak gezien het over een fles 's avonds gaat en ze verder goed eet. Ik weet niet hoe dat bij groeimelk zit, maar tot hiertoe vond ik daar nu eigenlijk niet veel duur aan. zo'n pot kost iets over de 20 EUR en gaat vrij lang mee.
 
Gezonder omdat melk van nature een hele hoop vitamines en mineralen bevat terwijl ze bij groeimelk samen met andere onnodige stoffen toegevoegd worden.
De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid adviseert een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon ipv groeimelk.

Volgens onze pediater zijn het de fabrikanten die doen alsof groeimelk absoluut nodig is. Maar het is gewoon pure marketing.
De waarheid zal ergens in het midden liggen natuurlijk, want denk nu niet dat onze kinderarts mee doet aan de marketing van fabrikanten.

Een gevarieerd eetpatroon is altijd het advies. Denk nu niet dat dat iets te maken heeft met groeimelk of gewone. Allè, het is niet dat iemand groeimelk geeft, zich daarom niks aantrekt van de rest.

Nu gaan wij wss ook overstappen op gewone melk, maar dat is eerder omdat ze toch niet meer veel van de fles drinkt en we het speciaal aankopen en de helft moeten weggooien.
 
Gezonder omdat melk van nature een hele hoop vitamines en mineralen bevat terwijl ze bij groeimelk samen met andere onnodige stoffen toegevoegd worden.
De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid adviseert een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon ipv groeimelk.

Volgens onze pediater zijn het de fabrikanten die doen alsof groeimelk absoluut nodig is. Maar het is gewoon pure marketing.
Omdat iets "van nature" iets bevat, is het niet gezonder. Koemelk bevat veel meer verkeerde eiwitten voor kinderen dan Groeimelk.
 
Omdat iets "van nature" iets bevat, is het niet gezonder. Koemelk bevat veel meer verkeerde eiwitten voor kinderen dan Groeimelk.
Maar waar trekken we de lijn .
Zijn ze daar nu niet mee aan het overdrijven om iets ongezond te noemen ?
ik ben groot gebracht met maïzenapap met melk omdat er toen niets anders was en heb toch geen lichamelijke klachten daardoor gehad en was in mijn jeugd ook niet te zwaar en zeer actief (Ahja we speelden nog buiten ) en echt ziek worden …tja das al lang geleden bij mij .

Nu vind ge overal van die pottekes met extra toegevoegde middelen onder het mum van “het is gezonder” …stel mij daar wel vragen bij eerlijk gezegd maar ze zullen het wel gecontroleerd hebben denk ik dan .
Slecht zal het wel niet zijn denk ik maar of het daarom gezonder genoemd kan worden ….
Is trouwens niet alleen met babyvoeding hoor het is overal wel merkbaar .
 
Maar waar trekken we de lijn .
Zijn ze daar nu niet mee aan het overdrijven om iets ongezond te noemen ?
ik ben groot gebracht met maïzenapap met melk omdat er toen niets anders was en heb toch geen lichamelijke klachten daardoor gehad en was in mijn jeugd ook niet te zwaar en zeer actief (Ahja we speelden nog buiten ) en echt ziek worden …tja das al lang geleden bij mij .

Nu vind ge overal van die pottekes met extra toegevoegde middelen onder het mum van “het is gezonder” …stel mij daar wel vragen bij eerlijk gezegd maar ze zullen het wel gecontroleerd hebben denk ik dan .
Slecht zal het wel niet zijn denk ik maar of het daarom gezonder genoemd kan worden ….
Is trouwens niet alleen met babyvoeding hoor het is overal wel merkbaar .
Een individueel voorbeeld bewijst geen statistiek. Jij bent waarschijnlijk ook grootgebracht met "Asbest is het ideale bouwmateriaal!"...
 
Er staat letterlijk dat koemelk teveel eiwitten bevatten, en dat veel peuters te veel eiwitten eten?
Je zei "veel meer verkeerde eiwitten", en in die link staat dat peuters die dierlijke eiwitten wel mogen krijgen (in tegenstelling tot jongere kinderen). Ik denk dat daaruit die reactie voort komt.

Te veel eiwitten is iets anders dan verkeerde eiwitten, en iets dat niet zou spelen bij gebalanceerde voeding:
Groeimelk is verrijkt met mineralen, vitaminen en essentiële vetzuren t.o.v. koemelk en heeft een lager eiwitgehalte. Essentieel is het niet. Een gezonde, gevarieerde voeding levert alle voedingsstoffen die nodig zijn voor een goede groei. Onderzoek wijst echter uit dat een gezonde peutervoeding soms moeilijk te realiseren is. Ze eten al snel te veel eiwitten, te weinig essentiële vetzuren, laag ijzer, enz. In dat geval kan een groeimelk helpen om de inname van ijzer, vitamine D, omega 3-vetzuren, jodium, zink, ... te verhogen en tegelijk de inname van eiwitten niet te hoog te maken.

Als een gezonde evenwichtige voeding vlot verloopt en je kind neemt een vitamine D-supplement, kan je er voor kiezen om op de leeftijd van 12 à 18 maanden over te schakelen naar volle melk(producten) of calciumverrijkte sojaproducten. Groeimelk of -drink is dan niet noodzakelijk. Gebruik tot de leeftijd van 3 jaar volle melkproducten. Nadien is halfvolle melk voldoende. Vitamine D-suppletie tot de leeftijd van 6 jaar is noodzakelijk.

Verloopt een gezonde evenwichtige voeding moeilijk en/of neemt je kind geen vitamine D-supplement, kan groeimelk of -drink een meerwaarde hebben. Groeimelk maakt het 'gemakkelijker' om een evenwichtig samengestelde voeding te geven.
Ik ben het trouwens compleet eens met dat "van nature" een drogargument is hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Je zei "veel meer verkeerde eiwitten", en in die link staat dat peuters die dierlijke eiwitten wel mogen krijgen (in tegenstelling tot jongere kinderen). Ik denk dat daaruit die reactie voort komt.

Te veel eiwitten is iets anders dan verkeerde eiwitten, en iets dat niet zou spelen bij gebalanceerde voeding:

Ik ben het trouwens compleet eens met dat "van nature" een drogargument is hoor.
Ja, ooit (toen wij zelf moesten kiezen) verder opgezocht, en dan wel een hele uitleg gevonden over snel verterende en traag verterende eiwitten etc gevonden. Het is inderdaad zo dat bij een gebalanceerde voeding groeimelk niet nodig is, maar dan NOG is het wel gezonder dan koemelk.
 
Het is inderdaad zo dat bij een gebalanceerde voeding groeimelk niet nodig is, maar dan NOG is het wel gezonder dan koemelk.
Maar daar heb je dan weer geen bron van want dat klopt niet.

Misschien intussen al 6 jaar oud maar weinig is intussen weerlegd:
 
Laatst bewerkt:
Een individueel voorbeeld bewijst geen statistiek. Jij bent waarschijnlijk ook grootgebracht met "Asbest is het ideale bouwmateriaal!"...
Sorry , maar dat vind ik nu eens een zeer bekrompen opmerking die nergens op steunt ….en nee in mijnen tijd wisten ze al dat rondvliegende asbestvezels niet goed voor de gezondheid waren .

Vroeger dronk ik gewoon koeiemelk uit de glazen fles , ben er nog altijd niet van doodgevallen en nu is het opeens “ongezond “ omdat er wat extra vet en eiwitten inzitten …
 
Sorry , maar dat vind ik nu eens een zeer bekrompen opmerking die nergens op steunt ….en nee in mijnen tijd wisten ze al dat rondvliegende asbestvezels niet goed voor de gezondheid waren .

Vroeger dronk ik gewoon koeiemelk uit de glazen fles , ben er nog altijd niet van doodgevallen en nu is het opeens “ongezond “ omdat er wat extra vet en eiwitten inzitten …
Bekrompen, wordt dat niet eerder gebruikt wanneer mensen geen nieuwe feiten willen geloven omdat ze het vroeger anders gezien hebben?

Niemand zegt ook dat je doodvalt van melk, doe niet belachelijk. Het gaat over teveel eiwitten innemen als kind, omdat die naast die melk vaak met veel plezier kaas, yoghurt, eieren, vlees, ... verslinden maar weinig groenten. Groeimelk die minder eiwitten bevat verlaagt dan de kans dat die inname te hoog is.
Pertang zijn eiwitten goed voor de spier opbouw dacht ik .
Is het zo vreemd dat een jong kind misschien andere behoeften heeft dan een volwassene? Op die leeftijd wordt ook aangeraden volle producten te gebruiken omdat er meer nood is aan vetstoffen.

Er is een mogelijke link tussen verhoogde eiwitinname en later overgewicht. In een moddervette wereld misschien niet irrelevant.
 
Terug
Bovenaan