Hoe (on)schadelijk is dagelijks een glas alcohol drinken?

Waarmee ik niet gezegd heb dat ik een glas alcohol per glas als gezond beschouw (laat staan dat ik het zelf zou doen).
Ik denk dat men in deze discussie te hard zwart/wit wil gaan: het is of verslaafd zijn of er zijn geen negatieve effecten. Dagelijks alcohol nuttigen wil niet zeggen dat je verslaafd bent (het zal uiteraard het risico wel verhogen), maar het zal gewoon niet gezond zijn.
 
Maar wat was je punt dan? Je kwam af met het feit dat alcohol het lichaam verlaat als een soort argument, dat was onzin, en nu bedoelde je het niet letterlijk.

De reden dat ik daarover begin is omdat je je mening probeert te kaderen met dit soort uitspraken:


Het enige dat je met dit soort -compleet onzinnige- uitspraken doet is alcoholisme minimaliseren IMO. Daarom dat ik daarover begin. Ik heb trouwens niet gezegd dat mensen die elke dag een eenheid alcohol drinken verslaafd zijn, volgens mij zelfs @anders. niet. Je bent je dus aan het weren tegen iets dat niet gezegd is door zaken te verkondigen die niet kloppen. Als dit niet het klassieke "er is niet mis met alcohol, daarbij kijk die mens eet koeken" is, weet ik het ook niet hoor. Het laatste dat onze maatschappij nodig heeft is dat soort zaken, ik denk dat de tolerantie voor alcohol en negatieve effecten meer dan groot genoeg is.

Neen, dat het problematisch kan zijn. Problematischer dan jouw suikerverslaving. Een risico op verslaving is nu eenmaal een feit, buiten dat is het ook gewoon niet gezond hoor.

Tja, dan moet je misschien niet tegen mij reageren. En al zeker niet met gefabriceerde onzin zoals "alcohol verlaat het lichaam" en "een suikerverslaving is een ergere verslaving en moeilijker vanaf te komen."



Er zijn studies die bijvoorbeeld kijken naar één bepaald effect, bijvoorbeeld een licht lager risico op hart- en vaatziekten, maar dan geen uitspraken doen over een veel groter aantal negatieve effecten zoals risico's op allerhande kankers die stijgen. Vaak zijn die ook (deels) betaald door bedrijven die alcoholische dranken verkopen. De algemene consensus kan je bijvoorbeeld makkelijk bij Domus Medica vinden: https://www.domusmedica.be/richtlijnen/themadossiers/themadossier-problematisch-alcoholgebruik

Hoe elke dag een glas wijn of een pint bier volgens dat lijstje klinken, zie je zelf maar. Ik wil alleszins de mensen niet de kost geven die dagelijks een eenheid alcohol drinken en in het weekend nog een apperitief of een zwaar bier (meer dan 1 eenheid per stuk) daarbij. Ik zeg overigens niet dat die daarom verslaafd zijn. Dat kan je zomaar niet zeggen, maar er zit volgens mij nog ruimte tussen verslaafd en compleet onschadelijk.
Alé, mijn uitspraak dat alcohol je lichaam verlaat (ook al heb je dat verkeerd geïnterpreteerd) was fout, alsook de vergelijking met suiker, je hebt gelijk ;)

Heb je zelf eigenlijk je link van Domus medica bekeken? Daar wordt verwezen naar een Audit C vragenlijst om "problematisch drankgebruik" in kaar te kunnen brengen. Heb nu de lijst helemaal ingevuld op basis van 1 glas wijn per dag, ra ra ra, dit wordt niet als "problematisch drankgebruik" gecatalogeerd:


Score van 5 (enkel vraag 1 is een 4 en vraag 2 is een 1), pas vanaf 8 kan er gesproken worden over problematisch drankgebruik.

Ik denk dat men in deze discussie te hard zwart/wit wil gaan: het is of verslaafd zijn of er zijn geen negatieve effecten. Dagelijks alcohol nuttigen wil niet zeggen dat je verslaafd bent (het zal uiteraard het risico wel verhogen), maar het zal gewoon niet gezond zijn.

Dan krijg je dat argument weer "het zal denk ik wel niet gezond zijn"... Met dat argument is alles ongezond.
 
Als het hen zonder mopperen en klagen 2 maand lukt om het niet te doen, is het niet problematisch.
Als ze dat niet kunnen, wil dat dus zeggen dat ze niet zonder hun alcohol kunnen, en is het wel problematisch.
Dat is toch wel serieus kort door de bocht.

Er zijn genoeg zaken waar ik waarschijnlijk zou mopperen en klagen moest ik 2 maanden zonder moeten doen. Mijn kinderen, mijn auto, boeken, drinken dat niet gewoon water is, etc

Dat is wel een heel lage lat voor verslaving
 
Dat is toch wel serieus kort door de bocht.

Er zijn genoeg zaken waar ik waarschijnlijk zou mopperen en klagen moest ik 2 maanden zonder moeten doen. Mijn kinderen, mijn auto, boeken, drinken dat niet gewoon water is, etc

Dat is wel een heel lage lat voor verslaving
Maar, die bevatten geen verslavende stoffen.
 
Alé, mijn uitspraak dat alcohol je lichaam verlaat (ook al heb je dat verkeerd geïnterpreteerd) was fout, alsook de vergelijking met suiker, je hebt gelijk ;)

Heb je zelf eigenlijk je link van Domus medica bekeken? Daar wordt verwezen naar een Audit C vragenlijst om "problematisch drankgebruik" in kaar te kunnen brengen. Heb nu de lijst helemaal ingevuld op basis van 1 glas wijn per dag, ra ra ra, dit wordt niet als "problematisch drankgebruik" gecatalogeerd:


Score van 5 (enkel vraag 1 is een 4 en vraag 2 is een 1), pas vanaf 8 kan er gesproken worden over problematisch drankgebruik.
Het gaat me niet om gelijk hebben, het gaat er me vooral over dat mensen geen informatie aannemen van iemand die er duidelijk niet erg veel van afweet. Ik zeg zelf dat het KAN problematisch zijn, niet dat het zo is. Heel deze discussie gaat erover dat jij met je uitspraken over suikerverslaving de gigantische maatschappelijke impact van alcoholgebruik en -misbruik lijkt te minimaliseren.
Dan krijg je dat argument weer "het zal denk ik wel niet gezond zijn"... Met dat argument is alles ongezond.
Ik denk dat niet, dat is gewoon zo (ik denk sloeg op het eerste deel van de uitspraak). Nu doe jij dus hetzelfde als waarmee je bent begonnen: dan is alles ongezond, alles is weer weggerelativeerd. "Jamaar, als elke dag wijn drinken al ongezond is, dan zal elke dag koekjes eten ook wel erg zijn, wat zeg ik, erger zelfs!" Ik dacht dat we dit punt in de discussie al even gepasseerd waren, maar niet kennelijk:

Alcohol is een schadelijke stof, er is geen risicoloze grens. Alcohol drinken is een persoonlijkekeuze. Wie geen risico wil lopen, drinkt beter geen alcohol. Voor wie ervoor kiest om alcoholte drinken, kan de richtlijn helpen om grenzen te bepalen.
uit https://www.vad.be/artikels/detail/een-nieuwe-richtlijn-voor-alcoholgebruik
Waarschijnlijk gebaseerd op:
A 2014 World Health Organization report found that harmful alcohol consumption caused about 3.3 million deaths annually worldwide. Negative effects are related to the amount consumed with no safe lower limit seen.
Wikipedia hier, bron is een studie in The Lancet.

Dus, verslaafd of niet, elke dag alcohol is gewoon niet zo'n goed idee. Als iemand dat risico wil lopen, geen probleem. Maar gewoon al dat weten is wel moeilijk in een maatschappij waar er heel veel mist hangt rond alcohol.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn wel degelijk studies die aantonen dat 1 glas per dag schadelijk is hoor.
De hamvraag is hoeveel je moet drinken om schade te veroorzaken die permanent is. Maw wanneer kan het lichaam deze niet meer repareren.
Het klopt dat 1 glas al schade veroorzaakt. Maar het lichaam repareert die schade. Dat is een natuurlijk proces.

Liefst drink je natuurlijk nooit maar als je toch drinkt: Doe het met mate. Probeer af en toe eens een droge maand te hebben en zie hoe je je voelt. Ik drink sowieso niet veel. Alleen tijdens de feestdagen en soms eens een gin tonic tijdens het weekend.

Ik heb veel respect voor mensen die nooit alcohol consumeren (mijn beste vriend is geheelonthouder :)). Ik heb veel respect voor de wetenschap die .. ik heb veel respect voor dry januari enzovoorts .. Ik heb echter 'zero' respect voor dat zoveelste (HLN) brol artikel waarin staat dat ik moet stoppen met drinken en dat er geen andere keuze is. Zoals Van Aert al zei: "Ik moet just niks".
 
Laatst bewerkt:
Elk jaar krijg ik ook een aantal flessen champagne of wijn van klanten. Ik heb ondertussen al een heel rek daarvan in m'n kelder liggen want eigenlijk drink ik dus quasi nooit. Maar alcohol als relatiegeschenk is dus nog steeds very much alive and kicking.

Nog steeds niets veranderd. Dit jaar ook wel een paar sokken gehad van een klant, met hun logo op, maar dan nog steeds in combinatie met chocolade (maar twas nougat, bweik) en een fles wijn.
 
Mensen doen vaak te spastisch over alcohol imo. Je hebt langs de ene kant een groep die alcohol de normaalste zaak te wereld vindt, maar wel in paniek schiet als je alcohol vergelijkt met andere illegale drugs. En langs de andere kant een groeiende groep van mensen die afkomt met "kanker" en studies over de gevaren van alcohol als je 1 standaardglas om de 37 jaar drinkt. In deze thread zitten er precies ook zo'n paar. :hurrr:

Alcohol is voor mij gewoon een sociale drug. Ik heb het echt niet nodig om sociaal te zijn, maar het maakt het allemaal meestal wel iets leuker. Ja, je kan in een club dansen op water en lucht, maar dan wel zonder mij. Ik schijn mij trouwens studies te herinneren dat een zeer matige hoeveelheid alcohol ook wel gezondheidsvoordelen heeft.
Sowieso zit het probleem van alcohol alleen bij problematische drinkers. Je kan mij echt niet wijsmaken dat iemand die om de 2 weken ofzo op een weekendavond ineens eens pakweg 5/6 glazen wijn drinkt (= zo zou ik mijn 'drinkgedrag' omschrijven) een groot risico loopt om vroegtijdig te sterven.
 
Laatst bewerkt:
De hamvraag is hoeveel je moet drinken om schade te veroorzaken die permanent is. Maw wanneer kan het lichaam deze niet meer repareren.
Het klopt dat 1 glas al schade veroorzaakt. Maar het lichaam repareert die schade. Dat is een natuurlijk proces.

Liefst drink je natuurlijk nooit maar als je toch drinkt: Doe het met mate. Probeer af en toe eens een droge maand te hebben en zie hoe je je voelt. Ik drink sowieso niet veel. Alleen tijdens de feestdagen en soms eens een gin tonic tijdens het weekend.

Ik heb veel respect voor mensen die nooit alcohol consumeren (mijn beste vriend is geheelonthouder :)). Ik heb veel respect voor de wetenschap die .. ik heb veel respect voor dry januari enzovoorts .. Ik heb echter 'zero' respect voor dat zoveelste (HLN) brol artikel waarin staat dat ik moet stoppen met drinken en dat er geen andere keuze is. Zoals Van Aert al zei: "Ik moet just niks".
Voor de duidelijkheid, ik ben geen geheelonthouder, heel af en toe zal ik wel eens een speciaalbier ofzo drinken. Maar die minimalisering van 1 pintje/wijntje per dag is gewoon onterecht. Ga je daar direct van doodvallen, nee... Maar het is wel gewoon een verslaving die schade aanricht.
 
Voor de duidelijkheid, ik ben geen geheelonthouder, heel af en toe zal ik wel eens een speciaalbier ofzo drinken. Maar die minimalisering van 1 pintje/wijntje per dag is gewoon onterecht. Ga je daar direct van doodvallen, nee... Maar het is wel gewoon een verslaving die schade aanricht.
Dus, verslaafd of niet, elke dag alcohol is gewoon niet zo'n goed idee. Als iemand dat risico wil lopen, geen probleem. Maar gewoon al dat weten is wel moeilijk in een maatschappij waar er heel veel mist hangt rond alcohol.

Ik las onlangs dat die grens rond 10 glazen per week lag voor een verkorting van de levensverwachting. Onder die grens zou je lichaam de schade grotendeels kunnen repareren en/of zou het niet levensverkortend zijn. (Let op: Er is mogelijks dan wél schade)

Dus 1 glas per dag zou voor een gezonde en gemiddelde persoon geen problemen opleveren (of dit zou alvast nog niet aantoonbaar bewezen zijn). Maar we spreken dan over gemiddelden. Het is nog altijd aan de persoon zelf om te beslissen of hij/zij het risico wil nemen.

Dus ja ik ben het grotendeels hiermee akkoord. Af en toe drinken: Sure maar houdt er rekening mee dat je uw lichaam er geen plezier mee doet.

Sowieso zit het probleem van alcohol alleen bij problematische drinkers. Je kan mij echt niet wijsmaken dat iemand die om de 2 weken ofzo op een weekendavond ineens eens pakweg 5/6 glazen wijn drinkt (= zo zou ik mijn 'drinkgedrag' omschrijven) een groot risico loopt om vroegtijdig te sterven.
Gemiddeld genomen zal iemand die af en toe eens een glaasje drinkt of een weekendje plots wat veel drinkt, inderdaad geen dag minder lang leven. Het kan wél. Maar "gemiddeld genomen" zal dat niet zo zijn.

Want die glaasjes veroorzaken wel steeds lichte schade aan je lichaam. Je zet je lichaam dan aan het werk.

Ik denk dat het belangrijk is om deze 2 zaken te onderscheiden.
 
Laatst bewerkt:
Mensen doen vaak te spastisch over alcohol imo. Je hebt langs de ene kant een groep die alcohol de normaalste zaak te wereld vindt, maar wel in paniek schiet als je alcohol vergelijkt met andere illegale drugs. En langs de andere kant een groeiende groep van mensen die afkomt met "kanker" en studies over de gevaren van alcohol als je 1 standaardglas om de 37 jaar drinkt. In deze thread zitten er precies ook zo'n paar. :hurrr:

Alcohol is voor mij gewoon een sociale drug. Ik heb het echt niet nodig om sociaal te zijn, maar het maakt het allemaal meestal wel iets leuker. Ja, je kan in een club dansen op water en lucht, maar dan wel zonder mij. Ik schijn mij trouwens studies te herinneren dat een zeer matige hoeveelheid alcohol ook wel gezondheidsvoordelen heeft.
Sowieso zit het probleem van alcohol alleen bij problematische drinkers. Je kan mij echt niet wijsmaken dat iemand die om de 2 weken ofzo op een weekendavond ineens eens pakweg 5/6 glazen wijn drinkt (= zo zou ik mijn 'drinkgedrag' omschrijven) een groot risico loopt om vroegtijdig te sterven.

De standard cut-off voor "problemeen gedrag" is 10 standaardconsumpties per week. Daar is redelijk grote consensus over. Dat is 10 5% 25cl pintjes (wat in mijn ogen nog altijd een redelijk grote emmer is om te vullen). Drink dagelijks een Duvel of een trappist en je zit er al ver over. Drink om de 2 dagen een pintje en een fles wijn in het weekend "tijdens het eten" en je zit er al over. Drink in het weekend een bak en je zit erover. Ik denk dat velen daar onbewust over zitten. Ik denk ook dat 10 consumpties veel is als je erover nadenkt, zeker als het elke dag is.

Toen ik nog studeerde kapte ik op een cantus gemakkelijk 15-20 pinten binnen tussen 7h savonds en 3h snachts. Afgewisseld met een pitta om 7h, nog een om 11h en op weg naar huis nog een cheeseburger. Opstaan om 8h, naar het practicum kruipen en hopen dat je niet in slaap valt met een pippet in je hand. 's avonds nog eens herhalen. Gevolgd door de dag erna een hele dag in bed liggen. Dus ja, dat gaat allemaal en je hebt daar waarschijnlijk geen grote permanente schade door. Dat was de eerste 8 weken van semester 1, dan studeren en examens. Dan de 8 eerste weken van semester 2. In de zomer af en toe een feestje. Alles samen nog ver onder de 1 drankje per dag waarschijnlijk.

Sinds ik kinderen heb, drink ik zo goed als nooit meer (na het studeren eigenlijk ook niet veel, af en toe eens een feestje op vrijdag avond). En zeker geen katers. Nu kan ik 1 Geuze drinken en ik ga al half scheef. Drink er 2 en ik slaap slecht en dag erna zo wat wazig/moe. Dus ja, er is wel degelijk een impact van 1 of 2 drankjes, of je dat nu ontkent of niet.

Ik heb niks tegen drank, verre van. Ik heb ook niks tegen plezier dat met wat schade komt. Ik heb ook niet de ambitie om 90 te worden. Ik wil wel 5y ouderdom opofferen om wat vreugde te beleven tussen 0 en 85 en dan op 85 te gaan. Maar je moet ook het licht van de zon niet ontkennen. weinig consumptie zorgt voor verhoogde kanker, slechter slapen, kans op mental problemen, etc etc. Weinig bij 1 pint per dag, maar meer dan 0. Meer bij 2 pinten per dag en nog meer bij een bak per dag.

Waar je dan persoonlijk 'de grens van probleem' trekt is een subjectieve interpretatie van wat je een probleem vindt. Een beetje zoals je het pas warmer vindt vanaf dat het 10 graden warmer is. 0.1 gr warmer is ook warmer, ook al vind je dat geen sizeable verschil.
 
Dat is nooit uit een studie gekomen.
Die specifieke studie heeft als conclusie dat vrouwen met een hartaandoening tussen de 50 en 55 (of iets in dat genre) mogelijks hun levensduur kunnen verhogen door een glas wijn per dag. Er is geen enkele studie die aangeeft dat een glas rode wijn per dag gezond is.

Vroeger waren sigaretten ook gezond trouwens...

Sigaretten zijn ook goed tegen Alzheimer (of een andere brein ziekte, don't remember). Mijn prof biochemie zei altijd 'doodgaan kun je niet kiezen, enkel aan wat je doodgaat'
 
Ik heb niks tegen drank, verre van. Ik heb ook niks tegen plezier dat met wat schade komt. Ik heb ook niet de ambitie om 90 te worden. Ik wil wel 5y ouderdom opofferen om wat vreugde te beleven tussen 0 en 85 en dan op 85 te gaan. Maar je moet ook het licht van de zon niet ontkennen. weinig consumptie zorgt voor verhoogde kanker, slechter slapen, kans op mental problemen, etc etc. Weinig bij 1 pint per dag, maar meer dan 0. Meer bij 2 pinten per dag en nog meer bij een bak per dag.

Ik heb toch nog geen studies tegengekomen die aantonen dat het drinken van 1 standaardglas een significant effect op het vroegtijdig ontwikkelen van ziekten of mortaliteit.
Dat terwijl zo'n matige inname ook wel wat gezondheidsvoordelen heeft. "Wijn is goed voor het hart" is een klassieker. Ook voor het mentale (genre stress reductie, verhoogde sociabiliteit, etc.) is een matige hoeveelheid alcohol beter dan totaal geheelonthouder.
Maar het is zoals met alles een kosten-baten analyse. Alcohol is slecht, maar bij een zeer beperkte hoeveelheid zijn de gezondheidseffecten wellicht eerder positief of een zero sum game. Uw lever is geen kasplantje eh, die kan heus wel een handvol standaardglazen per week probleemloos aan.

Enfin, het is hier ondertussen al 3 uur 's nachts. Erg bevorderlijk is dat voor de gezondheid ook niet, dus we gaan maar eens slapen. 😂
 
Ik heb toch nog geen studies tegengekomen die aantonen dat het drinken van 1 standaardglas een significant effect op het vroegtijdig ontwikkelen van ziekten of mortaliteit.

Daarom dat ik dus zei "10 per week, daar is consensus over".

Dat terwijl zo'n matige inname ook wel wat gezondheidsvoordelen heeft. "Wijn is goed voor het hart" is een klassieker. Ook voor het mentale (genre stress reductie, verhoogde sociabiliteit, etc.) is een matige hoeveelheid alcohol beter dan totaal geheelonthouder.

Show me the study

Maar het is zoals met alles een kosten-baten analyse. Alcohol is slecht, maar bij een zeer beperkte hoeveelheid zijn de gezondheidseffecten wellicht eerder positief of een zero sum game. Uw lever is geen kasplantje eh, die kan heus wel een handvol standaardglazen per week probleemloos aan.

Blijkbaar dus niet. 10 per week. Blijft altijd grappig dat non-medicals gewoon "die kan dat wel probleemloos aan" rondstrooien. Gebaseerd op niks. Tegen de studies in.

Enfin, het is hier ondertussen al 3 uur 's nachts. Erg bevorderlijk is dat voor de gezondheid ook niet, dus we gaan maar eens slapen. 😂
 
Er zijn wel degelijk studies die aantonen dat 1 glas per dag schadelijk is hoor.
Er zijn quasi geen gezondheidsrisico's aan 1 XTC pil, het risico bij xtc is een overdosis. Nochtans vermoed ik dat jij iemand die elke dag (of zelfs elke week) XTC neemt toch ook zwaar verslaafd noemt?
Heel de dag achter de pc is ook schadelijk.


Alleja ik wil maar zeggen, wie doet nu absoluut niks wat schadelijk is voor de gezondheid? U in het verkeer begeven is dat ook, in een drukke stad wandelen is dat ook.

Zolang het niet problematisch is zie ik niet waarom ik naar anderen moet zitten wijzen als ze een glas drinken. Who cares? Zolang jij of anderen er geen last van hebben is dat toch allemaal prima. Ieder zijn eigen lichaam hè.

En voor alle duidelijkheid, drinken op het werk klasseer ik ook als problematisch.

Maar of het nu marginaal is dat ik met mijn kameraden op donderdagavond op café ga.. voor mij voelt die sociale activiteit beter voor mijn mentale gezondheid dan dat ik het niet deed. (Drukke job, 2 kinderen, …) en dan drink ik daar liefst wel wat pintjes bij. 🍺
 
Ik heb toch nog geen studies tegengekomen die aantonen dat het drinken van 1 standaardglas een significant effect op het vroegtijdig ontwikkelen van ziekten of mortaliteit.
Dat terwijl zo'n matige inname ook wel wat gezondheidsvoordelen heeft. "Wijn is goed voor het hart" is een klassieker. Ook voor het mentale (genre stress reductie, verhoogde sociabiliteit, etc.) is een matige hoeveelheid alcohol beter dan totaal geheelonthouder.
Maar het is zoals met alles een kosten-baten analyse. Alcohol is slecht, maar bij een zeer beperkte hoeveelheid zijn de gezondheidseffecten wellicht eerder positief of een zero sum game. Uw lever is geen kasplantje eh, die kan heus wel een handvol standaardglazen per week probleemloos aan.

Enfin, het is hier ondertussen al 3 uur 's nachts. Erg bevorderlijk is dat voor de gezondheid ook niet, dus we gaan maar eens slapen. 😂
Elke paar maand komt er ook wel een "studie" in drekkranten zoals HLN of Daily Mail over het positief effect van alcohol, waarna men in andere media nog eens een toxicoloog moet optrommelen die opnieuw komt zeggen dat alcohol geen enkel positief effect heeft.
Met dan eens hier en daar een studie gesponsord door een alcoholproducent dat er een mogelijk positief effect is op iets te maken met doorbloeding, zonder iets te zeggen over al de negatieve effecten.

Even light and moderate alcohol consumption have negative effects on health,[4][5][6] such as by increasing a person's risk of developing several cancers.[7][8] A 2014 World Health Organization report found that harmful alcohol consumption caused about 3.3 million deaths annually worldwide.[9] Negative effects are related to the amount consumed with no safe lower limit seen.[10]
 
Terug
Bovenaan